Is dit zadel te lang?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

thoraklover

Is dit zadel te lang?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-11 17:46

Het knelt niet, het ligt in evenwicht, etc. Maar over de lengte twijfel ik.. Hij komt volgens mij niet voorbij de achttiende rib, maar het is een beetje moeilijk te zien door het vet... Wat vinden jullie? Te lang, of past het net?

Afbeelding

MarjanB

Re: Is dit zadel te lang?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-11 17:48

Zadel ligt zo op de foto achterover, heb je daar goed naar gekeken?

thoraklover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-11 17:50

MarjanB schreef:
Zadel ligt zo op de foto achterover, heb je daar goed naar gekeken?

Er komt een bredere boom in.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-11 18:02

Ok dan zal het zadel helemaal anders komen te liggen en zou ik eerst dat afwachten.. En met singel eraan kijken hoe ie dan ligt zo kan je er niks over zeggen

_Dune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-11 18:10

Toch moeilijk te zeggen vanaf een foto. Probeer de 18e rib op te sporen. Het makkelijkste is om wat lager te beginnen en de rib omhoog te volgen. Maar ik zie dat het een nieuw zadel is, komt het van een ruitersportzaak? En hebben zij geen zadelpasser die je hiermee kan helpen?

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-11 18:11

thoraklover schreef:
Het knelt niet, het ligt in evenwicht, etc. Maar over de lengte twijfel ik.. Hij komt volgens mij niet voorbij de achttiende rib, maar het is een beetje moeilijk te zien door het vet... Wat vinden jullie? Te lang, of past het net?

Afbeelding

Dan zal je vanuit de lendenwervels terug moeten gaan tellen. Ik vind hem op het randje zo op de foto.
Lendenwervel nr 6 is meestal het kuiltje vanuit daar 5 wervels terugtellen naar voren dan is dat de overgang naar de 18e borstwervel.
Meestal is de 18e wervel wel te voelen omdat deze net even iets anders staat dan de rest.
Over deze 18e wervel mag het zadel niet komen.

thoraklover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-11 18:39

Schangah schreef:
thoraklover schreef:

Afbeelding

Dan zal je vanuit de lendenwervels terug moeten gaan tellen. Ik vind hem op het randje zo op de foto.
Lendenwervel nr 6 is meestal het kuiltje vanuit daar 5 wervels terugtellen naar voren dan is dat de overgang naar de 18e borstwervel.
Meestal is de 18e wervel wel te voelen omdat deze net even iets anders staat dan de rest.
Over deze 18e wervel mag het zadel niet komen.

Dus de laatste bobbel die ik voel in z'n buik is de achtiende rip? Want daar ligt het zadel net voor :j

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-11 18:41

Waarom vraag je dit aan ons? Wij kunnen dat van achter de PC niet beoordelen. Vraag een zadelmaker om er naar te kijken ;)

thoraklover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-11 18:43

@Sjors493; Omdat hij helemaal goed ligt en er komt nog iemand met verstand ernaar kijken. Maar ik twijfelde een beetje of hij te lang was of niet. Als hij te lang is dan ruil ik hem om voor een inch kleiner (gaat wel krapper worden bij mijn kont) en laat ik er dan iemand naar kijken. Ik heb 8 dagen om hem om te ruilen, en er kan pas iemand naar kijken over twee weken. Dus dan is de kans in ieder geval groter dat hij goed is. Oke, misschien een beetje vage uitleg, maar duidelijker kan ik het niet maken.

Even in fotoshop over elkaar heen gelegd.
Afbeelding

Bontjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-11 18:46

Het is moeilijk te zeggen vanaf een foto, zoals hij nu ligt lijkt het alsof hij iets naar achter kiept, maar het beste is om even aan iemand te vragen die er verstand van heeft.

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-11 19:26

Het gaat om het punt waar de 18e rib aan de wervels vast zit. Zoals je op het plaatje kunt zien maakt de rib een boog die terug loopt. Je moet hem dus terug volgen naar de wervel en vanaf dat punt mag het zadel niet liggen. Uit je verhaal maak ik dus op dat het zadel te lang zal zijn.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-11 19:28

Ik vind 'm aan de voorkant te lang. Zo met het zweetblad over de schouder.

thoraklover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-11 19:49

hestejente schreef:

Dat komt waarschijnlijk doordat er nu nog een te smalle boom in zit. Als er straks een grotere boom in ligt zal het zweetblad verder naar achteren gaan liggen. En je blijft het houden, dat het zweetblad over de schouder ligt, het is geen dressuur zadel.

thoraklover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-11 20:02

Schangah schreef:
Het gaat om het punt waar de 18e rib aan de wervels vast zit. Zoals je op het plaatje kunt zien maakt de rib een boog die terug loopt. Je moet hem dus terug volgen naar de wervel en vanaf dat punt mag het zadel niet liggen. Uit je verhaal maak ik dus op dat het zadel te lang zal zijn.

Het gaat dus om waar de rib aan de wervel vast zit? Dan is hij idd waarschijnlijk te lang. Morgen voor de zekerheid nog even goed voelen.. Zou ik dan een halve inch, of een hele inch kleiner moeten? Dit is een 17,5 inch.

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-11 20:05

thoraklover schreef:
Schangah schreef:

Het gaat dus om waar de rib aan de wervel vast zit? Dan is hij idd waarschijnlijk te lang. Morgen voor de zekerheid nog even goed voelen.. Zou ik dan een halve inch, of een hele inch kleiner moeten? Dit is een 17,5 inch.

Ik zou eerst een een halve inch proberen, ik weet niet hoe jou postuur is maar je zal er zelf ook nog in moeten passen.
Wat je kan doen is het aantal cm opmeten vanaf 3 vingers vanaf de kop van de schouder naar de 18e wervel.

thoraklover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-11 20:07

Schangah schreef:
Ik zou eerst een een halve inch proberen, ik weet niet hoe jou postuur is maar je zal er zelf ook nog in moeten passen.

Mijn vader en broer moeten er ook in passen, dus 16,5 zou erg krap dan worden.

thoraklover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-11 20:09

Schangah schreef:
Wat je kan doen is het aantal cm opmeten vanaf 3 vingers vanaf de kop van de schouder naar de 18e wervel.

Zal ik doen en ik zal gelijk morgen even zijn wervels tellen tot aan zijn 18de rib zoals je had uitgelegd.

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-11 20:11

thoraklover schreef:
Schangah schreef:

Mijn vader en broer moeten er ook in passen, dus 16,5 zou erg krap dan worden.

Dan wordt een 17 inch ook te klein denkt ik, moet je toch aan een ander model zadel gaan denken, bv een type ijslander zadel.

Zijn voor paarden met een korte rug en voor volwassen ruiters en geven dus meer ruimte voor je achterwerk

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-11 20:12

thoraklover schreef:
hestejente schreef:

Dat komt waarschijnlijk doordat er nu nog een te smalle boom in zit. Als er straks een grotere boom in ligt zal het zweetblad verder naar achteren gaan liggen. En je blijft het houden, dat het zweetblad over de schouder ligt, het is geen dressuur zadel.

Dat laatste zie ik ook. Moet je dan koste wat kost zo'n zadel op je paard willen proppen?

thoraklover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-11 20:15

hestejente schreef:
Dat laatste zie ik ook. Moet je dan koste wat kost zo'n zadel op je paard willen proppen?

Ik snap je reactie niet? Het kopijzer is in verschillende maten, en er komt een grotere in. En hoezo kosten wat het kost? Als het niet goed ligt verkoop ik hem weer.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-11 20:18

kun je hem niet gewoon terug brengen en pas opnieuw kopen als de zadelmaker langs komt?
dan weet je zeker of hij past en zo niet, kun je hem terugbrengen

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-11 20:21

Het zadel lijkt mij ook te lang. Is het een wintec? Thorowgood heeft dezelfde soort zadels, maar dan een stuk korter (ik heb bv de T4 Cob Plus, dus voor brede paarden en extra kort, de endurance is nog korter, maar die is niet speciaal voor brede paarden).

thoraklover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-11 20:25

loulou schreef:
kun je hem niet gewoon terug brengen en pas opnieuw kopen als de zadelmaker langs komt?
dan weet je zeker of hij past en zo niet, kun je hem terugbrengen

Opnieuw kopen ben ik +-200,- euro meer kwijt, had deze met 25% korting kunnen kopen. Het gaat me nu vooral of hij te lang is of niet, als hij te lang is kan ik hem nog ruilen voor een kortere. Er komt namelijk pas iemand naar kijken als ik hem niet meer kan ruilen/terug brengen. Als ik in ieder geval weet of hij te lang is -en dus voor een kleinere maat kan ruilen- is er al 1 'risico' van niet passen minder. En stel dat hij uiteindelijk toch niet past, dan kan ik hem alsnog verkopen.

thoraklover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-11 20:28

Jennyxx schreef:
Het zadel lijkt mij ook te lang. Is het een wintec? Thorowgood heeft dezelfde soort zadels, maar dan een stuk korter (ik heb bv de T4 Cob Plus, dus voor brede paarden en extra kort, de endurance is nog korter, maar die is niet speciaal voor brede paarden).

Het is idd een Wintec. Voordeel van Wintec vind ik vooral dat het met Caire is (die heb ik) en dat heeft Thorowgood weer niet. Ik zal er is naar kijken :j

_Dune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-11 20:39

Waarom wil je persé cair? Overigens denk ik dat een 17 inch al snel aan de kleine kant zal zijn voor volwassen mannen, dus als je broer en vader er ook op moeten, zal het krap worden denk ik.
Thorowgood is inderdaad een stukje korter, maar juist doordat het met wol is gevuld, kun je net wat meer spelen met de vulling. Met cair gaat dat niet.