bit voor haflinger

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ladyshar

bit voor haflinger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-12 11:03

Hallo mensen,

Ik ben nieuw hier dus weet nog niet helemaal precies hoe het werkt maar had een vraag.

Ik heb een haflinger die erg sterk is. Als je aan het rijden bent en hij trekt een sprintje krijg je hem never nooit stil.

Nu vroeg ik me af of jullie daar ook last van hebben en wat voor bit jullie gebruiken..

Groetjes

magda_90

Re: bit voor haflinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 13:42

Dit kan veel achterliggende oorzaken hebben en een sterker bit zal alleen maar een korte termijn oplossing zijn naast symptoombestrijding.

De mogelijke achterliggende oorzaken die veel voorkomen zijn:
- De verhouding tussen jouw en je Haflinger is niet goed (baas/ondergeschikte);
- Slecht passend harnachement wat pijn en/of ongerief veroorzaakt;
- Verkeerde of onduidelijke helpen die pijn en/of ongerief veroorzaken;

ladyshar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-12 13:54

Hey,

Dat is het niet want hij doet het bij iedereen.. Het is gewoon als die schrikt of geen zin heeft om te werken an gooid die ze nek erop omdat die weet dat je dan niets te zeggen hebt.
En vroeg me gewoon af wat voor bit de meeste mensen gebruiken met een haf..niet zo zeer als oplossing!

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 13:55

Een paard gooit nooit zijn nek erop om die reden, zo denken paarden niet. Ik zou dus persoonlijk naar achterliggende oorzaken zoeken in plaats van te kijken naar symptoom-bestrijders.

Miekemuis_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 13:58

Tuurlijk, het paard heeft nooit slechte bedoelingen hoor.. Je kan misschien een pessoa-bit (of ander bit met hefboom) proberen met 2 teugels, en de onderste teugel in een knoop leggen en als hij dan eens ervan door gaat kan je die teugel opnemen en even streng zijn
Laatst bijgewerkt door Miekemuis_ op 22-02-12 14:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Ilsje_007

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 14:00

Ik gebruik sinds kort een ongebroken bustrensbitje voor mijn haflinger Daarvoor een dubbelgebroken trensbitje. Beiden normale bitten. Ik denk niet dat je de oplossing moet zoeken in een bit, maar in de oorzaken van het dit gedrag, zoals hierboven wordt geadviseerd.
Een haflinger van een kennis van mij gaat er in het bos nog wel eens vandoor en is dan niet meer te stoppen. In het bos rijden ze nu met pelhambit, met 2 teugels, zodat een soort van noodrem hebben. Dat werkt goed (heb ik al eens zelf in de praktijk gemerkt ;()

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 14:04

Miekemuis_ schreef:
Tuurlijk, het paard heeft nooit slechte bedoelingen hoor.. Je kan misschien een pessoa-bit (of ander bit met hefboom) proberen met 2 teugels, en de onderste teugel in een knoop leggen en als hij dan eens ervan door gaat kan je die teugel opnemen en even streng zijn

Klopt, een paard heeft dat niet. Dit gedrag komt reeds voort uit ongerief of pijn wat meerdere achterliggende oorzaken kan hebben. Een paard denkt niet "laat ik nu mijn ruiter pesten en er eens hard vandoor gaan".

Miekemuis_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 14:08

magda_90 schreef:
Miekemuis_ schreef:

Klopt, een paard heeft dat niet. Dit gedrag komt reeds voort uit ongerief of pijn wat meerdere achterliggende oorzaken kan hebben. Een paard denkt niet "laat ik nu mijn ruiter pesten en er eens hard vandoor gaan".

Toch wel, ik weet dat een paard volgens jullie enkel zijn baasje wilt plezieren. Maar dat is dus niet altijd zo. Ik vind ook dat veel reacties voortkomen uit fouten in de communicatie tussen ruiter en paard, maar dat wilt nog niet zeggen dat ze daarom mogen doen wat ze willen.
Als dit paard volledig medisch in orde is en bij andere ruiters het ook op een lopen zet hoeven ze dit niet te pikken. Ik vind niet dat een mens (gelijk welke mens op aarde) kan zeggen: een paard denkt zus of zo. Dat kàn een mens gewoonweg niet weten. Het 'gaan lopen' kan bij 95% van de paarden rijtechnisch worden opgelost, maar daarom hoef je nog niet het risico te lopen dat hij met jou de straat op raced en je zo in gevaar brengt.

ladyshar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-12 14:15

Nou pijn heeft hij niet, want het zadel laat ik altijd op tijd na kijken.
En hij is laatst helemaal gecheckt bij de dierenarts, omdat hij ineens kreupel was en ze de oorzaak niet konden vinden. Achteraf bleek het een hoornzuil te hebben.
Mijn haf is erg dominant en eigenwijs. En dat is meer het probleem.. Maar zoals ik jullie reacties lees kan dat t onmogelijk zijn. En het is ook niet dat hij het altijd doet.. Maar vaak als je buiten gaat rijden en als hij dan enthousiast word! Of als hij geluiden achter zich hoort wat hij niet kan thuis brengen.. Dit heeft hij altijd al gehad, want waar die vroeger heeft gestaan is hij waars vaak geslagen met zweepen etc, want toen ik hem net kreeg kon je zijn kont en achter benen niet eens aan raken.. Daar heeftie nu geen last meer van..

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 14:20

Ik had voor buiten rijden zo'n rolletjes bit of een stang met D ringen.

ladyshar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-12 14:32

Hij doet het ook niet zo zeer om je eraf te gooien maar meer om gewoon ondeugend te zijn.
En als je hem een paar keer corrigeert stoptie er ook wel weer mee, het is alleen zo dat het te lang duurd voor je hem weer terug hebt en hierdoor ontstaan er met buiten rijden gevaarlijke situaties.
En ik ken meer mensen met haflingers. En die hebben ook vaak soort gelijke problemen, omdat ze gewoon een ontzettend eigen wijs karakter hebben en erg sterk zijn.
Mijn haf weet t wel, want als je met een slof rijd probeert hij het niet, omdat die dan weet dat t niet lukt. Maar ik ben zelf niet zo weg van het rijden met slof daarom doe ik dit liever niet. En ik rijd hem zelf met dubbel gebroken bit. Maar ik was benieuwd of er mensen ook dat probleem hadden en hoe hun dat oplosde..

Miekemuis_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 14:35

En slof kan ook een oplossing bieden maar als je daar geen fan van bent moet je het ook niet doen. Ik zou je een pelham, pessoabit of D trens met hefboom aanraden met 2 teugels. Maar probeer die onderste teugel enkel als noodrem te gebruiken en haal hem er niet bij als je een race voelt opkomen. Als hij weg is, dan neem je hem terug. Maar probeer het weg lopen niet te vermijden door de andere teugel op voorhand op te nemen, dat moet je met de gewone trensteugel proberen oplossen.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 14:36

Miekemuis_ schreef:
'Het 'gaan lopen' kan bij 95% van de paarden rijtechnisch worden opgelost, maar daarom hoef je nog niet het risico te lopen dat hij met jou de straat op raced en je zo in gevaar brengt.

Dus een sterker bit i.p.v. werken aan de achterliggende oorzaken moet dan voor de lange termijn beter zijn? Omgekeerd, dus voor de korte termijn en ondertussen werken aan de achterliggende oorzaken vindt ik prima, maar dit moet je naar mijn inziens niet willen voor de lange termijn.

ladyshar, mijn tips heb je, je moet nu voor je zelf uit maken of je voor de korte termijn effect wilt hebben of voor de lange termijn.

Miekemuis_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 14:38

magda_90 schreef:
Miekemuis_ schreef:
'Het 'gaan lopen' kan bij 95% van de paarden rijtechnisch worden opgelost, maar daarom hoef je nog niet het risico te lopen dat hij met jou de straat op raced en je zo in gevaar brengt.

Dus een sterker bit i.p.v. werken aan de achterliggende oorzaken moet dan voor de lange termijn beter zijn? Omgekeerd, dus voor de korte termijn en ondertussen werken aan de achterliggende oorzaken vindt ik prima, maar dit moet je naar mijn inziens niet willen voor de lange termijn.

Dat is toch wat ik zeg? Het kan rijtechnisch opgelost worden (lange termijn), maar je hoeft je niet te laten verongelukken (korte termijn).
Een sterker bit werkt nooit op lange termijn.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 14:40

Dat zeg je nu, dat maakte ik niet op uit je bericht, vandaar mijn opmerking ook. Maar dan is dat nu weer helder.

Tune_up

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 14:40

ladyshar schreef:
Hey,

Dat is het niet want hij doet het bij iedereen.. Het is gewoon als die schrikt of geen zin heeft om te werken an gooid die ze nek erop omdat die weet dat je dan niets te zeggen hebt.
En vroeg me gewoon af wat voor bit de meeste mensen gebruiken met een haf..niet zo zeer als oplossing!

Hoe kun je dat zeggen? All die anderen waar hij het ook bij doet, rijden allemaal met ander harnachement?
Je zegt zelf dat het dominantie is, dat is hetzelfde als een niet goede verhouding tussen jou en je haf.

Miekemuis_ schreef:
Toch wel, ik weet dat een paard volgens jullie enkel zijn baasje wilt plezieren. Maar dat is dus niet altijd zo. Ik vind ook dat veel reacties voortkomen uit fouten in de communicatie tussen ruiter en paard, maar dat wilt nog niet zeggen dat ze daarom mogen doen wat ze willen.
Als dit paard volledig medisch in orde is en bij andere ruiters het ook op een lopen zet hoeven ze dit niet te pikken. Ik vind niet dat een mens (gelijk welke mens op aarde) kan zeggen: een paard denkt zus of zo. Dat kàn een mens gewoonweg niet weten. Het 'gaan lopen' kan bij 95% van de paarden rijtechnisch worden opgelost, maar daarom hoef je nog niet het risico te lopen dat hij met jou de straat op raced en je zo in gevaar brengt.

Dat risico hoef je inderdaad niet te nemen. Als je je paard niet onder controle kunt houden, hoor je niet (zonder begeleiding) op de openbare weg te rijden. Dan is er ook niemand die risico loopt. Jij niet en andere weggebruikers niet.

ladyshar schreef:
Nou pijn heeft hij niet, want het zadel laat ik altijd op tijd na kijken.
En hij is laatst helemaal gecheckt bij de dierenarts, omdat hij ineens kreupel was en ze de oorzaak niet konden vinden. Achteraf bleek het een hoornzuil te hebben.
Mijn haf is erg dominant en eigenwijs. En dat is meer het probleem.. Maar zoals ik jullie reacties lees kan dat t onmogelijk zijn. En het is ook niet dat hij het altijd doet.. Maar vaak als je buiten gaat rijden en als hij dan enthousiast word! Of als hij geluiden achter zich hoort wat hij niet kan thuis brengen.. Dit heeft hij altijd al gehad, want waar die vroeger heeft gestaan is hij waars vaak geslagen met zweepen etc, want toen ik hem net kreeg kon je zijn kont en achter benen niet eens aan raken.. Daar heeftie nu geen last meer van..

Wat is op tijd? Is dat regelmatig, of is dat wanneer jij denkt dat er wat mis is?
Waarom denk je dat hij geslagen is met zwepen? Hoe oud is je haf? En hoelang al onder het zadel? Wat doet hij in de bak? Hoe hoog is zijn africhting?

Miekemuis_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 14:42

magda_90 schreef:
Dat zeg je nu, dat maakte ik niet op uit je bericht, vandaar mijn opmerking ook. Maar dan is dat nu weer helder.

Ok, dat was alleszinds wel wat ik bedoelde :o

Naskapower

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 14:51

Haflingers zijn eigenwijs, Dat betekend eigenlijk dat ze gewoon heel slim zijn en een eigen mening hebben.
De truc is om zo'n paard met je mee te laten denken en dan heb je geen sterk bit nodig, alleen eentje die fijn in de mond ligt en duidelijk signalen doorgeeft.

"mijn" haflinger rijd ik op het meest zachte bit dat ik maar kon vinden. Een leerbit. Bij dit bit zijn de mondstukken van leer, en daaraan zitten metalen ringen om de teugels aan vast te maken. En ook hiermee kan ik veilig buitenrijden, voorop. Dit terwijl "mijn" pony heel graag hard gaat, ze blijft dan netjes bij mij. Denk dat vooral de relatie tussen ruiter en paard belangrijk is.

ladyshar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-12 14:59

Nou mijn haf, heeft dit al vanaf dat ik hem gekocht heb.
Ik heb hem 6 jaar en in de tussentijd heb ik al een ander zadel aan laten meten en verschillende hoofdstellen geprobeerd.en dit heeft geen verschil gemaakt.
Maar als t aan de verhouding van mij en de haf ligt, waarom doet die het dan ook bij andere mensen.
Want er rijd ook een meisje op met erg veel rij ervaring en verstand.. En bij haar gebeurt precies hetzelfde, omdat hij gewoon te sterk is.
En daarom rijd ik nu Ook al een tijd niet buiten,omdat het onverantwoordelijk is om zonder rem naar buiten te gaan. Maar dat neemt niet weg dat ik dit erg jammer vind, omdat ik en mijn haf dat beide er leuk vinden!

Bij ons op stal komt de zadel maker standaard 2 keer per jaar dus laat hem dan altijd er even naar kijken!
omdat ik hem van iemand gekocht heb die haar paarden nog al hard behandeld en het heeft 3 jaar geduurd voor ik echt met zweep kon gaan rijden ,want zodra je een zweep pakte met rijden of longeren raakte die helemaal in paniek.
Hij is nu 9 jaar oud.. En heb hem zelf vanaf ze 3,5 jaar maar toen wastie al ingereden alleen ben ik pas op zijn 4e weer verder gegaan, omdat ik hem nog te jong vond..

ladyshar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-12 15:02

En het is trouwens ook helemaal niet mijn wil om er een sterk bit of iets in te leggen..
Want dat is niet wat ik wil!!
Maar ik dacht idd ook altijd dat t aan mij lag.. Maar tijdelijk kan ik zelf niet rijden door gezondheids problemen.
Daardoor word die gereden door 2 andere maar die hebben dus hetzelfde probleem.. Daarom..

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 15:06

Heb je les? Vanaf het computerscherm kan niemand beoordelen wat er aan de hand is.
Het beste kan je samen met je instructeur op zoek gaan naar de juiste oplossing voor jou en jouw Haf.

En natuurlijk is hij sterk. Hij weegt 475 kg. Een trekwedstrijd met je haf ga je nooit winnen als mens met geen enkel bit. De oplossing ligt dus ook niet in een ander bit.
En waarom hij dat nog steeds doet, vraag je? Heel simpel omdat het werkt voor hem. Hij komt zo onder dingen uit die hij niet fijn vindt. Aan jou de schone taak om je paard de weg te wijzen naar andere oplossingen.

Tune_up

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 15:19

Vaak gaan haflingers rennen omdat ze niet sterk genoeg zijn of geen balans genoeg hebben, dan is naar voren vallen en gaan rennen makkelijker dan zichzelf dragen. Ik denk eerlijk gezegd dat dat ook hier het probleem is. Er wordt niet genoeg aan gereden en het paard loopt op de voorhand ipv op 4 benen. Dat hij dat ook bij dat meisje met veel ervaring doet, kan heel best kloppen. Er is training voor nodig om dit te verbeteren. Daarnaast zit je natuurlijk met karakter van het paard en je eigen kunnen. Hoe lang rij jij al? Op wat voor niveau? Heb je idd les? Rij je ook dressuurmatig in de bak? Je zegt dat je haflinger sowieso al dominant is. Wat doet hij waar je dat aan merkt?

2 keer per jaar je zadel laten nakijken is prima. Dan zal het daar idd niet aan liggen. :) Niet naar buiten kunnen is idd vervelend, dat snap ik helemaal. Maar dan maar naar buiten gaan met een slof, scherp bit of ander "hulp"middel, is ook niet de oplossing. Buitenrijden is al een stuk minder leuk als dat niet ontspannen kan. Dus je doel is vast en zeker dat je dat op een gegeven moment wel ontspannen kan. Daarom moet je eerst in de bak iets aan de oorzaak doen, anders blijft het stressen buiten en dat is niet wat jij wilt.

Op je bitvraag: Mijn haf rent niet buiten. Ze is wel zeer geinteresseerd in alles en heeft zo haar eigenaardige dingen die ze eng vind. (stoepkrijt bijv.) Er is 1 plek, waar ze ooit geschrokken is van een auto. Op die plek blijft ze schrikken, of er nou wel of niet iets is. Daar moet ik maar mee leven. Ze zet het alleen niet op een lopen, maar springt omhoog en blijft stokstijf staan, met groe neusgaten en de oren naar voren. Ik rij met een simpele ongebroken watertrens.

ladyshar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-12 15:34

Nou hij doet het bv als er zonnestralen in de bak zijn.. Of als je hem Een tikje geeft. Maar het is niet elke dag of altijd.. Soms heeftie van die buien zeg maar..
En rij gewoon dresuur matig in de bak.. Met regelmatig les..
Ik rijd 15 jaar.. Nou hij is erg lief in de omgang enzo maar bv als hij iets wil wil die t ook.. Dan moet je hem zeg maar echt corrigeren anders neemt hij een loopje met je.. Hij heeft gewoon heel veel karakter. En dat is wat hem zo leuk maakt maar in sommige gevallen erg lastig.

Tune_up

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 15:45

Er is altijd een reden voor, maar dat kan een reden zijn die jij niet ziet. Sommige paarden zoeken een reden om te ontploffen, maar dat is dan niet de daadwerkelijke reden, het paard zat immers al te wachten op een reden en zodra ie die gevonden heeft, dan gaat ie. En er zijn inderdaad ook paarden die de confrontatie met je blijven opzoeken. (protesteren bij een tik bijv) Maar eerlijk, over jou geval valt niet veel te zeggen zonder het zelf gezien te hebben. Kijk jij wel eens als hij zich misdraagt bij een andere ruiter? Wat voor tekenen zie je dan voordat hij gaat? Want gaan zonder voorteken doen ze eigenlijk nooit, tenzij ze zich het apelazarus schrikken, en dat zal maar sporadisch voorkomen. Laat anders jezelf eens filmen, en kijk goed naar wat jij doet, hoe hij daarop reageerd, of andersom; wat hij doet en hoe jij daarop reageerd.

Hoe zit het met voer en weidegang trouwens? Hoeveel voer krijgt hij? Wat voor voer? Hoevaak en hoelang loopt hij buiten?

ladyshar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-12 16:01

Ik kijk bijna altijd als er iemand anders rijd.
Dat is nou voornamelijk het probleem aan hem de helft van de keren gaat hij om niks. Als je bv aant uitstappen bent is die binnen een sec weg. En als die het met voorteken doet, dan doet hij ze oren naar voren en zie je dat die iets doet.. Maar dan weet ik al precies wat r gaat gebeuren dus dan rijd ik hem meestal gelijk naar voren of op een volte iets dat hij niet verwacht en dan gaat t goed.. Maar t is meer als hij uit t niets gaat wat vervelend is.. In de zomer gAat hij normaal land op en s winters komtie zover t kan elke dag buiten..en voeR gaat altijd in overleg met de bedrijfdsleidster..
Maar ik ga kijken of ik wat met de tips kan..
Bedankt.