Momenteel rijd ik ze dressuurmatig op een dubbelgebroken trensbitje, en westernmatig op een billy allen D-trensje.
Buitenritten doen we vaak op de hackamore.
kwa bitloos hebben we al geprobeerd:
- touwhalster (ding draait overal rond, en geen goed stuur)
-side pull (redelijk leuk ding, echter heb ik er buiten in groep geen goede rem mee, en ook dressuurmatig is het dat niet)
-kaakgekruisd (paard snapte het niet)
-kingekruisd (idem als kaakgekruisd, slechte release)
-hackamore (werkt totnutoe het beste, zowel buiten als dressuurmatig, maar vind ik ietwat te scherp voor dressuurmatig)
Ik zoek dus een optoming voornamelijk om dressuurwerk mee te doen, dus waari k een constante aanleuning mee kan vragen, maar dat ietjes scherper is dan een gewone sidepull. ook wil ik dat als ik mijn linkerteugel opneem, ze links druk voelt, en bij rechterteugel rechts druk voelt.
Vandaag heb ik gereden met de hack, maar in plaats van aan de schaar, aan een van de kleinere gaatjes vastgemaakt, zo had ik een hele lichte heftboom (hack is uit biothane, uitgerust met een neusbontje en neopreen kettingbeschermertje, onder de biothane zit een rubber drukverdelertje (en daarop dus nog het neusbontje).
ik moet zeggen dat dit me heel erg goed beviel, stuurde net als met bit, was even licht en gevoelig als normaal.
voordeel hiervan is ook dat ik buiten gewoon de schaar erop kan zetten (buiten rij ik altijd met losse teugel, stuur op neckreining, MAAR ik heb wel 1000 kilo trekpaard onder me die héél erg sterk kan worden, en bij een erge paniekreactie (of in grote groepen als ze opgefokt wordt) kan ik ze op een gewone neusriem niet houden, met de hack heb ik geen probleem, die komt ook enkel in wanneer het echt nodig is)
Maar is het wel goed om te rijden op de hack op een van de kleinere ringetjes?
(het is deze hack, en teugel was aan het rond bolletje die naar beneden wijst gemaakt, dus niet aan de schaarzijn er andere optomingen die ik door middel van simpel verklikken van de teugels kan van heel zacht naar scherp instellen?