Stijgbeugels weg!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Appelmoes_11

Stijgbeugels weg!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-12 13:25

Ik rijd best graag zonder stijgbeugels, moest vroeger in de manegelessen ook altijd, maar ik vind het zo jammer dat die dingen dan óf voor je zadel liggen en daar gaan storen, of erlangs blijven hangen en tegen je paard aankomen... Nu vraag ik me af, is het een idee om de stijgbeugels en stijgbeugelriemen gewoon radicaal van je zadel af te halen? Om dat nou iedere keer voor vijf minuutjes te gaan doen is een beetje veel werk, maar zonder stijgbeugels rijden is natuurlijk goed voor je zit én je hebt nog steeds een zadel, dus toch iets meer stabiliteit voor de ruiter en drukverdeling over de rug van het paard. Zonder zadel rijden doe ik ook best vaak, maar om dat nou iedere dag te gaan doen is natuurlijk weer wat minder voor de pony. Ik vind beugels eigenlijk maar storende dingen :') Lichtrijden kan ik ook zonder, voor het opstijgen pak ik dan wel gewoon een krukje. Doet iemand dit? Zitten er nog nadelen aan waar ik zo één twee drie niet op kan komen?

HTM

Re: Stijgbeugels weg!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 13:30

je kunt toch de beugels incl beugelriemen zo van je zadel halen, en daarna er weer aan zetten?

Tammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 13:33

Ik haal ze zo nu en dan ook van mn zadel af :j ik stap op, en dan haal ik ze er af en leg ik ze in de hoek van de bak :) na het rijden doe ik ze weer terug, ze zitten binnen een minuutje weer vast :)

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 13:37

Ik heb mijn beugelriemen ondersteboven aan mijn zadel hangen, met beugelriemhoesjes. Ze zitten zodanig dat mijn beugels er heel makkelijk af te halen zijn zonder de riemen eraf te moeten halen. Je kunt ze er zelfs afhalen als je op je paard zit.

Appelmoes_11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-12 13:37

Ben ik de enige die daar altijd lang over doet? :( Ik wissel ze soms om, daar kan ik rustig een kwartier over doen... :') Misschien moet ik er gewoon wat handiger in worden.

Donkerblauw

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 13:38

Inderdaad, als het goed is kun je je stijgbeugels én stijgbeugelriemen gewoon van je zadel afhalen. Zelf schuif ik ze er zo af.
Doe ik ook als ik van m'n instructrice een stuk zonder beugels moet rijden. :)

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 13:54

Ik heb op mijn dressuurzadel altijd de stijbeugelhaken open staan, ze blijven toch wel hangen. Dat maakt ook dat je je beugelriemen heel makkelijk eraf kunt halen zoals kleinvosje al zei.

Dabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 20:42

Wel een tipje, als je paard nog niet is aangesingeld gaan ze er een stuk makkelijker vanaf, of weer er áán :D

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 11:02

Dat ligt denk ik ook aan de dikte van je stijgbeugelriemen en de ruimte achter de haak. Ik moet aardig wat moeite doen om ze eraf te krijgen, ze vallen er nooit zomaar per ongeluk af :n

Gelukkig niet :))

EliseopBokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 13:22

Ik vind het ook lastig gaan als mijn zadel al op mijn paard ligt, maar als ik het van tevoren doe, dus voor het opzadelen is het zo klaar. Merk wel dat het stugger gaat als ik weer dringend moet gaan invetten, zou ik eigenlijk vaker moeten doen :o

Door de dikte van het leer kan het ook veel uitmaken hoe makkelijk of moeilijk het gaat, misschien heb je precies de pech dik, stug leer te hebben...

Wendy1978

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 13:24

Is een barebackpack anders niet een betere oplossing evt?
scheelt hoop gewissel
en vaak zijn die 2de hands niet zo duur :n

Appelmoes_11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-12 13:28

Hmm, ik zoek meer iets om ook echt mee te rijden, en serieus aan het werk met een barebackpad... het heeft geen drukverdeling, hé?

hetbommeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 13:34

Hoe zitten jouw stijgbeugelriemen bevestigd aan je zadel? Met beugelriem-haken of met beugelriem-ogen? Bij de laatste moet je inderdaad je riem losmaken er doorheen halen, stijgbeugel er af etc.

Bij haken hoef je alleen maar de haak "open" te maken, dus horizontaal te klappen en dan de riem eraf schuiven. Mocht het haakje wat moeizaam gaan, even wat naaimachine olie ertussen doen en een paar keer heen en weer halen.

Een BBP kan maar ik zou toch gewoon lekker een zadel proberen, een goede BBP kost weer een boel centjes, terwijl dat helemaal niet nodig hoeft te zijn.

Succes!

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 13:37

een goede barebackpad geeft net zoveel drukverdeling als een boomloos zadel.
zoals die van barefoot of FRA zijn goede stevige pads die niet met één band vastzitten maar met een soort v-systeem.
ook zit je er zeer stevig op in tegenstelling tot zonder zadel rijden.

Dragoste

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 20:30

Tuurlijk kun je je beugels er zo afhalen! Gewoon even de hele beugelriem eraf halen en na het rijden er weer aanhangen

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 01:57

barbar schreef:
een goede barebackpad geeft net zoveel drukverdeling als een boomloos zadel.
zoals die van barefoot of FRA zijn goede stevige pads die niet met één band vastzitten maar met een soort v-systeem.
ook zit je er zeer stevig op in tegenstelling tot zonder zadel rijden.

Daar ben ik het niet helemaal mee eens. Een goede BBP verdeelt de druk misschien zo goed als een goedkoop boomloos (imo flut) zadeltje.
Een goed boomloos zadel verdeelt de druk net zo goed, danwel beter als een boomzadel.

TS: ik heb echt zoiets van: beugels er af kan prima, als jij daar fijn mee rijdt. In de gehandicaptensport zie je het meer (zelfs op wedstrijden) dat mensen geen beugels gebruiken. En je kunt ze er altijd weer aan doen mocht je er behoefte aan hebben, toch?
Veel rijplezier!

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 10:55

ik had wel verwacht dat er een reactie op zou komen :P
ik heb met een barefoot zadel gereden met dubbelle inlages , imo was het niet meer als een heel dik dek met ruggegraatvrijheid en wat steun aan voor en achterkant, de pommel zorgt dat de schoft niet klem komt te zitten maar meer is het imo ook niet, mijn ding is het iig niet.
ik heb een FRA barebackpad en vind dit zelfs lekkerder rijden dan een boomlooszadel.
maargoed dat is mijn mening.

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 10:59

In feite heb je geen beugels nodig. Als je deze gebruikt om op je paard te stappen, zou ik mijzelf eens achter de oren krabben wat dit doet met de bespiering en het skelet van je paard.

Appelmoes_11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-12 17:14

Precies, ik vind stijgbeugels vaak erg in de weg zitten, zonder rijd ik een stuk relaxter en reageert mijn pony veel beter op zithulpen. Ik vroeg me alleen af of er nog iemand is die standaard zonder beugels rijdt. Toen ik leerde rijden ben ik ook begonnen zonder beugels, zoals het hoort dus eigenlijk...

Dat je die dingen er gewoon af kunt halen wist ik wel hoor ;) ik ben er alleen altijd zo lang mee bezig! Misschien moet ik er dus maar gewoon handiger in worden, of ze er gewoon standaard aflaten dus. In ieder geval met in de bak rijden, buiten pak ik nog wel eens een rengalopje mee en dan vind ik in verlichte zit beugels net iets stabieler zitten (staan dus).

Annebe, daarom zei ik dat al van het opstappen met een krukje in plaats van jezelf aan het zadel omhoog hijsen, of met een plof op de ponyrug springen.

Sabien88

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 20:57

Ik heb een barebackpad en vind het echt super! liefst rijd ik er elke dag mee :-) je kunt hier zeker eens naar kijken.. Daarmee rijd ik dan en voorheen reed ik zelfs mee in de duinen, draf galop rengalop ik vind heerlijk veel meer contact!

In manegelessen voorheen deed ik vaak beugels over mijn zadel ja... had ik meer uitdaging en ik trainde mijn rug en buikspieren veel meer.. (heb rugklachten) dus dat is mooi bijkomend voordeel!

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 21:07

ik heb mijn barebackpad ook aangeschaft omdat ik rugklachten heb en mijn rug en buikspieren wil trainen.
wat ik zo grappig vind is dat ik op mijn BBP veel vaster zit dan op een zadel zonder beugels en vind het echt fijn om mee te rijden, alleen een rengalop zal ik niet zo gauw doen, daarmee vertrouw ik toch meer op mijn beugels.

Sabien88

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 21:20

Nou dat heb ik ook!! op les zei mijn instructeur idd ook altijd dat ik zonder beter zat dan met zadel! zadel vind ik eigenlijk niks...
Momenteel rijd ik wel met zadel, heb mn paard net half jaar dus waren even aan aftasten.. Daarbij mag ik ook nog even niet acties zonder zadel rijden voor mijn rug... zijn onderzoeken bezig.... heb jij verder nog tips voor paardrijden met rugklachten barbar? en welke BBP heb jij?

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 21:29

ik heb de FRA Dardo, is eigenlijk bijna het zelfde als de barefoot alleen heeft de FRA een betere pasvorm voor paarden met een hoge schoft wat die van mij dus heeft.
verder is het belangrijk je onderste buikspieren (die je aanspant als je bijv hoest) te leren aanspannen, dat kan veel verlichting geven zowel op als naast het paard, en niet naar achter te gaan hangen waardoor je een holle rug trekt.

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 21:33

Lotus83

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 22:23

Hallo Allemaal,

Ik heb even meegelezen en zou graag advies willen

ik heb dit topic geplaatst:
[HAR] Ervaringen met rijsjabrakken etc. gevraagd

ik ben me dus aan het verdiepen in rijden "zonder" zadel en zou dus graag tips willen.

Ik heb een redelijk stabiele zit maar soms raak ik wel eens wat uit balans..., dus leek een bareback=pad met beugels beter..., heeft iemand daar ervaring mee?

@barbar..., ik heb jou een pb gestuurd ivm je ervaring met de FRA Dardo....