het leed wat zadel heet

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

onley

het leed wat zadel heet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-12 19:14

Zo een 3 jaar terug heb ik een duur zadel aangeschaft die toen pas gemaakt is op mijn toemalig paard (een kwpnér)
erg fijn zadel lekker zit en een mooi uiterlijk..
Gekocht bij een geleerde MSFC'er met erg veeeel kennis en een goede naam..
Echter heb ik voor anderhalf jaar terug een ander paard gekregen met een totaal andere bouw, Nou je prima toch
dacht ik want mijn zadel kon versteld worden kwa boom en kon makkelijk aangepast worden op 'ieder' paard waren de woorden
van de verkoopster...
Echter is deze persoon toe nu toe al 4 x bij mij geweest en heeft iedere x maar iets gedaan (gevuld en de boom verbreed)
de voorlaatste x dat ze er was heeft ze het zadel versmald en gevuld met het motto ha ze heeft een veulen gehad dus haar bouw (van het paard dus)
is weer veranderd... prima dacht ik kan toch he?
Maar de klachten bleven van mijn paard af komen
bijten tijdens het opzadelen
niet stil blijven staan tijdens het opstijgen
tot bokken stilstaan kwaad worden en steigeren....
weer die goeie mevrouw laten komen dit is nu 2 maanden geleden ongeveer..
ze heeft het zadel ter plekke gevuld en mij een polypad in de handen geduwd onder het mom rijd hier maar even een tijdje mee om haar rug rust te geven..
Zo gezegd zo gedaan ik heb letterlijk 3 x met het pad gereden maar dit ding maakt mijn zadel nog smaller dan dat het was en de klachten
die bleven en de merrie gaat echt achteruit kwa rijden en compenseren in haar lichaam.

Nu heb ik vandaag een afspraak gehad met een andere zadelmaker die pas begonnen is en ook dezelfde opleiding heeft gedaan als mevrouw zadelmaker van hierboven en ze was echt stomverbaasd dat ze niet eerlijk gezegd had dat mijn huidig zadel niet vermaken is op mijn merrie ;(

Mijn huidig zadel draagt niet in het midden en zal dit ook nooit kunnen doen doordat mijn huidig zadel gewoon niet past bij de bouw van mijn merrie..
Ik kon wel janken en ben echt wantrouwig op dit moment aangezien zadels behoorlijk duur kunnen zijn.

Op inruil krijg ik 3 x niks terug voor mijn huidige zadel omdat dit eerst helemaal opnieuw gevuld moet worden (dit was scheef en gebobbeld opgevuld!)
Ze had wat zadels bij zich en kwamen op 2 zadels uit mocht ik tot koop overgaan 1 ervan was de Kent en Masters met verwisselbare boom.

Wie heeft hier ervaring mee met deze zadels? Ik ben echt wantrouwig op dit moment en weet echt niet meer wat ik moet doen
ik voel me behoorlijk bezijkt en om de oren geslagen.

meisje2000

Re: het leed wat zadel heet

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 19:19

Als je het over de kent hebt als in zaldo kent dan kan ik je hem aanraden.
Rij zelf namelijk met een zaldi lander en ben zelf ook jaren op zoek geweest naar een goed passend zadel voor mijn paard (heel moeilijk gebouwd) en heb na ijf zadels te hebben gehad op deze uitgekomen en deze past na dik drie jaar nog steeds goed en ze zitten ook nog eens heerlijk(mijn paard is nu 11 en ben nu dus al mijn mijn zesde zadel bezig)
Dus ja de kent (mits het een zaldi is he) raad ik je van harte aan

onley

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-12 19:39

ik praat dan over dit zadel
http://www.linda-saddlery.nl/zadels3.php?artnr=K01

(even van internet gehaald)
ze had hier ook de luxere versie van die had dan vaste kniewrongen en die 'goedkopere' had kniewrongen die je zelf door middel van klitteband kon verplaatsen.

Het huilen staat me dan ook echt nabij...
en ben echt hopeloos... ik mag trouwens ook niet meer rijden met mijn huidige zadel doordat deze echt zo slecht ligt in het midden.
Maar ik heb ook niet even zo 1000 euro uit me mouw getrokken voor een nieuw ander zadel.. ;(

meisje2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 19:43

Ok dat is dus niet de zaldi kent die ik bedoelde.
Met deze zadels heb ik dus ook geen ervaring maar ik kan je wel de zaldi aanraden.
Ben zelf zoals je al kon lezen jaren bezig geweest met een passend zadel te vidnen en dit is het enige zadel die blijft passen ongeacht hoe ze is.
Het zadel paste toen ze moddervet was (trailerongeluk met verplichte sta;lrust dus ja aankomen) en nu is ze weer helemaal op gewicht en het zadel past zich mooi aan op mijn paard.
Het voordeel van flexibele zweetbladen en beweegbare boom en de plate kussens.
Het zadel blijft zich aan passen aan mijn paard en ik heb toen nog geen 1000 euro neergelegd voor dit zadel incl beugelriemen.
Als je een kijkje wilt dan moet je even naar www.trekkingsaddles.com

onley

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-12 20:13

ik houd het in ieder geval eens in me achterhoofd
ik ga morgen zowieso eens mevrouw nummer 1 bellen aangezien ik behoorlijke lap geld al daar heb achtergelaten met iedere x weer het vullen en ect en ook omdat ik haar ervan toch wel op de hoogte wil stellen ervan en eens kijken wat ze ervan zegt..

_Dune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 20:49

Kent & Masters zijn prima zadels. Als deze goed op je paard past, lijkt me dat een goede optie. Het zadel heeft wel een aantal voordelen t.o.v. andere zadels, zoals de verwisselbare voorboom en de aanpasbaarheid van de plek van de singelstoten. Daardoor kun je met dit zadel net iets meer kanten op als met andere zadels.

onley

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-12 21:30

_Dune_ schreef:
Kent & Masters zijn prima zadels. Als deze goed op je paard past, lijkt me dat een goede optie. Het zadel heeft wel een aantal voordelen t.o.v. andere zadels, zoals de verwisselbare voorboom en de aanpasbaarheid van de plek van de singelstoten. Daardoor kun je met dit zadel net iets meer kanten op als met andere zadels.

klopt mijn gevoel zegt ook ga voor dat zadel
maja nu is mijn vertrouwen wel geschaad natuurlijk dit is niet de eerste x dat ik zo op de koffie kom met een zadel
voordat ik naar de eerste zadel passer ging in me verhaal ben ik om de oren geslagen door een andere die dus net deed of ze er wel de 'kennis' van had :')

maar met oog op de toekomst zeg ik ook Kent en Masters vanwege mijn veulen wat in de opfok staat.

onley

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-12 13:54

mevrouw 1 is gebeld ze blijft volhouden mijn huidige zadel is wel aan te passen
ik laat nu een 3de persoon komen volgende week

meisje2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 14:06

onley niet intrappen dus, zo te lezen probeert ze je geld afhandig te maken want als eenandere al zegt dat het zadel niet an te pasen is en zij stellig na diverse pogingen blijt vol houdendat he wel kan krijg ik toch mijn twijfels.
Goed van je dat je blijft doorzoeken en proberen.

onley

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-12 14:11

klopt volgende week komt
http://www.pamszadelentuigenmakerij.com/
kijken en ze gaat me hierin ook uitgebreid in adviseren (heb net contact met haar gehad)
en ze gaat mijn zadel ook uitmekaar halen (strippen tot op de boom) om te kijken of die nu wel past of niet .. :)

SmaaiJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 07:29

Kent & Masters vind ik hele fijne zadels met een goede prijs/kwaliteit verhouding. Ik heb zelf een Fairfax, dit model is nu de Kent & Masters S-line. Ben er heel tevreden over.
De zadels zijn goed aanpasbaar en zitten lekker, maar dat is persoonlijk. Ze hebben geen erg diepe gedwongen zit.
Ik vind het zeker een aanrader.

onley

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-12 13:11

afhankelijk wat er woensdag uitkomt ga ik ook voor een kent en masters gedwongen zit vind ik niet echt fijn heb ik nu met huidige zadel ook niet dus dat moet geen probleem zijn :)

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 14:03

met wat voor zadel reed je dan eerst.
Ik rij zelf met een passier die zijn ook heel goed passend te maken.
De boom kan ook verstelt worden.
Kan niet anders zeggen ls dat ik erg te spreken ben over het zadel.
En je kan hem vaak best wel gunstig kopen tweedehands.
Zadelmaker erbij zo heb ik het gedaan in elk geval kan je ook nog wel een goede zadel maker aan raden.

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 14:21

Onley: tjee, jou verhaal is precies mijn verhaal. Ik heb nu nog steeds zadel ellende en ben ook nog niet klaar. Maar helaas ook geen geld op de plank extra liggen om zomaar een andere te kopen en mijn oude krijg ik met geen mogelijkheid meer goed verkocht op het moment zodat ik daarvan weer iets anders kan kopen. Ik heb nu een leenzadel van een stalgenoot die zo lief was het zo lang het past en gaat mag gebruiken. Maar ik weet omdat mijn paard terug in training is na meer dan 1 jaar niet of nauwelijks over een paar maanden weer moet aanpassen:) En dat is met dat zadel van stalgenoot ook niet haalbaar helaas.

En ook ik heb gebruik gemaakt van erkende zadelmakers meerdere en iedereen zegt wat anders..maar een goed passend zadel nooit gekregen:) En aan te passen tot een bepaalde hoogte maar kost je wel elke keer even een rib uit je lijf om de nieuwe onderdelen erop te zetten.

Ik kan me niet bedenken dat ik vroeger ook zoveel moeite had met een jong paard om een goed zadel te vinden. En er zijn zoveel zadels en prijsklasse en ik heb de eerste keer ook niet naar de prijs gekeken..maar daarna de dure aanpassingen baalde ik wel dat het daarna blijf kosten maar goed passen nooit..

onley

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-12 14:33

ja het is echt heel erg ik baal als een stekker hoor
Ik heb een DT zadel (DT-saddlery) duits merk zit erg lekker en heeft ook heel even goed gepast.
De pest is het zadel draagt niet op de rug waar die moet dragen..
Merrie heeft achter op de rug waar de kussens liggen al 2 drukplekken of in iedergeval verhard weefsel omdat daar het meeste gewicht op komt.
Maar ook op de schouders waar die draagt komt ook al litteken weefsel (je voelt brobbels als je met je vingers door de huid gaat) en in het midden is gewoon niks je kunt gewoon je vingers erdoor duwen de kussens sluiten niet aan en dragen daar dus niet.
En ja een schele als ik zag dat ook wel maar vertrouwde in de kundigheid van persoon 1 en dat is echt zonde.
en mijn merrie er maar onder lijden aangezien dit geen paard is wat steigert of bokt of bijt tijdens het zadelen.

Whupp

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 14:38

Dat is wel vervelend zeg! Ik weet niet of je hier al over nagedacht hebt, maar je zou eventueel over een tijdje ook een boomlooszadel aan kunnen schaffen. Die passen zowat op bijna ieder paard, en die passen zich aan de rug van het paard. Je kunt kijken naar een Innova (http://www.innova-saddle.de).

jettaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 14:44

Ik heb zo'n idee dat ik weet over welke zadelmaker je het hebt. Ik stuur je even een pb.
Over Pam heb ik trouwens goede dingen gehoord :)

onley

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-12 15:35

Yusa een boomloos heb ik trouwens ook aangehaald en dat was echt een allerlaatste optie dus op dit moment even aan de kant geschoven maar dit heb ik indd wel aangehaald bij de zadelmaker nummer 2 :)

surprise98

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 22:45

ik heb een boomloos aangeschaft omdat mijn pony (die ik pas 3 maanden heb)ging flauw vallen bij het zadelen/aansingelen met het "oude" zadel die ik meehad gekregen maar na behandelingen van de osteopaat (2x) een 3x e moet nog.
boomloos zit mij te breed ,ik voel me pony wel goed aan maar zelf heb ik erge pijnlijke heupen, zo erg dat ik dan af moet stappen.
dus wil nu toch over opstappen op boomzadel, dressuur of vzh moet ik ff proberen als de zadelpasservice langs komt. maar vind het lastig zoeken. ben ook overal info aan het ophalen.

onley

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-12 23:22

ben benieuwd of je eruit gaat komen
boomloos zadels dressuur model zijn best prijzige zadels :)
ik kan niet wachten tot woensdag hoor gaat me veel te langzaaam allemaal

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 11:28

ik vind het kussenkanaal van de Kent te breed.
Ik ben zelf absoluut tegen een te breed kussenkanaal.
Heb je er al op gereden? en wat voelde je aan je merrie? want zij kan je heel goed laten voelen wat haar wel of niet past.
MSF ers, heb ik zelf niet zon hoge pet van op. Een zadelpasser, moet naast de kennis van het passen hebben ook heel goed weten en ervaren op een paard, wat het met een paard doet. En het belangrijkste , Gevoel voor hebben!
Een paard een zadel passen (stilstaand) kan heel goed, maar tijdens beweging kan er heel wat drukpunten ontstaan.
1 van de reden waarom ik 8 jaar geleden zadels ben gaan verkopen heeft alles te maken met jou ervaringen.
In mijn ervaring tot nu toe? Niet teveel klungelen en aanpassen aan een zadel. Hij ligt goed of niet.
Enige waar je wat kan aanpassen is de boom. Maar tegenwoordig is het nauwelijks meer nodig de kussens op te vullen of aan te passen. Ga dan voor een ander model.
Zelf heb ik zeer goede ervaringen met de zaldi new kent (zoals iemand hierboven ook al schreef)
Ze passen bijna elk paard (in de juiste boommaat) en geeft het paard de mogelijkheid om spieren onder het zadel te ontwikkelen.
Na al mijn zadel tests (zelf rijden) van onderhand wel 100 zadels, kom ik zelf nog steeds terug bij de zaldi new kent (en de wat duurdere modellen van zaldi)
Zowel voor de fries, kwpn, fjord, andalusier, en heel wat meer type paarden.

Je kan eens een kijkje nemen op mijn site
www.ollashop.nl

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 11:31

ik zie net , dat je een PRE hebt...
dan helemaal het advies, ga voor een spaans makelaardij zadel, de zaldi.
Voor mij nog steeds de beste zadels voor de PRE (heb er zelf 4, en beleerd met de new kent)
Op elke pre die hier in training komt, of ik ga rijden, spierontwikkeling moeten ondergaan, komt een zaldi new kent te liggen. Nog nooit problemen gehad met de pasvorm of het niet dragen in het midden.

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 11:36

Leuk, ik heb precies dezelfde problemen, zij het niet dat mijn ruin allemaal witte vlekken begint te krijgen rondom zijn schoft/schouder plaats.....

Morgen gaan wij naar de zadelmaker...

Voorheen heb ik van een andere zadelmaker ook wel kent en masters erop gehad, dat zat heerlijk :)

Nu heb ik een KN Tango erop liggen, en daaraan zie ik dat de kussens/boom mooi rond zijn, laat mijn paard nou net een kaars rechte rug hebbven...

onley

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-12 14:06

ik heb helaas noet even 1000 euro op zak om een Zaldi te kopen
moet immers eerst mijn eigen zadel 'kwijt' en dan kan ik eventueel 4oo euro boven op de inruil prijs leggen
van mijn zadel maxi 500 euro en danis het toch wel echt op voor mij naar die dure geintjes van het iedere x weer opnieuw vullen en vermaken van mijn huidige zadel.

meisje2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 16:03

nombrado schreef:
ik vind het kussenkanaal van de Kent te breed.
Ik ben zelf absoluut tegen een te breed kussenkanaal.
Heb je er al op gereden? en wat voelde je aan je merrie? want zij kan je heel goed laten voelen wat haar wel of niet past.
MSF ers, heb ik zelf niet zon hoge pet van op. Een zadelpasser, moet naast de kennis van het passen hebben ook heel goed weten en ervaren op een paard, wat het met een paard doet. En het belangrijkste , Gevoel voor hebben!
Een paard een zadel passen (stilstaand) kan heel goed, maar tijdens beweging kan er heel wat drukpunten ontstaan.
1 van de reden waarom ik 8 jaar geleden zadels ben gaan verkopen heeft alles te maken met jou ervaringen.
In mijn ervaring tot nu toe? Niet teveel klungelen en aanpassen aan een zadel. Hij ligt goed of niet.
Enige waar je wat kan aanpassen is de boom. Maar tegenwoordig is het nauwelijks meer nodig de kussens op te vullen of aan te passen. Ga dan voor een ander model.
Zelf heb ik zeer goede ervaringen met de zaldi new kent (zoals iemand hierboven ook al schreef)
Ze passen bijna elk paard (in de juiste boommaat) en geeft het paard de mogelijkheid om spieren onder het zadel te ontwikkelen.
Na al mijn zadel tests (zelf rijden) van onderhand wel 100 zadels, kom ik zelf nog steeds terug bij de zaldi new kent (en de wat duurdere modellen van zaldi)
Zowel voor de fries, kwpn, fjord, andalusier, en heel wat meer type paarden.

Je kan eens een kijkje nemen op mijn site
http://www.ollashop.nl

Dat was ik dus.
Heb callista van trekkingsaddles bij me op stal gehad en zij heeft mijn paard helemaal doorgelicht en naar het oude zadel gekeken.
Ik had al een vermoeden dat mijn oude zadel niet aan te passen was en gewoon niet meer goed was voor mijn merrie (friesje met weinig schoft en rondgeribt)
Zij heeft toen een p[aar zaldis er op gehad (ook de kent dus) En de lander kwam als beste naar voren.
Hij past goed hoeft niet aangepast te worden en blijft ook na drie jaar goed ligen ondanks dat mijnmerrie nog wel eens dikker endunner is en qua spieropbouw erg is veranderd in drie jaar.
En nog steeds ligt het zadel perfect.Ik was een van de eerste met de lander en moet zeggen vor mij op dit paard geen adner zadel meer.
DIt is zadel nummer zes die op haar ligt in 8 jaar tijd waarvan deze de laatste drie jaar dus in vijf jaar tijd eigenlijk zes zadels gehad en was het behoorlijk zat.
Ik kreeg van iemand de tip om deze vrouwte bellen en goh wat heb ik een spijt dat ik dat niet eerder heb gedaan.
Je geeft misschien wat meer uit aan het zadel maar wat heb iker een plezier van en langdurig.
Heb nog nooit eenzadel gehad op mijn paard dat zo lang goed is blijven liggen.
Voor mij aan anderen een absolute aanrader