Barefoot zadel voor paard met korte rug?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

sonova

Barefoot zadel voor paard met korte rug?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-11 18:34

Ik ben sinds kort de gelukkige eigenaar van een Barefoot dressuurzadel, ik ben er zeer tevreden over en vindt hem ook mooi liggen op de rug van mijn paardje,ik vraag me alleen af of het erg is bij dit soort zadels als het iets te lang is? Mijn paardje heeft een nogal erg korte rug en het is moeilijk een passend zadel te vinden, vandaar de keuze voor Barefoot omdat het de druk mooi gelijkmatig verdeeld dacht ik. Het zadel komt net tot of iets over het punt tot waar hij eigenlijk maximaal mag komen ( de laatste rib), wie weet of dit een probleem is?
Bij "normale boomzadels" weet ik dat het niet goed is maar bij deze zadels???

sonova

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-11 10:48

Niemand een idee?

Silence

Re: Barefoot zadel voor paard met korte rug?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 10:49

Ze zeggen dat het bij Barefoots wel mag omdat er enkel druk is op het gedeelte waar jij zit.
Echter is het wel een reden waarom ik van Barefoot af gestapt ben, ze waren echt te lang.
Dus ben voor een korter zadel gegaan.

nientje78

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 10:56

Het klopt wat hierboven gezegd word.
Maar ook ik heb een grens.
Ik vind nog steeds dat een zadel niet over de laatste rib heen mag komen...boomloos of niet.

Mijn pony heeft ook een vrij korte rug en heb er nu een cheyenne mt 1 op liggen.
Ben ondertussen wel op zoek naar wat anders omdat ik graag steviger wil zitten.
Wil wel boomloos blijven rijden,want dat zit gewoon heerlijk en merk ook dat mijn paardje het goed doet onder dit zadel.

EDIT;
TS wat heb je nu op je paardje liggen?
Laatst bijgewerkt door nientje78 op 27-12-11 10:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 10:57

Ja dat had ik ook, vandaar dat ik wel ben blijven zoeken binnen boomloos.

ravellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 11:00

Ik heb een haflinger met een korte rug
Ik had een barefoot cheyenne maat 2 ( was nog van mijn oude haflinger) en die dus ook gebruikt voor mijn huidige haf
Helaas bleek dit zadel toch te lang voor hem,zadelpasser meegekeken.
Ik heb mijn zadel verkocht en heb nu een wintec dressuur
( Maar stiekem vraag ik mij af of een barefoot 1 dan wel gaat passen :o )

sonova

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-11 11:41

Ik heb nu de Barefoot Lexington maat 1, en ik heb een Albion 17 inch. Deze laatste ligt wel goed dit is een heel kort zadel maar ik vindt de Barefoot echt fijner zitten en heb het idee dat ze onder de Albion toch niet fijn loopt. Dus ik twijfel nu welk zadel ik houden zal, de Albion die theoretisch gezien goed ligt maar waarvan ik denk dat ze er niet goed onder loopt of de barefoot die dus iets te lang is maar waarvan mijn gevoel zegt dat die fijner voor haar is.
Ik heb een Criollo E pony, deze worden volgens mij wel vaker met boomloos gereden dacht ik.

nientje78

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 11:50

Bij barefoot kun je testzadels uitproberen.
Ik zou zeggen,neem een keer wat zadels mee en leg ze op de rug van je paard.
Dan heb je een idee hoe ze liggen en rijden.
Ik heb ook al wat zadels uitgeprobeerd en volgende week nog 2.
En ik kan je zeggen dat er best wel wat verschil in zit en je niet moet staren op de maten van de site,die verschillen echt wel.

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 11:51

ik zou voor een startrekk shorty gaan, dat is een boomloos zadel speciaal voor korte ruggen, 52 cm lang volgens mij. je hebt m ook in western uitvoering.

nientje78

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 11:56

Ik vond de startrekk shorty een onwijs hard zadel.
Ik kon me er niet in vinden, een barefoot zit veel zachter en zijn ook in lengtes van 52 cm :j

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 12:51

Ook mijn zadel is te lang voor mijn pony (ghost). Heb ook een barefoot cheyenne gehad die ook wat te lang was.
Hij heeft er geen last van (osteo gecontroleerd)
Wel heb ik het harde achterboogje eruitgehaald en daar kussenvulling in gestopt, zodat er niet, als ik tever naar achter op dat ding druk, een hard stuk in zijn rug port :)

sonova

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-11 13:06

Ik heb de mijne nog niet opgemeten, zal ik vanmiddag even doen, dus 52 cm. is de kortste maat?

ravellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 16:08

Ja maar ja, je moet natuurlijk ook kijken of je er wat betreft broekmaat in past
Komt maat 1 overeen met????... ( ik heb broekmaat 40)

Da's dan weer het nadeel met paarden met korte ruggen
Mijn paardje heeft eigenlijk echt maatwerk nodig ( dus een 17.5 inch met kleinere kussens, dan kom je bijv op kent en masters)
Voor het mooie ligt een 17 inch beter.
Ik heb ook een 17 inch zadel thuisliggen. maar dat vind ik wel een erg klein zitvlak, is meer iets voor iemand met maat 36 :o
Straktrekk heb ik geen ervaringen mee.

sonova

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-11 16:32

Bij deze een foto van de Barefoot op mijn paardje...
Afbeelding

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 18:53

oh dat vind ik er nog heel netjes uitzien Sonova, je paardje heeft inderdaad een erg korte rug

sonova

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-11 20:21

oke fijn dat je dat zegt, daarom had ik ook even een foto gemaakt dan kun je er een beeld bij vormen, ik had al een beetje gehoopt op zo'n reactie het zit n.l. zo fijn dat ik hem graag zou willen houden :j

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 15:59

Dat zadel op de foto is absoluut niet te lang hoor...had nog wel wat langer mogen zijn :P

(je beugelriemhoesje zit niet goed trouwens :) )

sonova

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-11 16:11

Oke fijn ben ik blij van om te horen, maar heb ik m'n hoesje niet goed? Ik dacht dat dat zo moet?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 16:55

Het hoesje hoort rondom alle 3 de riemen te zitten zeg maar , en het overgebleven van de riem hoor je terug te steken door de gesp heen , zodat het midden tussen de andere 2 delen ligt.

Doordat het hoesje dan om alle 3 de riemen heen gaat zit het uiteinde van de riem goed vastgeklemd en opgeborgen :)

Zie hier onderaan ook een uitleg met foto's :)
http://www.boomloosrijden.nl/beugelriemengroot.htm

_PatriciaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 17:01

Ik vind het zadel ook netjes liggen, had zelf voor een "normale" grandeurpad gekozen dan ziet het er al veel minder lang uit!

sonova

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-11 17:52

oke bedankt voor de tip, was ik zelf nooit opgekomen :o , en voor wat het dekje betreft, die heb ik erbij gekregen ( heb het zadel 2e hands geruild op bokt) zou ook niet mijn keuze geweest zijn. Zou best kunnen dat een ander zadelvormig dekje dan idd. niet zo groot lijkt, ik wou toch iig. op zoek naar een andere dus dat is een goede tip...dus als iemand nog wat heeft?

_PatriciaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 17:54

Kies wel voor een dekje met inlages!! (voor zover je dat nog niet wist :o )

sonova

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-11 19:34

Nou alle tips zijn welkom hoor, ik ben echt een beginneling voor wat boomloos betreft, maar toch echt al wel een liefhebber geworden geloof ik :D maar in deze zit wel zo'n schuimrubber inlage, vond het op zich al wel wat weinig, ik meen al gelezen te hebben dat je er meer in kunt doen

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 19:36

Je moet een stevige inlage hebben. Als je je nagel aan de bovenkant erin drukt keihard moet je'm aan de onderkant niet voelen zegmaar :) (dat het dus niet prikt, dat je druk voelt is logisch :)) )

Ik vind het zadel ook heel netjes liggen!

sonova

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-11 20:16

Fijn dat je mijn zadel goed vind liggen, ik ben zo langzamerhand wel overtuigt dat het zadel toch niet te lang is :j , maar die inlages :o , ik heb er n.l.1 inzitten ( aan beide kanten 1 dan ) en dat is er eentje van dat hele dunne schuimrubber, ongeveer 1 cm.dik, of heb ik nu gewoon een nepper eronder liggen :+ , ik had al wel gelezen dat omdat mijn zadel met een zgn. vps systeem was er geen extra veel inlages nodig waren?