[WN] Smart Riders safety stirrups / Break Away stirrups /overige?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Bravura

Smart Riders safety stirrups / Break Away stirrups /overige?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-12 19:56

Ik zag vandaag pas dat er ook veiligheidsbeugels voor westernzadels waren. Wist dat niet eens. :+

http://www.smartrideruk.com/leather-large.html

http://www.breakawaystirrups.com/

Vind het nogal een verschil qua prijs en lederkwaliteit.

Heb wel interesse in veiligheidsbeugels (zeker voor het buiten rijden) dus mijn aandacht gaat in eerste instantie naar betaalbare beugels zoals de Smart Ride stirrups, maar ben ook erg benieuwd naar die Breakaway.
Wat mijn aandachtspunt voor dergelijke beugels is, is mócht je voet eens door de beugel schieten, je niet blijft hangen áls je er eens af kiept (ooit als kind gehad met een westernzadel en dat was geen pretje).

Zijn er hier mensen die 1 van beide gebruiken en hoe bevallen ze?
Zijn de Break Away in NL/EU te koop en waar?
Zijn tapaderos handig in plaats van dit soort veiligheidsbeugels?
Zijn er andere soorten? (in EU)

DubbelFun

Re: Smart Riders safety stirrups / Break Away stirrups /overige?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 21:46

Veiligheidsbeugels zijn ook voor western niets nieuws. Ik heb jaren terug al diverse soorten geïmporteerd en ook een tijd gebruikt.

Jouw link kende ik al wel van de engelse variant, maar niet de met leer beklede westernvariant. Overigens vind ik het voetbed te smal. Maar dat is persoonlijk :)
Tapaderos is de oudste vorm die bekend is.

Dit soort dingen is in de EU/NL niet echt op grote schaal doorgedrongen, waarschijnlijk omdat het gewoon niet leeft.

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-12 22:54

Eigenlijk best jammer. Heb zelf al meerdere keren in de kreukels gelegen en nu ik een dagje ouder en wijzer wordt gaat mijn interesse er nu pas naar uit. :+
Ben erg benieuwd naar andere soorten en merken die er nog zijn. Heb gegoogled maar daar komt verder niet veel naar voren.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 12:07

Hou ebay.com eens in de gaten. De Side Steps zie ik nog wel eens langs komen. Het andere model wat ik eens gehad/geïmporteerd heb zie ik nieuw niet meer, maar is soms nog 2e hands aan te komen.

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-12 19:17

Weet je merknamen?
Die sidesteps vind ik niks. Moet wel als een westernbeugel er uit blijven zien.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 19:27

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-12 19:30

Laatst bijgewerkt door Bravura op 27-02-12 19:32, in het totaal 1 keer bewerkt

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 19:31

Die bedoel ik, heb ik ook gehad. Heerlijk verende beugels ook, met een fijn breed voetbed.

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-12 19:34

Werken die ook met een zijdelingse beweging dan? Lijken me alleen vertikaal werken?

Is er in NL geen zaak die veiligheids westernbeugels verkoopt? Kom dat igg niet tegen...

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 19:38

Welke bedoel je en hoe bedoel je zijdelingse beweging?? Wegspringen??
De SS werken als je teen omhoog komt doordat je eraf valt, dan gaat die bal op je teen omhoog.
Hoe die elastieken werken weet ik niet.

Qua beschikbaarheid kun je eens een belronje doen, maar ik geef je weinig kans eerlijk gezegd. IK ben ze iig nog nergens tegen gekomen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 19:40

Ik heb deze ook een tijdje gehad en er meerdere geïmporteerd.
Afbeelding

Ik heb er een tijdje mee gereden, maar vond het voetbed te smal.

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-12 20:00

Heb ook een smal voetbed in mijn huidige beugels dus dat zou voor mij geen punt zijn. Ligt er maar aan wat je gewend bent en handig vind. Vind die laatste er nog niet zo slecht uitzien in vergelijking met die side steps. :)
Vind het alleen een beetje vreemd gezicht zo'n open gedeelte. := Onbekend maakt onbemind zeggen ze. Het zal denk ik een kwestie van wennen zijn qua aanzien. Heb ze nog niet "in het echt" voorbij zien komen bij westernzadels hier. Misschien wel bij trec?
Heb je een site van die beugels?

Zijdelingse beweging: bij sommige ongevallen zie je een ruiter soms de ene kant op gaan en het paard de andere om maar een voorbeeld te noemen. Dan lijkt mij dat de voet ook een zijdelingse beweging maakt ipv een opwaartse (dus teen mogelijk naar beneden)?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 20:21

Aha op die manier. Vandaar dat die eenzijdige open beugels dus heel handig zijn, want daar kun je echt nooit in verstrikt raken.

Wat ik van die open beugels weet is dat iemand ze had uitgevonden en er octrooi op aangevraagd. Vervolgens zijn ze op kleine schaal geproduceerd (ik meen 2000) en dat daar nooit een vervolg op gekomen is omdat de man in kwestie overleed en de nabestaanden er blijkbaar geen brood in zagen om er mee verder te gaan. Ze werden toen achter elkaar op Ebay te koop aangeboden.
Ik heb - meen ik- 5 paar naar NL gehaald toendertijd en toen waren ze op :D
Misschien dat hier iemand ze niet meer gebruikt en ze nog in de kast heeft liggen.

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-12 20:31

DD ben weer een stuk wijzer. :j

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 20:34

De Breakaway stirrup heb ik een paar jaar terug al es gevonden omdat ik op zoek was naar een veiligheidsbeugel die ook op een wedstrijd niet zou misstaan en dan vind ik alle vormen van open beugels of stiekjes gewoon geen optie. Die beugels waren en zijn voor zover ik weet echt alleen daar te koop, er is geen Nederlandse importeur van ofzo.
Helaas nooit zover gekomen dat ik ze aan heb kunnen schaffen, mede gezien de enorme prijs (zag dat ze alweer duurder zijn, toen ik ze voor't eerst zag waren ze nog net geen $300,- ) Ik ken verder ook niemand die ze heeft.

Moet zeggen dat ik jouw andere optie van Smartrider wel een heel interessante vind. Hoewel ik nu niet meer persé een westernbeugel hoef, maar vooral iets comfortabels, vind ik open beugels nog steeds niet mooi én niet handig ('k weet niet maar heb 't gevoel dat je er in't bos te makkelijk mee achter takken ofzo blijft hangen. Onzin misschien maar ik heb liever gesloten beugels).
Ik heb geïnformeerd naar de breedte van het voetbed, ondanks dat dat niet heel breed is, schijnen ze door de manier waarop ze gevormd zijn als zeer prettig ervaren te worden door de mensen die ze gebruiken (waarschijnlijk meest engelse ruiters voor wie deze beugels wel 'breed' zijn). Er worden in ieder geval vooralsnog geen bredere versies gemaakt. Wat ik een extra handige bijkomstigheid vindt is de opstijghulp die ze vormen. Ideaal met oog op TREC en trektochten! Ik overweeg serieus deze aan te schaffen, maar heb op dit moment nog geen zadel dus wacht even tot ik weet waar ik mee thuis kom zodat ik bijpassende beugels kan kopen. Hoeven van mij dan geen leren te zijn (kunststof is ideaal als je veel buiten rijdt in de drek) maar bruin of zwart zal ik toch even moeten afwachten.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 20:53

Francis schreef:
..... vind ik open beugels nog steeds niet mooi én niet handig ('k weet niet maar heb 't gevoel dat je er in't bos te makkelijk mee achter takken ofzo blijft hangen. Onzin misschien maar ik heb liever gesloten beugels).

Hoe denk je met iets wat open is achter een tak te blijven hangen :)
Met een gesloten beugel zou je daar dan nog eerder last van moeten hebben.

Overigens kun je die open beugels (mijn plaatje) natuurlijk ook gewoon met de dichte kant naar buiten doen. Voor de werking maakt dat niet uit.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 21:02

Een haak haakt sneller dan iets dichtst lijkt me zo... met een gesloten beugel kan ik niet aan gaas of (prikkel)draad langs een pad blijven hangen, met een open haak wel... dat soort zaken. Zoals jij het zegt moet er al een tak ín je beugel steken terwijl die open beugels zelf ergens in/aan kunnen steken, dat laatste is een groter risico.
Andersom dénk ik dat ze minder goed werken, als je valt val je bijna altijd van je paard af, naar buiten dus. Met de beugel omgedraaid zal je voet er minder makkelijk uit gaan omdat je voet juist tegen de gesloten kant wordt gedrukt... maar da's ook maar mijn idee hoor, valt misschien mee.

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-12 21:11

Zat net een groot gedeelte van dit filmpje te kijken en vroeg me af....wat als je voet door de beugel heen gaat en je valt direct daarna? Dan werkt dat systeem toch niet? Als eerst je voet door de beugel gaat en daarna met de val je teen omhoog gaat, haak je alsnog achter die grotere stijgbeugel, dus kan dat systeem niet kantelen? Of zie ik dat nou verkeerd?
Dit filmpje bedoel ik: http://www.youtube.com/watch?v=bVrFGvv2kew

Dan zou goedkoop dus duurkoop zijn. >;)

Dan zijn die Break Away veiliger (en niet te onderscheiden van een gewone beugel), daar gaat nl de hele beugel er af bij een val.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 21:22

Mevrouw in het panel stelt dezelfde vraag en er wordt geantwoord dat hij ook dan werkt. Er zit bovenin wel extra ruimte en omdat de binnenste beugel kleiner is kun je niet zo ver door schuiven.
Maar ik denk vooral dat een veiligheidsbeugel je niet vrijwaart van het dragen van goed schoeisel met een hak. 't Is niet 'of 't een of 't ander' maar 'en / en'...

Ja, ik denk dat van alle systemen de breakaway het veiligst is omdat die in verschillende hoeken werkt, niet persé die 90 graden die de SmartRider nodig heeft (hoewel je die hoek altijd wel bereikt bij een val). Maar ja, als je dan naar kosten/baten gaat kijken denk ik dat je met de SmartRider al heel veel extra veiligheid krijgt voor relatief weinig geld. Ze zijn goedkoper dan bijv. de Podiumbeugels in leuke kleurtjes... (om maar even iets te noemen). Dus eerst deze en dan doorsparen voor de Breakaway als je die dan toch zou willen, is denk ik een goede investering.

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-12 21:28

Nee, dat klopt. Ik draag altijd een hak, of het nou laarzen zijn of bergschoenen. Heb niet het hele filmpje gekeken, duurde me te lang. :o
Blijf die break away wel de beste oplossing en de mooiste vinden, maar ook met de mooiste prijs. 8-) Kennissen van mij komen regelmatig op een vast adres in de USA, dus daarheen verzenden zou alweer wat schelen. Twijfel...misschien maar eens gewoon doorsparen....of gewoon mijn beugels houden (vind het eigenlijk zonde om die dingen aan de kant te gooien). Zal eerst de mail van de smart riders eens afwachten.
Er is niet veel keuze in dit soort beugels helaas.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 21:33

als je goed naar dit filmpje kijkt http://www.youtube.com/watch?v=wh_ICiEa ... re=related zie je dat hij zelfs zijwaards werkt. De stuntman draait eerst zowat helemaal rond in de beugel en toch breekt'ie los. Als je voet door de beugel schiet en je valt, gebeurt ongeveer het zelfde, je voet draait met beugel en al naar buiten. Ik durf 't niet 200% zeker te zeggen hoor maar ik denk dat je wel héél raar moet doen wil het systeem niet los schieten. Het is natuurlijk altijd een combinatie van hoek én kracht/gewicht wat het systeem doet losschieten.

Op zich vind ik de Break aways ook het mooist, mede omdat je dan een comfortabel breed voetbed kunt krijgen, iets wat ik voor de lange afstanden die ik wil gaan rijden wel van belang vindt. Maar aangezien ik voor zoiets echt behoorlijk zou moeten sparen, zou voor mij de SmartRider zeker een optie zijn om eerst aan te schaffen tot ik een keer geld heb voor de Breakaway's. De prijs is daar schappelijk genoeg voor vind ik en dan heb je toch in ieder geval al de extra veiligheid.

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-12 21:37

Zo kun je het idd ook bekijken. :j

Hier trouwens een filmpje van Break Away. Dat wens je niemand toe, zo'n eind aan je beugel vast hangen bij een buitenrit. :+
http://video.google.com/videoplay?docid ... 686&hl=en#
En dan maar hopen dat ie een cap op had. :+
Maar ook hopen dat je die beugel niet tegen je gezicht aan krijgt. :+

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 21:53

OMG, die ongelukken in dat filmpje... brrr... Dan is 350 euro ook eigenlijk niks hé ;) (Ik zou die 4" moran's dan wel willen hebben).

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 21:59

En dat is ook al zoiets wat niet bij western 'hoort' ;)

De rest van de voorbeelden uit dat filmpje zijn ook niet misselijk trouwens.

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-12 22:01

Francis schreef:
OMG, die ongelukken in dat filmpje... brrr... Dan is 350 euro ook eigenlijk niks hé ;) (Ik zou die 4" moran's dan wel willen hebben).

Gaan we sparen en samen bestellen? :D

Ach, er hoort zoveel niet bij "western" hier. Daar hebben ze er niet zoveel last van om een cap dragen en veiligheidsbeugels. Een airbag zou ook niet misstaan. ;)

Hoeveel maatregelen je ook neemt, er kan altijd wel iets fout gaan. Maar wat je zelf zoveel mogelijk kunt voorkomen is in mijn ogen niet overbodig.
Je zult er maar liggen...schedelbasisfractuurtje inclusief gratis gedragsverandering, dwarslaesie en een mooie racestoel of....een kistje....
Ik heb tegenwoordig de gedachte, laat ze maar lachen. :z