Problemen met het bit wie heeft DE oplossing?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

kagiwaga

Problemen met het bit wie heeft DE oplossing?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-11 23:13

Ik ben langzamerhand met het bit bezig bij mijn paard.
maar mijn paard accepteerd het niet van harte als ik aan haar mond zit.
hier ben ik hard mee aan het oefenen,
ze heeft het bit wel eens in gehad en reageerde toen goed maar toen kreeg ik hem er per toeval in.
ze wil het bit absoluut niet in haar mond.
ze heeft geen problemen met haar gebit of eten ed.
Ik heb een dubbelgebroken watertrens.
nu werd mij een rubberen aanbevolen maar appelbitjes vind ik van dat stroeve materiaal en dat lijkt me gewoon niks en een gewone rubberen stangetje vind ik vaak heel dik.
heeft dit wel eens de oplossing gevormd bij bokkers hier?
ik heb al appelmoes ed uitgeprobeerd en bitje warm maken maar dat is geen succes.
waarom ik niet bitloos ga?
omdat ik mijn paard graag met bit wil gaan inrijden en dan verder wil gaan kijken

Ariebren

Re: Problemen met het bit wie heeft DE oplossing?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 23:16

Gewoon ff doorzetten, een normaal bit in de mond zien te krijgen en 24 uur met bit in stal zetten.
Dan wennen ze eraan.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 23:33

Dat vind ik ook wel sneu, 24 uur op stal met een bit in?

Appelbitjes zijn niet van rubber gemaakt, ik heb er één gehad voor m'n paard.
Je kunt ook half uurtje per dag het bit in doen, en dan even op stal zetten.
Kan ze er even een half uurtje op kauwen en eraan wennen.

Biskwie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 23:37

Ariebren schreef:
Gewoon ff doorzetten, een normaal bit in de mond zien te krijgen en 24 uur met bit in stal zetten.
Dan wennen ze eraan.

;( :(:)

Het paard geeft duidelijk aan geen snars van het bit te snappen en laat merken dat hij zich er niet happy bij voelt, slechte keuze om hem (wat mij betreft) dan 24 uur met zo´n ding te laten staan.

Ik zou lekker tijd inversteren in grondwerk, wat wijken voor druk, tempowisselingen bevestigen op stemgeluid, bij je roepen en wegsturen op lichaamstaal, wat simpel vrijheidsdressuur en (schik)obstakels aanbieden. Lekker samen werken aan vertrouwen en contact. Win zoveel vertrouwen dat je paard overal aan zijn lijf, jouw accepteerd.

Blijkbaar is hij gewoon nog niet toe (om wat voor een reden dan ook) aan gefriemel, laat staan een bit in zijn mond. Geef hem wat tijd, focus jezelf op andere dingen en dan komt het bit vanzelf wel. :j

Jezelf blijven focussen op dat bit en die mond, bouwt op den duur alleen maar spanning en frustratie op, geef jezelf een kans om op een andere manier succes ervaringen op te doen en kilometers te maken.

Mocht je wel toezijn aan het bit, zou ik gewoon kiezen voor een simpel bitje waar je later ook het liefst op gaat rijden. Een dubbelgebroken watertrensje is prima.

Veel succes.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 23:38

De softe of de normale manier.
Wil je resultaat, even doorbijten.

peaches

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 23:39

Ariebren schreef:
Dan wennen ze eraan.

:x

Is je paard/pony al eens naar de tandarts geweest. Misschien heeft ie wel last van het bit en kan de tandarts het verhelpen. Je zou ook met longeren bijvoorbeeld een hoofdstel om kunnen doen. Gewoon simpel met bakstukken en frontriem en zonder neusriem zodat hij zijn mond open kan doen als hij het onprettuig vind en dan longeren aan het halster zodat je niet meteen aan het bit zit maar hij/zij wel went aan dat er iets in zijn mond zit. Ik ben ook meer voor een kneveltrens. Die trek je niet door de mond en ligt daarom heel stil.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 23:41

Ariebren schreef:
De softe of de normale manier.
Wil je resultaat, even doorbijten.

Volgens mij is de 'normale manier', 24 uur op stal met bit iets van vroeger.
Tegenwoordig gaat het wel wat paardvriendelijker, denk ik.

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 23:43

Haha, Ariebren, best wel grappig en toepasselijk, even doorbijten :Y)

Zelf zou ik het proberen met gewoon wat biks, dus hoofdstel en hoofd vasthouden met de ene hand, met de andere hand wat brokjes voeren en dan het bit met de brokjes. Werkt vaak wel.
Appelstroop, appelmoes werkt vaak niet, omdat ze dat helemaal niet kennen.
Succes!

Mitch2004

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 23:45

Ik heb hetzelfde probleem gehad. Mijn paard wilde zijn bit ook niet in. Dus pepermuntje in mijn hand en het bit rustig in doen en daarna als beloning het pepermuntje geven. Na een week geen probleem meer en na 3 weken goed beloond ipv pepermuntje. Nu kan ie niet wachten om het bit aan te nemen. Ik gebruik sinds kort wel een Myler bit dat vind hij een heel fijn bitje.

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 23:52

Ze krijgen hier ook altijd een suikerklontje of pepermuntje.
Maar als ze dat nog niet kennen, is het vaak makkelijker wennen met iets van brok.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 23:56

Ik zou inderdaad echt de tandarts er even bij halen. Als ze last heeft van haar tandjes is het bit natuurlijk helemaal niet prettig.
Voor de rest gewoon, lekker rustig aan doen, niet dwingen, want dan krijgt ze alleen maar meer afkeer van het bit.

kagiwaga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-11 07:55

Helaas gaat het niet om problemen et aanemen, maar dat ze haar hooft omhoog doet en als je doorzet ze omhoog komt en datnhet bit. Dus heleaal niet in te krijgen is.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 07:58

Pfft, zou het geen kopschuwheid zijn dan?

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 09:22

Hoofdstel in en dan gaan wandelen in het bos of zo, wat ze leuk vind?
Iig geen hoofdstel om doen in de stal, een paard dat het niet kent word onrustig en gaat vaak rondjes draaien, stel je voor dat ze ergens aan vast blijft hangen? Dan wil ze nooit meer een bit in..

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 09:29

Als je er niet bij kunt mss op een krukje gaan staan? En met iets lekkers dan zijn ze gauw overtuigd.
Bit in moet iets normaals worden, het is ook niet eng, vreemd of moeilijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 09:32

Hoe goed rijd je?
Als je erg hard bent in je handen is het ook niet gek dat ze niet mee wil werken. Dus daar zou ik ook zeker even naar kijken..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 09:32

Proberen met een lekker snoepje voor hem, en geduld is een schone zaak, ik zou het ook niet lekker vinden om een bit in te doen, moet even wennen, heb het altijd gedaan met snoepje bij het bit leggen en zodra ze het snoepje wil pakken bit er gelijk in doen, wel met beleid dus niet erin rossen natuurlijk.

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 09:41

En gewoon beginnen met bit in de hand en daarnaast een snoepje leggen. Dan neemt ze het snoepje vlak naast het bit. Dat een paar keer doen en misschien is er dan al minder angst ten opzicht van het bit en kun je verder? het is maar een idee

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 09:50

En als je het bit aan 1 kant los maakt en dan eerst het hoofdstel om en dan het bit er in en dan vastmaken?

supertinkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 09:52

Wat je ook kunt proberen, is om hem/haar eerst te laten accepteren dat jij met je handen aan zijn/haar hoofd mag zitten. Vervolgens doe je het hoofdstel aan (zou het halster er voor de eerste keren gewoon onder laten zitten) zonder bit en zonder sperriem. Dan kun je aan 1 kant het bit er aan vast maken en proberen of je paard de mond wil openen als je een beetje in de mondhoek drukt. Zo ja, dan kun je dan het bit voorzichtig in de mond doen en aan de andere kant vastmaken. Dan heb je in ieder geval niet het gedoe met dat je, en het bit in moet doen en vervolgens nog het hoofdstel over het hoofd moet trekken. Voor zover ik het mij kan herinneren (het is alweer even geleden hihi) heb ik dat destijds met mijn paard op die manier gedaan.

Edit: Wat Yvonnedv ook zegt, haha die is me net voor. ;)

moonprayer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 09:55

hoofdstelletje om, en even in laten zitten gedurende de dag.
gewoon op stal. gewoon brokjes geven.

een beugel zit eerst ook vreemd of zelfs pijnlijk, dan kun je ineens niet meer praten, maar na een paar dagen kun je het ineens wel weer.

(wel een oud hoofdstelletje voor als hij gaat schuren :/ )

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 09:58

Als ik het goed begrijp krijg je het hoofdstel dus gewoon niet om?
Het kan helpen om eerst het bakstuk om te doen & het bit aan één kant los te maken. Dan kan je het stap voor stap doen. Laat haar haar hoofd maar omhoog doen, wacht geduldig af. Als ze naar achter of naar voor loopt, terug op haar plaats zetten. Neem hier de tijd voor, wordt niet boos & beloon haar bij goed gedrag. Hoofd omhoog doen is angst of rangorde bepalen. Wie niet sterk is, moet slim zijn (qua rangorde dan ;) ).

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 10:07

Ik zou opzoek gaan naar een hoofdstel met clips aan het einde van de bakstukken. Dan doe je eerst het kopstuk met alle onderdelen behalve het bit eraan om. Dan klip je het bit aan 1 kant vast (bij voorbeeld rechts), laat je haar de mond open doen (met een snoepje of je vinger) en schuif je het bit erin en klip je hem aan de andere kant vast.

supertinkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 10:08

Princesj schreef:
Ik zou opzoek gaan naar een hoofdstel met clips aan het einde van de bakstukken. Dan doe je eerst het kopstuk met alle onderdelen behalve het bit eraan om. Dan klip je het bit aan 1 kant vast (bij voorbeeld rechts), laat je haar de mond open doen (met een snoepje of je vinger) en schuif je het bit erin en klip je hem aan de andere kant vast.

Dat is inderdaad ook heel handig een hoofdstel met clips, dat werkt natuurlijk nog makkelijker! :D

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 12:18

Ik begin bij jonge dieren vaak met wat appelstroop op het bit.
Indien ze aan longeren gewent zijn dan even longeren (longeerlijn vastmaken aan halster, niet aan hoofdstel).
En anders even los door de bak laten lopen.

Bakstuk inderdaad aan 1 kant losmaken, of een hoofdstel met clips.