Kinketting stangbit

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

lideli

Kinketting stangbit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-12 13:11

Hallo allemaal,

Ik had eens even een vraagje, hoe weet je hoe strak je kinketting van je stang moet? Mijn verzorgpaard wordt gereden met stang en normaal doe ik hem best los maar ik vraag me eigenlijk af hoe het hoort. Iemand het antwoord?

Liefs, lideli

PanamaD

Re: Kinketting stangbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 17:57

Ik heb geleert dat er een boogje in moet zitten. Niet te strak niet te los.

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 22:12

Te los is ook niet goed dan slaat het bit te ver door. Het bit (de scharen) moeten een hoek van 45 graden kunnen maken. Van het paard afhankelijk of je hem dan nog iets strakker of losser zet. En let erop dat je de kinketting altijd netjes uitdraaid.

In_Black

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 22:15

Inderdaad, de scharen moeten een hoek kunnen maken van 45 graden. Verder doorslaan mag beslist niet, dan krijgt een paard veel te veel druk achter de oren te verduren.

lideli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-12 23:24

Okay maar het is geen scharenbit hoor meer een soort van menbit

In_Black

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 23:38

Een menbit heeft altijd scharen, zeker in combinatie met een kinketting.............. heb je een foto?

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 23:41

Een menbit heeft geen 45 graden. Zover ik weet, dan :o

lideli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-12 23:54

haha nee daarom

tinkert_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 23:55

de kinketting moet je goed uitgedraait bevestigen
hij zit goed als de scharen bij licht opnemen van de teugels een hoek van 45 graden maken ten opzichte van de mondspleet
Laatst bijgewerkt door tinkert_tje op 02-01-12 23:56, in het totaal 1 keer bewerkt

In_Black

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 23:56

Bijna goed, ook een menbit mag niet meer dan 45 graden doorslaan. Maar dan hebben we het nog steeds over een stang ;) Niet iedereen ment met een stang! Vorige post van mij was iets verwarrend!

Wat, haha, nee daarom, lideli? :+

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 00:01

Ik dacht dat de lengte van de scharen ook wel invloed zouden hebben, voor zover ik weet heeft S&T de langste scharen. Dus de meeste inwerking.

Ben benieuwd naar foto's en inwerking van een menstang....

lideli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-12 00:03

ja sorry laptop wilde niet luisteren...
maar ja een foto heb ik denk ik wel maar dan zit ie wel in bij het paard ik zal even kijken

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 00:05

setteke schreef:
Een menbit heeft geen 45 graden. Zover ik weet, dan :o

:? Wat bedoel je daar mee?

lideli schreef:
Okay maar het is geen scharenbit hoor meer een soort van menbit

Een stangbit is een stangbit vanwege de hefboomwerking..... die wordt veroorzaakt door de scharen van het bit, dus die *tsja hoe omschrijf je zo iets* 'slagtanden aan de zijkant' :+

Loopt het paard op zo'n bit toevallig? Dat is een liverpool:
Afbeelding

Die uitsteeksels aan de zijkant, waar de sleuven zitten, dat heten de 'scharen' van het bit.

En voor wat betreft die 45 graden; het gaat er om dat de scharen van het bit een hoek met de mond moeten kunnen maken van 45 graden. Het is dus bijv. niet de bedoeling dat je de kinketting zó los hangt, dat de scharen vrijwel parallel of horizontaal komen te liggen t.o.v. de mondhoek.

En het is dus belangrijk dat je de kinketting volledig uitdraait, dus dat de schakels netjes glad liggen en niet allemaal gedraaid zitten:
netjes uitgedraaid:
Afbeelding

Schakels gedraaid, zoals het dus níet moet:
Afbeelding

Dat uitdraaien doe je door je paard het hoofdstel met bit in te doen, de kinketting zit dan als het goed is aan 1 kant vast, die pak je en dan draai je de schakels allemaal naar bijv. rechts, de hele tijd, zodat ze allemaal netjes glad komen te liggen. Pas als alles netjes glad ligt, maak je de andere kant v/d kinketting vast aan het haakje.

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 00:07

:o JC7 jij je zin :o
Laatst bijgewerkt door setteke op 03-01-12 00:08, in het totaal 1 keer bewerkt

In_Black

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 00:08

lideli schreef:
ja sorry laptop wilde niet luisteren...
maar ja een foto heb ik denk ik wel maar dan zit ie wel in bij het paard ik zal even kijken

Dan is er vast wel iemand die ziet wat voor een bit het is.
Setteke, de meeste menbitten (liverpoolstangen, postbitten, bokkebitjes) hebben meerdere leidselgaten/sleuven.

Duidelijke uitleg van Joyce.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 00:12

setteke schreef:
Ik dacht dat de lengte van de scharen ook wel invloed zouden hebben, voor zover ik weet heeft S&T de langste scharen. Dus de meeste inwerking.

Ben benieuwd naar foto's en inwerking van een menstang....

Vandaar dus dat je bijv. bij de liverpool, het bit uit mijn vorige post, vaak veel verschillende mogelijkheden hebt qua bevestiging van je leidsels. Sommige liverpools hebben 3 sleuven, anderen (voornamelijk ook de pony-bitjes) hebben er maar 2. Maar ik ben eigenlijk van mening dat als je die 3e sleuf echt nodig hebt, dat er dan iets niet helemaal goed zit..... Tenminste, dat zou je niet moeten willen. Die inwerking is namelijk echt erg heftig.

De diverse mogelijkheden:
Afbeelding

1: leidsels in de bril: zeer weinig tot geen hefboomwerking
2. leidsels in de bril, maar om de schaar: iets hefboomwerking
3. leidsels in 1e sleuf: wat meer hefboomwerking
4. leidsels in 2e sleuf: vrij veel hefboomwerking
5. leidsels in 3e sleuf: erg veel hefboomwerking

Een B-stang heeft ook 2 of soms 3 ringen; hoe lager je dus naar beneden gaat, hoe heftiger de inwerking:
Afbeelding

Overigens wordt een ongebroken trens:
Afbeelding

Ten onrechte helaas ook vaak 'een stang' genoemd, maar dat is dus niet juist. Wat een stangbit een stang maakt, is de hefboomwerking. En níet het ongebroken mondstuk. Bovenstaand bit heeft geen hefboomwerking (want geen scharen en geen kinketting) en is een gewone trens, alleen dan met een ongebroken mondstuk. :list:

WiliamLawson

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 00:15

Ik heb altijd geleerd dat je twee vingers tussen de kinketting en de kin moet kunnen doen. De ketting werkt als een handrem voor noodgevallen door de druk die je geeft op de kin. Als je de ketting te strak doet heb je te snel druk op de kin, te los slaat inderdaad het bit door, en je hebt geen handrem meer.

In_Black

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 00:17

De ketting is bedoeld om te voorkomen dat de stang doorslaat. Geen paard wat stopt door overmatige druk in de kingroeve.

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 00:18

Thanx, JC7 (sorry voor de afkorting) voor deze duidelijke uitleg. Hier kunnen wij wat mee :D .
Super mooi laten zien zo. Dank je.

Akhal_Teke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 00:21

Zoals eerder gezegd moeten de scharen en de mond van het paard een hoek van 45 graden maken. Dus niet "een paar vingers ertussen" of "een klein boogje erin laten hangen". Bevestig het bit op de JUISTE manier.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 00:22

Geen dank, graag gedaan.
Sorry WiliamLawson, maar dat is echt pure kul! Een kinketting als handrem...... :7
Je zou hem er ongetwijfeld voor kunnen (mis)(ge)bruiken, maar daar issie toch echt niet voor bedoeld :x :n

Een kinketting is er om te voorkomen dat het bit 'doorslaat', dus een te grote hoek maakt t.o.v. de mondhoek. Niets meer en niets minder.
En daar hebben 'een paar vingers' niets mee te maken.

In_Black

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 00:25

Ik schrok er ook van, JoyCie007. En dat doorslaan van het bit is een ware kwelling voor een paard. Bedenk eens wat een opdonder dat achter de oren geeft!

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 00:31

Helaas was ik meer bang voor de kaak die in het nauw komt. Je hebt een bit (stang) en een ketting en je sluit je onderkaak van je paard in (dus ho). Gewoon notenkraken.
Niet mee eens dames, sorry.

In_Black

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 00:46

Notekraken doe je pas met een gebroken pelham, die hadden ze nooit uit mogen vinden wat mij betreft. Ik begrijp je reactie wel, hoor. Ligt voor de hand, volgens mij zit jij meer op een paard dan erachter toch?

lideli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-12 07:29

Het klopt wel hoor dat liverpool bit, en heel erg bedankt voor de uitleg allemaal! Daar heb ik echt iets aan :D