Voegt een zadelonderlegger iets toe aan een passend zadel?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

i_risss

Voegt een zadelonderlegger iets toe aan een passend zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-12 21:08

Zadelonderleggers..
Aangeprezen als de ultieme drukverdelers, voor een beter comfort voor paard en ruiter. Ze zouden schokdempend werken, het zweet wordt beter opgenomen, wrijving voorkomen, en de kans op drukplekken zou aanzienlijk verminderen.

Er zijn steeds meer verschillende onderleggers, o.a.

De onderlegger van medicinaal schapenvacht (met of zonder uitsparing bij de ruggengraat)

Afbeelding

De gelpad

Afbeelding

De ThinLine zadelonderleggers (kwam ik tegen in de PaardenSport van maart 2012)

Afbeelding
Afbeelding

De Prolite pad

Afbeelding

En zo zijn er nog veel meer verschillende onderleggers.

Maar.. werken ze echt? Voegt een zadelonderlegger iets toe aan een passend zadel?
Door alle verschillende meningen zie je door de bomen het bos niet meer.

Daarom dit topic dat bedoeld is als discussie-topic met de volgende centrale stelling:

Een zadelonderlegger voegt iets toe aan een passend zadel

Het gaat hier dan niet om de verbetering van de pasvorm, maar om de zadelonderlegger als verbeteraar van de drukverdeling, als schokdemper, etc.

vickers

Re: Voegt een zadelonderlegger iets toe aan een passend zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 07:51

Naar mijn mening en overigens ook die van mijn zadelmaker heeft een pad niks toe te voegen aan een correct passend zadel. Rij je meerdere paarden met hetzelfde zadel kan het gerust gebruikt worden om het beter te laten liggen. De pads zijn goed ontwikkeld maar bij 1 paard geen toegevoegde waarde.

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 10:14

Een goed passend zadel heeft geen onderlegger nodig.
Enige toegevoegde waarde is misschien het plaatje.
Het is een tijd gewoon een mode gril geweest.

i_risss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-12 11:19

Maar waarom komen er dan zoveel soorten onderleggers op de markt? Is dat dan echt alleen maar commercieel, en hebben ze bij een passend zadel geen functie?

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 11:24

Waarom zijn er zoveel verschillende zadeldekjes, waarom zijn er zoveel verschillende soorten hoofdstellen. Elk mens wil wat anders, heeft andere voorkeuren. Mijn mening is dat een onderlegger inderdaad alleen nut heeft als het zadel niet helemaal goed past en je tijdelijk een bontje gebruikt totdat het wel passend gemaakt kan worden.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 11:26

Een bontje onder het zadel is een prima schokbreker voor de gevoelige rug van de ruiter.
Maar voor het paard heeft het onder een anderszins ook goed passend zadel geen toegevoegde waarde.

i_risss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-12 11:27

Ik ben het met je eens hoor ;) Maar ik zet er gewoon vraagtekens bij dat die dingen alleen op de markt komen voor mensen met zadels die niet helemaal goed liggen. Dan heb je volgens mij een redelijk kleine doelgroep..

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 11:33

Ik denk dat je je daarin flink vergist i_riss. Er zijn hordes mensen die een slecht passend zadel op hun paard hebben liggen, puur uit onwetendheid. Ik ben jury, en zie erg veel schuivende en bewegende zadels op paardenruggen liggen in de ring, als het echt heel erg is meld ik het bij de ruiter, en krijg dan vaak een reactie als: goh, echt? Je bent de eerste die het zegt. Ik leg er wel een bontje onder...
Een bontje onder een zadel leggen is een stuk goedkoper dan een zadelmaker laten komen en het zadel aan laten passen. Dat ze later misschien wel duurder uit zijn omdat het paard rugproblemen heeft, willen ze niet zien op dat moment!

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 11:38

Eens met kleinvosje. Ik denk dat er nog meer mensen zijn dan je denkt die gewoon op goed geluk een zadel kopen zonder het op hun paard te laten controleren door een goede zadelpasser. Als het dan niet helemaal lekker ligt grijpen ze eerst naar die hulpmiddelen voordat ze een zadelmaker laten kijken.

Sayangki

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 11:42

Mijn paard levert in de winter altijd veel in aan spieren en gewicht. Mijn zadel is passend gemaakt door een zadelmaker maar ligt in de winter te ruim en dan rijd ik dus met een bontje met ruguitsparing (de bovenste in de eerste post) totdat ze weer goed op gewicht is en dan gaat ie er weer onder uit. Als het zadel goed past heb je er volgens mij alleen maar hinder van omdat ze het zadel versmallen en dan dus juist gaan knellen....

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 11:46

Als een zadel 100% passend is, moet er juist geen bontje of wat dan onder, alleen een dunne chabrak, die eigenlijk ook alleen maar bedoeld is je zadel schoon te houden.
Maar ik heb laatst een paard gekocht met spieratrofie achter de schoft omdat ze met een te krappe boom gereden is. Als ik daar een NU passend zadel op leg, komen die spieren dus nooit weer terug. Daarom gebruik ik tijdelijk een onderlegger, totdat de spieren weer terug zijn. Dan kan hij er weer onder uit.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 11:54

Ik denk ook dat het zo is als kleinvosje zegt een bontje of onderlegger is vele malen goedkoper en kiezen ze daar liever voor.
Als je een echt passend zadel hebt is alleen maar nadelig om er iets onder te leggen of je moet je zadel erop aan laten passen dat er iets onder ligt. Het geheel wordt dan toch wat krapper en beïnvloed ook de ligging van het zadel als het een passend zadel is heeft het paard er mijn inziens meer last van dan baat bij. Wel kan het oplossing zijn voor tijdelijk of mocht het zadel voor meerdere paarden worden gebruikt bv bij handels stallen zie je dat veel. Of trainingstallen, die mensen rijden misschien graag met hun eigen zadels maar het is onmogelijk om voor ieder paard dat ze rijden aan te passen. Daar zijn ze volgens mij ook voor ontworpen voor tijdelijke oplossingen. Mocht het paard ineens wat gewicht verliezen en het zadel wordt te ruim is het een prima oplossing tot het paard weer beter opgewicht zit en dan pas je zadel te laten aanpassen/nakijken. Schiet niet op als je paard 100 kilo kwijt raakt en je zadel aanpassen en vervolgens weer een kilo of 50 aankomen en weer laten aanpassen dan is een onderlegger gewoon een handige oplossing.

i_risss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-12 11:55

Als tijdelijke oplossing zijn die dingen natuurlijk prima. Maar verschillende merken prijzen die dingen aan als perfecte drukverdelers en schokdempers. Zo zouden de Thin Line pads (uit mijn beginpost) aangeraden worden door dierenartsen, meester zadelmakers, rugchirurgen, paardenmasseurs en trainers en ruiters in iedere tak van de ruitersport. Verzint iemand dit dan gewoon?

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 11:57

i_risss schreef:
Als tijdelijke oplossing zijn die dingen natuurlijk prima. Maar verschillende merken prijzen die dingen aan als perfecte drukverdelers en schokdempers. Zo zouden de Thin Line pads (uit mijn beginpost) aangeraden worden door dierenartsen, meester zadelmakers, rugchirurgen, paardenmasseurs en trainers en ruiters in iedere tak van de ruitersport. Verzint iemand dit dan gewoon?

Het kan zijn dat ze het aanraden maar dan als nog zul je wel je zadel erop aan moeten passen anders kan het geen zin hebben. Je kan niet zomaar klakkeloos onder gooien terwijl dat wel gebeurt.
Tja verder is het natuurlijk met alles wel dat er flink overdreven wordt ik weet ook niet over er echt onderzoeken naar gedaan zijn hoe betrouwbaar de mensen zijn die het aanprijzen. Ze zullen er misschien wel een aandeel in hebben.

i_risss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-12 12:03

Op de site staat het volgende:
Beschermt de rug, verhoogt de kwaliteit van de rijstijl en de performance van de ruiter. Deze onderlegger wordt aangeraden door dierenartsen, meester zadelmakers, rugchirurgen, paardenmasseurs en trainers en ruiters in iedere tak van de ruitersport. Past bij ieder zadel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 12:08

ik heb een goed passend zadel, mijn pony loopt een keer in de week in een beginners les waar ze veel hobbelen en bonken op de rug van mijn pony, ze is best schraal en dunnetjes, is het verstandig? heeft het nut om er een bontje onder te leggen als schokdemper voor alleen in de beginnersles? want in de gevorderden les en als ik en verzorgstertjes rijden is het uiteraard niet nodig.

3uitenbeenJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 19:35

Een onderlegger zoals deze door de meeste mensen wordt gebruikt heeft geen enkel effect. De meeste mensen leggen hem tussen het zadel en het dekje in, waardoor de medicinale werking van het bont wegvalt (het is wel degelijk medicinaal door natuurlijke eigenschappen en vetten). Daarnaast valt de werking van het bont weg doordat het eigenlijk strak wordt getrokken door het dekje, normaal gesproken zou bont wat veren wanneer er een bijvoorbeelt een bultje op de rug van het paard zit. Daarnaast zou je kunnen zeggen dat door een onderlegger de afstand tussen de ruiter en het paard wordt vergroot.

Waarom wordt het dan verkocht? Omdat er simpelweg vraag naar is, het staat sjiek en men denkt dat het goed is voor de rug van het paard.

Ik verkoop ook onderleggers, maar adviseer meestal om een sjabrak te kopen dat met bont onderlegt is, zodat het bont rechtstreeks op de rug van het paard ligt, dan behoudt het namelijk zijn werkingen wel en neemt het niet eens zoveel meer ruimte in dan een normaal dekje wat vaak plat op de rug vh paard ligt en daardoor druk geeft.

Wordt het bont dan niet vies? Nee, door de natuurlijke vetten wordt er geen vuil in het bont opgenomen, ik was mijn bontsjabrak 1x per half jaar, wel met een wolwasmiddel en daar zit dan echt geen aangekoekt zweet of vuil in.
Mijn zadel past overigens ook prima met een gewoon sjabrak.

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 20:36

@TS er is wel degelijk een onafhankelijke bit test geweest over dit onderwerp. Ik kan de pg inscannen maar weet echt niet hoe ze online te krijgen, iemand die dit wel kan? Mattes bontjes bleken toen de beste uit de test, naast een hele resem van pads (bv ook de gelpad in de beginpost) uit neopreen, gel, luchtgevuld etc. Het natuurproduct won het toen van alle lab-ontwikkelde-en-geteste toestanden.

Nog even allles op een rijtje over ECHTE bontjes:
Voor de goede verstaanders: ik verkoop deze bontjes, en toch raad ik ze niet iedereen aan.

Wanneer is een bontje nuttig?
Het is een TIJDELIJKE oplossing bij paarden die niet in de spieren staan of in een groeifase zitten.
vb paarden die ingereden worden, paarden die ziek zijn geweest en zonder bespiering zitten, fokmerries die elke seizoen weer totaal van 'vorm' veranderen etc.
Bontjes zijn dus eigenlijk niet bedoeld om niet passende zadels voor eeuwig passend te maken!
Ga eerst op zoek naar een passend zadel, en vervolgens kan er alleen in samenspraak met een erkende, goede zadelmaker geopteerd worden voor het gebruik van een bontje, evt met inlages (of gewoon een katoenen bontjesvorm met inlages, dus zonder bont!!!).

Wat doet een bontje eigenlijk?
Een bontje dient voornl. als schokdemper. Het vertraagt een impact in het zadel en verdeelt de druk. Wol is een natuurproduct, dat veert dankzij de lucht die tussen de haren zit. Nepwol verliest snel zijn dempende werking, de haren gaan in elkaar klitten en de luchtvering die erin zat verdwijnt tijdens het wassen of onder invloed van zweet. Dit soort bontjes wordt een platte pannekoek van een paar mm dik (vandaar dat sommige zadelmakers beweren dat ze geen kwaad kunnen denk ik).
Een echt lamswol bontje wordt ook nooit echt warm of zeiknat van zweet.
Bij een goed bontje is de wol op de ruggegraat weggeschoren, om zeker de kamer van het zadel niet op te vullen (Mattes heeft dit standaard).
Verder, om goed te werken, moet het bont rechtstreek op de rug gelegd worden. En daar wringt dus sowieso bij 90% van de bontgebruikers het schoentje...

Maar ik vind een bontje MOOI!
Je kan ook neppers krijgen, zonder bont onderaan. Perfecte boerenbedrog en kost nog minder ook.
Je kan ook een gewoon bontje bestellen, met de wol op halve lengte geschoren zodat het toch niet zo dik is.
Of als je het lelijk vindt, dat wollige schaap erboven op, de bontranden bovenaan weg laten.

Mijn paard heeft een gevoelige rug, dus ik moet wel een bontje gebruiken, ondanks het feit dat mijn zadel past!
Nee, jij moet wel schapenwol hebben, maar GEEN bontje! In dit geval moet je een sjabrak hebben waar de wol rechtstreeks aan vast zit, en enkel dit onder je zadel leggen (en dan kan er niet meer met de Anky gereden worden, en dan blijkt meestal dat de 'gevoeligheid' vooral in het hoofd van de ruiter zit...). En dat mag alleen maar de oplossing zijn als de osteopaat al is langsgeweest, en de zadelpasser!!!

Een bontje is comfortabeler voor mijn paard, ik wil hem letterlijk en figuurlijk in de watten leggen.
50 jaar geleden was zelfs een sjabrak de uitvinding van de eeuw. En dat is er uiteindelijk ter bescherming van het leer gekomen, niet voor paard zijn vacht hoor. Voor eens en altijd: NIETS is comfortabeler voor een paard dan een goed passend zadel, dat ook regelmatig nagekeken en desnoods bijgevuld of vervangen wordt! En doe je het voor je pijnlijke kont na het rijden? Koop een zadelzitting in wol, lekker voor je billen en paardlief voelt er niks van.

3uitenbeenJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 11:20

foxy80 Er is door Bit een test gemaakt, maar deze is uit 2003, dat op dat moment Mattes het beste uit de test kwam, dat kan natuurlijk. Inmiddels zijn er wel meerdere, ook goede merken, op de markt gekomen, ik noem een Christ of F.R.A.
Het is natuurlijk prima dat je je product promoot, maar een test uit 2003 is niet echt representatief te noemen.

TS, het gaat er voornamelijk om dat je een product gebruikt van echte wol, omdat nep bont ook nog eens schuurplekken kan opleveren omdat het door de wrijving 'brand' bij rechtstreeks contact op de rug. (maar zo worden de meeste onderlegger toch niet gebruikt).
En het gaat erom dat je bont op de juiste manier gebruikt, namelijk rechtreeks op de rug, dus mijn advies blijft een sjabrak dat in ieder geval op de rug is onderlegd, met of zonder uitsparing dat maakt in de praktijk niet eens uit en is ook weer aan mode onderhevig.
In het verleden had bijv. F.R.A. onderleggers met uitsparing, hier was geen vraag naar, inmiddels is hier wel vraag naar, dus tja; wat is juist..
In principe zorgt de kamer al voor ruimte, de bewegingsvrijheid op de rug valt niet weg door wel of geen uitgeschoren stuk in het midden van het sjabrak.

3uitenbeenJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 11:33

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 11:34

i_risss schreef:
Op de site staat het volgende:
Beschermt de rug, verhoogt de kwaliteit van de rijstijl en de performance van de ruiter. Deze onderlegger wordt aangeraden door dierenartsen, meester zadelmakers, rugchirurgen, paardenmasseurs en trainers en ruiters in iedere tak van de ruitersport. Past bij ieder zadel.

Ooit gehoord van iets als 'Reclame'....? :=

i_risss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-12 12:38

Natuurlijk snap ik dat ze reclame maken, maar zo komt er wel verwarring over de werking van onderleggers. Je verwacht toch dat ze eerlijk tegen je zijn ;)

Eigenlijk heeft dus geen van de onderleggers een positief effect op een passend zadel. Behalve als de schapenwol direct op de paardenrug ligt, en er geen extra sjabrak bij wordt gebruikt. Zoals:

Afbeelding
Afbeelding

3uitenbeenJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 12:50

:j juist, zo zijn ze goed. Overigens zijn dekjes met een kleine vakverdeling beter voor vocht opname, maar dat terzijde. Je hebt ook doekjes waarbij alleen de rug is onderlegd met bont, dat scheelt aanzienlijk in de kosten.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 12:53

i_risss schreef:
Natuurlijk snap ik dat ze reclame maken, maar zo komt er wel verwarring over de werking van onderleggers. Je verwacht toch dat ze eerlijk tegen je zijn ;)

Als ze eerlijk zijn dan zeggen ze dat zo'n bontje helemaal niet nodig is bij een goed passend zadel.
Maar ja, dan verkopen ze niets meer..... :D

i_risss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-12 13:04

Het onderste dekje is volgens mij van Mattes, en die heeft alleen bont bij de rug :)