Sidepull verstellen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

NobelMadam13

Sidepull verstellen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-12 19:33

Hoi allemaal,

Ik heb sinds kort een sidepull, maar ik krijg hem niet op de goede maat.
Zelf ben ik van mening dat hij te strak zit om haar hoofd: als ik hem afdoe, zie ik de afdrukken nog zitten.
Ook merk ik dat, zogauw ik de riempjes aantrek, haar ogen wit wegdraaien en ze haar hoofd omhoog brengt.
Tijdens het rijden doet ze soms hoofdschudden en haar hoofd op en neer bewegen.
Nu is het zo dat ik het hoofdstel niet aan de bakstukken groter kan zetten, omdat dan de neusriem te ver naar beneden zakt, richting het zwevend neusbot.
Ook zit het hoofstel te dicht bij haar oog, daarom heb ik een riempje aan de ringen van het bakstuk gedaan. Nu heb ik daar geen last meer van, maar ik betwijfel of ze dit riempje wel wat vindt.

Met rijden zelf is er op zich geen probleem qua rem of stuur, dat gaat prima.
Behalve dan dat ze soms haar hoofd schudt of op en neer gooit, maar dat is eigenlijk het meest aan de lange teugel.

Het hoofdstel zelf kan eigenlijk niet te groot zijn, omdat ik al in grote mate gaatjes bij heb moeten prikken omhoog. Dus dat het hoofdstel kleiner versteld kan worden.
De frontriem en keelriem heb ik er overigens afgehaald, omdat de frontriem haar niet paste en het hoofdstel nog verder naar voren trok (en dus de oren half plette en dus indirect de ogen irriteerde)

Een foto maken is nog niet gelukt, omdat ze zo rond voertijd en in het halfdonker haar hoofd niet stilhield.
Als jullie er één nodig hebben, komt er wel één aan.

Heeft iemand een idee hoe ik hier iets aan kan doen?
Laatst bijgewerkt door NobelMadam13 op 23-01-12 20:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Duhelo

Re: Sidepull verstellen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 19:37

de neusriem gewoon wat losser vastmaken?

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 19:38

Een sidepull is nogal breed.. er zijn verschillende soorten sidepulls.. en te strak? Je trekt de riempjes toch zelf aan?
Heb je geen foto van de sidepull zelf? Bijv. van internet.

Klimop

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 19:40

Je hebt het over afdrukken op het hoofd, dat de bakstukken te dicht bij haar ogen zitten en dat je al gaatjes bij hebt moeten maken... Is hij niet gewoon te klein? :?

NobelMadam13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-12 20:06

Een goede foto van de sidepull kan ik op internet niet vinden.
Ik zal morgen een foto maken met de sidepull om.

Dat de sidepull te klein is lijkt me heel sterk, omdat de pony een vrij klein hoofd heeft en deze maat pony in eerste instantie dus al te groot was

Als ik de neusriem losser doe, gaat het hoofdstel naar mijn idee schuiven over de neus, wat mij ook niet zo'n prettig idee lijkt.

Air, wat bedoel je met 'een sidepull is nogal breed'?

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 20:11

Misschien kan je er bij de neusriem een gaatje bijmaken? tussen het gaatje waar hij nu ziet en tussen 1 losser.
Ben trouwens wel benieuwd naar de foto's

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 20:25

Dat 'een sidepull' een breed begrip is, aangezien er veel verschillende zijn.

De kaakriem heb je er afgehaald, terwijl die juist voor wat meer stabiliteit zorgt bij een sidepull.

NobelMadam13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-12 20:39

Het is zo'n sidepull met zo'n driehoek aan de neusriem. Geheel van soepel leer, ook de neusriem.
De keelriem zit vast aan de frontriem, en aangezien die sowieso niet past had ik daar niet veel keus in.

Wat ik trouwens vergeten ben te vermelden, maar wat ik nu me weer herinner: de neusriem kantelt. Dus hij ligt niet plat op de neus, maar schuin als het ware. Dus aan één van de twee kanten van de neusriem is lucht, is ie aan het vliegen. Dit is alleen als ik hem vast zet, maakt niet uit hoe strak. Als de neusriem nog los zit trekt hij sowieso het oog in, maar dat is, lijkt mij, vrij normaal.

NobelMadam13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-12 23:03

Hier zijn dan foto's:

Deze zijn zonder het riempje aan de ringen van de bakstukken:
http://tinypic.com/r/212znns/5
http://tinypic.com/r/24x0wfk/5

Deze is met het riempje aan de ringen van de bakstukken:
http://tinypic.com/r/1549ath/5

Ik moet zelf zeggen dat op de foto's de neusriem er zeer laag uitziet.
Dat lijkt minder als je er naast staat.
Ik kijk altijd waar het zwevend neusbot overgaat in neusbot en daar op die rand heb ik de neusriem geplaatst.
Wat me ook opvalt is dat de neusriem in haar kinholte valt, ipv hoger.

Het riempje wat aan de ringen van de bakstukken zit is nu gewoon een sperriem.
De bedoeling is dat, als het hoofdstel echt blijkt te passen, dat riempje wordt vervangen door een leren riempje wat dus echt aan mijn hoofdstel wordt gezet. Hierdoor is het geen dubbel bandje meer.

Wat vinden jullie?

kagiwaga

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 23:14

hij past gewoon echt totaal niet!
(wat je zelf ook aangeeft)
en je pony ook aan het verhaal te lezen

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 23:24

Hij past inderdaad niet. Pony heeft voor het hoofdstel een te kort hoofd in vergelijking met de neusomvang. Neusriem moet ook een stuk hoger.

Kan je het driehoekje er af halen, en dan het bakstuk aan de ring van de neusriem bevestigen?
Even snel getekend :+
Afbeelding

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 23:30

taverno

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 08:04

Hoort er bij dat hoofdstel geen frontriem en keelriem bij?

Afbeelding

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 10:28

taverno schreef:
Hoort er bij dat hoofdstel geen frontriem en keelriem bij?

Afbeelding

ja, maar die was te klein, maw gewoon een te klein hoofdstel gekocht

taverno

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 10:33

Ik ha er overheen gelezen dat ze de front/keelriem er af gehaald had.Tsja,dan gaat het nooit passen.
Te klein gekocht lijkt me stug,ik denk eerder te groot.Zelfs mijn paard heeft nog ruimte over.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 10:38

taverno schreef:
Ik ha er overheen gelezen dat ze de front/keelriem er af gehaald had.Tsja,dan gaat het nooit passen.
Te klein gekocht lijkt me stug,ik denk eerder te groot.Zelfs mijn paard heeft nog ruimte over.

de frontriem was blijkbaar te klein, op de foto is duidelijk te zien dat de bevestigingspunten aan de neusriem veels te hoog hangen (als je vergelijkt met jouw paard) waardoor de bakstukken omhoog getrokken worden richting oog, dus lijkt me dat het te klein is.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 11:04

Je sidepull is te klein op het neusdeel TS (en wrs ook op de frontriem dus helemaal te klein opna het kopstuk). Je moet hem daardoor te laag hangen, omdat hij anders echt in de ogen van je pony komt. Een sidepull moet minimaal op de hoogte hangen zoals op de foto van Duhelo. En als je dan dus ruzie krijgt met de ogen past je sidepull niet.

Hier een foto van mijn merrie met sidepull, en deze is eigenlijk te groot.
Afbeelding
Het bitje zit er extra bij-in omdat we aan het beleren waren ;) Maar je ziet dat hij hoger hangt en lang niet in de ogen van het paard terrecht komt. Deze sidepull zou een Quartermaat moeten zijn (ik vond em eerder full :+ ) en ik heb dus zelfs bij deze het bakstuk aan de linkerkant korter gemaakt, omdat hij anders ook te laag zou hangen. Maar zelfs met korter maken komt hij dus nog lang niet in het oog terrecht.
Ik zie het wel vaker dat de goedkopere sidepulls kwa afmetingen ten opzichte van elkaar voor geen meter kloppen. Heel vaak veel te korte neusdelen met giga lange kopstukken. De optie die Air geeft kan je nog proberen (de driehoek eruit halen) maar dat gaat wel een klein beetje te koste van de stabiliteit. Ik zou dus als ik jou was deze terug brengen naar de winkel en em een maat groter meenemen. Bakstukken korter maken gaat vrij simpel en snel (gezien de sluiting die ik op je foto zie) en dan kan je hem imo beter passend krijgen.

NobelMadam13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-12 14:39

Nu is er iets wat ik niet begrijp.
Jullie zeggen dat het hoofdstel te klein is voor haar, en dat geloof ik ook wel ja.
Maar jullie zeggen ook dat de neusriem te laag hangt, maar ik kan hem niet hoger hangen omdat hij daar te groot voor is. Dan gaat een maat groter toch ook nooit passen? :?

De driehoek eruit halen is denk ik ook geen optie, omdat ik dan het hele hoofdstel zo'n beetje uit elkaar moet slopen, zonder de mogelijkheid dat dat ooit weer gerepareerd kan worden. Wat dan als hij dan nog steeds niet past? Dan zit ik opgescheept met een 'kapotte' sidepull die ik nog onmogelijk kan verkopen ...
Ik heb hem namelijk niet uit een winkel, omdat hier nergens iets van winkels zíjn die überhaupt bitloos verkopen, want dat is toch maar onzin.

taverno

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 15:00

Ik ga haast denken dat het hoofdstel in elkaar geknutseld is van 2 maten.

De bakstukken van jou hoofdstel zijn inderdaad heel lang maar je neusgedeelte(tussen de driehoekjes)is vrij smal.En als de frontriem alles naar voren trekt is die te klein terwijl ik nog ruimte over heb.
Vergelijk die van jou maar eens met die van mij.
AfbeeldingAfbeelding

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 15:03

De neusriem moet een stuk hoger rond het hoofd komen.
Als je dat doet , dan komt het gespje van het kopstuk heel raar achter de oren te liggen. De riem rondom de oren is dus veels te groot.

Maar de neusriem is veels te klein. De driehoekjes zitten te ver omhoog , bij een kleiner neusje zouden die lager zitten. Dit is ook de reden waarom de bakstukken zo naar haar ogen toe getrokken worden en waarom de frontriem en de keelriem niet passen.

Dit hoofdstel gaat dus nooit netjes passen , die is gewoon voor een veel kleiner kopje gemaakt.
En de riem rondom de oren is veels te groot voor het hoofdstel.

Ik ben bang dat je gewoon een niet al te beste kwaliteit hebt gekocht waarbij de verhoudingen niet kloppen en de kopriem zo lang is.

En sowieso is de rest van het hoofdstel dus veels te klein.

Ik zou hier ABSOLUUT niet mee rijden , dat is echt paardje pesten :=

NobelMadam13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-12 15:09

Bedankt voor jullie heldere uitleg!
Ik zal het hoofdstel sowieso wegdoen en maar weer even verder kijken naar een andere.
Kunnen jullie mij misschien iets aanraden?
Ik zoek een sidepull met een lederen neusriem, dat wel.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 16:16

Moet het perse met lederen neusriem? das jammer dan...
Even wat vragen, welke heb je nu(maat en merk)

Deze past inderdaad absoluut niet...
Heb je vaker problemen met hoofdstellen?
Welke maat heb je normaal?

Wij verkopen wel een aantal sidepull's onder andere van Barefoot, maar ook van FRA.
(http://www.equixantosbarefoot.nl)

Edit: zag dat wij wel een hoofdstel met lederen neusriem hebben zonder die driehoekjes aan de zijkant!
http://www.equixantosbarefoot.nl/a-1969 ... our-bridle
Wel vrij prijzig :=
Maar misschien zit een hoofdstel zonder die driehoekjes beter bij jou paard...

NobelMadam13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-12 19:13

Van merk heb ik geen idee, maar dit is maat pony.
Ik heb heel vaak moeite met een passend iets vinden.
Normale pony-peesbeschermers bijvoorbeeld past ze ook niet.
Een zadel heeft ze niet, ivm singelwonden.
Andere hoofdstellen die ik geprobeerd heb passen ook niet eigenlijk.

Zonder driehoekjes zou inderdaad kunnen, maar dat hoofdstel is alleen in cob en full en 129 euro gaat me sowieso wel wat te veel omhoog :n

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 19:44

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 19:47