Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
thoraklover schreef:Het knelt niet, het ligt in evenwicht, etc. Maar over de lengte twijfel ik.. Hij komt volgens mij niet voorbij de achttiende rib, maar het is een beetje moeilijk te zien door het vet... Wat vinden jullie? Te lang, of past het net?
Schangah schreef:thoraklover schreef:Het knelt niet, het ligt in evenwicht, etc. Maar over de lengte twijfel ik.. Hij komt volgens mij niet voorbij de achttiende rib, maar het is een beetje moeilijk te zien door het vet... Wat vinden jullie? Te lang, of past het net?
Dan zal je vanuit de lendenwervels terug moeten gaan tellen. Ik vind hem op het randje zo op de foto.
Lendenwervel nr 6 is meestal het kuiltje vanuit daar 5 wervels terugtellen naar voren dan is dat de overgang naar de 18e borstwervel.
Meestal is de 18e wervel wel te voelen omdat deze net even iets anders staat dan de rest.
Over deze 18e wervel mag het zadel niet komen.
hestejente schreef:Ik vind 'm aan de voorkant te lang. Zo met het zweetblad over de schouder.
Schangah schreef:Het gaat om het punt waar de 18e rib aan de wervels vast zit. Zoals je op het plaatje kunt zien maakt de rib een boog die terug loopt. Je moet hem dus terug volgen naar de wervel en vanaf dat punt mag het zadel niet liggen. Uit je verhaal maak ik dus op dat het zadel te lang zal zijn.
thoraklover schreef:Schangah schreef:Het gaat om het punt waar de 18e rib aan de wervels vast zit. Zoals je op het plaatje kunt zien maakt de rib een boog die terug loopt. Je moet hem dus terug volgen naar de wervel en vanaf dat punt mag het zadel niet liggen. Uit je verhaal maak ik dus op dat het zadel te lang zal zijn.
Het gaat dus om waar de rib aan de wervel vast zit? Dan is hij idd waarschijnlijk te lang. Morgen voor de zekerheid nog even goed voelen.. Zou ik dan een halve inch, of een hele inch kleiner moeten? Dit is een 17,5 inch.
thoraklover schreef:Schangah schreef:Ik zou eerst een een halve inch proberen, ik weet niet hoe jou postuur is maar je zal er zelf ook nog in moeten passen.
Mijn vader en broer moeten er ook in passen, dus 16,5 zou erg krap dan worden.
thoraklover schreef:hestejente schreef:Ik vind 'm aan de voorkant te lang. Zo met het zweetblad over de schouder.
Dat komt waarschijnlijk doordat er nu nog een te smalle boom in zit. Als er straks een grotere boom in ligt zal het zweetblad verder naar achteren gaan liggen. En je blijft het houden, dat het zweetblad over de schouder ligt, het is geen dressuur zadel.
loulou schreef:kun je hem niet gewoon terug brengen en pas opnieuw kopen als de zadelmaker langs komt?
dan weet je zeker of hij past en zo niet, kun je hem terugbrengen
Jennyxx schreef:Het zadel lijkt mij ook te lang. Is het een wintec? Thorowgood heeft dezelfde soort zadels, maar dan een stuk korter (ik heb bv de T4 Cob Plus, dus voor brede paarden en extra kort, de endurance is nog korter, maar die is niet speciaal voor brede paarden).