zachtste bit wat er is

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Maureen95

zachtste bit wat er is

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-12 09:32

wat is het zachtste bit dat er is en wat is de prijs?

Imre

Re: zachtste bit wat er is

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 09:36

Hoe zacht een bit is ligt aan jouw handen.

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-12 09:37

ja maar hoe die in d emond ligt

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 09:45

Dat ligt helemaal aan de mond van het paard. Heeft ie een grote mond, kleine mond, dikke tong, dunne tong of is hij allergisch voor een soort metaal.

Metaal hoef ik zelf niet meer. Ik heb er eentje van zacht kunstof wat ook buigt. Ik moet helaas nog wel eens een noodstop maken ivm andere weggebruikers die zich niet kunnen beheersen }> en dan heb ik liever iets wat 'zacht' is in de mond.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 10:00

kunststof is heel vervelend voor paarden met een droge mond, dus ook dat is lang niet altijd vriendelijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 10:02

Ik denk dat het echt afhankelijk is van je paard. Het ene paard zal een dubbelgebroken trensje fijn vinden, het andere paard een ongebroken trensje. Het ene paard houd van metaal, de ander van kunststof etc.

Vergelijk het met schoenen. Ook al hebben jij en je zusje allebei maat 38, toch hebben jullie geen identieke voeten, en dus zal een schoen die voor jou fijn zit je zusje misschien blaren geven.

Vanky

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 10:05

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 10:21

Leren bitjes zijn erg zacht. Kosten rond de 50 euro.

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-12 10:56

Ok dankjulliewel! Hier kan. Ik wat mee!

Vanky

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 11:37

Juliette86 schreef:
Leren bitjes zijn erg zacht. Kosten rond de 50 euro.

HippoLogic schreef:
Mijn ervaring met een leren bitje is dat het toch vrij harde randen heeft. Een rond gevormd bit lijkt me prettiger voor een paard. Het nadeel van een leren bitje is: het ligt plat op de tong zolang je de teugels niet aanneemt. Neem je de teugels aan dan wil het bit gaan kantelen en krijgt het paard de ene rand in zijn tong/lagen geduwd en de andere tegen zijn verhemelte .

Mijn ervaring met een leren bitje die je onder de kin van het paard moest vastmaken is ook: je bind eigenlijk (ordinair gezegd) gewoon de tong van het paard aan zijn onderkaak. Ik vond niet dat mijn pony beter op een leren bit stuurde, hoewel hij hem wel gewoon aannam en zonder problemen in zijn mond liet stoppen... Geen leren bitten meer voor mijn paarden! Daarbij: vind ik het zelf een rot idee om een leren bit te gebruiken: het is immers huid van een dode koe dat je in zijn mond hangt!

Verder is het heel belangrijk dat als je toch zo'n onding wilt aanschaffen dat je erop let dat het leer op een goede manier gelooid is. De meestgebruikte looistoofen zijn namelijk giftig en de stoffen kunnen weer vrijkomen als het paard er lekker op sabbelt. Er bestaan ook looiprocessen met nontoxische stoffen, maar dat is een veel duurder proces. Aangezien het meeste winkelpersoneel hier niets over weet, zou ik, voor aanschaf, bij de fabrikant precies nagaan welke stoffen er gebruikt worden.

Citaat:
Het doel van leerlooien is om een dierenhuid soepel en bestand tegen bederf te maken.
Het proces verloopt als volgt:

* huiden van herbivoren worden eerst onthaard en ontvleesd
* daarna in een kalkbad ontkalkt en geweekt (voor de soepelheid) en gepikkeld in water met zwavelzuur of zeezout
* dan komt het echte looien in stenen of houten kuipen met natuurlijke of chemische looistoffen en drogen, daarna de zeemlooiing (om de vezels soepeler te maken) in een vette oplossing
* de huiden worden daarna afgekrabd, gewalst en geschuurd (voor de glans)
* dan komt het verven met plantaardige stoffen en een beitsmiddel (om de kleur te fixeren)
* tenslotte worden de huiden gedroogd

Van een andere site:

Leerlooien is een werkwijze om de huid van dieren geschikt te maken voor kleding, schoeisel of andere toepassingen. Door het looien worden de eiwitten in de huid onoplosbaar gemaakt. Hydrolyseerbare polymeren van galluszuur zijn de nu meest gebruikte looistoffen. Andere looistoffen zijn gehydreerde derivaten van flavanolen en anthocyanidinen, de zogenaamde catechienen.

Lijkt me niet echt fijn om in de mond van je paard te stoppen..
Daarnaast heb je kans dat als je paard op het bit gaat kauwen hij beschadigt of grof gezegt na een tijdje door midden breekt.

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 11:38

Ik ben erg tevreden over de bitten van Nathe. Zijn van kunststof (dus geen rubber) heel flexibel en werken zacht in. Uiteraard is het uiteindelijk afhankelijk van hoe je het gebruikt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 13:27

De leren bitten die verkocht worden zijn veilig gelooid en niet gekleurd.

Als de randen hard worden dan doe je iets niet goed in het onderhoud, ze moeten wel regelmatig in de olie. Iets hard worden ze wel na het drogen maar die randjes zijn zo weer zacht in de paardenmond door het speeksel. Dan zijn de randjes ook verwaarloosbaar qua inwerking. Daarnaast zitten de ringen los en kantelt het bit dus niet.

Niet geschikt voor paarden die destructief op het bit kauwen of het vast pakken. Maar dan zit er in mijn ogen ergens anders iets niet goed als je paard dat doet.

De kinriem is bedoelt voor stabiliteit en niet om het bit vast te snoeren in de mond. Blijft het bit niet liggen achter de onderlip dan kan je hem alleen gebruiken in combi met een hoofdstel.

Leer in de mond is alleen onnatuurlijk voor de mens, omdat wij weten wat het is. Voor een paard maakt het geen bal uit of hij leer, metaal of plastic in zijn mond heeft.

Ik rij al jaren naar volle tevredenheid met leren bitten en nooit problemen mee gehad op welke manier dan ook.

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-12 13:35

Ok jullie meningen zijn ook best wel verschillend:))
Maar het lijkt me niet lekker als je je lereb bit hebt ingeoliet en je doet het weer in een paardenmond:(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 13:49

maureen16 schreef:
Maar het lijkt me niet lekker als je je lereb bit hebt ingeoliet en je doet het weer in een paardenmond:(

Je gebruikt hiervoor ook geen leerolie maar zonnebloemolie ;) .

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 13:56

Die het best past. Heb er een met een ongebroken watertrens, dubbel en enkelgebroken is geen succes bij haar.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 13:58

Een dubbelgebroken Sprenger bit, dat goed past!
Deze is gevormd, zodat het goed meegaat in de vorm van de tong/mond van het paard.
Dit zijn dure bitten!!!

En verder is een bit zo hard als de hand van de ruiter.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 14:02

maureen16 schreef:

dat komt omdat iedereen verschillende ervaringen heeft, die ervaringen liggne weer aan wat voor paard , les en etc etc etc ...
zoveel factoren spelen mee,

ik vind zelf een lederen bit prettig bij veel dieren, tong aan de kaak binden en dingen als last van randjes etc is bij juist gebruik en onderhoud helemaal niet aan de orde...
alleen als je een lederen bitje los gebruikt (zonder hoofdstel) dan zul je hem idd aardig vast moeten leggen, maar als je hem gewoon aan een hoofdstel hangt is dat niet nodig...dus gewoon een kopstukje gebruiken

of een bit zacht is beging gewoon bij devrom van de mond, en de ruimte dcie het dier in de mond heeft
voor de 1 is zacht een heel dik bit, voor de ander een relatief dun bitje ... ook de vorm speelt mee, er zijn paarden die vinden ongebroken fijn, de ander enkel en weer een volgende vind dubbelgebroken prettig...

jarco

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 14:04

geen bit ?

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 14:06

vraag een paardentandarts wat de vorm van de mond van jouw paard is. Onderzoek zelf waar je paard wel en niet goed op reageerd en dan ontdek je wat het beste bij jouw paard past. er bestaat voor deze vraag helaas geen standaard oplossingen.

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 14:07

Ja absoluut dat het aan het paard ligt! Ik heb bijna altijd een dubbelgebroken bitje maar zelfs daar moet je nog in zoeken. (soort metaal, smaak, dikte, water of bustrens). Meestal is een mediumdik dubbelgebroken watertrensje wel veilig bij het uitproberen. Enkelgebroken is nooit vriendelijk, maar dat is mijn ervaring.
Ik heb er echter een die totaal niks accepteert dat gebroken is, dan maar een ongebroken trens, werkt top.

jenn0dv

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 14:12

Het zachtste bit wat er is, is geen bit!

Maar het is maar net hoe hard of zacht jij zelf in je handen bent. Ben jij erg hard dan is een bitloos hoofdstel net zo vervelend voor een paardje als een hoofdstel met bit.
Dus ga van jezelf na hoe je rijdt, en kies daarbij het beste bit. Ongebroken is vaak beter, als je rustig in je hand bent!

_Kimm_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 14:14

jarco schreef:
geen bit ?

Haha, dat dacht ik ook. :+ Maar bitloos kan ook weer minder vriendelijk zijn dan sommige bitten natuurlijk, ligt aan de ruiter.

Edit: jenn0dv was me net voor. :P

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 14:24

Een leerbitje is tot nu toe denk ik het prettigst wat ik in de mond van mn pony heb gehad. Alleen... hij kauwde m stuk := En leer is daar echt niet tegen bestand. En om nu elke maand een nieuw bit te moeten kopen ging me wat ver :Y)

Toen weer terug geschakeld op zn mylerbit (type 1) en een zeemleren lapje eromheen. Heel zacht voor de lagen, maar bitje werkt verder wel gewoon goed in. Rubber zou ik niet gauw doen, kan echt brand en schuurplekken in de mondhoeken geven als er te weinig speeksel wordt aangemaakt. Evenals een bitbandage. Ongebroken heb ik zelf geen hele goede ervaring mee, maar genoeg paarden die daar fijner op lopen dan een enkel of dubbelgebroken bit. Enkelgebroken prikt sneller in het gehemelte, en dat ervaren veel paarden als onprettig (niet zo gek natuurlijk :+ ) Dubbelgebroken is voor sommige paarden weer te beweeglijk, en zo is er voor elk bit eigenlijk wel iets te zeggen ;) Uittesten waar jouw paard het lekkerst op loopt!

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-12 18:56

jenn0dv schreef:
Het zachtste bit wat er is, is geen bit!

Maar het is maar net hoe hard of zacht jij zelf in je handen bent. Ben jij erg hard dan is een bitloos hoofdstel net zo vervelend voor een paardje als een hoofdstel met bit.
Dus ga van jezelf na hoe je rijdt, en kies daarbij het beste bit. Ongebroken is vaak beter, als je rustig in je hand bent!

Hoi ik heb altijd al bitloos gereden maar ik wil niet met bit gaan rijden om het paard meer controle te hebben ofzo maar ik ga naar het groenhorstcollege in barneveld en daar rijd iedereen met bit en je mag niet zonder. Dus wilde ik met bit leren rijden. En ook wat meer dressuurmatig:)

jenn0dv

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 13:26

Okey, vandaar!
Vind dat toch altijd zo raar, omdat iedereen er maar met bit wil rijden en niet beter weet...Mag jij er niet zonder rijden, terwijl het toch echt niks uitmaakt qua rijstijl. Bitloos kun je net zoveel bereiken!

Maar je zou dan kunnen kiezen uit een kunststof stang(of eventueel gewoon ijzer), zorg wel dat hij goed past!
Of eventueel dubbel of enkel gebroken trensje. Moet je even voelen hoe paardje erop reageert :)

Succes!

Edit: Leer heb ik geen ervaring mee.. Maar ben er niet zo'n voorstander van. Lijkt me toch niks voor een paard om dat zure spul (de huid van een koe...) in je mond te hebben de hele tijd...