Ongebroken trens

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

mysecrets

Ongebroken trens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-11 08:51

Hoi bokkers,

Mijn merrie is altijd erg met het bit bezig. Op dit moment rijd ik met een simpel dubbelgebroken watertrens. Ik heb een tijdje met een K&K bit ook dubbelgebroken gereden en dat was volgens de tandarts te dik. Ze heeft een erg gevoelig mondje en zoek dus een bit dat zo zacht en vriendelijk mogelijk is en zo stil mogelijk in de mond ligt. Nou kwam ik dus uit bij een ongebroken trens. Hoe bevalt de ongebroken trens bij jullie en bij jullie paarden? Raden jullie aan om er een met tongvrijheid te nemen? Ik ben erg benieuwd.

Groetjes Laura

Caira

Re: Ongebroken trens

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 09:17

Ik zou eerder kiezen voor een myler bitje, die volgt meer de vorm van de mond. Ongebroken is vaak niet vriendelijker.

BoDerek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 09:26

Ik gebruik een ongebroken happy mouth bitje. Het is een recht bitje van vrij stijf rubber. Ik heb het gekozen op advies van de tandarts. Het ligt op de tong, heeft niet veel ruimte nodig en kan niet in het gehemelte drukken. Mijn paard doet het hier goed op. Ze zijn niet duur. Een meyler heb ik aan gedacht, maar dit bit gaat goed, dus ik laat het nu eerst zo.
Succes!

moonprayer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 09:32

ongebroken trens, mijn ervaring is er eigenlijk wel goed mee.
maar als het puur is voor het gevoelige bekkie zou ik ook kijken of je een mylertje kan lenen van iemand,
mijn vorige paard had ook maar weinig ruimte in zijn mond,,, heb van alles geprobeerd, en toen ik er een myler in hing was het een soort van "eureka" moment

mysecrets

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-11 09:44

Myler heb ik wel eens geprobeerd, weet alleen niet meer hoe ze daar op liep... Zal het nog eens proberen. Vind het zo ´dun´ of ligt dat aan mij?

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 09:48

Dun is niet per definitie scherp he!

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 09:59

Mijn paard heeft ook een heel gevoelig bekkie.. ik heb er een ongebroken appelbit in leggen, de knevelvariant.

Na meerdere bitjes te hebben geprobeerd (dubbelgebroken, enkel gebroken maar voorgevormd, danger, mylers en een ongebroken trust) kom ik toch telkens uit op dit bit..

Door de knevels icm het ongebroken mondstuk ligt het heel stil in de mond.. de appelsmaak zorgt voor het makkelijker ontspannen.
Ik zweer erbij bij mijn paard _/-\o_

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 10:02

ik heb een ongebroken trens gehad voor mijn paard :)
hij heeft een heel laag gehemelte en kon de gebroken versie (enkel of dubbel) niet goed hebben :)
hij liep er altijd wel heel fijn op :))
het is natuurlijk hoe je het gebruikt, maar ik vindt het een heel vriendelijk bit :))
uiteindelijk toch weer terug geschakkelt op heb trensbitje geen idee waarom...
was een gevoel wat ik had :+
van de ene op de andere dag heb ik hem omgeschakelt :))
en nu kan hij het wel relatief goed handelen :))

moonprayer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 10:53

als je puur gaat voor een bit wat rustig in de mond ligt, geen geintje, maar doe een gewoon dubbelgebroken trensje en een LAGE neusriem. wel lelijk, maar het bit ligt dan erg rustig in de mond

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 10:57

moonprayer schreef:
als je puur gaat voor een bit wat rustig in de mond ligt, geen geintje, maar doe een gewoon dubbelgebroken trensje en een LAGE neusriem. wel lelijk, maar het bit ligt dan erg rustig in de mond

Laat ik nou een paard hebben wat géén dubbelgebroken bit verdraagt.. :+

moonprayer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 10:59

haha dat kan natuurlijk ook, sommigen lopen nog het fijnst op enkelgebroken :P lijkt mij zelf niet fijn... maar soms weet je niet wat een paard zijn drijfveer is

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 11:01

Ik rijd zelf met een ongebroken trens en dat bevalt prima :j Ponymans is veel rustiger in de aanleuning dan met een dubbelgebroken bitje, als ik daar mee rijd wiebelt hij de hele tijd het middenstukje op en neer.

Nu rijd ik met een gewone ongebroken trens (harry's horse geloof ik?) maar ik ga een ongebroken trens van Trust proberen. Die zijn wat meer anatomisch gevormd en dat lijkt me nog wat prettiger voor hem.
(zie http://www.horseridersclassics.nl/sites ... 0stang.jpg)

moonprayer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 11:03

die ziet er inderdaad mooi uit, lijkt mij rustig en fijn te liggen in de mond

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 11:06

Ja klopt :)
Ik moest toch naar een ander bit omdat er bij de HH speling was gekomen tussen tussen de ring en de 'bus'. Dus toen ben ik het nog eens gaan uitzoeken. Ik vind het wel een voordeel dat het bit van trust wat dunner is op de tong en ook het sweet iron is wel lekker, naast de mooie vorm uiteraard.

retivi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 11:15

Blijheid schreef:
Ik rijd zelf met een ongebroken trens en dat bevalt prima :j Ponymans is veel rustiger in de aanleuning dan met een dubbelgebroken bitje, als ik daar mee rijd wiebelt hij de hele tijd het middenstukje op en neer.

Nu rijd ik met een gewone ongebroken trens (harry's horse geloof ik?) maar ik ga een ongebroken trens van Trust proberen. Die zijn wat meer anatomisch gevormd en dat lijkt me nog wat prettiger voor hem.
(zie http://www.horseridersclassics.nl/sites ... 0stang.jpg)

Ziet er goed uit, maar die prijs pfoe!
Zelf rijd ik mijn paardje met een epplejeck ongebroken trens met tongvrijheid:
http://www.ej.nl/popup.aspx?SupplyImage ... 5001-l.jpg
Dit is een namaak van K&K, maar die van K&K is 2mm dikker. Aangezien die van mij weinig ruimte in de mond heeft voor het bit ging mijn voorkeur naar de namaak.(wat ook nogeens een hoop geld scheelde)
Hier loopt hij tot nog toe het fijnst op.
Dubbelgebroken accepteert hij echt niet, te veel gewiebel in zijn mond

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 11:51

Heb een merrie gehad die alleen op een ongebroken bustrensje fijn te rijden was. Onze huidige paarden lopen het fijnst op een enkel gebroken trens, maar dan wel de Turnado (Sprenger) of de KY Rotary.
Mylers daarentegen weinig positieve ervaringen mee. Krijg toch sterk de indruk dat de meeste paarden het bit of te dun vinden of de vorm niet als prettig ervaren.

Barvrouwke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 11:56

Heeft jou huidige bit een bol of plat tussenstukje? Dat heeft mij mijn paard duidelijk verschil gemaakt.
Die met het platte tussenstuk ligt toch stiller in de mond.

mysecrets

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-11 13:00

Ze hebben allemaal een bol stukje gehad.

Dat korrektiebit van EJ ziet er ook erg fijn uit. Is die toegestaan op wedstrijden? Is dit puur om te corrigeren of kan je daar altijd mee blijven rijden?

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 13:05

houdt er wel rekening mee dat dat een vrij heftig bit is. Mijn paardentandarts kan zien welke paarden daarmee gereden zijn aan het gebit van het paard!

retivi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 13:06

Laurabyoux schreef:
Ze hebben allemaal een bol stukje gehad.

Dat korrektiebit van EJ ziet er ook erg fijn uit. Is die toegestaan op wedstrijden? Is dit puur om te corrigeren of kan je daar altijd mee blijven rijden?

Ik start hiermee gewoon op wedstrijd, het andere bit van K&K mag niet. Dat is het scholingsbit, hier zit een soort heffunctie in:
http://www.ej.nl/products/10000144/2610 ... KK+AURIGAN

Rhys

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 13:15

Mijn paard doet het nu goed op een dubbelgebroken bustrens, maar hiervoor heb ik haar een hele poos op een ongebroken bustrens gereden. Daar liep ze fijn op, Myler heb ik ook een hele poos gehad maar dat vond ze maar niks!
Je moet het gewoon proberen, verschilt per paard wat het fijnste werkt.

mysecrets

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-11 13:15

Ik wil een bit dat zo vriendelijk mogeljik is en dat zo stil mogelijk in de mond ligt...

@ Caira, hoezo is dat een heftig bit?

Rhys

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 13:26

Een enkelgebroken bustrens ligt zeker stil in de mond.
Hoe vriendelijk het bit is hangt er vanaf wat jij met je handen doet (tsja 't is een cliché maar wel waar). Een ongebroken trens werkt relatief sterk in op de tong en minder op de lagen.
Een Myler of zo'n correctiebit met tongboog werkt relatief sterk in op de lagen en minder op de tong.

Wat het prettigst is voor je paard hangt mede van zijn/haar eigenschappen af, bijvoorbeeld een paard dat een dikke tong heeft, zal een ongebroken trens minder prettig vinden.

mysecrets

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-11 13:30

Pff daar heb ik geen idee van om eerlijk te zijn.
Hoe kom ik er achter dan wat voor tong oid mijn paard heeft?

Rhys

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 13:35

De paardentandarts/gebitsverzorger vragen.

Maar het kan geen kwaad om gewoon eens een ander bit te proberen en te kijken hoe het je bevalt ;)
Misschien hebben stalgenoten/kennissen nog wel wat liggen, dan hoef je ook niet meteen een bit te kopen!