Zadeldrama (scheef zakken)! Wie weet raad?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

dondeyne

Zadeldrama (scheef zakken)! Wie weet raad?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-12 15:59

Hallo allemaal,

Dit wordt een lang verhaal, maar ik hoop dat iemand het wil lezen en kan helpen :)

Zadel 1
Ongeveer anderhalf jaar geleden heb ik een nieuw paard gekocht, Giorgio. Omdat ik van mijn vorige paarden nog twee goede Kieffer-zadels had, heb ik een daarvan voor hem laten aanpassen door een erkende zadelmaker. Dat zadel paste na de aanpassingen goed, maar na enkele weken-maanden leek Giorgio steeds norser te worden bij het opzadelen en zat ik ook minder lekker (kiepte achterover). Daarop heb ik de zadelmaker (tevens master fitter saddle consulent) opnieuw laten komen en is het zadel opgevuld. Hierna zou het zadel 'perfect' zitten, maar na twee weken wilde Giorgio het zadel met geen enkele mogelijkheid meer op en wilde hij absoluut niet meer om mijn rechterbeen buigen. Hierop heb ik het zadel van de oude eigenaar geleend (hele oude Eurostar) en het verschil was bizar, ik had een ander paard :\ De keus was dan ook snel gemaakt en ik heb een andere firma laten komen om een nieuw zadel aan te schaffen.

Zadel 2
Uiteindelijk heb ik bij deze firma gekozen voor een Albion SLK, het zadel waar ik lekker op zat en wat volgens de verkoper het best op mijn paard lag. Hiermee liep Giorgio al vrij snel stukken beter. Na enkele maanden begon het zadel echter aan de achterkant scheef te zakken naar rechts. Hierop heb ik de zadelmaker van dat bedrijf (ook mfsc) gevraagd te komen kijken. Die bevestigde dat het zadel scheef zakte, maar kon geen verklaring vinden (paard recht, ik zat recht en ook het zadel leek recht) behalve dat Giorgio zijn linkerachterbeen iets meer naar voren plaatste dan recht. Net daarvoor was de osteopaat geweest en later bleek dat hij tijdens zijn 'revalidatie' hiervan weer iets anders had opgelopen tijdens een val in de wei. Hiervoor is de osteopaat opnieuw geweest en dat was dan ook al snel voorbij. Omdat Giorgio inmiddels verdikkingen onder zijn huid had, hebben we besloten het te proberen met een pad. Dit leek ervoor te zorgen dat het zadel iets rechter bleef liggen en binnen een week waren de verdikkingen weg. In verloop van tijd werd het scheef zakken echter weer erger en er onstond zelfs een kale plek rechts achter op zijn rug. Op dat moment heb ik de osteopaat laten kijken, maar behalve door het zadel geïrriteerde spieren was hij helemaal ok. Hierop hebben we het zadel bekeken en dat leek inmiddels hartstikke scheef. Daarom heb ik opnieuw de zadelmaker laten komen en die bevestigde dat het zadel links hoger is dan rechts. Om te checken of dit minieme verschil het probleem is, hebben we aan de rechterachterkant een vulling in de pad gestopt. Hierop leek Giorgio het beter te doen, dus hebben we afgesproken dat ik dit 3 weken uit zou proberen. Inmiddels ben ik 2 weken verder, maar het is een ramp. Met de vulling kan hij niet rond mijn rechterbeen buigen, zonder vulling gaat dat een stuk beter maar heeft hij duidelijk pijn.

Ik ben inmiddels ten einde raad. Als het zadel goed ligt, werkt mijn paard ontzettend graag en vliegt hij met stappen vooruit, maar nu zit hem duidelijk iets dwars. Na de carnaval ga ik sowieso de zadelmaker weer bellen, maar ik moet eerlijk zeggen dat ik de hoop een beetje verloren ben -O- Daarom hoopte ik hier misschien nog wat info/tips te vinden.. Zijn er misschien meer mensen die ooit een dergelijk probleem hebben gehad? Hoe hebben jullie dit opgelost? Zijn er misschien mensen die verstand hebben van zadels en nog ideeen hebben waar wij niet aan hebben gedacht?
Laatst bijgewerkt door dondeyne op 19-02-12 16:00, in het totaal 1 keer bewerkt

branka16

Re: Zadeldrama (scheef zakken)! Wie weet raad?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 16:00

Heb je foto's van hoe de zadels liggen zonder dekje?

dondeyne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-12 16:01

Heb ik niet, maar kan ik (morgen) wel maken. Ik weet alleen niet of jullie daar iets aan hebben.. Volgens de MSFC zit/past het zadel zo voor het oog perfect. Pas tijdens het rijden zie je dat het zadel iets scheef zakt, niet altijd even duidelijk. Daarom is er ook niet echt een duidelijke oplossing..
Laatst bijgewerkt door dondeyne op 19-02-12 16:02, in het totaal 1 keer bewerkt

branka16

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 16:02

Heb je een foto van je paard van de zijkant?
Heeft deze een hoge schoft?
Of erg brede schouder partij?

dondeyne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-12 16:03

Geen hoge schoft of brede schouder. In principe een hele normale bouw. Zal even zoeken naar een foto zonder zadel :)

branka16

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 16:08

Kun je het oude zadel niet overkopen?
Oude zadels zijn meestal gewoon fijn omdat ze na die jaren helemaal naar het paard zijn lichaam zijn gaan staan.
Nieuwe zadels zijn stug en zijn gewoon erg lang nodig om goed soepel te worden en naar de rondingen van je paard te gaan staan.
heb je al eens een wintec zadel geprobeerd?

Bij mijn oude manege was er ook een heel gevoelig paard die alleen met een wintec zadel met luchtkamers kon lopen.
Die zadels zijn gewoon meteen goed soepel en gaan niet naar 1 paard staan maar vormen meteen naar je paard zogauw je er op gaat zitten.

Ik heb zelf na die ervaring ook een wintec zadel aangeschaft maar dan zonder air kamers, ik vind het super handig aangezien je ze ook op meerdere paarden kunt gebruiken en bij verandering van de bespiering etc gewoon de boom kunt verwisselen :j

(en geen onderhoud, enige nadeel is de singelstoten, die ga ik na 5 jaar er mee te hebben gereden laten vervangen door lederen singelstoten, aangezien het rubber er overheen nu begint te scheuren en het in de winter erg stug word dus moeilijker aansingelen.)

dondeyne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-12 16:10

Hier de duidelijkste foto's die ik kon vinden zonder zadel (ik hoop dat ze genoeg van de zijkant genomen zijn):

Afbeelding

Afbeelding

dondeyne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-12 16:12

Helaas heb ik niet de mogelijkheid het zadel over te kopen. Dit zadel werd gebruikt om alle jonge paarden in te rijden en wilden ze niet kwijt. Dat model zadel wordt niet meer gemaakt en de huidige Eurostars zijn echt totaal anders.

Wintec heb ik ervaring mee op andermans paarden, maar vind ik zelf niet fijn. Dit was volgens een erkende zadelmaker ook het beste zadel voor Giorgio, dus de overstap naar een ander merk/pasvorm is denk ik niet de oplossing.

Bedankt voor het meedenken :)
Laatst bijgewerkt door dondeyne op 19-02-12 16:14, in het totaal 1 keer bewerkt

branka16

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 16:14

Ik vind het wel een vrij hoge schoft :j
Persoonlijk zou ik voor zo'n paard voor een zadel gaan met terug gesneden kamer zodat je zadel nooit op de schoft drukt.
Zelf heb ik een Kieffer met terug gesneden kamer gehad voor mijn ouwe paardje, die had ongeveer een zelfde schoft, en die lag altijd netjes :j

dondeyne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-12 16:14

Het zadel drukt niet op de schoft en er zit voor ook meer dan genoeg ruimte. Het probleem zit hem echt in de achterkant. Volgens mij is de Albion SLK ook vrij ruim bij de schoft?
Laatst bijgewerkt door dondeyne op 19-02-12 16:17, in het totaal 1 keer bewerkt

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 16:17

Misschien niet alleen naar het zadel kijken, maar ook naar het paard? Een paard kan in meer of mindere mate scheef zijn en dan zal het zadel ook scheef gaan liggen.
Dan kan je elk zadel opleggen, maar het komt uiteindelijk altijd scheef te liggen.

Heureka

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 16:17

Kan het zijn dat je zelf met je zit deze klachten de wereld in helpt?
Als je een recht zadel hebt, kan het door het rijden weer scheef komen te liggen. als je zelf scheef bent.
Heb je foto's van de achterkant als je aan het rijden bent (bij voorkeur met een zadel dat naar jouw mening goed is)?
Ik ben namelijk heel benieuwd naar jouw houding.

branka16

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 16:18

Waarom heb jij dezelfde naam :=
Maar idd je paard kan ook scheef zijn :j
En zelf scheef zitten kan idd ook...

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 16:20

branka16 schreef:

Omdat mijn ouders mij die ruim 36 jaar geleden hebben gegeven? ;)

Maar persoonlijk zou ik dus kijken of een paard scheef is als alle zadels na verloop van tijd scheef gaan liggen.
En naar mijzelf of ik niet een voorkeurshouding heb waarbij ik scheef ga zitten.

dondeyne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-12 16:20

BrankaZ, zoals ik al zei is daar op gelet en is het paard recht (op een korte periode na een behandeling na waarin het zadel waarschijnlijk scheef is geraak). Hij heeft als hij last heeft van het zadel de neiging om zijn rechter achterhand iets naar binnen te gooien, maar normaal is hij mooi recht qua rug en ook in zijn lopen.

Heureka, ook daar is opgelet en de zadelmaker vond mijn zit zeer correct en zeker niet scheef. Ook mijn instructeur let hier wekelijks op. Dit is natuurlijk ook iets wat bij ons is opgekomen, maar is zeker niet iets wat ik terug hoor of op foto's of filmpjes zie :)

dondeyne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-12 16:25

Even voor de duidelijkheid: het eerste zadel was niet scheef! Het tweede zadel zakt scheef, maar is ook daadwerkelijk scheef. Dit is waarschijnlijk onstaan in de korte periode dat Giorgio zijn linkerachterbeen meer naar voren plaatste dan zijn rechterachterbeen (nieuwe zadels deuken erg snel in?). De zadelmaker denkt dit echter niet recht te kunnen krijgen door op te vullen.
Laatst bijgewerkt door dondeyne op 19-02-12 16:33, in het totaal 2 keer bewerkt

branka16

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 16:27

BrankaZ schreef:
branka16 schreef:

Omdat mijn ouders mij die ruim 36 jaar geleden hebben gegeven? ;)

Maar persoonlijk zou ik dus kijken of een paard scheef is als alle zadels na verloop van tijd scheef gaan liggen.
En naar mijzelf of ik niet een voorkeurshouding heb waarbij ik scheef ga zitten.

Vooruit dan maar weer, ik heet trouwens geen branka, zo heette mn paard :P

deess

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 16:36

hoi,drama he als je problemen met een zadel hebt :(:) waardeloos,zeker als je paard er ongelukkig van wordt ;( ik heb ook problemen met mn (kentaur) zadel gehad,en ben naar daaleman in empe gegaan, en die hebben ons gered :D daar hebben ze enorm verstand van paarderuggen en zadels,en hebben ze me zien rijden en t zadel aan gepast. op mn andere paardje hebben we een demozadel van hun laten aanpassen,en ook dat paardje werd helemaal happy :) ik vertrouw op daaleman dus, wie weet ook een optie voor jou? groetjes deess

dondeyne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-12 17:05

Bedankt voor de tip :) Empe is niet aan de deur, maar de zadelmaker die nu komt komt daar ook uit de buurt.

deess

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 17:11

daaleman komt ook aan huis,maar moet het wel op hun route passen.als dat te lang duurt ga ik dan maar er heen :)

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 11:28

Ik zou een elektronische zadelmeting laten doen. Want als de combinatie zadel en paard op het oog in orde zijn, kan dat heel veel duidelijkheid bieden.

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 11:37

Of thermografie na en voor het rijden, van het paard z'n rug en van de onderkant van het zadel.
Ik herken het helaas ook, dat scheefzakken. Maar ik zou niet proberen gaan corrigeren met het scheef opvullen van het zadel/corrigeerpads. Ik zou rijtechnisch dat ene achterbeen meer gaan stimuleren. Ook zonder beugels rijden, zodat jij 100% zeker recht zit.
Helaas zakt mijn zadel nog steeds scheef (na het 3de zadel) en is het bij ons een lichamelijk probleem: paard is scheef.

dondeyne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-12 17:08

Princesj: drukmeting heeft niet veel zin, want we weten waar het probleem zit (zadel is nu scheef dus zakt scheef). Het probleem is hoe we het nu gaan oplossen.

Unicorn: zoals hierboven gezegd: het paard beweegt zijn benen niet meer anders, dus ook het been stimuleren heeft geen zin.

Harvey01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 00:25

Ik ken het probleem! Wij hebben duitse dekhengsten en die hebben vaak weinig schoft.
Ik gebruik gelpads voor mijn paarden en het helpt redelijk, maar nooit echt lekker

Junia

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 00:32

Mijn zadel zakt ook scheef en ik heb ook zoveel zadels gehad dat ik het een beetje zat begin te worden. Het belemmert me echt enorm!

Dus ik heb op aanraden van een vriendin die heel tevreden is met haar nieuwe zadel, ook een afspraak met Daaleman gemaakt :D