Hoe een hengstenketting te gebruiken?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

fabienne85

Hoe een hengstenketting te gebruiken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-12 12:48

Wie heeft er ervaring met het gebruik van een hengstenketting en op welke manieren kun/moet je hem vastmaken met welk effect?

Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 12:55

Ligt eraan waar je hem voor wilt gebruiken ;)
Als het gewoon is voor betere controle aan de hand zou ik hem aan het linkergat van het halster (bij de mond) erdoor doen, onder de kin, en clipje aan de rechterkant vast.

Anouk91

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 12:58

Ik doe het net zoals Rivaldo bij mijn pony, je kan het ook over de neus doen..

ashley1

Re: Hoe een hengstenketting te gebruiken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 13:00

Bij grote paarden en paarden die snel omhoog durven te komen (hengsten dus vooral) gebruik ik 'm meestal over de neus omdat, als ik hem onderlangs doe en een ruk(je) geef, ze juist geneigd zijn om hun hoofd omhoog te gooien... en dat wil ik dan juist niet ;)

ashley1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 13:06

Tja dan moet je kijken wat je fijner vind, zelf is dat bij mij dus bovenlangs maar dat is natuurlijk ieder voor zich :)

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 13:07

Ik heb 'm wel eens gebruikt en toen deden we hem eerst door het linker gaatje/ringetje van het halster (naast de neus dus), onder het hoofd langs en dan vastmaken aan het rechter ringetje. Zodat als ze er vandoor ging (deed ze soms bij het teruglopen naar stal) je net ff wat meer correctie kan geven. Ook in het algemeen heeft het meer effect om een klein rukje aan het halster te geven op deze manier. Bij mij was het niet echt nodig had ik het idee maar de eigenaresse wilde het perse :)

Heb het idee dat bovenlangs wel echt pijnlijk is voor het paard...

21deees

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 13:14

Over de neus??? Nog nooit gehoord dat het bot na niet heel stevig is en dus makkelijk kan breken??

ashley1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 13:20

Ik trek de neus ook niet doormidden hoor en ga er ook niet met m'n volle gewicht aan hangen ;)

Anouk91

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 13:32

Over de neus kan ook, maar wel gevoeliger voor het paard. Bij die van mij was onder zijn kin voldoende, ik ging er ook wel eens skieend erachter aan

ashley1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 13:33

Ja, of buikschuivend... :')

ietjelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 13:37

wij doen hem altijd onder als een driehoekje vast, of over de neus.
Bij een pony die wij kpochten, deden ze hem door de mond heen!!

Anouk91

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 13:37

Ook al eens gehad, erg leuk n een hele natte en modderige wei :)

ashley1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 13:47

Ja door de mond ken ik ook, maar die heb ik nog nooit gebruikt/hoeven gebruiken (en wil ik ook eigenlijk niet gebruiken), bij de grootste brutale apen red ik het wel met over de neus en een zweepje in de hand.

Flynn00

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 13:50

ik heb een haf en daar heb ik hem echt bij nodig!
normaal doe ik hem links erdoor en rechts vast.(onderlangs)
maar als ze in een hyper bui is doe ik hem bovenlangs.. dan heb ik net iets meer controle.

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 14:01

Voor de mensen die een paard hebben die oomhoog komt: dan kan je beter de ketting vastmaken aan de rechterkant van de neudreum, hem achter de oren langs, daar een keer omheen slaan en dan via de linkerring aan de neus weer vastzetten: dan kan je druk achter de oren zetten. Een paard dat het wijken voor druk kent zal dus van de druk wegbewegen en naar beneden komen. Daar dat moet al alleen doen als je weet dat je paard zich niet tegen de druk gaat verzetten, anders raak je alleen verder van huis.

Over de neus kan ook, ook dan zou ik aanraden om de ketting een slag om het halster de draaien. Ook op deze manier heeft de ketting een onconfortabele inwerking. Ook hiervoor geld dat je paard moet wijken voor druk en niet tegen de druk moet vechten wil het effectief werken.

Onderlangs tussen de ringen van het halster door is het meest gebruikelijk. Dan heb je een soort aansnoerwerking. Echter, als je paard het wijken voor druk goed kent zal hij eerder omhoog komen als je zo druk zet: zijn hoofd omhoog doen is dan namelijk de oplossing om van de druk onder zijn kin af te komen.

Een hengstenkertting als bit is wel erg wreed. Dan kan je beter een hengstenbit kopen. Echter, als het paard eenmaal zover heen is dat je hem alleen maar kunt controleren door hem in zijn gevoelige mond te straffen, dan ben je wel erg ver heen, en is er ergens in de opvoeding iets helemaal fout gegaan.

Voor alles geld ook: probeer het op te lossen met vertrouwen en respect. Dergelijke dwangmiddelen zijn slechts een lapmiddel, en ze kunnen de problemen zelfs erger maken. Ga ook opzoek naar de oorzaak van het gedrag en zorg voor een goede consequente opvoeding, waarin het paard niet alles kan doen en laten wat hij wil als jij met hem werkt. Op kracht win je het niet van een paard, zelfs met alle mogelijkheden die hierboven zijn beschreven. Met geduld respect en vertrouwen win je des te meer.

Lies_Beuker

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 14:48

Ik ben het met s - hierboven eens, vooral met de laatste alinea.
Zorg er eerst eens voor dat het paard/ de pony op jou let als je ad hand stapt. Even gaan stappen, halthouden en dan direct reactie van je paard vragen. Niet 1 of 2 stappen doorlaten lopen. Ho is ho! Eindeloos zijn attentie vragen cq eisen. En dan ALTIJD, niet alleen als jij het nodig vindt. Sommige mensen laten zich van hoopje hooi naar plukje gras slepen door hun paard, o o o wat leuk. Nee helemaal niet leuk, aan de hand gehoorzaam zijn en niet laten eten, dat doet hij in zijn vrije tijd.

O ja - ik heb het heel vaak gezien en 100 keer gewaarschuwd- zet je paard nooit vast aan een hengstenketting. Als hij even gaat hangen en er breekt een schakel, zodat hij vervolgens de ketting tegen zijn hoofd krijgt heb je er nog een probleem bij . . . hangen als je hem vast zet. Denk na als je met paarden bezig bent.

ashley1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 16:34

Zeker nooit vastzetten aan een hengstenketting, net als aan een bit :n
En uiteraard moet een paard respect hebben, maar opgefokte dekhengsten vergeten dat wel eens ;)
Ik gebruik 'm ook niet bij mijn eigen paard, en heb 'm alleen nog maar nodig gehad bij hengsten en 1 ruin van ruim 1,75 die echt geen respect had. Dan ben ik blij dat ik met m'n krap 1,60 een hengstenketting had liggen want na een paar keer al buikschuivend er achter aan gegaan was ik het toch echt wel beu.

Daarna waren de regels ook goed duidelijk voor meneer en heb ik de ketting niet meer nodig gehad ;)

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 18:12

TS heeft een ruin, dus een opgewonden hengst die zijn werk mag gaan doen, daar is hier naar mijn inziens geen sprake van.

lovey_ou

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 18:48

Wat ik altijd doe met een hengsten ketting is rechts of links aan het bit vast maken dan door de andere bit ring vast en dan vastmaken aan het eind/ begin van de ketting als je het nog volgt. Dus dat het in een driehoek zit dus zoals een V en bij de uiteindes van de v heb je dan de bitringen en daar gaat het dan doorheen :j

Captain_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 09:12

Ts, je zegt dat jouw paard in een spannende situatie lekker gaat rennen en jij erachteraan ski't. Mijn merrie heeft hier ook een handje van als ik alleen met haar buiten ga wandelen. Normaal is het bij haar voldoende om hem onder de kin door te doen, maar een enkele keer loopt ze ook daar doorheen. Dan doe ik hem over de neus. als ze dan omdraait hoef ik niet veel druk te zetten om de gewenste reactie te krijgen :)

fabienne85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-12 21:26

Ik gebruik nu sinds twee dagen de hengstenketting en het werkt op zich prima. Het door mij heen rennen is - denk ik - opgelost, alleen verweert hij zich nog wel als hij bijvoorbeeld de stapmolen in moet. Ik denk wel dat, ondanks we er nog even voor staan te tobben, hij met de hk sneller over te halen is, al moet ik er wel flink druk op zetten (uiteraard gelijk los, zodra hij meewerkt). Hoop dat dit met de tijd minder wordt...

gravin00

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 18:28

Antoiinette schreef:
Ik doe het net zoals Rivaldo bij mijn pony, je kan het ook over de neus doen..

Dat zou 'k niet doen.. Een meisje dat ik ken haar paard laaide niet op wedstrijd.. dus iemand hielp haar en die deed de neusriem dus OVER de neus.... Toen moest het gehecht worden.. Dus dat kan flink in de kosten lopen.. /3 ik doe het op de manier van Rivaldo

JustLizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 16:45

Hey TS,

Hoe is het nu inmiddels met het wandelen? Heeft de hengstenketting geholpen? Gebruik je hem nog steeds?

Mijn paard kan vooral buiten ook nogal eens drammen en overweeg om ook (tijdelijk) een hengstenketting te gebruiken zodat ik wat meer controle heb en ermee kan gaan oefenen zonder dat het gevaarlijk wordt.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 16:54

Zijn ruiters dierenvrienden?

Nâh... bekijk maar eens een topic als dit of ´aan de teugel´.

Ketting over de neus, stuk ijzer in de mond en.... tjákka! Luisteren of meer van dattum.

JustLizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 19:13

Het gaat niet om een ketting over de neus of ijzer in de mond..
Het gaat om een ketting onder zijn kin door om net wat meer controle te hebben om met gevaarlijke/spannende situaties veilig te kunnen oefenen.

Niet alles kan op de meest zachte manier als het om dieren gaat van enkele honderden kilo's..