van boomloos naar boom?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Mastrootje

van boomloos naar boom?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-12 12:06

Ik ben nieuwsgierig naar mensen die van boomloos terug naar boom zijn gegaan.

meerdere mensen, onafhankelijk van elkaar hebben me verteld dat mijn zadel niet goed ligt, ik er niet goed in zit en dergelijk en raden me een boomzadel aan. De voornamelijkste reden dat ik voor boomloos ben gegaan is de veranderende vorm die paarden altijd hebben, de wei op, eraf, minder of meer rijden enz.

Zijn er mensen terug gestapt vanuit het boomloos naar boom en hoe beviel het?

Caira

Re: van boomloos naar boom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 12:11

Ik, omdat ik volgens de klassieke manier rijd en ik merkte dat ik niet genoeg uit mijn paard kon halen met een boomloos zadel, en het bevalt me eigenlijk prima. Heb zelfs niet een keer meer op mijn oude zadel gereden nu ik er over nadenk.

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 12:13

Ik ook. Ik reed met een Trekker en ben sinds kort weer terug naar een boomzadel. Tot nu toe bevalt het goed, maar het is natuurlijk niet te zeggen of dat zo blijft.

JNAWA_Nienke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 12:14

Hier nog 1! :wave:

De voornaamste reden was dat het zadel ontzettend schoof op mijn schoftloze Haf! :j
Werd er ontzettend gek van en heb het zadel verkocht!
Zit er nu wel weer over te denken om weer boomloos te gaan! :)

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 12:15

Vind ik geen goede reden om van boomloos af ste stappen :n wel een goede reden om op zoek te gaan naar een nieuw zadel dat wel goed past bij jou en je paard!
Er zijn zoveel verschillende opties voor handen dat je, als je tenminste tevreden bent over boomloos, daar ook eens naar kunt kijken. Welk zadel heb je nu?

Ben zelf ook een keer terug overgestapt, maar beviel niet goed. Idd omdat mijn pony ook veel veranderd door het jaar heen omdat ze een erg korte rug heeft waar een boomzadel vaak niet op past en omdat ze een boomzadel te stug vind en er niet lekker onder loopt.
Ik ben zelf erg tevreden over de Startrekk dressuur, die ik op mijn pony heb liggen, maar ook over de ghost was ik heel tevreden. Beide bomloze zadels met veel mogelijkheden.

JNAWA_Nienke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 12:23

Britt schreef:
Vind ik geen goede reden om van boomloos af ste stappen :n wel een goede reden om op zoek te gaan naar een nieuw zadel dat wel goed past bij jou en je paard!
Er zijn zoveel verschillende opties voor handen dat je, als je tenminste tevreden bent over boomloos, daar ook eens naar kunt kijken. Welk zadel heb je nu?

Er worden toch redenen gevraagd waarom je gestopt ben met boomloos rijden? :)
De reden van mij was dat hij niet goed lag! Ik heb daarna wel verder gezocht naar boomloze zadels,
maar ik had helaas op dat moment niet de financiële middelen ervoor!
Ook ging ik vaker springen en dat vond ik niet echt prettig met zo'n zadel!

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-12 13:09

Britt schreef:

heb nu een barefoot, simpele cheyenne drytex versie. Heel veel mensen hebben geopperd dat mijn paard bokt omdat hij last van z'n zadel heeft maar hij bokte ook bij de boomzadel die ik leende, dus daar ben ik het persoonlijk niet mee eens.

Zover ik weet kan je alleen barefoot op de test nemen, maar ik ben niet van plan om allemaal boomloze zadels aan te schaffen om te kunnen testen..

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 13:14

Ik had ook een Barefoot (de Cheyenne maat 0 en maat 1 heb ik gehad). Lag niet goed op mijn D-pony, al vond ik ze zelf wel heerlijker zitten dan zo'n hard boomzadel. Daarbij heb ik een paard met behoorlijk korte rug en zeer compacte bouw. Hij is ook breed en schoftloos. Ik heb inmiddels alweer een paar jaar een Trekker Pro Endurance en die zit heerlijk. Net even wat steviger dan de Barefoot, hij ligt goed op mijn paard's rug, ben er superblij mee. Een boomzadel is bij hem gewoon geen optie. Vanwege zijn rug en bouw, maar ook vanwege zijn omvang (die verschilt wel eens gedurende de jaargetijden). ;)

lievelies

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 13:18

Ik ben weer terug naar een boom zadel gegaan omdat ik merkte dat het gewoon niet optimaal voor ons was, mijn paard ontspande niet genoeg en blijkbaar verdeelde de druk niet genoeg.
Heb nu 3maanden een boomzadel, paard loopt veel en veel ontspannener, kan makkelijker de aanleuning vinden.
En ik merk dat ik zelf rechter op/boven het paard blijf.

Ik ben niet tegen of voor boomloos/ met boom, maar ik denk dat het per combinatie afhankelijk is wat werkt. Voor ons werkt een boomzadel dus toch beter.

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-12 13:20

Dat is dus inderdaad ook de reden voorbij om liever niet op boom over te gaan, als hij een weekje in de wei staat past het op maat gemaakte zadel echt niet meer :+

Trekker, is semi-boomloos toch?

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 13:30

Ja, de Trekker is semi boomloos en dus een stuk 'steviger' dan een 'gewoon' boomloos zadel. Mijn Sam is echt behoorlijk breed in zijn rug en zijn schouders, maar tegelijkertijd ook heel kort gebouwd in zijn rug. Dan werkt een boomzadel niet, maar ook een boomloos zadel in de kleine maten werkten niet. Heel lastig, ik heb enorm lopen hannessen destijds met zadels en de vraag wat ik er nou mee aan moest....... Heeft me ook veel geld gekost. :+
Maar goed, ben nu alweer jaren blij met de Trekker. :j
Die kun je ook aan laten passen, hoor, om uit te proberen, moet je even googlen, want ik weet eigenlijk niet meer hoe zij heet, die toen bij mij geweest is. (Ik heb dit zadel tweedehands gekocht, nadat ik hem 'nieuw' had uitgeprobeerd). Dat vond zij natuurlijk niet leuk, maar zoals ik al zei heeft dit hele zadelissue me een hoop centen gekost en als je er dan tweedehands eentje vindt, dan ben je daar heeeeeeel blij mee. :)

Succes met je zoektocht, he. :)

Oh, gevonden voor je: www.greendistance.nl

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 13:36

ik had een BF Lexington, heb hem een klein jaar gebruikt maar kon er echt niets mee worden. Heb een Hulsebos op maat laten maken en sindsdien gingen we met grote sprongen vooruit.
Heb toen het zadel bij de zadelmaker was om opgevuld te worden met BF weer een week gebruikt, vreselijk zat dat weer! Kan zijn dat mijn balans niet goed was of het zadel niet goed bij mij paste, wat ik wel weet is dat ik in mijn leven op veel verschillende boomzadels heb gereden en hoewel de ene natuurlijk lekkerder zat dan de andere, heb ik nooit 'niet' kunnen rijden op een boomzadel.
Of het dus zo nauw komt bij boomloos ofzo, ik weet het niet, maar voor mij echt geen ander zadel meer!
Wel is een boomloze echt veel handiger, afgelopen jaar al 2x zadel weer laten aanpassen, totaal dik E200 aan kosten, nu ligt hij weer niet goed.
als je paard gevoelig is en soms wat veranderd dan is een boomloos zadel wel echt handiger.
Maar ja, je paard dusdanig in de weg zitten blijkbaar is natuurlijk ook niet fijn.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 13:42

Rijden op een boomloos zadel is idd een kunst apart. :j
Het zit echt heel anders dan een boomzadel.

En ik vind ook; je paard in de weg zitten mag natuurlijk nooit.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 13:45

tja, ik weet niet in hoeverre ik hem in de weg zat, maar ik merkte duidelijk een verbetering in mijn balans (stillere zit, stillere benen) en dus ook in zijn balans.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 13:47

Op een Barefoot heb je een hele onafhankelijke zit nodig, anders merk je het meteen. Ik ook, hoor, moest er destijds ook heel erg aan wennen, heel confronterend. Dan zit die Trekker al een stuk beter. Ben ook echt geen topruiter ofzo, dat weet ik zelf ook wel..... :D

schrikdraad

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 13:48

Ook hier weer met boom.
Ik zat heerlijk op de london. Relaxed met buitenritten. Steviger zelfs als met boom doordat je zo opgesloten zit.
Maar het zat te breed. Als ik aan het rijden was merkte ik het maar een beetje.
Maar de dag erop zat alles compleet vast. En naar de osteopaat hiervoor werd ook wat te gortig.

Ik ben nu weer tevreden met boom.
En geen verandering aan het paard.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 15:43

Tja ik ben gewoon niet echt proBF :o kan er zelf totaal niet op rijden en lag ook niet geweldig op de paarden die ik ken. Vandaar ook mijn keus voor de Startrekk en de Ghost, die je voorheen wel kon testen, moet je even zoeken naar wederverkopers. De Trekker is n principe ook te tesyen bij vrschillende verkopers :j

Ploempje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 17:04

Hier nog iemand en de overstap is prima gegaan. Na 5jaar boomloos dan nog wel. Het pistewerk doe ik liever met een boomzadel, vandaar... Als het is voor vele wandelingen en ben je niet te zwaar dan zou ik bij boomloos blijven.

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 17:59

Ik heb ca 5-7 jaar boomloos gereden met barefoot (eerst cheyenne, later arizona met VPS), maar ben met mijn nieuwe paard terug op een boomzadel (massimo trail) omdat barefoot niet werkt op dit paard. Ik had met mijn arab problemen met naar voren schuiven en opzij schuiven bij haar wat explosievere manier van bewegen. Ben er 1 x naast gedonderd omdat ik met zadel en al aan de zijkant hing toen ze wegsprong, ondanks goed aansingelen etc. Niet veilig dus gewoon. Mijn arab is nog wat ronder gebouwd dan mijn hafje en heeft ook nog eens een heel glad velletje, ik weet niet waar het aan lag.
Ik kan zelf prima rijden op zowel met boom als boomloos, enige waar ik weer heel erg aan moest wennen is de harde zitting van boomzadels. Daarom o.a. heb ik voor de trail gekozen, die zit lekker zacht :)

Andere reden is dat ik barefoot/mezelf (ivm druk op beugels) qua drukverdeling niet voldoende vertrouw voor lange afstandsritten.

Wil overigens ook niet zeggen dat ik in de toekomst nooit meer terug ga naar boomloos. Barefoot en dit paard was geen combi, maar misschien semi-boomloos wel. Met mijn haf was ik heel tevreden over barefoot.

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-12 18:48

Bedankt voor de informatie, ervaringen en tips. Ik zie het zelf niet zitten om terug naar een boomzadel te gaan maar andere boomloze zadels uitproberen lijkt me wel wat. Gister heb ik voor het eerst weer les gehad en de lesgeefster maakte me erop attent dat ik erg naar voren schoof met m'n zadel, en dan gaat het je zelf ook opvallen :+ Hij heeft eerlijk gezegt nooit echt lekker gelegen, de zweetafdrukken waren ook altijd een beetje scheef.

Ik ga even goed rondkijken waar we allemaal zadels kunnen testen, de trekker en ghost lijken me allebei wel wat.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 18:57

Hier ook terug naar boom, maar dan meer voor mijn eigen lijf. Boomloos geeft bij mijn pony toch teveel beweging door en dat geeft bij mij problemen.

(star trekk staat dus te koop)

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-12 19:02

Valt me wel op hoeveel barefoot zadels te koop staan, en hoe weinig trekker zadels :+ Barefoot is zo'n algemeen merk, ik gok dat veel mensen daar mee beginnen. Betekend dat dat trekker gewoon zo goed bevalt bij iedereen?

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 19:02

Wij wisselen per seizoen van boom naar boomloos en terug :D

winter; wintec met boom, omdat de zadels op een niet verwarmde plaats liggen en als er teveel leer aan zou zitten, krijg je schimmel en ellende. Plus dat het vaker regent en je dan dus ook niet je zadel meteen moet vetten etc etc

's zomers; de boomloze nevada's (barefoot) waar makkelijk zadeltassen aankunnen en waar je langere ritten mee kunt maken zonder houten kont te krijgen :D

Ik merk geen verschil in hoe de paarden lopen onder de zadels en van beide soorten krijgen ze ook géén drukplekken. Zowel boom als boomloos bevalt dus nog steeds :D

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 21:29

Veel mensen zien BF als boomloos, maar dat is natuurlijk bull. Het is wel een van de eerste echte merken dat boomloos op de markt kwam en het bekendst onder de meeste mensen. Dat is jammer, want veel mensen schrijven boomloos af nadat een BF niet goed is bevallen. Hierdoor krijgt boomloos een slechte naam en doe je je paard en boomloos tekort.

Trekker is ook niet altijd ideaal, relatief veel gevallen met alsnog drukplekken en puntbelasting. Dit is echter wel pas bij behoorlijk intensief gebruik, dwz 5a6 keer per week dressuur of een flnke buitenrit. Bij recreatief gebruik hoor ik eigenlijk alleen maar tevreden berichten.
Feit blijft ook dat je een zadel moet zoeken dat bij jou en je paard past. Ook hier weer; niet alle boomloze zadels over een kam scheren.
Zo ben ik zelf tevreden over de Startrekk, maar vinden veel mensen die niet 'boomloos genoeg', omdat hij kussens heeft en niet zo soepel en 'slap' is als een BF. Ik vnd het ideaal dat ik gewoon mn eigen dekjes kan gebruiken en vind de kussens een grote meerwaarde tov pads met inlages (waarvan ik persoonlijk de ruggegraatvrijheid alsnog veel te smal vind).
En de ghost dus, fijnste zadel, naar mijn mening :D alleen is mn pony een gruwelijke wiebelkont en heel gevoelig en vond ze het kleine beetje zadel te weinig. (kan ook niet zonder zadel rijden, vind ze vreselijk :') dan voelt ze te veel, hoe stil je ook zit). Maar als ik ooit geld teveel heb, komt er weer een gost! Ideaal aan de ghost is het korte draagvlak, dat effectief nog geen 30 cm heeft.
Met BF, trekker, startrekk en ghost heb je de grootste hoeveelheid zadels wel te pakken, je hebt ook nog sensation zadels, heather moffet zadels, etc. Er is heel veel beschikaar, dat moet je even zoeken :)

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 21:54

Ik ben ook weer van boomloos naar boomzadel gegaan.
Ik heb een hele poos met een Barefoot gereden maar mn pony kreeg er behoorlijke rugklachten van en ik helaas ook.
Baal nog steeds ervan maar de BArefoot was in ieder geval niet geschikt voor ons.