welk bit.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

armanike

welk bit.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-11 22:22

hoi,

ik zit met het volgende probleem.
Ik heb een grote vos ruin van 1.75m. Als ik hem dressuur matig rijd dan rij ik hem op een dubbel gebroken aurigan bitje van K&K een D trens.
Nu hij heeft meer dan een jaar alleen in zijn stal gestaan dus toen ik hem kocht was hij enorm ' slap ' en onbespierd.

Dressuur gaat nog super op dit bitje, hij reageert eigenlijk heel goed op mijn zit dan en is licht in de handen.
Maar eenmaal ik ga springen of in het bos ga kan ik hem dus echt niet meer houden met mijn zit of handen, en reageert hij niet meer zo alert.

Ik zoek dus een bitje wat NET IETS scherper in werkt waar ik een hitsige, hevige kolos een beetje scherp me kan houden.
Ik hoef dus GEEN PASOA of sterk hefboom bitje.

Wie kan mij helpen?

Angela

Re: welk bit.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 22:36

Je probleem zit niet in het bit, en dat gaat het dus ook niet oplossen.

Ga tijdens het springen niet alleen springen, maar pak echt het dressuurmatige ook mee. Dus goede stelling en buiging, en pas weer doorgaan met springen als je paard in jou tempo loopt.

Hoewel ik niet zo van de hulpteugels ben, kan een matingaal ervoor zorgen dat je paard zijn hoofd niet zo hoog kan brengen dat je bijna niet meer kan inwerken met het bit. Bij de juiste afstelling werkt het echter totaal niet in als je paard netjes loopt.

armanike

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-11 22:43

hmm maar mijn paard doet zijn hoofd niet omhoog, hij is eerder een type wat zijn nek dan krult en sterker maakt. Dressuur matig werk ik er ook nog enorm hard aan. Hij trekt eigenlijk ook gewoon rustig naar de sprong toe, en hij gaat ook niet stormen, maar hij maakt zich soms sterk en dan kan ik hem niet meer sturen.

hij galoppeert dan gewoon rustig door maar hij reageert dan net niet meer zoals ik dat wil. Vandaar dat ik echt ga overstappen op net een IETS zwaarter of scherper bitje, want ik rij nu op een boter zacht b it

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 22:51

Ik snap dat je denkt dat het scherpere bit het gaat oplossen, maar ik denk dat dat maar tijdelijk is. Op een gegeven moment zal je paard daar wellicht ook niet meer op reageren, en wat ga je dan doen? Weer een stapje scherper? Jou keuze hoor, maar denk er wel goed over na :j

armanike

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-11 22:54

Ik begrijp ken de gevolgen er zeker van, ik krijg ook wekelijks les, 1x per week springen en 1x per week dressuur.
De dressuur dame is Z en de spring lesgever rijd ook internationaal amateurs. Beide hebben mij aangeraden om alleen voor de springwedstrijden een net iets scherper bitje te nemen. Maar thuis gewoon op mijn lichte bit te rijden.

Heeft iemand een idee welk bit net iets scherper is , of anders inwerkt, ik zat te denken aan de myler?

denkers

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 22:55

Mijn giga had dit zelfde probleem en heb verschillende dingen geprobeerd.
- tijdens het springen flink dressuur blijven trainen (dus eigenlijk dressuur met een sprongetje tussendoor)
- af en toe wisselen van bit, ongeacht dressuur of springen. niet zozeer een scherper bit maar een ander bitje en soms zelfs een zachter bitje
alleen al door het af en toe wisselen werd die van mij al scherp.
- een tijdje stormde hij als een waanzinnige op de hindernis af en heb ik 2x met een stang met lepeltjes gereden (uiteraard met een zachte hand) en hem daarna weer met mn normale bit gereden.

veel geduld, oefening en wisseling baard kunst en dus resultaat. geen wolkje meer aan de hemel als ik met m ging springen

armanike

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-11 22:57

ja maar het probleem is dat hij niet naar die hindernis stormt :p en gaat niet SNEL hij word gewoon onstuurbaar en niet zo ' gevoelig ' op mijn hulpen.
Hij is enorm sterk, maar niet echt WILD.

afwisseling kan wel :p maar ik wil eigenlijk aleen wisselen met een net iets scherper bitje

amillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 23:04

In principe gaat een paard uit zichzelf niet minder reageren op een bitje, dan zouden we uiteindelijk ook in de dressuur op een gegeven moment 10 kilo in elke hand hebben(minstens) en een paard wat niet reageert. Want op een gegeven moment reageren ze toch niet meer?

Als je netjes met welk bit dan ook omgaat, is het absoluut een fabeltje dat je steeds scherper moet, je paard afstompt/uiteindelijk niet meer reageert en als het netjes gebruikt wordt is het ook NIET zielig.

Wel ben ik het met Angela eens dat dit minstens net zo goed gewoon dressuurmatig opgelost kan worden als je zelf al zegt dat de dressuur nog niet 100% is, maar er zijn ook genoeg paarden die zeer goed opgeleid zijn in de dressuur (Z en hoger) die alsnog zeer heet zijn in het bos en parcour. Hier kun je dan naar mijn idee idd beter 1 keer wat duidelijker kunnen inwerken met een wat scherper bitje om dan weer met hele zachte hand te rijden dan de hele tijd te vechten met een dubbelgebroken trensje

denkers

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 23:10

ik las idd dat hij niet wild of snel gaat maar dat hij minder goed op je hulpen reageerd en onstuurbaard wordt. mn laatste - was ook alleen een voorbeeld wat bij mij was gebeurt :D maar ik snap dat t voor verwarring zorgt :D
+ eens met amillia: Hier kun je dan naar mijn idee idd beter 1 keer wat duidelijker kunnen inwerken met een wat scherper bitje om dan weer met hele zachte hand te rijden dan de hele tijd te vechten met een dubbelgebroken trensje

armanike

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-11 23:13

Inderdaad, en hij is meestal een beetje onstuurbaar op wedstrijd, thuis is hij niet ' gek ' en in het bos ook alleen als hij niet voorop mag.
Ik zoek dus een ' wedstrijd bitje' ik heb zwz een vrij stille hand dus ik ben er vrij zeker van dat ik niet eraan ga trekken als een gek.

Maar welk bit zou ik dan nemen?

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 10:17

Omdat je toch graag bitadvies wilt:

De myler is wel iets dunner al veel standaard bitten, en daardoor zou het scherper kunnen zijn. Het is echter wel een vriendelijk bit, dat door de vorm en de manier waarop het gemaakt is, een bit is waar veel paarden fijn op lopen omdat het prettig in de mond ligt (bij lang niet ieder paard past een dikker bit). Een mlyer is echt wel aan de prijs om te kopen om "even te testen". Wel zijn er mogelijkheden om het bit een week (ofzo?) te testen voor iets van 10 euro. Dat is even googlen, dan ga je dat wel vinden.

Je zou ook een kneveltrens kunnen proberen. Dat is niet scherper, maar je kunt er, door de stangetjes aan de zijkant van het hoofd, wel duidelijker mee sturen. Je stuurt niet alleen in de mond, maar ook op het deel naast de mond zeg maar. En kneveltrensen zijn ook niet zo duur, dus wellicht is dat een optie? Zeker omdat sturen het probleem lijkt te zijn, zou ik zo'n bit willen aanraden.

armanike

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-11 12:12

hoi,

ik heb al een knevel trens gehad, maar die werkt niet zo zeer. Die scharen zijn bijna even lang als de D trens war ik nu mee rijd :p

armanike

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-11 00:42

niemand die mij een IETS scherper bitje kan aanraden?

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 00:46

armanike schreef:
Ik begrijp ken de gevolgen er zeker van, ik krijg ook wekelijks les, 1x per week springen en 1x per week dressuur.
De dressuur dame is Z en de spring lesgever rijd ook internationaal amateurs. Beide hebben mij aangeraden om alleen voor de springwedstrijden een net iets scherper bitje te nemen. Maar thuis gewoon op mijn lichte bit te rijden.

Heeft iemand een idee welk bit net iets scherper is , of anders inwerkt, ik zat te denken aan de myler?

Aan hun vragen? Hoezo hier rond vragen als je de kennis in pacht hebt? En daarmee bedoel ik, je hebt super lesgevers, wat voor advies verwacht je hier?

armanike

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-11 00:48

ik wil zoveel mogelijk meningen horen.
Mijn lesgevers zeggen mij om iets scherper te gaan en uit te proberen welke het beste is.
Maar misschien zijn hier mensen die dezelfde ervaring hebben opgedaan ;) en mij een handige tip kunnen geven. Super les gevers zijn daarom geen uitgebreide bitten kenners.

In_Black

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 00:50

Ik vraag me even af waarom je zoveel mogelijk meningen wilt horen, er is er immers maar 1 de juiste?
Hitsige hevige kolos, weet je wel wat hitsig betekent? :D
Verder heb je het over pasoa, zou ik niet doen vanwege het hoge alcoholgehalte......

Ik denk dat de enige goede oplossing is, je paard dressuurmatig nog beter voor elkaar te krijgen. Dressuur is de basis, ook in de springsport.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 00:51

"De" myler bestaat niet. Myler is een fabrikant die vele modellen bitten maakt.

Als je een iets scherper bitje wil, waar wil je die scherpte dan vandaan halen? Wil je een hefboomwerkinkje, wil je een ander soort mondstuk?

Overigens heb ik ook een paard dat de neiging had om zich sterk te maken op het bit en de hals naar omlaag vast te zetten. Toen ik 'm net had heb ik allerlei bitten geprobeerd, ook een wat scherper. Werd het alleen maar erger van.

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 00:52

Sorry hoor, maar superlesgevers hebben wel wat meer ervaring als een gemiddelde bokker.
Ik zou me er niet goed bij voelen, als mijn lesgever zou zeggen, ga maar iets scherps proberen en ik hoor het wel....

In_Black

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 00:53

Of dat je lesgever zou zeggen, vraag het aan Bokt :D

armanike

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-11 00:55

ze hebben het wel niet zo gezegd zoals jij het zegt he setteke ze zeide, ik zou een iets scherper in werkend bijtje nemen, als is het dunner od. Ik vroeg welke dan, en toen zeide ze , je moet het een beetje proberen welke goed past bij jou en je paard.Niet van hey mens zoek het je uit :s

In_Black

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 00:56

Rare lesgevers heb je, een goeie lesgever had je meteen dé tip gegeven en niet zelf aan laten modderen.
Verder is alleen al het advies dit met een bit op te lossen gewoon niet slim. Een bit als rem, stel je voor.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 00:59

armanike schreef:
ze hebben het wel niet zo gezegd zoals jij het zegt he setteke ze zeide, ik zou een iets scherper in werkend bijtje nemen, als is het dunner od. Ik vroeg welke dan, en toen zeide ze , je moet het een beetje proberen welke goed past bij jou en je paard.Niet van hey mens zoek het je uit :s

Een dunner bit met hetzelfde mondstuk is niet persé scherper. Waarom kun je niet vragen aan je lesgever welk bit je moet hebben?

In_Black

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 01:00

Als je er niet te hard aan trekt niet, nee?
Ik vind het ook vreemd dat de lesgever geen antwoord kan geven.......

armanike

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-11 01:02

ik denk dat je effe het hele topic moet lezen, ik heb het niet nodig als rem. Maar eerder om mijn hulpen te verfijnen omdat hij zich soms kan vast zetten buiten en op parcour. Maar oké, jullie hebben gelijk, dit is maar weer eens het 100e voorbeeld , waarom je niks moet vragen op bokt, want IEDEREEN lost alles op met dressuur en rijd allemaal op een super ligt bit. En als je dat niet doet bak je er niks van.

Foei foei wat een reacties. mijn lesgevers zeggen mij niet om te modderen maar om verschillende dingen te proberen, omdat niet elk paard het zelfde reageert op elk bit. Ze rade mij aan om geen hefboom te nemen omdat dat te scherp zou zijn voor het paard, en om geen dik enkel gebroken bit te nemen omdat hij gevoelig is voor ' noten krakers effect ' ze hebben mij enkele bitjes gezegd waar ze goede ervaringen mee hadden, maar ik wou hier graag een beetje vissen voor advies.
Gezien het fijt dit een FORUM is waar je vragen mag stellen.
Maar blijkbaar word je dan meteen aangevallen.
Ik wou hier alleen vragen naar ervaringen van mensen die iets gelijkaardige willen of hebben meegemaakt.
Maar goed ik snap nu wel dat bokt niet werkt met iets scherpere bitten. Ik ga gewoon vanalles proberen.
Maar toch bedankt voor alle moeite die jullie er in hebben gestoken om hier iets neer te pennen.

In_Black

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 01:05

Vastzetten los je in alle disciplines dressuurmatig op, maakt niet uit welke discipline van de paardensport. Wil je het met een ander bit oplossen of met hulpmiddelen dan is dat puur symptoombestrijding maar je neemt de oorzaak niet weg.