Hackamore losgeschoten tijdens buitenrit

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Royal45

Hackamore losgeschoten tijdens buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-12 20:53

Ik vond het toch belangrijk om deze ervaring met jullie te delen. Ik kon het nergens anders vinden, dus plaats ik maar een nieuw bericht.

Ik ben vandaag, voor de 4 of 5de keer weer, met mijn hackamore naar buiten geweest.
(http://www.agradi.nl/dierbenodigdheden/ ... 032943/171)
Ik was lekker aan het rijden en het ging erg goed. Totdat de neusriem van de Hackamore in de galop los schoot.
"Zoals je ziet bij deze hackamore zit er een gesp bovenop de neusriem. In deze gesp komen van beide kanten de riempje samen."

En ja deze riempjes gingen uit de gesp tijdens de galop en idd ook alle gevolgen van dien. Het enige wat nog om het hoofd van mijn paard zat, was de kopstuk en de frontriem. Niks meer om mee te sturen, dan wel tempo te bepalen.

Voor mij was het extra vervelend, want het pad waarop we reden was ook nog eens afgelopen en liep in een scherpe bochten weg. Ik ben er helaas afgevallen, nadat ik tegen een boom aan ben gekomen met mijn schouder en vervolgens mijn evenwicht verloor. En jah de rest kan je zelf denk ik wel invullen. Paard los en ik erachteraan (helaas strompelend, want mijn enkel had de klap niet overleefd...).

Ik ben hier zo van geschrokken dat dit kon gebeuren met een product dat ik mij een erkend bedrijf had gekocht. Daar ga je niet vanuit dat tijdens een buitenrit plotseling de neusriem losschiet... vandaar dit berichtje.

Ik hoop dat ik de enige ben en blijf!

Let dus op welke Hackamore je koopt...

Groetjes, Marlies

Nadine_S

Re: Hackamore losgeschoten tijdens buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 20:59

Zo zeg.. Dat is lekker! Goed dat je het deelt! Verder alles oke?

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 21:00

De hack die jij hebt heb ik ook, is overerigens de hack die ze bij heel veel winkels verkopen.
De mijne komt bij Hyporama weg, maar EJ heeft ook dezelfde en zo meer winkels,
bv Divoza ook, noem maar op.

Wel bijzonder #$@^% dat hij los ging en dat je gewond bent geraakt bij het vallen.
Beterschap.

Ga de mijne nog eens bestuderen, hangt hij nu te roesten, had hem vorig jaar een keer nodig.
Weet niet op welk gaatje je hem had, maar ik vond de uiterste gaatjes te link en niet echt een optie,
omdat de constructie dan niet heel stevig is.
Ga morgen eens kijken of de mijne echt hetzelfde is.

TAVA

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 21:01

Overal waar een sluiting aanzit kan dit gebeuren. Heb dit wel eens vaker met een teugel gehad, maar het blijft natuurlijk wel vervelend en bovendien laat het zien dat je extra voorzichtig moet zijn met sluitingen.

Ik wens je beterschap en een voorspoedig herstel.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 21:02

Het gros van de hackamore ruiters zal denk ik met deze hackamore rijden, ik heb dit nog nooit gehoord?
Wellicht een klacht indienen? Want als dit kon gebeuren dan moet er denk ik wel wat mis geweest zijn met de jouwe.

NienSCHaap

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 21:45

Ik reed een paardje ook op deze hackamore en eigenlijks nooit problemen mee gehad.
Wel vaag en behoorlijk vervelend, voor jou natuurlijk ook beterschap.
Ik heb hier niet echt een antwoord op, ben wel benieuwd of er nog meer mensen zijn met dit probleem.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 08:35

Ondanks dat het echt niet leuk is dat dit gebeurd is, en het ook absoluut niet MAG gebeuren, vraag ik me wel een beetje af hoe je rijstijl is met de hack, daar een hack eigenlijk niet bedoeld is om je paard mee in te houden of mee te sturen ...
Toch heel veel beterschap! en ik zou eens mailen naar agradi en het uitleggen ,wie weet krijg je een andere / compensatie!

Kaspar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 08:50

Ik heb vroeger ook deze hack gehad en had toen ook al mijn twijfels over de stevigheid van de neusriem constructie. Ik heb toen der tijd bij een zadelmaker een mooi leren neusbandje laten maken en aan de hackscharen laten vaststikken. Dit heeft altijd prima gefunctioneerd en was behoorlijk veilig en zag er ook nog mooi uit.

Ik zou van dit voorval wel een melding maken bij Agradi en ik hoop dat je er verder niet te veel aan over hebt gehouden. Wellicht ook een idee om je paard op stem te trainen. Als ik bij mijn paard whoooo zeg gaat hij altijd over in stap, of hij nu draaft of heel hard gallopeerd. Ik heb namelijk ook een keer gehad buiten dat mijn paard in gallop met zijn hoofd schudde en het kopstuk van het hoofdstel over de oren vloog, dus ook geen stuur meer. Dat mijn paard goed op stem commando's reageerd is toen mijn redding geweest.

Anne.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 09:42

Ik zou inderdaad toch maar even een mailtje sturen naar het bedrijf waar je de Hackamore vandaan hebt, dit hoort nie! Ook even duidelijk uitleggen wát er gebeurd is en wát je er aan overgehouden hebt..!

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 09:49

Als het riempje uit de gesp ging heeft deze waarschijnlijk niet goed vastgezeten.
Een gesp kan nl niet "zomaar" losgaan.

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 09:50

Die hack had ik ook... mn paard haalde zn neus lang zn been en de neusriem was gebroken.

Mloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 09:52

Duhelo schreef:
Ondanks dat het echt niet leuk is dat dit gebeurd is, en het ook absoluut niet MAG gebeuren, vraag ik me wel een beetje af hoe je rijstijl is met de hack, daar een hack eigenlijk niet bedoeld is om je paard mee in te houden of mee te sturen ...
Toch heel veel beterschap! en ik zou eens mailen naar agradi en het uitleggen ,wie weet krijg je een andere / compensatie!

Ik weet verder niks van Hackamores hoor, maar waarom heb je dan zo'n ding op? Als je er niet mee mag inhouden en sturen, kan je toch net zo goed zonder hoofdstel gaan rijden?

Oh en TS: Wat zal je geschrokken zijn, beterschap ermee!

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 09:55

Ik heb ook met deze hackemore gereden altijd,ik heb er nooit problemen mee gehad.
Ik denk ook dat de gesp niet goed heeft gezeten,net wat 'Brainless' zegt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 10:09

Jeetje, dat is schrikken zeg...
Ik weet hoe 't voelt helaas. Heb een paar jaar geleden een buitenrit gemaakt op een haflinger die bij de eigenaar van mijn toenmalige verzorgtrekpaarden stond.
In galop rukte het paardje ineens behoorlijk hard aan de teugels (stond hij bekend om, vaak kwam ie dan zonder ruiter terug op die manier), maar ik liet de teugels niet los......

Had ik ze maar wel even laten vieren, want omdat ik ze nu zo stevig vast had terwijl hij er een ruk aan gaf, braken beide teugels af op het lusje waarmee ze aan het bit vast zitten.

Toen stond ik ook met lege handen en een niet zo best beleerde haflinger onder m'n kont.
Gelukkig was zijn conditie niet zo best, werd hij na een paar minuten moe, en stopte hij vanzelf _O-

Heb de eigenaar maar geadviseerd om z'n tuig in een wat hogere kwaliteit te kopen en daarna ook netjes te onderhouden... Want het leer was gewoon uitgedroogd en daardoor gebarsten. 1 Klein rukje was genoeg om 't kapot te laten gaan.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 10:56

Ik heb lang geleden hetzelfde gehad met een zelfde hack. Enige verschil was dat mijn paard aan de kletter was gegaan, en ik hem aan 1 teugel de hoek om (onze inrit in) moest trekken om te voorkomen dat hij de grote hoofdweg op zou schieten. Gelukkig nam hij de afslag naar huis, maar de hack was dus wel los gegaan. Mijn paard stond gelukkig direct stil toen hij "thuis" was.. moet er niet aan denken dat het 2 seconden eerder was gebeurd.. Nu heb ik het altijd gedacht dat hij los ging door teveel kracht op 1 kant (en nee, dat was geen netjes stuurwerk, maar een paard op de hoofdweg is toch een graadje erger), maar dan nog.. een hack hoort niet los te kunnen schieten! Ik heb daarna de hack door de schoenmaker vast laten naaien, zodat er geen extra sluiting meer was.

Royal45

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-12 15:32

Bedankt voor jullie reacties! Ik ben blij te horen dan ik iig nog de enige ben!

@ Sjolvir: Ik had mijn Hackamore beide kanten op het 2de gat zitten volgens mij... (ik ga vanavond naar stal om de hackamore op te horen)

@ Duhelo: ik had die dag al een dik uur gereden met de hackamore. En ik rij grotendeels op mijn zit, maar als ze er niet of weinig op reageert dan trek ik de teugels wat aan. Ik rij dus buiten niet met een constante druk! En ook toen het gebeurde heb ik zeker niet hard aan de teugels getrokken. Ze was ook goed teruggekomen (bijna volledig op mijn zit dus), alleen toen kwam de bocht en stonden daar die bomen...

@ Brainless: de gesp dat echt goed vast, dat weet ik zeker! En het ging pas na een uur los hè, dus als hij al niet goed vast zat had het al veel eerder los moet gaan.

Ik heb net Agradi aan de lijn gehad, zij pakken de zaak iig serieus op! Ik moet een foto opsturen van mijn Hackamore. Wat ze erop willen zien, ik heb geen idee, omdat het niet kapot is... maar goed. Dan nemen zij contact op met de leverancier en ik krijg (als het goed is) mijn aankoop bedrag terug.

En hackamore hoor idd niet los te schieten @ Angela. Daar baal ik ook vreselijk was! En zeker met de kracht (heel weinig) die ik op de teugels had, vind ik het ongelooflijk. Ik ben nu ook echt het vertrouwen kwijt in deze Hackamore en ga eerst op zoek naar een zeer degelijke dan wel leren hackamore, want dit wil ik niet nog een keer meemaken...

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 16:07

Oef dat is wel heel erg veel pech hebben en schrikken !! :(:)

Ik heb deze hackamore ook jaren lang gehad maar vond het altijd maar een slap dingetje, dat bandje van de neusriem + gespje , vertrouwde het systeem niet zo. Maar nooit problemen mee gehad gelukkig.

Dus er niks beschadigd ?
Is het pinnetje van de gesp dan wel lang genoeg ?

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 16:12

Ik zal het nog sterker vertellen, ik rijd altijd met zo'n hack als in beginpost. Maar had op den duur een keer zo'n s-hack te leen van een vriendin, even uitproberen of wij dat ook fijner vonden. Maar die klapte bij een super lichte stuurhulp bij het metaal dwars doormidden, ook heel fijn, sta je midden in het bos..
Paard ging wel direct op mijn "hoo dame" halthouden, maarja metaal knoop je niet even vast om het laatste stukje naar huis te overbruggen. Uiteindelijk heel erg beholpen met andere riempjes en zou toch een beetje vast kunnen zetten en via kortste weg naar huis gestapt..

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 16:15

Pff... dat is *$%%# zeg... Zoiets kan natuurlijk altijd gebeuren, maar nogal eng als je het niet verwacht vooral. ;)
Dat word dus beleren op zit en/of stem. :)

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 16:25

Heb inderdaad ook die riempjes zo, ga hem vast laten zetten bij de schoenmaker.

Ma_ris_ka

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 16:31

Mloes schreef:
Duhelo schreef:

Ik weet verder niks van Hackamores hoor, maar waarom heb je dan zo'n ding op? Als je er niet mee mag inhouden en sturen, kan je toch net zo goed zonder hoofdstel gaan rijden?

Oh en TS: Wat zal je geschrokken zijn, beterschap ermee!

Dat was ook mijn eerste gedachte inderdaad, Mloes. Misschien wil Duhelo daar nog even antw. op geven? Vind het een nogal vaag antwoord dat mijn inziens niet klopt en niet wordt onderbouwd, maar goed, ken deze optoming niet uit eigen ervaring... Dus brandt los ;)

Veel beterschap TS
Laatst bijgewerkt door Ma_ris_ka op 14-03-12 16:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 16:34

Duhelo schreef:

Nee, een hack heb je aan het hoofd hangen voor de gein, maar vooral niet om het paard mee onder controle te houden, te sturen, in te houden etc etc.... Maar puur voor de sier. Net als een bit :j

:? Ik vind dit een rare post. Een hackamore is wel degelijk om te sturen en in te houden, en daar heeft een rijstijl verder niets mee te maken. Anders kan je net zo goed zonder optoming gaan rijden, want 'remmen en sturen doe je immers met je zit'. Rare gedachten...

Ik heb altijd met zo'n hack gereden, en heb er wel eens over nagedacht, omdat ik hem op de laatste gaatjes had (zelf extra gaatjes geprikt zodat hij breder werd) en het flapje dat over was niet nog eens onder de andere kant van de gesp door kon. Ik heb gelukkig nu een andere neusriem. Maar brrr, echt ene nachtmerrie als zoiets gebeurd!!! Gelukkig is het goed afgelopen!

Vriendin van mij heeft het ooit op ponykamp gehad met een BIT. In een flinke galop ging de pony harder dan ze wilde, ze probeerde hem in te houden, maar toen brak het bit in het midden. Zit je met je goede gedrag op een vreemd paard dat half op hol gaat :=

Ma_ris_ka

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 16:42

Tancreda4 schreef:
Nee, een hack heb je aan het hoofd hangen voor de gein, maar vooral niet om het paard mee onder controle te houden, te sturen, in te houden etc etc.... Maar puur voor de sier. Net als een bit :j

:? Ik vind dit een rare post. Een hackamore is wel degelijk om te sturen en in te houden, en daar heeft een rijstijl verder niets mee te maken. Anders kan je net zo goed zonder optoming gaan rijden, want 'remmen en sturen doe je immers met je zit'. Rare gedachten...

Ik heb altijd met zo'n hack gereden, en heb er wel eens over nagedacht, omdat ik hem op de laatste gaatjes had (zelf extra gaatjes geprikt zodat hij breder werd) en het flapje dat over was niet nog eens onder de andere kant van de gesp door kon. Ik heb gelukkig nu een andere neusriem. Maar brrr, echt ene nachtmerrie als zoiets gebeurd!!! Gelukkig is het goed afgelopen!

Vriendin van mij heeft het ooit op ponykamp gehad met een BIT. In een flinke galop ging de pony harder dan ze wilde, ze probeerde hem in te houden, maar toen brak het bit in het midden. Zit je met je goede gedrag op een vreemd paard dat half op hol gaat :=

Oh bah, dat is ook horror! Is het bij haar wat gunstiger afgelopen?

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 16:52

Gelukkig zijn het kudde paarden en rende hij niet in zn uppie weg en had ze nog een halster bij het paard aan (bit was aan het halster geknoopt), is wel goed afgelopen, maar ze heeft wel heel angstige minuten gehad...

Ma_ris_ka

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 16:55

was dat ponykamp toevallig bij RC het Fjordenpaard :') (No Offence)
Excuses voor de offtopic reactie :o