Citaat:Een aansnoerneusriem dient om het bit op zijn plaats te houden in de mond, dat is niet aan een discipline gebonden.
Dit beweren zoveel mensen...... hoe werkt dat dan?
Ik zie het niet, hoor.
Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Citaat:Een aansnoerneusriem dient om het bit op zijn plaats te houden in de mond, dat is niet aan een discipline gebonden.
Aprils_joke schreef:doordat het paard zijn mond niet meer open kan doen (vooral als er dan ook nog eens een sperriem wordt bevestigt) blijft het bit op zijn plaats liggen.

Amaris schreef:Die tekst klopt m.i. dan ook gewoon helemaal niet.
De oorspronkelijke taak van een neusriem was om de kaken van het paard op elkaar te houden zodat de onderkaak niet zou afbreken als ie zou vallen in strijdgewoel.
Beetje raar om dan nu ineens paar honderd jaar verder een heel ander nut te verzinnen.

Amanda schreef:Maar waarom zou het paard zijn mond open moeten doen?
Bij correct gebruik van teugelvoeren hoeft het paard zijn mond niet open te doen en ligt het bit vanzelf stabiel in de mond.
M.i. is een (aansnoer)neusriem vooral bedoeld voor het mooie, of om rijtechnische problemen te verdoezelen (vooral bij de strak aangesnoerde gevallen).

Aprils_joke schreef:op de plek waar het bit zit , zitten toch geen tanden .
als hij paard zijn mond open kan doen kan deze zijn tong over het bit leggen of het bit vastpakken.
als hij zijn mond niet open kan doen dan niet \.
Esperanza schreef:Vooral bij paarden met een vast ruggetje wat je probeert los te maken willen ze nog wel eens een mond open doen.
upendo schreef:Zoals ik net al meldde, het paard kan ondanks die neusriem zijn mond nog steeds open doen, mits goed gebruikt en dus niet te strak dichtgesnoerd.

Aprils_joke schreef:ik zie het anders heel vaak gebeuren vooral op de professionelere stallen
ik ga hier geen namen noemen ,
maar ik heb met name op stallen gewerkt waar sportpaarden getraind werden
en op een stalling van een ruiter die internationale concoursen rijd.
je ziet het dus juist op stallen waar weinig recreanten rondlopen en er vooral prestatie gericht gereden wordt