meningen over de ligging van t zadel

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Buckje

meningen over de ligging van t zadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-12 14:42

Ik heb voor mijn 2,5 jarige merrie een zadel gekocht, een 16 inch met verwisselbare boom.
T zadel heb ik nu al aangeschaft omdat het zo uit kwam.

Omdat hij nieuw is mocht hij gepast en ander retour voor een andere maat.

Nu vraag ik me af hoe vinden jullie hem qua groote ?
de boom is te krap volgens mij, dus die moet eruit.

Stoer meisje!
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

s6801881

Re: meningen over de ligging van t zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 14:45

Hij lijkt van voren wat te smal, en hij lijkt dus naar achteren te kantelen. Daarnaast lijkt hij aan de lange kant, hij mag niet op de lendenen rusten. Bij een engels zadel houdt dat in dat de kussens niet na de 18e rib mogen aansluiten. Dat kan je alleen op de foto niet zomaar zien. Maar de ligging van een zadel kan je beter zonder dekjes deken en singel beoordelen.

BenaLaars

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 14:45

mag hopen dat je dr pas over een dik jaar gaat inrijden, tegen die tijd is de bouw ook enorm veranderd.
Snap niet zo goed waarom je nu al een zadel aanschaft, maar nu verstellen zal nog onzinniger zijn.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 14:46

Het zadel kiept inderdaad te veel achterover dus zal de boom wel te krap zijn.
Verder twijfel ik een beetje over de lengte. Kan het niet goed beooordelen. Maar vindt het zadel eigenlijk nog wel iets naar achteren zou mogen maar dan is die denk ik te lang. Heb je geen zadelmaker/passer in je buurt?
Daarnaast denk ik niet dat het slim is om een passend zadel nu te kopen over een half wanneer je het echt nodig gaat hebben is het misschien wel te klein bij de boom. Paard zal nu denk ik juist wat in de breedte gaan.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 14:46

meen je dit serieus? zadel is te lang, ligt te ver op de schouder en te ver over de rug richting lendenen. hierdoor krijg je nooit een goede ligging ..ik zou t nu al terug brengen en je geld nog even in de spaarpot houden

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 14:52

Ik ben het met knollentuin eens Buckje. Het zadel is te lang. Beste is inderdaad terug te brengen en even te wachten. Daarnaast ben ik persoonlijk geen fan van dit zadel, de kwaliteit is niet zo denderend. Misschien is het slimmer om tegen de tijd dat je haar echt zadelmak gaat maken, te kijken naar een tweedehands zadeltje van leer, die zijn er ook wel in kleinere maatjes. Dit is in ieder geval zonde van je geld...

Buckje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-12 14:54

Dankjullie wel, de boom is idd te smal maar deze kan ik verbrede met een beugel, als de lengte maar weet dat die goed zit kan ik hem over een jaar nog laten aanpassen qua boom toch ? en evt vullen ? :)

LenaBaars schreef:
mag hopen dat je dr pas over een dik jaar gaat inrijden, tegen die tijd is de bouw ook enorm veranderd.
Snap niet zo goed waarom je nu al een zadel aanschaft, maar nu verstellen zal nog onzinniger zijn.

Ik vraag ook niet om wanneer ik een zadel moet aanschaffen maar om de lengte van het zadel. :)
Mijn merrie word ook eerst voor de kar beleerd eer ze onder het zadel gaat dus ben dan geruime tijd verder!
Ik heb dit zadel te danken aan mijn vader en dat aanbod sla ik niet af!

Buckje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-12 14:54

Welke merken kan ik dan beter voor kijken ? Dit is een knight-rider (rider-pro)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 14:55

Ik ga mee met bovenstaande, het was niet slim om nu al te kopen. Je kan hem nu nog niet verstellen.
Zoals het nu lijkt, knijpt het zadel van boven en ligt het te dicht op de schouder, het zadel moet verder naar achteren, maar dan kan het zijn dat het zadel te kort is en op de lendenen gaat rusten.

En laten we idd hopen dat je het paardje nog niet gaat inrijden!

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 14:56

Heb dit zadel ook gehad voor mn pony maar hartstikke best zadel. Leren kleine zadeltjes zijn vaak van die zadelmarkt krengen of lookalikes wat niet fijn is.
Vriendin heeft dit zadel ook al heel wat jaren en nog steeds niks mis mee.
Ik zou graag voor die van mij iets van een wintecje of tekna willen..

Ik vind 'm ook net wat te lang Lot.. denk dat je met 14/15 beter uitkomt.. :j

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 14:58

Het ligt er een beetje aan wat je wilt. Is je vader genegen je het zadel over een jaartje alsnog te geven? Dan zou je zelf door kunnen sparen en geld erbij leggen voor een goede tweede handse. Dit soort zadeltjes opvullen gaat meestal niet zo goed, er zit allemaal kunststof in wat niet makkelijk aangepast kan worden. Ik zou dan eerder voor bijvoorbeeld een Rossner gaan, of een leren Knight Rider, dat is beter dan dit.

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 14:58

Gaat rossner kleiner dan 16"?

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 14:59

Dat zou ik eerlijk gezegd niet weten, maar dat is uit te zoeken natuurlijk!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 14:59

Ik vind hem ook te lang. Hij ligt te ver naar voren, geen schoudervrijheid, en te ver op de lendenen ook, je moet echt een korter zadel hebben.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 15:00

wat ook hele goede ponyzadels zijn zijn de jc zadels, ik zou mijn vader uitleggen dat je zn aanbod niet af wilt slaan maar dat je er over een jaartje gebruik van wil maken. dat de pony nog zo veranderd dat het kopen op de gok is.

marijkiiii

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 15:03

Buckje schreef:
Dankjullie wel, de boom is idd te smal maar deze kan ik verbrede met een beugel, als de lengte maar weet dat die goed zit kan ik hem over een jaar nog laten aanpassen qua boom toch ? en evt vullen ? :)

LenaBaars schreef:

Ik vraag ook niet om wanneer ik een zadel moet aanschaffen maar om de lengte van het zadel. :)
Mijn merrie word ook eerst voor de kar beleerd eer ze onder het zadel gaat dus ben dan geruime tijd verder!
Ik heb dit zadel te danken aan mijn vader en dat aanbod sla ik niet af!

Ik weet niet of dit zadel wel passend gemaakt kan worden, vind het wel een beetje ver achterop zijn rug komen ;)

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 15:03

kleinvosje schreef:
Dat zou ik eerlijk gezegd niet weten, maar dat is uit te zoeken natuurlijk!

Heb even snel gekeken maar volgens divoza site iig niet.. :n

Dat is het lastigste, je hebt zo weinig uit te kiezen... zoals ik zei krijg je vaak van die merkloze troep.. Tekna heeft wel volgens mij 15" zadeltjes van dat kunstleer achtig, mooie zadeltjes.
Toevallig hier in't roze; http://www.fionasruitersport.nl/webwink ... 9362a4c9ff
maar wel 14" je hebt ze ook gewoon in zwart. is er wel een die ik wil kopen voor mijn a pony's als het goed zou gaan met rijden.

Voor nu maar een wintec kinderzadeltje gekocht..

Buckje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-12 15:04

Ik moet helaas bij mijn vader wel gelijk op t aanbod ingaan anders weet ik t wel. :o Ik kan natuurlijk wel t zadel op mijn rekening later terugstorten en dan zelf verder kijken over een tijdje. :D

als ik deze zo kijk, is hij idd te lang licht hier wat verder naarachter telefoon foto
Afbeelding

dan word t dus terugsturen en opzoek naar een ander over een poosje maar moet ik dan niet persee als t geen verwisselbare boom heeft als ze bespierd word weer een zadel kopen met 4/5 jaar oud ?

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 15:06

Dan zou ik dat doen, terug sturen en op jouw rekening het geld terug laten storten. Als je een zadel zonder verwisselbare boom koopt, zou ik gewoon de zadelmaker laten komen, die kan beoordelen wat je nodig hebt en het na een jaar of zo ook weer aanpassen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 15:07

Ik zou sowieso wel iets met een verwisselbare boom kopen, maar dan is knightrider niet zo geschikt, ik heb begrepen dat als ie een keer niet past (in de breedte en in de lengte) dat ook een andere boom hem niet passend maakt :) ik zou zeggen dat een wintec een beter idee is of een thorowgood.

Buckje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-12 15:08

Dan kan ik fugers laten komen :)

dank julliewel!

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 15:24

Wat een wijsheden hier allemaal en dat nog wel vanaf een foto!

Ik zou er gewoon even door iemand naar laten kijken lot, foto´s zeggen niks over de pasvorm. Denk wel dat je een maatje kleiner moet maar zoals ik al zei dit zijn foto´s.

Kwalitatief is dit een prima zadel in deze prijsklasse, kan je jarenlang plezier van hebben!

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 15:27

LADPR schreef:
Wat een wijsheden hier allemaal en dat nog wel vanaf een foto!

Waar staat dan dat ik alleen aan de hand van deze foto's oordeel over het zadel? Heb ervaringen met deze zadeltjes...

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 15:31

Het gaat toch over hoe hij ligt op deze pony?

Of heb jij het nu over de kwaliteit? In dat geval heb ik ook ervaringen met dit model zadel.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 15:56

het ging er denk ik meer om ladpr dat t ponietje 2 1\2 is...iedereen met een beetje kijk op zadels kan hier zien dat het zadel op dit moment te lang is, wie weet over een jaar niet meer, maar dat dekt de lading al..wie weet?