Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Jooltje schreef:Mijn tinker was met een gewone trens buiten ook altijd erg sterk, dus reed ik haar buiten met een stang. Hackmore ben ik niet zo fan fan, heb weleens gehoord dat je een paard zijn neus kan breken als je er niet goed mee om gaat vandaar dat ik toen gekozen heb voor een stang. Een kikkerbit, werkt bij mij goed.
reeskees schreef:Teske, wat is je reden om bitloos te willen rijden?
... ach als je niet te sterke spierballen hebt, dan zal dat breken van het neusbeen vast wel iets meevallen.![]()
De meeste bitloze systemen werken in op het neusbeen, en als je daar een "beetje flink" op in werkt (op de momenten dat je paard wat stoer wordt), denk ik dat je paard toch minstens zo lief een bitje in zn mond heeft...
Het is dus niet pertinent zo dat bitloos vriendelijker is dan met bit.
Een zeer vriendelijk bitje bijv is het Nathe bit. recht, zacht en buigbaar.
Duhelo schreef:ikzelf vind de hack heel goed meevallen. echter voor dressuurmatig te rijden doe ik hem voorlopig op een van die drie kleine gaatjes (de onderste) ipv de scharen, omdat ik vind dat hij voor druk te houden toch te scherp is.
buiten rij ik gewoon op de schaar, maar altijd met losse teugel, gebruik hem enkel als mevrouw weer eens ruzie maakt op een kruispunt, of als ze schrikt, onder me wegloopt oid.
ik heb er trouwens een biothane neusriem met een rubber drukverdeler onder en daarrond een (nep)bontje, en rond de ketting heb ik een neopreenhoesje, hangt ook vrij hoog, dus ik mag nogal wat druk zetten.
bij grote ritten in grote groepen gaat de neusriem een gaatje lager en het neusbontje er eventueel af...

Jooltje schreef:Mijn tinker was met een gewone trens buiten ook altijd erg sterk, dus reed ik haar buiten met een stang. Hackmore ben ik niet zo fan fan, heb weleens gehoord dat je een paard zijn neus kan breken als je er niet goed mee om gaat vandaar dat ik toen gekozen heb voor een stang. Een kikkerbit, werkt bij mij goed.