Aangeprezen als de ultieme drukverdelers, voor een beter comfort voor paard en ruiter. Ze zouden schokdempend werken, het zweet wordt beter opgenomen, wrijving voorkomen, en de kans op drukplekken zou aanzienlijk verminderen.
Er zijn steeds meer verschillende onderleggers, o.a.
De onderlegger van medicinaal schapenvacht (met of zonder uitsparing bij de ruggengraat)

De gelpad

De ThinLine zadelonderleggers (kwam ik tegen in de PaardenSport van maart 2012)

De Prolite pad

En zo zijn er nog veel meer verschillende onderleggers.
Maar.. werken ze echt? Voegt een zadelonderlegger iets toe aan een passend zadel?
Door alle verschillende meningen zie je door de bomen het bos niet meer.
Daarom dit topic dat bedoeld is als discussie-topic met de volgende centrale stelling:
Een zadelonderlegger voegt iets toe aan een passend zadel
Het gaat hier dan niet om de verbetering van de pasvorm, maar om de zadelonderlegger als verbeteraar van de drukverdeling, als schokdemper, etc.
Maar ik zet er gewoon vraagtekens bij dat die dingen alleen op de markt komen voor mensen met zadels die niet helemaal goed liggen. Dan heb je volgens mij een redelijk kleine doelgroep.. 

juist, zo zijn ze goed. Overigens zijn dekjes met een kleine vakverdeling beter voor vocht opname, maar dat terzijde. Je hebt ook doekjes waarbij alleen de rug is onderlegd met bont, dat scheelt aanzienlijk in de kosten.