Zadel passend voor paard, mezelf en dochter?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Amanda010

Zadel passend voor paard, mezelf en dochter?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-12 11:11

Vraagje;

Ik heb een zadel dat goed op mijn paardje past en waar ik goed mee overweg kan, dwz. ook juiste maat voor mij, alleen voor mijn dochter van bijna 9 jr. is het zadel iets te groot.(ze heeft teveel ruimte in het zadel)
Heb al zitten denken aan een zadelbontje, dus zo'n bontje dat je op het zadel legt, maar is dit de enige en juiste oplossing?
Wie heeft hier ervaring mee en weet de juiste oplossing hiervoor?
(lijkt me sterk dat ik met 2 zadels moet hebben, eentje voor mezelf en eentje voor mijn dochter, moet dan natuurlijk ook weer goed op de rug van mijn paard passen)

Ik hoor graag van jullie
Groetjes

Anoniem

Re: Zadel passend voor paard, mezelf en dochter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 11:19

Een bontje kun je idd proberen. Anders is een zadel erbij de enige oplossing.
Al zou ik dat niet gelijk doen.

Je dochter rijd denk ik toch geen wedstrijden met het paard? Dus dan is het prima dat het zadel misschien niet perfect past.. voor haar. Als ze maar netjes kan zitten.

Amanda010

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-12 11:23

Anoniem schreef:
Een bontje kun je idd proberen. Anders is een zadel erbij de enige oplossing.
Al zou ik dat niet gelijk doen.

Je dochter rijd denk ik toch geen wedstrijden met het paard? Dus dan is het prima dat het zadel misschien niet perfect past.. voor haar. Als ze maar netjes kan zitten.

bedankt voor je reactie, ik ga maar eens kijken dan voor zo'n bontje..
:)

vivana

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 12:55

Wat een drukte maak je zeg...
Het is toch logisch dat jij en je dochter niet in hetzelfde zadel passen?!
Tja als je wilt dat zij perfect rijdt en zit zul je er echt eentje bij moeten kopen,maare neem aan dat je dochtertje best wel met je zadel overweg kan?!

Tari_42

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 13:00

vivana schreef:
Tja als je wilt dat zij perfect rijdt en zit zul je er echt eentje bij moeten kopen,maare neem aan dat je dochtertje best wel met je zadel overweg kan?!

Waarom is dat drukte maken?? Ik vind het een vrij normale vraag maar schijnbaar mag je hier op bokt zulke vragen niet stellen. Overigens: ik zit met hetzelfde.. een passend zadel voor het paard, mezelf en mijn oudste dochter. Alleen voor de jongste is het te groot.. haar beentjes zijn nog niet lang genoeg. En dat is niet op te lossen met een bontje.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 13:12

Ze zegt toch ook niet dat ze niet snapt dat haar zadel te groot is voor haar dochtertje?? Ze vraagt alleen of het op te lossen is met iets... Slecht geslapen ofzo??

Ik zou idd eens een bontje of gelzit proberen om te kijken of het compenseert voor je dochtertje.. Anders idd toch kijken voor een zadel erbij met een kleinere inch.

Rchell

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 13:29

vivana schreef:

Ik begrijp deze reactie echt niet.. Erg onvriendelijk ook..
De TS heeft een probleem, deelt dat hier omdat ze denkt dat er wellicht een andere oplossing is als een extra zadel aanschaffen.. Ik vind dit alleen maar een heel logische vraag.. Er zijn vast zat "bokt-moeders" met rijdende kinderen en dit probleem.. Dus om meningen en tips vragen.. daar is bokt toch ook (mede) voor..

Ontopic: Ik weet niet of een bontje het verschil gaat maken.. ik weet wel dat er voldoende "dikke" bontjes zijn zodat er wat meer wordt opgevult.. hierbij lijkt het me ook als deze heel dik zijn dat je dochter ook "hoger" komt te zitten en dus minder diep in het zadel / minder grip.. En of dit nu echt zadelmaten / inches gaat schelen.. ?
Misschien een goede zadelmaker die je zou kunnen helpen? of wellicht toch voordelige boomloss/ wintec zadeltje aanschaffen op kindermaat? afhankelijk hoeveel je dochter rijd natuurlijk...
Succes!

vivana

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 13:37

vivana schreef:
Ts; zoek naar iemand die zadelverkleiners maakt net als die verkleiners uit een maxicosi...

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 13:38

(Om maar even die hele discussie hierboven te negeren... pfff echt Bokt weer zeg)

TS: Ik had tot voor kort 3 zadels voor mijn Fries :D Alles boomloos want dat wil ik graag. Voor mezelf eentje (Trekker), voor zoon (9) met lich beperking een western (wel volwassen maat maar een rol achter de zitting zodat deze kleiner was EN dieper zodat zoon genoeg steun heeft) en een BF Stella voor dochter (toen 6) 8-)

Inmiddels heeft dochter een eigen pown en is het BF zadel van dochter daarop aangepast. Op mijn Trekker wilde ik dochter en zoon echt niet hebben omdat ze anders over de zweetbladen schrapen met hun te korte benen (dochter zou er niet onderuit komen) en het WS zadel van zoon was voor dochter ook veel te groot. Manlief verklaarde me (nog steeds :P ) voor gek. Maar het is mijn hobby, het zijn mijn paarden en ik werk ervoor. Dus maak ik het lekker zelf uit...

crabbybitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 13:45

Idd ts met een bontje heb je het probleem snel en makkelijk opgelost.
Niks lekkerder dan samen met je kind te kunnen rijden! _/-\o_

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 13:58

Ik bereik heel veel met een bontje. Heb een 17,5 inch zadel op mijn paard maar zelf een 16 inch kuntske. Doorrijplekken dus. Maar met bontje zit het goed, nooit nergens last van. Ik denk alleen wel dat je voor een echt bontje moet gaan, die nepperds zijn heel dun en zakken in.

Loetie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 13:59

vivana schreef:
Is meer een logica.....welke volwassene heeft een kontje van een 9jarige??? :)*

hihi, ik ken er 1 :P (die overigens op een 17,5 inch zadel rijdt omdat ze dat fijn vind...)

Maar TS, ik zou me er niet zo erg druk om maken. Het is namelijk wel zonde om voor het kleine kontje van je dochter een ander zadel te kopen. Ze gaat er vanzelf in passen ;) Daarnaast is een te groot zadel minder erg dan een te klein zadel. En als je dochter er geen last van heeft... Kijk, valt ze er nu constant af omdat ze echt te los zit, is het misschien een ander verhaal. Verder sluit ik me aan bij de tips van een seatsaver. Verder zijn er bij mijn weten geen oplossingen voor dit probleem.

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 14:02

Ik heb vroeger ook weleens op het paard van mijn vader gereden op zadels die dan eigenlijk iets te groot waren. Alleen verschilt wel per zadel hoeveel je last hebt van de extra ruimte. Zou gewoon samen eens wat zadels uitproberen. :)

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 14:06

Zooo hee, wat een rare opmerking vivana... Misschien de volgende keer even tot 10 tellen en je bericht nalezen?

TS, misschien is een gelpad, ook voor over het zadel een oplossing, in combinatie met een leren zitvlak broek voor je dochter? Dan schuift ze een stuk minder gok ik.
Misschien ook een optie om met een overtrek voor de zitting van schuim een verkleining te naaien? Zodat je dochter steviger zit? Als je begrijpt wat ik bedoel, het staat er wat onduidelijk.

Loetie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 14:07

inesje15 schreef:
TS; ik zag deze online, heb er zelf geen ervaring mee, maar is misschien iets om over na te denken. Een zadel met verwisselbare zitting:

http://www.skyriding.be/nl/merken/freeform

O, joh, dat dat bestaat!

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 14:08

Weet niet of je dochter 't al heeft, maar zo'n paardrijbroek met lederen zitvlak maakt 't zadel natuurlijk niet kleiner, maar zit je een stuk steviger en glij je minder. Wellicht dat dat al wat helpt? En uiteindelijk groeit ze er vanzelf wel in :) Maar tot die tijd helpt dat allicht een beetje.

enne, oke, vivane's reactie was niet nodig, maar iedereen hoeft er toch nu niet meer bovenop te springen en zo heftig dáár weer op te reageren. Is nu gezegt en al reacties op gehad... lijkt me ondertussen wel voldoende.

Debola_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 14:08

Loetie84; wist ik ook niet... Maar er moest toch ooit iemand op het idee zijn gekomen? Waar google al niet goed voor is! ;-)

BosscheBol

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 14:09

vivana schreef:

Ik vind het een normale vraag.

Anyway. je kunt een bontje gebruiken of een ander soort seatsaver bv van Prolite. Er zijn ook andere aanpassingen, waar er een soort rand bevestigt kan worden op de lepel van het zadel. Hierdoor wordt het zitvlak kleiner.
Succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 14:12

TS, voor jullie 'probleem' bestaat een prima oplossing, een zadelzitverkleiner. Ik zie ze in Nederland eerlijk gezegd nooit, maar in Duitsland veel vaker. Ik zit alleen m'n hersens te breken hoe die dingen nou toch genoemd worden. Het is een soort van 'kussen' dat je met riempjes achterop je zadel vastmaakt. Hartstikke simpel, maar hel doeltreffend.
Ik ga wel even zoeken voor je, en als ik 'm vind zet ik de link hier nog even voor je neer.

Edit: dit is lvast de westernvariant, heb je een idee van het principe. Je hebt gewoon een Engels zadl denk ik he?
http://www.hue-hott.de/shop/USER_ARTIKE ... 136bb3c102

Amanda010

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-12 14:58

Meiden bedankt voor jullie reacties!!
Alleen jammer dat Vivana zo moet reageren :n

Martine

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 15:19

Moderatoropmerking:
Houden we het hier gezellig? Het is niet nodig om zo tegen elkaar tekeer te gaan in het topic.
Ik heb daarom verschillende berichten verwijderd.

crabbybitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 16:29

Zeg Martine,zou het dan niet netjes zijn om die achterlijke opmerking van Vivana ook te verwijderen.
Ik zag dat je 1 vanmij posts ook verwijderd hebt terwijl daar best humor in zat!!
Dus hoppaaa niet met 2 maten meten..... ^)

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 16:55

Da s lekker, al mijn berichten weg maar dus ook de tip die ik gaf...had dan op zijn minst de veroorzaker ook weggehaald.

Debola_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 17:03

Mijn tip was ook weg, maar de link staat nog ergens gequote. Ik had trouwens niets gemeen gezegd...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 22:41

Ik kan ze niet meer vinden TS, sorry :( maar ik weet ZEKER dat ze bestaan, ook voor Engelse zadels.
Misschien bv op Ebay?
Succes!