Aansnoerneusriem, bit op de plaats houden? Hoe dan?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Aansnoerneusriem, bit op de plaats houden? Hoe dan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 13:02

Citaat:
Een aansnoerneusriem dient om het bit op zijn plaats te houden in de mond, dat is niet aan een discipline gebonden.

Dit beweren zoveel mensen...... hoe werkt dat dan?

Ik zie het niet, hoor.

Aprils_joke

Re: Aansnoerneusriem, bit op de plaats houden? Hoe dan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 13:04

doordat het paard zijn mond niet meer open kan doen (vooral als er dan ook nog eens een sperriem wordt bevestigt) blijft het bit op zijn plaats liggen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 13:07

Als je er niets mee doet, wel, maar als je toch de teugels oppakt, en gaat rijden, gebeurt er toch iets?

Dan is het toch niet stabiel? Als ruiter kun je het bit alsnog door de mond trekken, paard kan alleen niet protesteren.......

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 13:07

En doordat het paard zijn mond niet meer open kan doen kan hij niet meer uiten wat er in zijn rug gebeurt...

Voor mij een hele goede reden om ´m niet te gebruiken. ;)

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 13:08

Maar waarom zou het paard zijn mond open moeten doen?
Bij correct gebruik van teugelvoeren hoeft het paard zijn mond niet open te doen en ligt het bit vanzelf stabiel in de mond.

M.i. is een (aansnoer)neusriem vooral bedoeld voor het mooie, of om rijtechnische problemen te verdoezelen (vooral bij de strak aangesnoerde gevallen).

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 13:09

Die tekst klopt m.i. dan ook gewoon helemaal niet.

De oorspronkelijke taak van een neusriem was om de kaken van het paard op elkaar te houden zodat de onderkaak niet zou afbreken als ie zou vallen in strijdgewoel.
Beetje raar om dan nu ineens paar honderd jaar verder een heel ander nut te verzinnen.

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 13:10

Aprils_joke schreef:
doordat het paard zijn mond niet meer open kan doen (vooral als er dan ook nog eens een sperriem wordt bevestigt) blijft het bit op zijn plaats liggen.

Het paard kan zijn mond nog prima opendoen als hij een gecombineerd hoofdstel omheeft hoor.

Dan kan je beter een lage neusriem omdoen, die heeft dat effect dan net iets meer.. ;)

Ik vind die bewering ook niet kloppen. Een bit kan alleen al zijwaarts door de mond getrokken worden, ondanks die neusriem. :)

Aprils_joke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 13:11

ga je nou iedere reactie ik plaats bekritiseren upendo ?
geeft niet hoor je doet je best maar ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 13:12

Volgens mij ook......

De neusriem raakt het bit nergens, dus hoe kan die dan het bit stilhouden, dat slaat toch nergens op? dat is net zoiets als iemand een stok in handen stoppen, dan de hand stevig dichtbinden, en dan aan die stok gaan jassen, en dan zeggen dat het touw de stok stilhoudt, omdat de hand de stok niet los kan laten :roll:

I'm sorry, maar dat is toch geen valide redenering? Ik vind het sowieso nogal onvriendelijk naar het paard eigenlijk.......

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 13:13

Ik zie hier maar een reactie hoor, misschien zie je spoken? :)

Ik meld alleen dat het niet bedoeld is om de mond dicht te snoeren, bij juist gebruik is dat ook helemaal het geval niet.

Aprils_joke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 13:14

op de plek waar het bit zit , zitten toch geen tanden .
als hij paard zijn mond open kan doen kan deze zijn tong over het bit leggen of het bit vastpakken.
als hij zijn mond niet open kan doen dan niet \.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 13:14

Amaris schreef:
Die tekst klopt m.i. dan ook gewoon helemaal niet.

De oorspronkelijke taak van een neusriem was om de kaken van het paard op elkaar te houden zodat de onderkaak niet zou afbreken als ie zou vallen in strijdgewoel.
Beetje raar om dan nu ineens paar honderd jaar verder een heel ander nut te verzinnen.

of als er een beetje te ruw met het bit werd omgegaan, dan kun je het kopje (daar waar de kaak aan de schedel vastzit) breken, een neusriem voorkomt dat, voorkwam althans dat het paard onbestuurbaar werd.......

plots krijgt de neusriem een nogal dubieus imago :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 13:15

Aprils_joke schreef:
als hij paard zijn mond open kan doen kan deze zijn tong over het bit leggen of het bit vastpakken.

En waarom zou een paard dat willen?

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 13:15

Amanda schreef:
Maar waarom zou het paard zijn mond open moeten doen?
Bij correct gebruik van teugelvoeren hoeft het paard zijn mond niet open te doen en ligt het bit vanzelf stabiel in de mond.

M.i. is een (aansnoer)neusriem vooral bedoeld voor het mooie, of om rijtechnische problemen te verdoezelen (vooral bij de strak aangesnoerde gevallen).

Heeft niet altijd met de teugelvoering te maken hoor. Vooral bij paarden met een vast ruggetje wat je probeert los te maken willen ze nog wel eens een mond open doen. Ik zie dat ook niet als een probleem, wel wanneer het blijvend zou zijn, maar zeker niet in het traject wat je doorloopt op een paard op te leiden. Je komt nu eenmaal wel eens aan spiertjes die strak staan of vast zitten.

Maar ik zie ook dat het veelal gebruikt wordt om rijtechnische probleempjes te verdoezelen. Maar de dingetjes van vroeger hebben ook niet altijd een hele vriendelijke achtergrond ;)

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 13:16

Zoals ik net al meldde, het paard kan ondanks die neusriem zijn mond nog steeds open doen, mits goed gebruikt en dus niet te strak dichtgesnoerd.

Daarmee is de uitspraak over het bit stil laten liggen dus ook onterecht.

Wel mijn eerste post lezen he. :) Daar stond het ook al in.

Aprils_joke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 13:17

misschien dat het niet het doel is
maar hij wordt er wel veelal voor gebruikt. :j

Esperanza
Blogger

Aprils_joke schreef:

Maar hiermee verdoezel je dus het bit vastpak probleem en/of de reden dat ie zijn tong over het bit gooit toch?

Je lost de reden ervan niet op :o

upendo

Dan denk ik dat jij toch op de verkeerde plekken rondwandelt, op de plekken waar ik kom heb ik dat nog nooit gezien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 13:19

Esperanza schreef:
Vooral bij paarden met een vast ruggetje wat je probeert los te maken willen ze nog wel eens een mond open doen.

Weet je dat ik daar totaal geen last meer van heb, sinds ik anders ben gaan rijden?
upendo schreef:
Zoals ik net al meldde, het paard kan ondanks die neusriem zijn mond nog steeds open doen, mits goed gebruikt en dus niet te strak dichtgesnoerd.

Ja maar Upendo, dat gaat niet op, ik hoorde ook dat het alleen maar werkt als je hem ook echt aansnoert :')

Maar goed, ik snap nu ook waarom...... maar heel vriendelijk is het niet imo......

mltex

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 13:20

Er zijn hoofdstellen waar bakstuk onderdeel neusriem is, daar kan ik het me bij voorstellen. Aansnoeren is toch veel hipper anno nu? maw een modestatement in paardenland

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 13:20

upendo schreef:
Dan denk ik dat jij toch op de verkeerde plekken rondwandelt, op de plekken waar ik kom heb ik dat nog nooit gezien.

Ik zie het soms op maneges, maar de quote in de OP komt van Bokt :j

Aprils_joke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 13:21

ik zie het anders heel vaak gebeuren vooral op de professionelere stallen
ik ga hier geen namen noemen ,
maar ik heb met name op stallen gewerkt waar sportpaarden getraind werden
en op een stalling van een ruiter die internationale concoursen rijd.

je ziet het dus juist op stallen waar weinig recreanten rondlopen en er vooral prestatie gericht gereden wordt

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 13:21

Èen aansnoer neusriem een een mode verschijnselen. Omdat de meeste ruiters niet goed genoeg kunnen rijden en daardoor verzet bij het paard oproepen hebben ze iets gevonden om dat verzet, het openen van de mond, tegen te gaan. Dat je daarbij voorbij gaat het probleem en alleen het gevolg van dat probleem oplost maakt voor vele niet uit.

Een neusriem (aansnoer of niet) is dus niet van essentieel belang.

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 13:23

Het werkt wel, tenminste met elke neusriem op die plaats. Zonder neusriem liggen bitten minder stil. Ik denk omdat het komt omdat de bakriem er tegen aan ligt, en anders een beetje rond hangt in de lucht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 13:24

Aprils_joke schreef:
ik zie het anders heel vaak gebeuren vooral op de professionelere stallen
ik ga hier geen namen noemen ,
maar ik heb met name op stallen gewerkt waar sportpaarden getraind werden
en op een stalling van een ruiter die internationale concoursen rijd.

je ziet het dus juist op stallen waar weinig recreanten rondlopen en er vooral prestatie gericht gereden wordt

Oh, maar dat is logisch, recreanten rijden over het algemeen geen of weinig wedstrijden, en zullen er minder belang bij hebben om rijtechnische missers te verdoezelen.

En hey, als het drie punten scheelt, is het helemaal prima om je paard zo strak dicht te snoeren dat hij niet meer normaal kan ademen toch, en dat je drukkingen krijgt en blauwe plekken waar de neusriem heeft gezeten? Alles voor de puntjes, toch? :)