Welk (toegestaan) bit heeft dezelfde inwerking als pelham?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Marsie50

Welk (toegestaan) bit heeft dezelfde inwerking als pelham?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-11 16:06

Ik zit niet vaak op dit forum maar ik heb een probleem waar ikzelf niet echt uitkom. Ik heb een paard die niet altijd even soepel in zijn mond is. Momenteel gebruik ik een dubbelgebroken pelham bit waar hij overigens heel fijn op loopt. Deze kan ik echter alleen in de training gebruiken aangezien dit bit op wedstrijden niet mag. Daardoor rij ik hem op wedstrijden met een heel simpel trensje of op stang en trens (hij loopt in de subtop) maar in beide gevallen kan ik hem lang niet zo fijn voorstellen en over de rug rijden als met die pelham. Ik heb hem overigens helemaal na laten kijken door de fysio en door een paardentandarts maar dit is allemaal goed. Weet iemand een stang of trens of beide die een zelfde soort werking heeft als een pelham of misschien weet iemand een andere oplossing?

Sky_As

Re: Welk (toegestaan) bit heeft dezelfde inwerking als pelham?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-11 16:28

Je rijdt in de subtop? lijkt me dat je dan ondertussen wel moet weten hoe je een paard zonder een scherp bit los moet maken.... zo niet, zou ik toch liever geld uitgeven aan een goede lesgever dan aan Heras Hekwerken.
Gaat het om springen of dressuur? ook erg belangrijk trouwens voor het geven van een toegestaan bit...

Marsie50

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-11 16:33

Nou weet ik ook waarom ik nooit op dit soort forums zit, als je mij wil afzeiken doe dat dan op een andere manier maar dit een serieuze vraag!

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-11 16:35

Euh..

Ik ben het wel met Sky_as eens.

Als je paard niet fijn op je hand is moet je gaan kijken waar het aan ligt. Rijd 'm eens gewoon op een dubbelgebroken trensje en kijk eens waar het dan misgaat.

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-11 16:36

wat voor stang heb je er in hangen, en wat heb je er allemaal al in gehad aan bitten?

Marsie50

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-11 16:43

Als ik hem nu rij met stang en trens heb ik er een dubbel gebroken onderlegtrens in en een stang van aurigaan met een hoge tongboog. Ik heb verder van alles geprobeerd, een stang met een lage tongboog, ander materiaal etc. Ik heb het paard de laatste tijd op trens gereden, een heel simpel dubbel gebroken bit. Het is niet zo dat hij niks meer wil maar hij is dan gewoon stugger in mn hand en moet ik dus ook meer met mn handen doen wil ik hem fijner hebben nageven. Ik weet iig wel wat beter is, je kan beter een wat scherper bit hebben dat je mooi stil met je hand kan werken als een heel simpel bitje en dat je alleen maar aan zijn mond moet zitten.

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-11 16:45

Of je kan eraan werken hem beter te laten lopen zonder dat scherpe bit. :)

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-11 16:46

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-11 16:47

Ik ben het met voorgangers eens, enige wat je nog kan proberen is rubber stang/appelbitje vriendin heeft al lang problemen (met trens en s&t en rijdt daar nu mee en loopt beter/lichter op de hand dan ooit(voorheen zwaar/stug in mond)).
Ben er zelf geen fan van maar zij zweert er inm bij.
Misschien optie dus.
Mbt pelham inwerking geen het is immers niet toegestaan stang is enige wat mag met hefboomwerking)

Marsie50

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-11 16:59

Dat is het hem juist, ik rij hem op wedstrijden op een dubbel gebroken appelbitje maar dit blijkt dus niet echt te werken. Het was eerlijk gezegd alleen maar de vraag of er een bit is dat dezelfde werking heeft als een pelham. Het is fijn dat iedereen zijn mening geeft en ook uit mijn gevraagde opmaakt dat ik schijnbaar bij mezelf moet nagaan of ik iets verkeerd doe maar geloof me daar sta ik echt wel open voor maar ik rij 10paarden per dag en bij die andere paarden is dit niet het geval.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-11 17:08

De pelham die je gebruikt is scherp omdat hij gebroken is én hefboomwerking heeft.
Een ander bit met dezelfde werking zou dus ook een gebroken bit met hefboomwerking moeten zijn, maar die zijn volgensmij geen van allen toegestaan, juist omdat ze zo scherp inwerken.

Ik zou met dit paard toch kijken of je nog wat meer kan proberen tot je het juiste vind waarmee je wel kan starten. Misschien juist een ongebroken trensje in plaats van gebroken? Of een sweet iron bitje (ander smaakje)?

Marsie50

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-11 17:10

Bedankt Blijheid, op zulke antwoordden zat ik eigenlijk te wachten!

Ania

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-11 17:16

Ik schrik een beetje van de reacties. Waan me een beetje op de manege hier. Elkaar het licht niet in de ogen gunnen en daarom maar elke gelegenheid aangrijpen om elkaar de grond in te boren....
Dat iemand op een hoog niveau rijdt hoeft niet meteen te betekenen dat ie alwetend is... Stelletje mierenneukers.

Ts: ik kan je niet helpen. Bij mijn vorige paard heeft het ook 10 verschillende bitten geduurd voordat ik er eentje vond waar ie weer fijn op liep. Dus de tip die ik je kan geven is gewoon zoveel mogelijk verschillende bitten uitproberen. Je zult verbaast staan waar hij fijn op loopt.

Ania

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-11 17:20

Oh trouwens. kijk even naar zijn lagen. zijn ze hoog of laag en/of gevoelig? Ook daaraan kan een stugge mond liggen!

Marrleen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-11 18:04

Houd hij zijn bit erg vast? Misschien een dubbelgebroken bit met van die 'speeltjes' aan het tussenstuk? Paarden gaan daar vaak mee spelen met hun tong en gaan dan vaak meer ontspannen. Misschien zoiets?

Marsie50

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-11 18:16

Bedankt Ania voor je reactie, het viel mij inderdaad ook vies tegen hoe iedereen reageert, het zegt gelukkig meer over hun dan over mij / ons. Ik zal zeker sommige adviezen opvolgen. Het is ook niet dat het paard helemaal niet wil lopen en hij doet het ook super goed op zijn niveau ik weet alleen dat hij fijner kan en hoe hoger je komt hoe meer er wordt gelet op alles en daar komt natuurlijk bij dat ik mijn paard fijn in de hand wil hebben en niet elke keer aan zijn mond wil zitten.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-11 18:19

TS, rijdt je met 2 teugels op je pelham. Zo ja zoek een stang en trens combi die zoveel mogelijk het mondtuk van je pelham benaderd toch zeker wat betreft het trens mondstuk en probeer je handigheid in de teugelhulpen te verfijnen. Verder denk ik ook dat je een "stap terug" moet zetten een een goed trensbit zoeken waar je paard "fijn" op loopt. een paard hoort, ook al is het S&T gewoon, ook normaal op een trensbit te lopen.

Zelf rij ik el altijd met een onderlegtrens, paard heeft een kleine mond en weinig ruimte tussen de lagen en houdt ervan om zichzelf "vast te zetten" op het bit wanneer iets moeilijk wordt dus voor mij en mijn paard is dit een fijne oplossing, ik kan heel fijn zijn in m'n hulpen, ze reageert goed, zet zich niet meer vast waardoor ik harde en grote hulpen moet geven. dus imo en mijn lesgeefsters ogen een prima oplossing.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-11 18:20

Marsie50 schreef:
Ik weet iig wel wat beter is, je kan beter een wat scherper bit hebben dat je mooi stil met je hand kan werken als een heel simpel bitje en dat je alleen maar aan zijn mond moet zitten.

Ik weet iets nog beters, leren rijden op je zit en van achteren naar voren rijden zodat je je paard niet met je handen nageeflijk hoeft te rijden (nouja, in de krul) nageeflijkheid komt door ontspanning, niet door lopen klooien met je handen.

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-11 18:22

Heb je wel eens een Myler bit geprobeerd?

Marsie50

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-11 18:28

Beste Wesco, ik heb het paard inderdaad een hele tijd op een mylerbit gereden en dat ging aardig goed tot het Z, daarna heb ik even met stang en trens geprobeerd en toen dat niet werkte ben ik gelijk weer teruggegaan op mn myler bit maar die werkte niet meer zo goed als daarvoor en bovendien zijn die wel erg dun waardoor je gauw de mondhoeken teveel optrekt, naar mijn mening iig

Ania

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-11 18:33

Captain schreef:
Marsie50 schreef:
Ik weet iig wel wat beter is, je kan beter een wat scherper bit hebben dat je mooi stil met je hand kan werken als een heel simpel bitje en dat je alleen maar aan zijn mond moet zitten.

Ik weet iets nog beters, leren rijden op je zit en van achteren naar voren rijden zodat je je paard niet met je handen nageeflijk hoeft te rijden (nouja, in de krul) nageeflijkheid komt door ontspanning, niet door lopen klooien met je handen.

Ksst. ga eens terug in je mand jij. Heb je ooit op een paard gereden hoger dan een B niveau?

Wat een lef om tegen iemand die notabene subtop rijdt te zeggen dat ze beter op haar zit moet rijden.

.....

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-11 18:34

Wat is dat nou weer voor reactie. :roll:
Ook mensen die subtop rijden kunnen leren, en voor commentaar hoef je zelf niet op Grand Prix niveau te rijden hoor. Kom nou. :Z

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-11 18:35

Ania schreef:
Ksst. ga eens terug in je mand jij. Heb je ooit op een paard gereden hoger dan een B niveau?

Wat een lef om tegen iemand die notabene subtop rijdt te zeggen dat ze beter op haar zit moet rijden.

.....

Tsjongejonge zeg. De enige die hier echt kinderachtig reageert ben jij.

Wat mij opvalt is voornamelijk dat TS het wijt aan het bit. Mensen proberen haar verder te laten kijken dan alleen dat stuk ijzer in die muil en jij zit als een soort hielenlikkertje TS te verdedigen terwijl je niet eens weet van de hele situatie hebt.

Ania

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-11 18:38

upendo schreef:
Ania schreef:

.....

Tsjongejonge zeg. De enige die hier echt kinderachtig reageert ben jij.

Wat mij opvalt is voornamelijk dat TS het wijt aan het bit. Mensen proberen haar verder te laten kijken dan alleen dat stuk ijzer in die muil en jij zit als een soort hielenlikkertje TS te verdedigen terwijl je niet eens weet van de hele situatie hebt.

Jij weet het wel dan?

En jij wil zeggen dat door de TS meteen te gaan afbranden met z'n allen ze begrijpt dat het ook aan andere middelen kan liggen?? Het is geen manegeruiter.
Ik denk dat zij meer les en begeleiding krijgt van kundige en ervaren mensen dan wij allen tesamen in dit topic.

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-11 18:40

Dat zeg ik niet, maar ik probeer alleen de TS te laten inzien dat "een bit" niet als enige het verschil uit kan maken. Volgens mij was mijn reactie toch best netjes en niet afbrandend. ;)

Dan vind ik de reactie die je geeft op een andere gebruiker verre van normaal. Excusez moi.

Daarnaast hebben manegeruiters niks te zeggen over de bitten van manegeknollen, dus je opmerking slaat kant noch wal. :')