Zadel te lang?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

_aussi

Zadel te lang?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-12 19:36

Hoi bokkers,

Ik heb altijd een wintec dress 500 gehad 16.5 inch oud model. Dit zadeltje lag prima. Toen de nieuwe versie uitkwam heb ik mn oude zadel verkocht en een nieuwe besteld. Ook een 16.5 inch. Tot mn grote verbazing was dit zadel een stuk langer. Mn onderlegger paste er niet onder.

Nu zit ik alleen zo te twijfelen of mn zadel niet te lang is. Ik krijg het niet voor elkaar om die 18e rib tot bovenaan te volgen. (te veel spek! ) Nu was de merrie drachtig en schoof mn zadel wel eens een stukje naar voren. Nu blijft ie perfect liggen. Ook de truc waarbij de haren bij elkaar komen lukt me niet. Ik weet niet of ik verticaal omhoog moet of met de haargroei mee etc.

Ik vroeg me af of jullie van de foto's kunnen zien of mn zadel te ver naar voren ligt en/of te lang is. Wanneer ik er niet aan uitkom haal ik er een zadelmaker bij. Maar dat is wel balen van mn nieuwe zadel. Zeker omdat het een 16.5 inch is en je denkt een kort zadel te kopen.

Alvast bedankt!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 19:40

Je zadel lijkt ietsjes te ver naar voren te liggen. :j Net op de schouder en ik denk dat het ook iets te lang is.

Maar dat is een 16.5? Lijkt meer een 17.5

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 19:40

Ik denk dat je nog ruimte zat hebt (maar uiteraard ben ik geen expert)
Overigens kan het verschil in lengte komen doordat veel nieuwere modellen keilkussens hebben (de kussens lopen dan verder naar achteren door)

Ik vind wel dat je er niet echt lekker op lijkt te zitten eerlijk gezegd...

_aussi

Re: Zadel te lang?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-12 19:42

Het is echt een 16.5 inch. Maar die nieuwe modellen vallen vgm 5 cm langer uit. Wist ik ook niet van te voren.

En als het keilkussens zijn, kan dat dan kwaad?

Mag ik vragen waarom je vindt dat ik er niet echt lekker op zit?

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 19:43

Waarschijnlijk omdat je je been zo optrekt. :o Maar dat hoeft niet persee aan je zadel te liggen.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 19:45

Je zit in een soort stoelzit en je lijn heup-hak is verre van loodrecht...

En nee, keilkussens kan geen kwaad, het is zelf voor de drukverdeling wel fijn, alleen geeft dat dus bij kortere paarden het probleem dat een zadel met een kleine inchmaat alsnog te lang kan zijn.

_aussi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-12 19:58

Stoelzit klopt inderdaad. Vind het altijd lastig om druk op mn beugels te houden. Aandachtspunt dus!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 20:17

Wat zei de zadelmaker erover? :)

_aussi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-12 20:27

@ June, sorry maar ik kan je reactie niet serieus nemen

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 20:56

Vanaf de foto lijkt het zadel niet te lang (zoals hij nu ligt, maar je kunt niet zien of hij op de schouder ligt door je dekje). Kan maar zo zijn dat je zadel op/tegen het schouderblad komt. Ik zie dat je zadel wel naar voren moet schuiven, als ik dat buikje zo zie...

Tip: maak je beugels iets korter. Ik weet het: dat zit voor geen meter in het begin. Als je beugels korter zijn, kun je meer buigen in je gewrichten en je voeten ook meer naar achter leggen. Dan zit je veel stabieler. Nu is het al moeilijk om rechtop te blijven wanneer je in stilstand in je beugels gaat staan, dan veel minder. Tenminste... als je voeten onder je zwaartepunt zitten. Begin met 1 gaatje.

_aussi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-12 21:05

Bedankt voor je reactie HippoLogic. Daar kan ik wat mee!

_Dune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 23:20

Zoals je zadel nu ligt, lijkt het niet te lang, maar ik denk dat je zadel iets teveel naar voren ligt. Ligt de schouder nu wel goed vrij?
Misschien kun je een foto maken zonder dekje, waarop het paard vierkant staat en dan het zadel net wat verder naar achteren gelegd, dat is wat beter te beoordelen.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 08:37

:o Ik begrijp niet dat jullie kunnen zeggen dat dit zadel niet te lang is. Hij ligt naar mijn mening hetzelfde als mijn zadel en mijn zadel is ook een halve inch te lang (volgens de zadelmaker, maar ondertussen heb ik al zoveel 'slechte' zadelmakers gehad :Z ). :o

Afbeelding

_aussi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-12 16:12

Ik ben aan het kijken voor een nieuw zadel. Zit te denken aan de thorowgood t6 cob.

Dus mocht iemand interesse hebben in een zgan wintec 500 dresuur 16.5 inch. Zie bij mijn advertentie.

schrikdraad

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 16:20

Te lang lijkt hij niet.
Wel kantelt hij naar achteren.
Dat kan verminderen als je hem wat naar achteren legt. Veranderd dat dan niet is de boom te smal.

Met het zadel op de juiste plek en de beugels korter zit jij ook beter.

De tip van de zadelmaker vind ik ook erg goed.
Het is toch te belangrijk daaro niet zelf een eind oordeel geven.

_aussi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-12 16:22

Er zit al een bredere boom in. Deze foto's zijn van de zomer. Doordat zij drachtig was, schoof het zadel naar voren. Ik ga even kijken of ik nieuwe foto's kan maken. Sowieso zal het op het randje zijn.

_Dune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 19:35

Een Thorowgood Cob is sowieso korter dan een wintec, dus wat betreft de lengte van het zadel zou dat een goede keuze zijn.
Ik denk inderdaad dat je huidige zadel op het randje zal zijn. Zoal het op de foto's ligt, lijkt het niet te lang, maar het zadel ligt hier ook te ver naar voren.
Kun je wel het onderste deel van de laatste rib voelen? Misschien dat je aan de hand van onderstaande foto een inschatting kan maken waar deze bij de wervelkolom komt;
Afbeelding

sourih

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 19:38

het zadel zit inderdaad iets te veel naar vooren maar vind hem niet te lang hoor

_aussi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-12 19:39

Ik heb al zo veel afbeeldingen bekeken, maar is toch anders dan wanneer je naast je paard staat. Ik kan inderdaad de onderkant wel voelen. Dus ik ga proberen om m naar boven te volgen of in ieder geval de vorm aan te houden.

_Dune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 19:40

Het is ook ontzettend moeilijk, net als de truc met de kruin in een schuine lijn omhoog volgen. Je moet namelijk wel de juiste lijn volgen. Gelukkig heb ik een vlekkenpaard en zit er bij zijn 18e rib een herkenbare vlak haha!

sannie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 19:42

Volgens mij komt het ook een beetje omdat het dekje ver naar voren ligt?
Het kan ook zijn dat ik het fout heb hoor! Ik heb er niet zo heel veel verstand van :o

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 19:55

Een klein stukje meer naar achter en dan denk ik dat het zadel al een stuk beter ligt.
Zelf zou je juist iets meer voor in je zadel mogen kruipen, je zit nu ietsje te veel op de lepel.
Ga maar eens zonder je beugels rijden een tijdje, dan schuif je vaak naar het diepste gedeelte van je zadel en je been ligging kan daar beter van worden

schrikdraad

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 21:27

Nu is het dieptepunt ook net niet in het midden waardoor ze op de lepel zit.
Daarom verder naar achter leggen.
zonodig banaansingel gebruiken.
En dan kijken of het diepste punt ook in het midden is.
Zoniet een breedere boom er in.

Akhal_Teke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 21:31

Wat een onzin allemaal.
Je kan zo helemaal niet beoordelen of een zadel te lang is of niet. Daarvoor moet je voelen tot waar de ribben doorlopen. Dat is bij ieder paard weer anders en onmogelijk vanaf een foto te zien, tenzij je alle ribben zou kunnen zien. (maar dan is je paard te mager.)
Ook kun je niet zien of het zadel te ver naar voren ligt of niet omdat het dekje ervoor zorgt dat je de schoft en schouder slecht ziet.
Somebitch : Ze trekt haar benen niet op, haar beugels zijn gewoon te lang en ze steekt haar benen te ver naar voren waardoor ze haar hakken niet uit kan drukken.
Laatst bijgewerkt door Akhal_Teke op 04-03-12 21:38, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 21:34

Wie heeft dat nieuwe zadel aangemeten? Bij de zwevende rib, heb je een kruin in de vacht, zo een lijn die de andere kant opgroeit...