Wondjes, aanstrijken, strijklappen etc...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

bethje31

Wondjes, aanstrijken, strijklappen etc...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-12 11:21

Even een vraagje.
Mijn bijrijdfries, 4,5 jaar oud, stevige tante, trapt, tijdens het rijden, met haar ene achterbeen haar andere open. Tenminste, haar ene achterijzer tikt tegen de binnenkant van haar koot aan en maakt daar constant een wondje.
Nu heb ik uiteraard alle soorten beschermers al geprobeerd: strijklappen (zijn binnen 3 weken kapot en gaan schuiven), boots (passen allemaal niet), leren strijklappen met bont (blijven al helemaal niet zitten!!) en ook gewoon helemaal zonder bescherming (trapt zichzelf direct weer open).
Ondertussen blijft het wondje steeds weer open gaan, zit op een beweegelijke plek en ook de beschermers die ze aanheeft schuren het open. Ik probeer het wondje soepel te houden zodat ze er geen last van heeft maar ik wordt er gewoon wanhopig van.
Het gaat steeds weer open en geen enkele bescherming is echt afdoende.
Punt is dat ze nogal stevige onderbenen heeft met dikke sokken dus niets past echt goed, of het is te klein of het gaat schuiven.
Ze heeft achterijzers omdat we veel over de straat moeten met buitenrijden.
Nu kwam iemand op de manege met hetzelfde probleem met de tip om haar springschoenen aan te doen achter. Denken jullie dat dat zou kunnen helpen. Tikt ze zichzelf dan niet meer open?
Heb zelfs nog gedacht aan ouderwetse bandages maar ben een beetje bang dat ze die weer aftrapt want ze is nogal lomp.
Pff wordt er een beetje moe van, ook omdat het een dure grap wordt om steeds weer andere beschermers uit te proberen...

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 11:23

De smid kan daar wel wat aan doen. Mijn Fries strijkt ook nogal erg, en die wordt altijd 'iets' binnendoor gezet. Nu is het strijken minder. Hoewel hij nog nooit een paar strijklappen versleten heeft. Binnen 3 weken strijkjes versleten lijkt me wel erg :?
Ik heb hem wel altijd strijkjes om.
Goed passende strijkjes zouden niet moeten schuiven.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 11:25

met springschoenen tikt ze zichzelf nog aan. Je schrijft namelijk dat dit door het ijzer komt en de springschoen komt niet tot daar. Dan door de bewegende werking komt deze ook iets omhoog. Kan je geen maat groter proberen of dat niet draait. Als ze draaien passen ze idd gewoon echt niet. dat kan of te klein zijn of te groot. Andere mogelijkheid is de mooie sokken afscheren, maar dat is natuurlijk wel erg zonde. Aan de andere kant als je daarmee de benen heel houd een overweging waard.

bethje31

Re: Wondjes, aanstrijken, strijklappen etc...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-12 11:47

Het wondje zit echt op de kogel maar ik kan aan haar hoeven zien dat ze zichzelf ook wel eens aantikt op haar kroonrand.
Ik zal inderdaad eens de hoefsmid vragen ernaar te kijken want ik vindt het ook idioot dat ze binnen een paar weken haar beschermers kapot trapt. Heb van die beschermers die je van achteren erop schuift, dus echt kogelschermers, maar die komen altijd in een pakket met peesbeschermers die ze niet nodig heeft en ze zijn in no time stuk, ook de dure.
Misschien moet ik gewoon 10 paar stijklappen kopen en allemaal uitproberen! Kan alleen pas zien of ze goed hebben gewerkt na het rijden dus dan kun je ze niet meer terugbrengen. Heb al een hele verzameling verschillende typen strijklappen die allemaal niet echt goed hun werk doen.
Ik hoopte eigenlijk dat doordat haar achterbenen sterker worden, ze ook beter haar benen gaat neer zetten, maar hoewel ze beter loopt, blijft ze zichzelf aantikken, vooral in draf..
Zal dan waarschijnlijk te maken hebben met de stand van haar benen en hoef.
Heeft iemand ervaring met van die rubberen strijkringen voor de achterbenen?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 11:54

Ze is nog lang niet uitgegroeid, dus ook haar balans zal blijven veranderen. Beste kan je hier je hoefsmid om hulp vragen, vervolgens lange stukken naar buiten gaan en veel km's achterelkaar maken in dezelfde gang zodat ze haar eigen balans en ritme kan gaan vinden. Veel van de kleine tact/gang foutjes lossen zichzelf dan wel op, maar het gaat wel een aantal maanden duren.

bethje31

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-12 11:58

Hmmmm hoop het maar! We zijn vorige zomer echt de hele zomer naar buiten geweest en komende zomer weer. In de winter gaat ze twee keer per week naar buiten.
Ze loopt echt al 100 keer beter dan 7 maanden geleden.
Was er maar iets wat precies om dat kogeltje zou passen want dat is eigenlijk het enige probleem.
Dank vast voor jullie commentaar.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 12:05

er zou toch wel íets moeten passen zou je denken?

heb je ook de eenvoudige strijklappen geprobeerd? zonder toeters en bellen? Die hoef je ook niet per set van 4 te kopen. (ik koop nooit setjes van 4 trouwens)

Hoe loopt ze als ze los is? Strijkt ze dan ook?
Laatst bijgewerkt door PBA_ op 14-02-12 12:11, in het totaal 1 keer bewerkt

bethje31

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-12 12:11

Vast wel! Maar er zit een beetje een grens aan mijn bankrekening :D .
Maar goed ga vandaag weer langs de paardenwinkel....ga ik iets omruilen wat niet om haar grote voeten past....voor iets dat hopelijk wel past...

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 12:12

probeer ze 2de hands en als ze bevallen kan je nieuwe kopen.
Welke merken heb je al geproveerd?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 14:27

Heb je al eens 3-in-1 beschermers geprobeerd. Die draaien niet vanwege de vorm en zitten oko helemaal om de koot heen.
Afbeelding

Mocht je interesse hebben dan heb ik nog een paar groene voor weinig, maatje full.

bethje31

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-12 16:23

he DubbeldDunn, heb ik toevallig net teruggebracht naar de winkel! Ik had XL gekocht maar pastte haar bij lange na niet. Wel jammer want het leek me heel geschikt voor haar.
Heb nu soort van 3in1 achterbeenbeschermers van Harry's Horse Zien er heel robuust en groot uit, beschermd de koot maar ook de pees, met heel breed klitteband. Ik ben benieuwd. Heb ook nog even gekeken naar springschoenen maar ik kon niet helemaal zien hoe haar dat ging beschermen...
Merken let ik nooit zo op. Heb wel eens BR strijklappen gehad, die zaten goed maar waren snel stuk en leren strijklappen met bont van NR (geloof ik), maar dat was ook niets, die gingen enorm schuiven, juist door het bont denk ik.
Ik ga ook vragen of de hoefsmid ernaar kan kijken trouwens want voorkomen is beter dan allemaal moeilijke bescherming omhangen!

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 16:26

En anders je paard gaan rechtrichten, als ze rechter worden zullen ze zichzelf minder gaan aantikken..

DaphneR93

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 16:29

Mijn fries had dit ook, het langste heel bleven nog fleecebandages met lappen er onder. Die dingen zoals op de foto hierboven waren helaas ook zo stuk achter, gewone bandages ook maar fleece gaat goed! Of strijklappen die aan 2 kanten zitten zeg maar, die draaien niet.

bethje31

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-12 16:33

Fleecebandages? Nog niet tegengekomen! Die strijklappen aan twee kanten zijn idd wel ok maar vaak heel krap en snel stuk en om een of andere reden alleen maar te koop in combinatie met peesbeschermers!
Zal laten weten hoe mijn nieuwste aanwinst zit, ga het vanavond proberen....

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 16:40

Ik zou denk ik ook bandageren dan, is zachter (voor het wondje) en beter passend gezien de sokken. Let erop dat je in de juiste richting bandageert (linkerbenen linksom en rechterbenen rechtsom). Goede onderlappen gebruiken. Bandages gaan uiteindelijk ook wel stuk, maar zijn in ieder geval goedkoper dan 3-in-1 beschermers om te vervangen.

Strijkringen wilde ik ook noemen maar had je al bedacht, heb daar zelf alleen ook geen ervaring mee.

Samo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 16:43

Heb je je hoefsmid hier al overgesproken? Misschien kan hij het beslag iets aanpassen zodat ze iets minder strijkt?
En is misschien een strijkring een optie? (Geen idee hoe hier de ervaringen mee zijn, maar weet dat ze bestaan).
Zie nu dat je zelf ook om ervaringen vraagt.. (overheen gelezen).

Afbeelding

Niezel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 16:46

Volledig inbandageren en van die harde, volledig om de koot vallende carbonbeschermers (duurdere merken :') )
Je zou eens op marktplaats kunnen kijken voor strijklappen/beschermers, de meeste mensen gebruiken wel de peesjes en de achterbeschermers niet.

Heeft ze het aantikken erger in bochten of op het rechte? Je zou voor de zekerheid haar rug eens na kunnen laten kijken, vooral als ze zichzelf zo erg verwond.

hippocampe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 16:48

Bandageren was ook het eerste dat in mij opkwam bij het leven van je verhaal..

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 16:49

Dat klinkt alsof je hoefsmid wat beter werk kan verrichten.

Ligt het ijzer echt netjes onder de hoef of steekt het wat uit aan de binnenkant? Je kunt de hoefsmid vragen of hij met beslaan rekening houdt met strijken.

Ik heb zelf ervaring dat als het ijzer er niet netjes onder ligt (lees: ietsje uitsteekt naar binnen) dat dan het paard zichzelf om de haverklap open tikt. Met een wat nettere manier van beslaan heb ik dat probleem niet meer. Ja, paard strijkt nog steeds, dus strijklappen gebruik ik nog steeds, maar geen wondjes meer en geen strijklappen die continue kapot gaan.

bethje31

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-12 17:22

Wat een goede tips allemaal!
Ga hoefsmid laten kijken. Hij was nog niet echt op de hoogte van het probleem omdat eigenaar paard het hem altijd vergeet te zeggen. Lijkt me inderdaad een goed oplossing om iets aan dat ijzer te doen.
Aantikken doet ze op het rechte, bijvoorbeeld buiten maar ook wel in de bochten, vooral als ze de concentratie ene beetje verliest. Als ze er zin in heeft en hard gaat buiten, flinke draf of galop, dan heeft ze er geen last van. Daarom hoop ik ook een beetje dat een kwestie van trainen is. Ook met balkjes draven, als ze goed moet opletten dan doet ze het niet.
Het is geen grote wond, maar wel gevoelig als hij open is en ik wil niet dat er mok uit ontstaat, schijnt ook te kunnen door een klein wondje..
Ik zag toevallig zo'n ring liggen in de winkel maar dat was echt een gigading! En het was er maar 1. Dus dat leek me niets.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 17:24

Klopt, mijn paard begon zichzelf aan te tikken als hij moe werd. Dat komt overeen met jouw verhaal :-) Hoefijzer er iets anders onder en nergens meer last van.

bethje31

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-12 17:24

PS bandageren voor het laatste gedaan voor mijn ruiterbewijs :D . Toen ik 10 was...Moet eerst even een opfriscursusje doen...

Martine

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 20:16

VSW -> HAR

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 20:31

maarre, het is je bijrijd paard. Moet jij dan deze spullen regelen of doet de eigenaar dat.

DaphneR93

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 23:03

Bandageren is niet zo moeilijk, ff oefenen. Van Harry horse zijn die fleece bandage's ook niet zo duur! Ik had alleen met proefjes dan nog dat ze zich kapot schopte in de galop dus heb achter der ijzers er maar af laten halen.