Welk bit komt overeen met mijn bit?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Marchador

Welk bit komt overeen met mijn bit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-11 13:33

Hoi,

Al jaren rijd ik met een mylerbit, ik probeer een foto te zoeken maar kan geen vergelijkbare vinden.
Het mylerbit heb ik op advies van de ruitersportzaak meegekregen om de volgende redenen:
- Meer tongvrijheid
- Ideaal voor mijn pony's kleine mond. Hij is niet dik
Echter dit is volgens mij een level 2, hij heeft sleuven en dus een hefboomwerking.
Het bit opzich is prima hoor en ik heb het idee dat mijn pony het ook wel prettig vind. Voor die tijd reed ik met een enkelgebroken trens die vrij dik is.
Ik heb een stomme belofte gedaan voor de wedstrijden :+
En als het echt zo ver komt, kan ik met mijn huidige bit niet starten.
Nu ben ik wat gaan rondsnuffelen voor een vergelijkbaar, maar simpeler bit zoiets als een dubbelgebroken bitje. In de winkels heb ik wat bekeken, maar vind ze toch nog vrij dik.
Ik ben (helaas) geen bittenexpert, dus ik sta een beetje met mijn handen in het haar. Ik vind het aan de ene kant toch wel echt heel spannend om deze beslissing te maken, wat als mijn pony het niets vind?

Wie kan mij vertellen wat een vergelijkbaar maar goedgekeurd bit zal zijn die ook super zou passen bij mijn pony?
(Is nogal een hele vraag, maar er zitten hier zoveel mensen, die kunnen mij vast wat tips en adviezen geven)

Britt

Re: Welk bit komt overeen met mijn bit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 13:36

Als je deze versie nou koopt zonder sleuven mag het wel toch?
De MB04 met eggbut/bustrens ringen of watertrens ringen. Evt kan je gewoon een MB02 proberen.
Ik kan uit je tekst niet zo goed opmaken welke je hebt, maar door de tongvrijheid gok ik een MB04?

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-11 13:39

Ik kan me herinneren dat er van myler een site was met heel duidelijk afbeeldingen van alle bitten, maar ik kan deze niet meer vinden.
Op de website van een bijvoorbeeld Divoza zie ik hem niet staan.
En of deze zonder sleuven wel toegestaan is, lijkt me haast wel maar ik durf het niet met zekerheid te zeggen.
Wel is het zo dat die bitten ontzettend duur zijn, dus ik zat eerder te denken aan misschien wat simpelers, zeker omdat ik niet weet of de wedstrijden wel echt wat voor mij zijn. Zonde als ik het bit koop en het ligt na 3 maanden in een hoekje !

Edit: Vond wel iets en ik denk dat het mondstuk overeen komt met deze
http://mylerbitsusa.com/images/comfort_snaffle/5.jpg
of deze, god ik weet zelf niet hoe die eruit ziet :+
http://mylerbitsusa.com/images/comfort_snaffle/4.jpg

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 13:43

De MB04 met eggbutt ringen zijn voor €50,- tweedehands te krijgen, gemiddeld genomen. Misschien kan je er eentje lenen van iemand? Komt opzich nog relatief veel voor geloof ik.

Dit is de MB04, lvl 2:
Afbeelding

Dit is de MB02, lvl 1:
Afbeelding

*Edit; Dit is de website van Toklat, die is makkelijker zoeken misschien; http://www.toklat.com/dyn_prodlist.php?k=26498

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 13:46

Ik denk dat je deze moet hebben: http://t3.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9 ... d2QyvLSVnF

Edit, die van Britt dus :+

En als je iets buiten Myler wilt hebben komen sommige types van K&K ook in de buurt. Maar de MB04 zonder sleuven heeft tongvrijheid, is niet te dik én mag op wedstrijden :)

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-11 13:48

Sorry!! Ligt het nu aan mij of zie ik tussen die 2 bitjes geen verschil?

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 13:49

Haha er zit een lichte tongboog in de bovenste ;)

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 13:49

Da's het verschil tussen level 1 en level 2.

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-11 13:51

Hoe langer ik er naar kijk, hoe scheler ik word. :+
Bedankt voor jullie hulp al. Ik zal eens kijken wat er 2dehands te vinden is voor deze bitjes.
Oke een level 1 en 2 dus, maar of het nu een level 1 is of level 2. zonder sleuven moet goed zijn?

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 13:54

volgens mij mag jij met je huidige bit ook rijden op voorwaarde dat je de sleuven niet gebruikt.
bv ik mag zelfs dressuur rijden met een pessoabit, maar dan moeten mijn teugels aan grootste ring bevestigd worden zodat de hefboomwerking verloren gaat

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-11 13:58

Petitparis, ik kan me haast niet voorstellen dat het mag met mijn Mylerbit. De sleuven gebruik ik zowieso niet meer, ik heb mij teugels altijd aan de ring zelf. Maar onlangs is mij toch verteld dat het niet was toegestaan.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 14:00

Dan kan je net zo goed jou bitje verkopen en er eentje kopen zonder sleuven :P
Als je nu een bitje hebt met tongvrijheid zou ik dat nu weer doen en dan zou ik op zoek gaan naar een MB04.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 14:03

petitparis schreef:
volgens mij mag jij met je huidige bit ook rijden op voorwaarde dat je de sleuven niet gebruikt.
bv ik mag zelfs dressuur rijden met een pessoabit, maar dan moeten mijn teugels aan grootste ring bevestigd worden zodat de hefboomwerking verloren gaat

Dan mag niet hoor :n

Op de site van de knhs staat welke bitten zijn toegstaan en daar staan bitten met sleuven en pessoa bit niet bij. Ook niet als je ze anders bevestigd :n

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-11 14:04

Ja daar heb je ook wel weer gelijk in hoor!
MB04 houd ik in gedachten, weet je wat het vreemde is. dit staat dus niet bij de bitten op internet. Zit nog even op de Divoza site te kijken.. comfort, s-comfort.. bladiebla. Maar geen nummers helaas.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 14:06

in belgië dus wel...
Maar een myler zonder sleuven moet zeker kunnen, pony van mijn instructrice loopt internationaal, met een myler bit.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 14:07

Klopt, hij is niet vaak zichtbaar gemaakt in webshops, maar winkels die myler hebben verkopen die ook bijna altijd.
Ik weet niet in welke regio je zit?

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 14:09

Mocht je deze niet kunnen vinden kun je misschien ook eens kijken naar de Dynamic RS van Sprenger.
Ik heb deze voor mijn haflinger die ook weinig ruimte heeft en een klein mondje.
Is een anatomisch gevormd dubbelgebroken bit, dat ook niet te dik is.

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-11 14:15

Britt, Amersfoort.
Webwinkels zijn leuk, amar voor een bit neem ik liever die van mij mee om te vergelijken.
Amanda, dat klinkt ook wel heel goed moet ik zeggen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 14:19

Ik vond de myler en dynamic niet goed vegelijkbaar. Myler was dunner wat mijn pony toch een stuk beter lag dan een dynamic.

Divoza heeft er trouwens niet veel in de collectie :n

egnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 14:20

Ik zat ook al te denken aan de Dynamic van K&K. Helaas ook dat zijn geen goedkope bitten. Heb je niemand bij jouw in de buurt waar je een bit van kan lenen (om te proberen)

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 14:21

Hm oke, bij mij in de buurt weet ik zo twee zaken die ze verkopen en ze ook op proef meegeven voor een week of wat.

Dan heb je sowieso westernwinkels die hem kunnen bestellen. Paul Versluis heeft ze (Noordwolde, dus echt een eind weg) en van Schie ruitersport ook sowieso (Zwaanshoek). Wel allemaal licht uit de buurt dus :+

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-11 14:24

Divoza heb ik net even gebeld, ze hebben inderdaad niet veel. Maar ze vertelde al dat ze op dit moment moeilijk te verkrijgen zijn de mylerbitten.
egnie, vast wel... maar dan zou het gaan om een dubbelgebroken trens. Dus geen myler of iets dergelijks.
Britt, oef ja dat is een beetje te ver uit de buurt. Ik zal even wat rondbellen hier in de omgeving.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 14:24

Yvank_ schreef:
Ik vond de myler en dynamic niet goed vegelijkbaar. Myler was dunner wat mijn pony toch een stuk beter lag dan een dynamic.

Ik zeg ook niet dat ze vergelijkbaar zijn ;)
Myler is niet vergelijkbaar.
Maar de Dynamic RS kan wel een goed alternatief zijn voor een pony met weinig ruimte, mocht het bit niet te vinden zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 14:25

Amanda schreef:
Yvank_ schreef:

Ik zeg ook niet dat ze vergelijkbaar zijn ;)
Myler is niet vergelijkbaar.
Maar de Dynamic RS kan wel een goed alternatief zijn voor een pony met weinig ruimte, mocht het bit niet te vinden zijn.

Hoe dik heb jij die dan? Want ik vond destijds de dynamic echt nog te dik tov mijn myler..