Heeft iemand ervaring met het Prolite pad? Ik heb een lichtgewicht zadel van thorowgood waar de boom niet van kan worden aangepast. Bij het rijden zakt de boom iets te ver op de schoft.
Ik denk erover een Prolite pad te kopen met voorophoger. Is er iemand die hier ervaring mee heeft?
Marjolijnvdh
Geplaatst: 19-03-12 11:53
Ik begrijp dat je eigenlijk een kleinere maat voorboom in je zadel zou moeten hebben? Omdat je zadel op de schoft, naar voren duikt. Een Prolite Pad front riser zou dan idd, waarschijnlijk, de oplossing zijn. Maar wanneer je zadel op de schoft drukt omdat de gehele boom te wijd is, dan is het de vraag of een prolite dit kan oplossen. Kijk eens op http://www.prolitepads.com Ik werk veel met de prolite en het bevalt me erg goed. Het is schokabsorberend en je kunt kleine oneffenheden m.b.t zadel/paard verhelpen. Let er wel op dat dit nooit een passend zadel kan vervangen. Succes.
Ik heb nu tijdelijk ook een prolite onder mijn zadel omdat mijn zadel te veel op de schoft komt en niet meer aangepast kan worden. Mijn nieuwe zadel is in de maak maar om nou twee maanden zonder zadel te zitten......vandaar. In mijn ogen kan het alleen als tijdelijke oplossing dienen want je wil toch gewoon een goed passend zadel op je paard? Maar dat maak ik niet op uit je verhaal, ik denk niet dat je er vanuit moet gaan dat die pad al je problemen oplost, maar het als tijdelijke tussenoplossing zien, daar is niks mis mee.
brakke
Geplaatst: 19-03-12 11:57
Ik heb een Prolite tripad omdat de boommaat van mijn zadel wel goed is, maar als ik er op zit zakt het op de schoft. Door de prolite wordt het zadel vooraan iets opgehoogt. Paard is veel gelukkiger nu. Ondertussen ben ik ook opzoek naar een zadel met teruggesneden boom.
Moska
Geplaatst: 19-03-12 12:07
Ik rijd sinds een paar weken met een tripad (op dit moment overigens alleen aan de voorkant met een dunne inlage, andere vakken zijn leeg) en het bevalt tot nu toe prima. Paard loopt veel meer ontspannen en het zadel blijft mooi recht liggen. Bij mijn paard is nl. het zadel momenteel iets te wijd bij het schoft, door verlies aan bespiering (wat wel weer terugkomt, merk nu nl al verschil!). Ze wilden me eerst (al)weer een nieuw zadel aansmeren, maar dit is een mooie tussenoplossing lijkt me. En mocht het niet helemaal bijtrekken qua bespiering dan hou ik mooi de pad eronder, maar denk dat dat wel los loopt.
Ik heb er overigens voor gekozen om een tripad te nemen ipv alleen een die aan de voorkant ophoogt. Dan heb je toch meer mogelijkheden om eea passend te krijgen. En is de pad wellicht in de toekomst ook bruikbaar voor andere paarden/zadels.
Ik denk dat ik dezelfde heb als jij Moska, ik kan op zes plekken opvullen. die van mij heeft voorin dubbele inlage en de overige vlakken de dunne alleen.
Overigens biedt mijn zadelmaker aan om dat ding na gebruik weer in te nemen tegen een heel redelijk bod maar ik hou m denk ik gewoon.
Ja die idd met 6 vakken. Ik vind het wel praktisch eigenlijk. Wel handig trouwens dat ie hem weer wil innemen. Ze zijn best prijzig, ik heb er eerst een een week getest van een clubgenoot voordat ik besloot er een aan te schaffen. Alhoewel het natuurlijk goedkoper is dan een nieuw zadel.
100 piek inderdaad en hij geeft je er 75 voor terug dus het "risico" was 25 euro. Maar goed ik geef m mooi niet terug want het is een heel handig ding.
Ik ga er vanuit dat mijn volledig op maat gemaakte zadel straks zit als een huis maar je weet nooit wat er in de toekomst gebeurt. Hij kan tijdelij minder bespierd zijn, waardoor het toch handig is dat ding te gebruiken!
Ik heb ook de tripad! Super fijne onderlegger. Mijn merrie was een hele poos niet gereden en had een veulen gekregen. Ze veranderde steeds weer van model. Geen doen om wekelijks het zadel aan te laten passen, dus de tripad was een uitkomst. Inmiddels zit alleen nog voor de dunste inlage en ik verwacht dat ze straks weer zo in de bespiering zit, dat de onderlegger er helemaal onder vandaan kan.
SanneR
Geplaatst: 19-03-12 13:05
Mijn paard heeft een paar maanden stilgestaan omdat ik een blessure heb gehad. Nu ben ik een dikke maand weer aan het longeren en is zijn conditie al wel een stuk beter. Zijn spieren zijn alleen nog wel erg arm. Ik wil nu weer beginnen met rijden maar nu ligt mijn zadel niet meer fijn. Hij heeft een hele hoge schoft, en bij zijn schouders hele arme bespiering. Ik heb horse power Heino erbij gehad om mijn zadel na te laten kijken, die ligt op het moment zeker nietgoed. Maar opvullen etc was geen optie omdat hij eerst de bespiering weer moet krijgen. Vanmiddag komen ze bij mijn paard om een prolite 'passend' te maken. Dit is dus een tijdelijke oplossing om bij zijn schouder en schoft op te vullen. Ik heb er helemaal geen ervaring mee, en ben dus erg benieuwd. Ik laat zeker even weten hoe dit verloopt.
urbanmove
Geplaatst: 20-03-12 19:13
Oh zo blij met dit topic!
Mijn zadelmaker is vanmiddag geweest en indd net zo als andere hier. Mijn paard heeft een winterstop gehad en nu ligt zijn zadel niet meer zo top. Mijn zadelmaken adviseerde me onder ander de prolite pad, hij had het ook over de zelfde van mattes (nog niet kunnen vinden) en van nog een merk. Hij adviseerde me om de pad te pakken waarbij je zowel achter in als voorin kunt verhogen. Maar pfh ik heb hier niet zo veel verstand van, en wilde eerst even kijken of hij via internet goedkoper te krijgen is. Bij hem koste ze €110,-
Ik heb ook heel internet afgeschuimd om een goedkopere tripad te vinden, maar is niet gelukt. Wilde specifiek de tripad omdat deze meer mogelijkheden heeft. Het kost wat, maar is de moeite waard (voor mij)
Heb hem gekocht en uitgeprobeerd. Met de ruiter winkel afgesproken dat ik er even mee kon rijden en als het niet beviel mocht ik hem terug brengen. Maar het ging prima! Natuurlijk is niets zo goed als een passend zadel maar voor de overgang van winter naar zomer, van wat mager naar weer voller, een prima oplossing. Vooral omdat je de pads per stuk van dik naar dun kan wisselen.
aapje2
Geplaatst: 26-03-12 14:06
ik had eerst een paard (14 jaar) met een mega hoge smalle schoft, daardoor kwam mijn zadelmaker met een prolite om aan de voorkant op te hogen (zolang hij te weinig spieren daar heeft). maarja de bespiering werd niet beter. ondertussen werd dit paard verkocht en kwam er een ander paard, ook met een hoge smalle schoft maar lang niet zo extreem als men vorige paard. en de zadelmaker zei dat ik de prolite moest gebruiken (bij dit 5 jarige paard) omdat de rug nog ontwikkelt maar ik hoefde er geen kussentjes in te stoppen. ondertussen 3 jaar verder gebruik ik nog steeds die zelfde prolite en bij aankoop van van een nieuw zadel zei ik dat het toch eigenlijk de bedoeling is dat je zadel zo goed moet zitten dat je zonder pad kunt rijden. hiertegen zei de zadelmaker dat ik toch maar beter met de prolite moest verder rijden omdat ik met men paard M spring en het beter is voor de rug met een pad er tussen als schokabsorber.
mijn prolite gaat ondetussen al 5 jaar mee, dus hij is wel degelijk. aan de voorkant is de dichtgenaaide rand wat aan het rafelen. maar hij is zeker niet kapot te noemen.
ik wl graag nog mijn ervaringen delen, vraag maar
Suzanne F.
Geplaatst: 11-04-12 08:16
Wat is het verschil tussen de verschillende pads? Er zijn ook relief pads? Ook dressage relief pads? Deze kan je niet opvullen begrijp ik? Die tri pad wel en op 6 verschillende plekken? En is de pad sowieso gevuld of is het een leeg hoesje als de kussentjes eruit zijn? Of is het dan een dunne pad en zijn die kussentjes om het dikker te maken?
_Lorette_
Geplaatst: 11-04-12 08:42
Het verschil zit 'm vooral in de plaatsen waar 'ie opgevuld is en of je dat aan kan passen of niet. (Ik ken niet alle pads van Prolite! Maar het gaat je vooral om pads die de ligging van het zadel kunnen corrigeren bij wisselende conditie/bespiering?) De tripad kan je inderdaad op 6 verschillende plekken opvullen. De basis van de pad is een dun en egaal laagje van hetzelfde materiaal als de kussentjes, dus kan ook zonder inlages worden gebruikt. De kussentjes kun je dan gebruiken om de pad aan te passen in dikte.
Suzanne F.
Geplaatst: 11-04-12 09:02
Oke dus de pad is zelf ook heel licht gevuld met een laagje, geen leeg hoesje.
Bij de meeste paarden zal je denk ik vooraan op moeten vullen. Daar zijn vaak de meeste problemen in bespiering enzo.
Ik heb nog een Prolite pad liggen. Ik heb een aantal weken een Thorowgood T8 gekocht op aanraden van een zadelpasser. Aangezien dit zadel dus totaal verkeerd ligt (na een check up door een andere zadelpasser) is het zadel EN de Prolite Pad weer te koop. Ik vraag er 60 euro voor. Ik moet alleen even kijken hoeveel vakken deze heeft. Ik geloof alleen voor en achter.
Ilsemarie
Geplaatst: 11-04-12 09:09
Ik heb een prolite pad onder mijn zadel liggen. Ik heb een jong paard, fit 3 lag niet lekker en fit 4 sowieso beter, maar met prolite pad echt perfect. Ik heb er nu nog geen vulling inzitten. Mijn pad kan je op 3 plaatsen vullen aan elke kant, dus daar kan je alle kanten mee op. Kan best dat ik hem over een tijd niet meer eronder hoef maar ik vind het voor nu echt een goede oplossing. Vooral omdat je er ook het een en ander mee kan corrigeren. Mijne was 115 euro. Ik ben in ieder geval enthousiast!
Ik heb de prolite pad nu een aantal weken onder het zadel en ben zeer tevreden. Afgelopen zaterdag 3,5 uur in het zadel gezeten (door het bos) en de pad en zadel bleven prima liggen en na afloop geen drukkingen oid. Kan nu goed merken dat de ophoging die ik er alleen voor in heb al bijna niet meer nodig is, zoveel is de bespiering al weer terug. Kan goed zijn dat ik straks alleen met de hoes ga rijden (die dus een dun laagje van dat materiaal bevat), mijn paard loopt er heerlijk onder en zelf merk je er niets van (nou ja, behalve dan dat het zadel in evenwicht ligt) iets wat ik bijvoorbeeld wel vervelend vind met bontjes onder het zadel.
Ik heb ook een Prolite pad, die met 6 vakjes. Na een lange periode van niks doen is mijn paard weer in scheefheid vervallen en totdat hij weer gelijk bespierd is vul ik één kant op met vullingen. Zadelmaker zei ook dat het scheef opvullen van een zadel gewoon not done is: je blijft bijvullen en vulling wegnemen en uiteindelijk beland je meestal met een scheef zadel dat niet meer te verkopen is.
Deze foto maakte hij zelf, die vooral de ongelijke schouder-bespiering: