Omdat ik niet kan vinden wat ik zoek (tenzij iets wat enorm duur is, en dan nog...) wil ik een eigen barebackpad maken. Ik heb al wat ideeen en daarmee wil ik aan de slag. Het ligt in mijn bedoeling om de pad door een schoenmaker aan elkaar te laten naaien (als hij dat wil doen... moet nog contact opnemen) omdat ik dat met dik materiaal zelf niet kan. Al helemaal niet mbt bevestiging singel e.d. en het geheel moet natuurlijk stevig zijn.
Nu wil ik oa drukverdelend materiaal gebruiken, maar vraag mij af wat het meest geschikt is? Er wordt bij dergelijk materiaal o.a. gewerkt met traagschuim, latex en gel. Mij lijkt gel heel goed drukverdelend, maar wat denken (of liever 'weten') jullie daarover?
Materiaal wat in inlages voor boomloze zadels word gebruikt lijkt me ook geschikt. Zo heb ik bijvoorbeeld inlages met PE-schuim en dat is ontzettend drukverdelend!
wat is pe schuim? Ik heb boomloze zadels, ken wel het schuim van de inlages (eigenlijk maar erg dun schuim en ik zie daar de drukverdeling niet zo goed van), maar weet niet welk materiaal in het zadel is gebruikt. Gezien het om vrij nieuwe barefoot zadels gaat, snij ik ze liever niet open..
PE schuim is wat anders dan dat dunnere schuim, het is wat harder en voelt een beetje rubberachtig. Het word geloof ik in de bouw gebruikt (isolatiemateriaal) dus wellicht kun je het bij de bouwmarkt vinden
Caira
Geplaatst: 22-02-12 12:13
ik heb memory foam en daar ben ik erg tevreden over!
Gel schijnt juist weinig drukverdelende eigenschappen te hebben. Wanneer er druk gezet wordt op de gel vloeit het als ware weg van de druk. Dan heb je er dus nog niks aan. Misschien ligt dat nog aan het soort en de dichtheid van de gel, dat zou nog kunnen...
Van wat ik weet is uit onderzoek gebleken dat wol de beste drukverdelende eigenschappen heeft. Hier een link van een zadelmaker die verschillende pads heeft laten testen: http://www.vaquero.nl/anl/documenten/padstest.doc
Dolores08
Geplaatst: 28-02-12 21:19
Ik wou eind geleden ook een barebackpad maken. Ik ben er dan op uit gekomen dat leder en vilt misschien beter zijn dan al die soorten mousses. Laagjes over elkaar zodat het geheel niet te steeg is, maar wel de druk verdeelt. Ik ben op zoek gegaan naar vilt en er zijn verschillende soorten. Je moet echte goeie vilt zien te vinden, maar is niet makkelijk om eraan te geraken.
Uit dito een ander onderzoek is idd gebleken dat (lams)wol de beste drukverdeling heeft. Bovendien (met wol op de rug) antibacterieel, grote zweetopname en goed ventilerend.
Bedankt voor het meedenken. Vanwege praktische redenen ben ik voor nu van het idee afgestapt om iets te bouwen, maar drukverdelend materiaal is ook onder bestaande pad of boomlooszadel van belang
Dat wol drukverdelend was, wist ik al. Dat het de beste drukverdeling had, wist ik nog niet met zekerheid. Hoewel rendiervel nog een betere drukverdeling schijnt te hebben?
Bij de druktesten van Barefoot scoorde rendierenvacht als onderzijde voor de pads op verschillende punten als beste
Maar omdat dat zo ontzettend duur is hebben ze toch voor schaap gekozen , anders koopt niemand meer de bijbehorende pads (die met schaap toch ook al vrij duur zijn).
Overigens heb je drukverdelend en drukabsorberend
Ik hoor altijd laaiend enthousiaste verhalen over vilt als drukverdeler. Dat zal vast wel kloppen...maar ik vind het echt 3x niks om met vilt-inlages te rijden
Vindt ze veels te hard. En daardoor niet comfortabel. Ik heb dan liever de inlages van Barefoot die iets in veren waardoor de krachten door het soepele materiaal wat geabsorbeerd worden.
Daarom vind ik het VPS ook wel fijn , dat bestaat uit laagjes van drukverdelende materialen , en laagjes drukabsorberende materialen die heel leuk samenwerken zo
En omdat dat VPS zo al met die druk-krachten om gaat , blijkt het in de pad daaronder het beste te werken om een wat zachtere inlage te gebruiken die het geheel goed ondersteund omdat er weinig punt druk op komt.
Ik heb nu ook wel als test een paar extra drukverdelende inlages van Barefoot ontvangen. Zijn van zeg maar de iets stevigere Barefoot-inlages , maar dan met een drukverdelend kunststof plaatje in het midden. Mooie dingen ! Ik denk dat ik die ook maar in het assortiment op ga nemen voor de mensen die wat extra zekerheid willen hebben nog. Al zal dat natuurlijk wel iets ten koste gaan van het close-contact gevoel.
Dat laatste vind ik eigenlijk toch al een beetje met de vps en pad met inlages. Nu heb ik dat tonnetje van een paard en dat speelt waarschijnlijk ook een rol, maar het zadel lijkt er bijna als een torentje op te liggen. Bij ons andere paard speelt dat veel minder. Maar haar rug heeft een ronde vorm, met ruggengraat bovenop, zeg maar. Mijn tonnetjes paard heeft een platte rug als een eettafel
pmarena
Geplaatst: 29-02-12 10:10
Op zich kun je bij een paard met een verzonken ruggengraat *gaat in fluistermodus* prima de eerste paar keren zonder pad met inlages rijden zodat het zadel sneller ingereden wordt. Het kost gewoon wat tijd om het nieuwe materiaal lekker te laten vormen. Zoals nieuwe schoenen op zich ook goed passen en soepel genoeg zijn om je voet te volgen...maar pas na een tijdje zijn ze echt lekker naar jouw voet gevormd.
Ik zoek ook nog goede foto's van voor en na...een nieuw zadel dat nog wat vierkant bovenop het paard ligt en dan enige tijd later , alles hetzelfde qua paard en zadel , maar dan dat je duidelijk ziet dat het zadel meer is gaan liggen. Stom genoeg heb ik dat nergens op foto staan , echt jammer. Het is namelijk best een verschil...nieuwe zadels willen nogal eens gaan schuiven terwijl ze wat meer ingereden variant als een handschoen rond het paard gaat zitten.
Mensen die dat zadel zo nieuw en vierkant bovenop hun paard zien liggen geloven dat vaak niet dat het zo veel beter gaat liggen nog
Ja, *fluistert terug* dat had ik ook bedacht. Bv met rendiervel of schapen vel eronder. Want idd... de neiging tot verschuiven is zo groter. Het is overigens geen nieuw zadel meer, maar ook nog niet helemaal zo ingereden als de barefoot op de andere merrie. Ik heb zo het idee dat hij het beste zit als hij al een beetje 'door en door' gebruikt is. We gaan het wel zien... maar je theorie.. ja, die vind ik logisch.
Ja het is gewoon net als ingelopen schoenen : dat zit gewoon veel lekkerder dan nog wat stugge nieuwe.
Wat dat betreft is het wel jammer dat ze ze niet als extra service een dag onder een soort machine leggen die ruiter en paard nabootst... (of bij schoenen een loopbeweging) om ze alvast wat soepel te maken voordat ze het plastic in gaan naar de klant
spicegirl
Geplaatst: 29-02-12 10:34
het allerbeste drukverdelende materiaal is wolvilt. geen blend,maar echt 100 % wol-vilt.en dan is virgin wool nog het allerbeste ! schapenvacht kan ook, maar een laag wolvilt is het equivalent van 5 schapenvachten. rendiervel is een velletje, dus verdeeld helemaal geen druk. wel lekker om onder iets anders te doen. een vriendin van mij heeft een pad met rendiervel. nopreen is het allerslechtste. gel en luchtkussentjes komen op het zelfde neer; waar er druk is, gaat het materiaal juist weg. neem maar een zakje met vloeibare gel, of met lucht. zet daar eens een glas op. waar het glas staat, raakt het de ondergrond, en het materiaal bulkt op naar de zijkanten..
hmmm rendiervel is toch echt getest als de beste drukverdeler. Ik weet niet of je het al eens in handen hebt gehad (en echt rendiervel, er is veel nep op de markt)? Ik wel... en dat het zo goed uit de test komt, begrijp ik best. Het bestaat uit een wolvacht en daarbovenop de lange stekelige haren, waartussen lucht zit. Je voelt dat heel erg goed. Wordt hier ook gebruikt als matras, bv in het ijshotel.
spicegirl
Geplaatst: 29-02-12 10:41
waar is die test dan ? lijkt me sterk, want het is gewoon een dierenvachtje.niet gemaakt voor onder een zadel te liggen,maar om het beestje zelf heen. en ja, ik heb het in mn handen gehad.best dun eigenlijk, zou ik meer mn geld op een schapenvacht zetten ! http://www.luckyleather.nl/padsinfo.htm
Renens päls är unik, den innehåller 2000 ullhår och mer än 700 luftfyllda celler/cm2. De luftfyllda cellerna i pälsen får skinnet att ligga som en luftkudde mellan hästens rygg och sadeln. Den är även temperatur-reglerande och svettabsorberande och lämpar sig därför i både varmt som kallt klimat. Renskinn klibbar aldrig ihop sig och bildar knölar under sadeln då hästen svettas.
Uitleg over het waarom vertaling: Rendiervel is uniek omdat het 2000 wolhaar en meer dan 700 met lucht gevulde cellen per m2 bevat. De met lucht gevulde cellen zorgen voor een luchtkussen tussen de rug van het paard en het zadel. Het is tevens temperatuur regulerend en zweet absorberend en derhalve geschikt voor koud en warm klimaat. Rendier vel 'kleeft' iet samen en vormt geen 'bulten onder het zadel als het paard zweet.
Er bestaan onderzoeken in het zweeds. Zal er eens naar zoeken. Barefoot heeft het ook onderzocht, zoals je net las, en kwam tot de conclusie dat rendiervel beter de druk verdeeld dan wol, maar ook veel duurder is. Want dat is een feit. Rendiervel is erg duur.
En ik weet niet wat jij in je handen hebt gehad, maar ik heb er eentje en het voelt enorm 'dik' aan. Je voelt het eerder genoemde ook erg goed en dat is ook de reden waarom het hier in het ijshotel als matras en isolatie wordt gebruikt. Ze worden in lapland ook als onderlaag op hout gebruikt om comfortabele zitplaatsen te kweken. Dat krijg je met een gewoon dun velletje echt niet klaar.
merrieveulen
Geplaatst: 29-02-12 17:50
als ik kijk wat een mooi geprepareerde schapenvacht al kan doen... laat staan een rendiervelletje. persoonlijk ben ik wel van het combineren van materialen. bij het schofttuig dat ik onlangs gemaakt heb voor mijn pony heb ik dan ook diverse lagen genomen, vanaf de ijzeren boom: één laag opengewerkte ProLite (soort kruising tussen schuimrubber en neopreen, wordt gebruikt voor inlages in en onder zadelkussens), om de bevestigingen van de lichtogen en opzethaak ruimte te geven, anders blijft je bulten houden. dan één laag Prolite gewoon glad. na deze twee lagen hou je een glad geheel over. daarop heb ik een stuk schapenvacht (dus geen losse wol zoals bij zadels wordt gedaan) gemaakt en vervolgens het geheel ingenaaid in het kussen.
ik heb nu dus een schofttuig met een 100% sluitend boompje en zijdezachte kussens. als je hard op het tuig duwt terwijl de pony het aan heeft wordt het kussen meer ingedrukt dan de spieren van de pony in ontspanning. de schapenvacht kan zich op heel weinig druk aanpassen, de ProLite zorgt ervoor dat het kussen wel stevig genoeg blijft en dat de boom in het midden de schoft niet kan bereiken.
maar goed, dat is mijn ervaring met schapenvacht... schapenvacht is in zoverre 'drukverdelend' dat het veerkrachtig is, als je erop gaat zitten op een paardenrug is dat ongetwijfeld prettiger voor het paard dan met je blote kont. wel is het zo dat een schapenvel gewoon dubbel te vouwen is, en dus niet in die zin druk verdeelt over een groter oppervlak, zoals dat met bijv. een kunststof plaat of dus zadelboom wel het geval is.
zou ik mijn schofttuig gemaakt hebben op dezelfde manier maar dan zonder boom erin, dan behield het geen vorm en kon hij dus als een soort flubber naar beneden zakken, op de schoft van de pony. nu is dat ook wel op te lossen uiteraard, maar men snapt wat ik bedoel...
ik denk dat dat ook is wat spicegirl bedoelt, een velletje kan geen druk verdelen over een groter oppervlak. wél verdeelt het druk op de plaatsen waar het fungeert als tussenlaag tussen bijvoorbeeld ruiter en paard of tuig en paard, noem het maar. door de soepelheid zou ik het zelf niet gauw gebruiken als barebackpad, ik zou dan toch eerder kiezen voor iets met een stevige tussenlaag en dan het schapenvel als contactlaag (evt voor zowel ruiter als paard).
spicegirl
Geplaatst: 29-02-12 21:23
ik denk dat ik een zomervelletje heb gezien maar hoe zit het dan met zweetopname ? de bovenzijde van de vacht is waterafstotend, en aan de rug v.h.paard. (anders word het beessie doornat ).hoe kan het dan zweet opnemen ?