Borststuk tegen schuurplekken deken

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Arrabel

Borststuk tegen schuurplekken deken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-12 11:46

Wie weet wat ik bedoel...?
Volgens mij had ik zo'n ding vroeger... een soort stoffen borststuk waardoor je paard geen kale plekjes op zijn borst krijgt van de deken.

Arrabel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-12 11:48

liekiej20

Re: Borststuk tegen schuurplekken deken

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 11:52

ik heb er nog 1 maat l mijn paardje past hem niet...

it_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 11:56

Een borstbeschermer kan ook plekjes geven... beter zou je een passende deken kunnen kopen.

Arrabel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-12 13:35

it_is_me schreef:
Een borstbeschermer kan ook plekjes geven... beter zou je een passende deken kunnen kopen.

Een beetje stomme opmerking om te zeggen dat ik beter een deken kan kopen die past.. je gaat er dus vanuit dat mijn paard een deken op heeft die niet past.... dat doet hij wel, ik ga toch niet een niet passende deken op mijn paard gooien??
Mijn paard loopt 8 uur per dag buiten en dan gaan de randen van de deken schuren, dat is niet te voorkomen.

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 13:36

Zorg voor een goed passende deken, liefst volledig met nylon gevoerd.

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 13:37

Arrabel schreef:
it_is_me schreef:

Een beetje stomme opmerking om te zeggen dat ik beter een deken kan kopen die past.. je gaat er dus vanuit dat mijn paard een deken op heeft die niet past.... dat doet hij wel, ik ga toch niet een niet passende deken op mijn paard gooien??
Mijn paard loopt 8 uur per dag buiten en dan gaan de randen van de deken schuren, dat is niet te voorkomen.

Zo stom is dat niet....
Een deken die goed past, geeft geen schuurplekken.

Maar je zegt de rand van de deken schuurt? Je bedoelt de onderkant? Tegen de bovenkant van zijn benen ofzo?

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 13:37

Oh jakkie gebruik dat aub niet, kan zorgen voor drukkingen op de schoft, dat is erger dan n kale plek op de boeg

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 13:38

Arrabel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-12 13:41

Citaat:
Zo stom is dat niet....

Maar je zegt de rand van de deken schuurt? Je bedoelt de onderkant? Tegen de bovenkant van zijn benen ofzo?

Nee aan de bovenkant, net aan de zijkant van zijn borst zeg maar.
Ik heb een paard van 1.71 en deken maat 205, dat lijkt me toch niet te klein.
De deken zit ook verder goed maar omdat mijn paard veel rent en speelt schuurt de bovenkant van de deken langs zijn boeg en daar komen 2 kale plekjes.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 13:42

mijn paard staat langer buiten en heeft nog nooit last van schuurplekken gehad, dus met een goed passende deken die nylong gevoerd is kun je dit soort problemen heel makkelijk voorkomen :)

Arrabel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-12 13:43

M_D_H schreef:
http://www.equineprotector.nl/
die werkt fijner als zo'n normale borstbeschermer omdatdeze geen drukkingen op de schoft etc geeft :)

Weet je zeker dat dit de goede link is?

Edit: ik zie het al!
Bedankt voor de link!
Laatst bijgewerkt door Arrabel op 17-02-12 13:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 13:43

Je kunt ook wat glansspul op die kale plekken smeren/spuiten

Arrabel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-12 13:45

Nibbit schreef:
Je kunt ook wat glansspul op die kale plekken smeren/spuiten

Glansspul? je bedoelt equi shine ofzo?

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 13:45

Een deken die goed past schuurt inderdaad niet, dus de opmerking is echt wel terecht. Schuren heeft echt niets met de bewegingen van je paard te maken. Als dat zo was, zou ieder paard die een deken draagt schuurplekken moeten hebben en dat is echt niet zo. Ieder merk hanteert zijn eigen maten en pasvormen. Alleen de maat van de deken zegt dus nog niet of hij wel of niet goed past.

Ik zou ook geen borstbeschermer gaan gebruiken. Je ziet regelmatig dat paarden de schoft bovenop kapotschuren of er zelfs een zwelling krijgen.

Misschien kan je erachter komen waarom je deken schuurt. Soms is het al genoeg om de borstsluiting iets anders af te stellen. Op de kale plekken kan je een dun laagje vaseline smeren. Daardoor schuurt het niet nog verder kapot en kunnen de haren weer gaan groeien.

Mijn deken heb ik inmiddels al 3 winters. De eerste 2 geen problemen, vorig jaar een sluiting laten maken, dit jaar deken weer op en schuurplekken. Ze hebben de nieuwe sluiting niet op precies dezelfde plek terug gezet en dat verandert gewoon echt echt al de pasvorm. Sluiting 1 gaatje losser gedaan, vaseline gesmeerd en het is weer bijna weg.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 13:47

Arrabel schreef:
M_D_H schreef:
http://www.equineprotector.nl/
die werkt fijner als zo'n normale borstbeschermer omdatdeze geen drukkingen op de schoft etc geeft :)

Weet je zeker dat dit de goede link is?

Edit: ik zie het al!
Bedankt voor de link!

alsjeblieft :)
omdat deze beschermer niet over het hoofd gaat en ds ook niet bij de schoft komt voorkom je schoft drukkingen terwijl de schouders wel goed beschermt worden :)

Arrabel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-12 13:49

PriscaZ schreef:
Een deken die goed past schuurt inderdaad niet, dus de opmerking is echt wel terecht. Schuren heeft echt niets met de bewegingen van je paard te maken. Als dat zo was, zou ieder paard die een deken draagt schuurplekken moeten hebben en dat is echt niet zo. Ieder merk hanteert zijn eigen maten en pasvormen. Alleen de maat van de deken zegt dus nog niet of hij wel of niet goed past.

Ik zou ook geen borstbeschermer gaan gebruiken. Je ziet regelmatig dat paarden de schoft bovenop kapotschuren of er zelfs een zwelling krijgen.

Misschien kan je erachter komen waarom je deken schuurt. Soms is het al genoeg om de borstsluiting iets anders af te stellen. Op de kale plekken kan je een dun laagje vaseline smeren. Daardoor schuurt het niet nog verder kapot en kunnen de haren weer gaan groeien.

Mijn deken heb ik inmiddels al 3 winters. De eerste 2 geen problemen, vorig jaar een sluiting laten maken, dit jaar deken weer op en schuurplekken. Ze hebben de nieuwe sluiting niet op precies dezelfde plek terug gezet en dat verandert gewoon echt echt al de pasvorm. Sluiting 1 gaatje losser gedaan, vaseline gesmeerd en het is weer bijna weg.

+:)+ Dankjewel voor je antwoord!

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 13:52

Het best zou natuurlijk zijn als je wel een goed passende deken zou kunnen vinden.
Er zijn zat paarden die 24/7 buiten staan zonder schuurplekken, het kan echt, alleen dat zijn vaak niet de goedkopere dekens.

Ik heb een paard gehad die erg last kreeg van die eerste borst/schouder beschermer. Zeker voor paarden met een zeer hoge schoft is hij niet aan te raden.

Verder vind ik niet dat je paard een grote deken heeft, of is het een smaller type?
Mijn paard van 1,64 heeft ook 205 en krijg schuurplekken van 195.
Misschien is het de moeite om eens een maat groter te proberen en kijken of het probleem zo verholpen is.

Sharitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 13:59

Voor mij was het weatherbeeta staldeken (ik denk dat dit lando noemde?) het beste, idd nylon gevoerd en nooit schuurplekken gehad.
Helaas vorig jaar stukgebeten door een ander paard dus nu een harry's horse staldeken gekocht ook nylon gevoerd. (ik gebruik dit als onderdekens)
Met dit deken heeft hij ook kale plekken op zijn schouders.
Volgende jaar dan maar weer weetherbeeta halen... of als iemand andere tips heeft van nylon gevoerde onder- of staldekens?

sonja8

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 14:03

Mijn paard heeft een goed passend deken maar wel last van plekken. Zijn bh-tje (14,95) werkt prima en zit hem niet in de weg!

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 14:05

Dekens van Bucas, Wheaterbeeta, Rambo en Rhino staan bekend om hun goede pasvorm. Een nylon voering gaan schuren ook tegen, maar bij een slechte pasvorm krijg je op den duur altidj schuurplekken.
Gewoon even een kwestie van uitproberen, ik heb al 3 verschillende dekens gehad deze winter en bucas ligt het beste, en het paard heeft geen schuurplekken. :)

Arrabel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-12 14:08

Mijn deken is van Bucas, maar ik begrijp van Myca dat de deken dus best is te klein zou kunnen zijn.
Voor het zicht is die absoluut niet te klein.. maar als hij er schuurplekken van krijgt zal er toch wel iets niet goed zijn.

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 14:12

Arrabel schreef:
Citaat:
Zo stom is dat niet....

Nee aan de bovenkant, net aan de zijkant van zijn borst zeg maar.
Ik heb een paard van 1.71 en deken maat 205, dat lijkt me toch niet te klein.
De deken zit ook verder goed maar omdat mijn paard veel rent en speelt schuurt de bovenkant van de deken langs zijn boeg en daar komen 2 kale plekjes.

Dat kan je zo niet zeggen. Mijn paard is 1.62 en heeft ook maat 205.

Dus de deken schuurt aan de bovenkant van de bies zeg maar, in de halsopening?

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 14:13

Mijn vorige paard was een maatje kleiner dan mijn huidige paard. Toen had ik een stapel dekens die net iets te klein waren. Op het zicht niet eens zo verkeerd, maar wel last schuurplekken.
Bij sommige dekens hielp het ook om zo'n tussenstuk er tussen te doen zodat er meer ruimte bij de borst komt. Als dat werkt is het een goedkope oplossing.

Arrabel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-12 14:14

Citaat:
Dus de deken schuurt aan de bovenkant van de bies zeg maar, in de halsopening?

Klopt