Hangend rooster.. wat te doen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

HorseChica

Hangend rooster.. wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-11 23:26

beste bokkers :) ,

Zoals de openingstitel al duidelijk maakt heeft mijn paard een hangend rooster / laag gehemelte ,

Op aanraden van meerdere bevoegde mensen ben ik al met een dun stangetje gaan rijden ( het is deze week ook beaamd door de dierenarts/paardentandarts dat dit beter is ) omdat een paard met een hangend rooster minder ruimte in z'n mond heeft en mits je met een zachte rustige hand rijd dit minder irriteert / in de weg zit dan bijv. een dubbel gebroken bitje .

Het probleem is alleen dat er volgens mij vrijwel niks tot zeer weinig aan te doen is ,
aangezien er geen ontsteking in zijn mond zit ( alles is deze maandag nog gecontroleerd / bijgevijld ) ,
de tandarts heeft zijn onderste kiezen ietsje meer gevijld , in de hoop dat de bovenste kiezen iets naar beneden zakken om ruimte te creëren.... Volgens haar is dit ook vrijwel het enigste wat je er aan kunt doen......

Nu blijf ik natuurlijk optimistisch :D en is mijn vraag aan jullie...;
Hebben jullie hier ook ervaring mee , en zoja wat was jullie oplossing of hoe gingen jullie er mee om..? ( dan heb ik het vooral over het rijden , welk bit of juist bitloos , enz. )

Volgens mij is het wel een beetje een warrig verhaal geworden..maarja dat krijg je ook zo laat op de avond hihi... :+
Mocht dit topic trouwens verkeerd staan , dan hoor ik het graag ;)

Groetjes :)

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Re: Hangend rooster.. wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 23:35

Ja mijn beest heeft of eigenlijk had een hangend rooster, dat is nu ver heen weg.

Overigens neem ik aan de je een ongebroken trens hebt (geen stang, dat is het pas met hefboom), dat zijn sowieso hele vriendelijke bitten. Dus je hoeft je niet te verdedigen. ;)

Hoe oud is je paard nu? Kan zijn dat het nog weg trekt of minder wordt, verder gewoon een passend bitje zoeken waar hij fijn op loopt.
Mijn beest loopt het fijnste op een dubbel gebroken watertrensje.

HorseChica

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-11 23:41

Meneer is nu 7 jaartjes oud....heb hem al sinds hij 3 is , en het is pas het afgelopen jaar dat hij er last van heeft gekregen , ik rijd niet met een ongebroken trens maar echt met een stang , alleen dat niet bevestigd op het onderste punt zeg maar , beetje lastig uit te leggen , dus in principe heeft het wel dezelfde werking als een ongebroken trensje .
haha ja dat is wat op bokt dat verdedigen , kan maar beter van te voren direct uitleg geven toch ;)

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 23:46

Vitamine C bruistabletten geven, 10 dagen lang 1 tablet in de waterbak (let wel op dat je paard door blijft drinken).
En op een ongebroken trens doen veel paarden met dit 'probleem' het ook heel goed! :)

HorseChica

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-11 23:49

oké bedankt ;) waar kun je deze tabletten halen ?

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 23:50

Bij mijn paard is het vanzelf overgegaan en hij was enórm gevoelig. Hij werd toen ook net ingereden. Ik kon echt niets met de teugels doen. Ik heb dus alles op mijn zit gedaan, wat achteraf geweldig bleek te zijn voor het inrijden :lol:
Maar ik denk dat je er beter even een bitloos dingetje om kan hangen, ik wilde achteraf dat ik dat ook had gedaan.

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 23:52

Bij de plaatselijke drogist (C1000 Tabletten).
Ik denk dat je moet kijken wat het beste past bij je paardje, misschien helpt de tip van Sheran ook wel goed, dat is natuurlijk paard verschillend :)

HorseChica

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-11 23:56

oké dan zal ik die van de week eens even ophalen ,denk dat ik eerst die tabletten eens ga proberen aangezien ik net een nieuw duur kiefer hoofdstel heb aangeschaft........maar de tip van Sheran word ook zeker meegenomen en overwogen :)*

Tammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 00:20

ik heb ongeveer een gelijk probleem met mijn ruin, hij heeft erg weinig ruimte in de mond. ik rijd voornamelijk bitloos, en wanneer ik met bitje rijd is dat een onderlegtrensje, maar ben wel aan het kijken naar een dun ongebroken bitje of een dun dubbelgebroken <-- wie er zo een gezien heeft wil ik heel graag PB van, want ik heb alleen nog maar dikke gevonden ;(
Maar als het probleem van jouw paard met vitamines op te lossen is, zou dat ideaal zijn, niet? :)

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 00:28

Tammy_ schreef:
ik heb ongeveer een gelijk probleem met mijn ruin, hij heeft erg weinig ruimte in de mond. ik rijd voornamelijk bitloos, en wanneer ik met bitje rijd is dat een onderlegtrensje, maar ben wel aan het kijken naar een dun ongebroken bitje of een dun dubbelgebroken <-- wie er zo een gezien heeft wil ik heel graag PB van, want ik heb alleen nog maar dikke gevonden ;(
Maar als het probleem van jouw paard met vitamines op te lossen is, zou dat ideaal zijn, niet? :)

Voor dunne bitjes kan je ook eens kijken bij western bitjes. :)
Die zijn namelijk vaak een stuk smaller dan de engelse.

Je hebt ook dubbel gebroken onderleg trensen, die zijn dus ook een stuk dunner.

HorseChica

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-11 00:28

@Tammy Ja dat hoop ik wel , een onderlegtrensje is mij ook aangeraden trouwens...
Heb jij al zoiets als vitamines geprobeerd dan ?

Tammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 00:35

mijn paard heeft het gewoon altijd, zit in de bouw van z'n bekkie, dus geen vitaminen geprobeerd.

Quir, weet je bij wat voor winkel je en dubbelgebroken onderlegtrens kan halen? ik heb bij 3 verschillende winkels gekeken maar kon daar niks vinden.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 00:41

wat ik zou doen met de vitamines, tja idd proberen he, helpt het danis dat goed meegenomen, helpt het niet tja het schaad ook niet he.
verder een onderlegtrensje is zeker een goed ding, of een dusn stangetje.
Wel opletten zachte hand, liever zelfs een doorhangend teugeltje.
Wel je paard leren nageven, dit zowel op het bit als op alle andere hulpen, dus het wijken voor druk.
Bitloos is zeker ook een mogelijke optie, maar ik ga ervan uit eerst dit klaar krijgen met bit, en dan eventueel zonder bit, maar met dezelfde eisen wat nageeflijkheid betreft.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 00:59

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 01:32

ok..ik ratel zomaar even wat dingen voor je op hoor, allemaal met goede bedoelingen:

je paard zijn bekkie is niet gemaakt op een bitje dus...
je hebt zelfs al geprobeerd er enigszins verandering in te brengen (anders vijlen dan normaal)

mijn vraag aan jou: rijd je wedstrijden? Ben je zonder bit bang?

als je op deze vragen beide nee kunt antwoorden, kun je (naar mijn idee) toch gewoon bitloos gaan rijden?
voor je paard prettiger, ook voor jou want je hoeft je geen zorgen te maken dat het bit je paard stoort/pijn doet ivm zijn anatomisch "gebrek" om een bit in te kunnen dragen. en als je niet actief in de dressuur wedstrijden rijdt, is er niks aan de hand!

Rijd je wel wedstrijden? kun je je afvragen of je dit paard daar wel voor moet gaan gebruiken. of bitloos starten: dus beperkt..

ben je zonder bit bang? wellicht kun je dan lessen nemen, en vertrouwen creeeren tussen jou en je paard. Of ervaren dat er met of zonder bit geen verschil is.

kun je niet zonder bit rijden want je paard is niet te houden/rijden zonder bit? - extra (bitloos) les?

of anders, toch een gebroken bitje nemen. een stang lijkt me in jou paard zijn geval sowieso niet prettig. dubbel gebroken wel..
maar hoe dunner, hoe scherper... maar daarbij geld natuurlijk ook: de ruiterhand maakt het zo scherp als die wil!!

Veel succes. Ik wil dit topic wel even volgen, daar ik ook zo'n pony weet die ongeveer zo'n probleem heeft.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 02:27

Misschien een domme vraag, maar waarom zouden vitamines kunnen helpen? Als er een zwelling zit ofzo?

Als je toch erg graag met een trens wil rijden zou je misschien eens bij de westerntrensjes kunnen kijken. Die zijn heel dun. Ze zijn er ook in gebroken vorm, maar dan toch heel 'plat'. Die worden 'Billy Allen' genoemd. Dat is geen merk maar een type mondstuk. Je hebt dan wel de voordelen van een gebroken mondstuk en beweegbare ringen, maar zonder schakels die een mondstuk dik kunnen maken.

Voorbeeldje:
Afbeelding

EDIT: En een leren bit? Is dat niks? Die zijn plat en ook nog van zacht(er) materiaal.

HolyPope

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 02:56

Vraag aan je PAARDEN-dierenarts of hij er even een vitaminen jetser in wil stoppen. Meestal heft dat het hangend rooster wel op.

In_Black

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 03:02

HolyPope schreef:
Vraag aan je PAARDEN-dierenarts of hij er even een vitaminen jetser in wil stoppen. Meestal heft dat het hangend rooster wel op.

Ik wou bijna aanhalingstekens plaatsen!
Een hangend rooster wordt veroorzaakt door opgezwollen slijmvlies van de bovenkaak. Tijdens het wisselen van de snijtanden geen abnormaal verschijnsel maar wanneer de snijtanden al zijn gewisseld, is het vooral een uiting van vitaminegebrek! In de meeste gevallen is het inderdaad zo opgelost na het toedienen van een vitaminestoot.

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 08:55

Hier 2 paarden (1 van 16 en 1 van 11) met een hangend rooster, totaal geen probleem hoor. Ben sowieso niet weg van die dikke bitten, maar beiden lopen prima op een enkel gebroken 16 mm bit (de KY Rotary of de Sprenger Turnado). Nog recent bloedonderonderzoek laten doen (gewoon een keer checken, eens in de zoveel tijd), uitslag was prima. Dus ook geen vitamine tekorten. Meestal ligt het rooster 'ter hoogte' van de snijtanden (voor in de mond dus), waar t bit ligt geeft zelden problemen.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 14:17

hoe oud is je paard eigenlijk TS? Of heb ik daar overheen gelezen?

x_Heidi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 17:14

wendy1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 17:17

De onderste heb je in verschillende vormen, dunner, dikker.. Ik ken 2 paarden die daar heerlijk op lopen, die kunnen ook geen gebroken trensen hebben ivm laaghangend rooster.. Worden getraind op Z niveau..

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 17:19

Ik heb weer iets bijgeleerd :D

Doma_clasica

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 17:24

De dierenarts die laatst mij mij op stal was vertelde dat een hangend rooster in deze tijd van het jaar wat vaker voorkomt. Ook bij volwassen paarden.
Een oud middeltje is om het gehemelte van het paard in te smeren met zout. Het zout zorgt er voor dat het gehemelte zich wat terugtrekt.

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 14:30

RT-P -> HAR aangezien het niet gaat om rijtechnische aanpassingen bij een paard met een hangend rooster maar meer hoe je het het paard zo gemakkelijk en aangenaam mogelijk kunt maken dmv aanpassingen in het harnachement.