Barrelvormig paard; barebackpad of aanpassing boomloos zadel

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

liljebo

Barrelvormig paard; barebackpad of aanpassing boomloos zadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-12 20:19

Mijn paard heeft geen gemakkelijke bouw.
Ze is zo rond als een volwassen bierton, heeft de schouders van een bodybuilder met een teveel aan hormonen, is iets overbouwd, geen schoft, heeft een gewelfde korte rug en de singelplek te ver naar voren.
Daarnaast is ze breed (ouderwets werkpaard) en ietsje aan de mollige kant omdat ze nog van lucht aankomt.

Goed... nu is het de bedoeling om toch weer met haar de bossen in te gaan na een winterstop door omstandigheden en nu wil ik dat graag met een barebackpad doen, totdat ik meer zicht heb op een geschikt zadel (als dat bestaat) of misschien de barefoot alsnog wat beter gaat liggen.

De barefoot drukt nl in haar schouders. Doet er niet toe welke pommel er in zit of wat ik eraan verbouw (geloof me... afgelopen zomer alles geprobeerd) hij drukt in haar brede schouders en is daarmee een van de tig zadels die ik heb geprobeerd die dat doet.
De barefoot is de minst kwaaie, maar ver van perfect (schuift trouwens ook wat naar voren en opzij, gezien haar bouw en scheefheid .waar overigens aan wordt gewerkt)

Vandaar mijn idee om voorlopig met een bbp te rijden. Maar... ik wil graag een verhoging voor en achter, omdat dat comfortabeler zit. Maar de bbp die dat hebben, hebben de singel erg in het midden zitten en eigenlijk wil ik de singel liever verder naar voren, omdat haar singelplek zo ver naar voren ligt en ik vrees dat bij een singel in het midden de pad en ik naar voren schuiven en wellicht op haar nek belanden.
Of zie ik dat verkeerd?

Wie oh wie kan mij advies geven mbt bbp??
Laatst bijgewerkt door ThePast03 op 28-02-12 15:31, in het totaal 2 keer bewerkt
Reden: Topictitel iom topicstarter aangepast.

Caira

Re: Barebackpad voor barrelvormig paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 20:23

ik heb de christ bbp, de dure variant, en die ligt prima op mijn dikke stinkerts

Najoveh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 20:23

Ik heb deze van best friend.
Afbeelding

Hij ligt lekker op onze ronde tinkers en haflinger/fjord modelletjes :)

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 20:34

ik dacht ook meteen aan de dure christ omdat die idd een steuntje aan de voor en achterkant heeft.
ik heb zelf een FRA dardo, deze is verdeelt in vakken waarbij de voor en achterkant dikker zijn dan het middenstuk.
maar als je een erg rond paard hebt is de barefoot bbp miss een betere optie, deze is recht aan de bovenkant en de dardo loopt ten plaatse van de schoft omhoog, verder zijn ze nagenoeg het zelfde.
ik begrijp dat je er voorlopig mee wilt rijden (elke dag), dan vind ik een best friend niet zo geschikt omdat die met een band over de rug vast zit en daardoor krijg je op die plek teveel druk, om af en toe mee te rijden zal het wel loslopen.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-12 08:05

Caira schreef:
ik heb de christ bbp, de dure variant, en die ligt prima op mijn dikke stinkerts

Jep, goede vorm, maar singel in het midden. Komt dan bij mij te ver naar voren te liggen

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-12 08:05

Najoveh schreef:
Ik heb deze van best friend.
Afbeelding

Hij ligt lekker op onze ronde tinkers en haflinger/fjord modelletjes :)

Ik zoek met verhoogde voor en achterkant, zoals je in mijn post kunt lezen :)

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 08:09

stuur eens een foto van je paard dan!

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-12 08:11

barbar schreef:
ik dacht ook meteen aan de dure christ omdat die idd een steuntje aan de voor en achterkant heeft.
ik heb zelf een FRA dardo, deze is verdeelt in vakken waarbij de voor en achterkant dikker zijn dan het middenstuk.
maar als je een erg rond paard hebt is de barefoot bbp miss een betere optie, deze is recht aan de bovenkant en de dardo loopt ten plaatse van de schoft omhoog, verder zijn ze nagenoeg het zelfde.
ik begrijp dat je er voorlopig mee wilt rijden (elke dag), dan vind ik een best friend niet zo geschikt omdat die met een band over de rug vast zit en daardoor krijg je op die plek teveel druk, om af en toe mee te rijden zal het wel loslopen.

Mijn probleem is dus dat ik graag een verhoogde voor en achterkant heb, met de singel meer naar voren dan bv de chris en de libra.
Maar ik wil iets wat niet mogelijk is volgens mij :P
Althans....ik heb 1000 bbp bekeken volgens mij en het is of het een of het ander; dus of die zit zoals ik hem graag wil of de singelbevestiging zoals ik hem graag zie...

Maar ik denk natuurlijk toch verder....
Ik kwam al schrijvend en piekerend op het idee om eens te kijken of ik een rendiervacht onder de barefoot kan leggen (wordt hier veel gebruikt vanwege de superdruk verdeling) Als ik die in de goede haarrichting leg (van de rendiervacht dus) is hij stroef en zou hij niet gemakkelijk naar voren moeten schuiven. Daarnaast krult hij wat op, om de rand van de BF heen, wat dan ook wat comfortabeler bij de schouders zou moeten zijn (juist de zijranden, onder de pommel, drukken zo hard in de schouders.(zijkanten dus, zeg maar...)
Als ik dan daarnaast een extra bevestiging zou maken van de ring aan de voorkant van het zadel, via de ring aan de voor,zijkant van het zadel naar de singel, zou hij, theoretisch gezien ook beter op zijn plek moeten blijven liggen omdat je dat meer die driehoeksbevestiging hebt.
Evt een extra verhoging/pad onder de voorrand, opdat het zadel aan de voorkant niet omlaag duikt... hmmm... of zou dat dan teveel worden en juist voor druk zorgen.... hmm

Wie denkt mee??

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-12 08:12

Caira schreef:
stuur eens een foto van je paard dan!

Hälga in mijn profiel ;)

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 08:18

Komt redelijk overeen met mijn hengst, hihi. Ik heb even voor je gekeken naar de singelplek, maar de singelstoten zijn de onderste 15 cm los van de pad, theoretisch gezien zouden ze dus mee moeten kunnen gaan met de kant waar de singel zit... Ook zitten ze niet helemaal over de pad heen, eeen goede industriele kleermaker/ schoenmaker zou hem dus moeten kunnen verstikken!

Rashja

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 08:27

Afbeelding
Christ fellsattel

Of misschien de
Afbeelding
CHRIST PREMIUM Bareback Pad

En zo heb je er nog meer.

Ik heb zelf de van het merk GHOST DE Phantom gehad.
Vond het heerlijk rijden je mag met dit zadel bbp met stijgbeugels rijden.
http://www.hetsarcoidoseforum.nl/horses ... hantom.htm
Ik had hem toen in lam.
Dus zag er echt uit als een bbp.
Kan er zo geen foto van vinden.
Die staan vrees ik op de ander computer.
Als e intressen heb zoek ik ze nog wel op.

Wat je ook kan doen is .
Gewoon een schapen vachtje kopen die die gebruiken als bbp.
Dempt goed.
Neem goed zweet op.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-12 08:31

Caira schreef:
Komt redelijk overeen met mijn hengst, hihi. Ik heb even voor je gekeken naar de singelplek, maar de singelstoten zijn de onderste 15 cm los van de pad, theoretisch gezien zouden ze dus mee moeten kunnen gaan met de kant waar de singel zit... Ook zitten ze niet helemaal over de pad heen, eeen goede industriele kleermaker/ schoenmaker zou hem dus moeten kunnen verstikken!

Ok, dat misschien wel... maar als het niet zo goed ligt heb ik wel een dure bbp verbouwd :o
Misschien dat ik eerst met mijn eerder genoemd idee aan de slag ga....
Wat denk je daarover?
(altijd handig als meer mensen meedenken :o )

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-12 08:34

Rashja schreef:
[

Ik heb zelf de van het merk GHOST DE Phantom gehad.
Vond het heerlijk rijden je mag met dit zadel bbp met stijgbeugels rijden.
http://www.hetsarcoidoseforum.nl/horses ... hantom.htm
Ik had hem toen in lam.
Dus zag er echt uit als een bbp.
Kan er zo geen foto van vinden.
Die staan vrees ik op de ander computer.
Als e intressen heb zoek ik ze nog wel op.

Wat je ook kan doen is .
Gewoon een schapen vachtje kopen die die gebruiken als bbp.
Dempt goed.
Neem goed zweet op.

Over de ghost heb ik destijds nagedacht, toen ik de barefoot kocht. Maar niet iedereen was daar erg tevreden over en daarom heb ik toen de bf gekozen. Ik zou echt niet aandurven om nu weer een nieuw zadel te kopen (je wil niet weten hoeveel ik al heb uitgeprobeerd/uit heb gegeven)

Schapenvacht kan altijd net als rendiervacht(verdeelt nog beter) maar dan heb ik dus geen verhoogde voor en achterkant en die blijft ook niet zo goed liggen (geprobeerd)

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 08:35

Een zadel dat naar voren schuift ligt te krap op de schouders, dus nog een extra pad eronder zou voor het paard niet eerlijk zijn denk ik. Wat gebeurt er als je de soft pommel erin doet?

Bij de foto van Rasja zie je trouwens mijn bbp (onderste) en zie je ook dat de stoten vanaf de ringetjes los zijn van de pad.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-12 08:37

Soft pommel blijft hij helemaal niet liggen. Met de XXL pommel wel en de pommel op zich drukt ook niet. Die ligt prima. Het zijn de voorranden van het zadel, onder de pommel (de zijkanten dus) die in de zijkant van de schouders drukken. Niet omdat het zadel op zich krap is, maar omdat haar schouders daar de breedte ingaan.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 08:39

Ik kom wel ff langs als we dit jaar naar zweden gaan :P

Maar dat zou je met een rendier ook niet op kunnen vangen denk ik, je vermindert de druk immers niet.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 08:47

Hè de randen van het zadel drukken in de schouders ? Dat is een nieuwe voor me , die kende ik nog niet , dan moet het idd. wel een bizar dier zijn :)

Heb je dat wellicht ergens op foto staan ? Met "beeld" bij het probleem kan ik mee denken wat daar aan te doen zou zijn :)

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-12 08:49

nou... ik dacht dat de vacht voorkomt dat die rand in haar schouder snijdt...
Maar weet je wat... ik zal straks alles erop gooien en foto's maken. Kun je meedenken. En misschien willen meer mensen meedenken (ben trouwens vast niet de enige met een dergelijk probleem na een winter met alleen rustig grondwerk ivm sneeuw en ijs)

Kun je evengoed later nog een keer langs komen om te kijken hoe ik het uiteindelijk op probeer te lossen... haha.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-12 08:52

pmarena schreef:
Hè de randen van het zadel drukken in de schouders ? Dat is een nieuwe voor me , die kende ik nog niet , dan moet het idd. wel een bizar dier zijn :)

Heb je dat wellicht ergens op foto staan ? Met "beeld" bij het probleem kan ik mee denken wat daar aan te doen zou zijn :)

Zegguh???!!! >;) >;) Bizar dier???? >;)
Niet mijn extreem perfect paard beledigen he >;)

Goed... de bouw is misschien tikje lastiger...

Maar zonder flauwekul... ze heeft zeer brede schouders en daar hoopt zich helaas iets te veel vet op, als toegift, zeg maar. (daarom moet ze ook aan de slag)Ik zal straks foto's maken.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 08:53

Bizar kan ook voor een positief woord staan hè :P

Ik ben wel erg benieuwd hoe het er uit ziet. De XXL pommel los op de juiste plek rond de schoft past wel netjes , of is die ook al net-an ?

YamaDeva

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 09:00

Ik heb zelf een bbp van Cashel (volgens de fabrikant een treeless saddle) - ik heb de stijgbeugels eraf. Deze is vrij dik van een soort memory foam, heeft lichte steun voor en achter.
Op volgende link van een US forum zie je een paar voorbeelden tussen bbp en boomloos in (de Cashel staat daar ook bij - blauwe kleur). Misschien haal je er wat inspiratie uit? http://forum.horsetopia.com/tack-apparel-equipment/124832-pros-cons-natural-ride-bareback-pad.html
Succes met je mooie dame!

Edit: mocht je wat close up fotos van een specifiek deel van de Cashel willen, PB maar.

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 09:02

en een bbp in combinatie met een curved/banaan singel?
singel zit dan verder naar voren dan de singelstoten zelf

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-12 09:08

pmarena...okok. je bent (een beetje) vergeven. :p
De XXL pommel past perfect als je hem los op de rug ligt (als je het niet erg vindt, doe ik dat nu even niet want het is een heel gekl** om die eruit te halen en weer erin te doen, maar we hebben hem gepast na bestelling om te kijken hoe hij lag, zonder zadel.
Met de zachte pommel schuift het zadel helemaal naar voren...

Yamadeva, bedankt voor je bijdrage... die in de tekening zag er ook interessant uit (meer die singel met soort van langwerpige schoft dus). Geen idee wat het voor iets is... (hoewel ik huiverig blijf voor stijgbeugels bij bbp)
Ik ben hem bij mijn zoektocht niet tegengekomen hoewel hij iets weg heeft van een onderdeel van de Boz bbP
Oh en bedankt voor het compliment... hihi. Jij mag langskomen als je in de buurt bent :)

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-12 09:09

Mri schreef:
en een bbp in combinatie met een curved/banaan singel?
singel zit dan verder naar voren dan de singelstoten zelf

weet ik niet. Bij de bf werkte de banaan en curve iig niet.

YamaDeva

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 09:28

liljebo schreef:
... die in de tekening zag er ook interessant uit (meer die singel met soort van langwerpige schoft dus). Geen idee wat het voor iets is... (hoewel ik huiverig blijf voor stijgbeugels bij bbp)...

Die "stijgbeugel zorg" mbt bbp deel ik... Die van de tekening heeft een stevige fork/boomachtige constructie, zodat de druk van de stijgbeugels niet wordt opgevangen door de paardenrug, maar door deze "brug". Is dus bedoeld voor mensen die close contact/natural willen rijden maar wel stijgbeugels willen/nodig hebben. Hier wat meer info van de leverancier: http://www.lonetreetack.com/saddle/nat.html.
Enne... graag gedaan (zowel de bijdrage als het compliment) ;)
Succes!