zadel probleem met een tuigpaard

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ship

zadel probleem met een tuigpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-11 22:13

hallo

kon zo niks vinden hierover ja uiteraart wel over zadels wel merk enz...

maar ik heb zins 4 maanden een tuigpaard met een vlinke schoft nu heb ik al verschillende zadels gepast maar niks lijkt goed te liggen...

heb nu een wintec dressuur die kan er mee door maar is niet goed genoeg..hij heeft aan de achterkant te veel ruimte tussen de kussens en rug (sluit dus niet mooi aan) er zit nu een zwarte boom in maar is eingelijk net even aan de grote kant..

wie heeft ervaring mbt zadel merken die toch goed kunnen passen (op maat te maken door een zadelmaker)
nu kun je zeggen haal een zadel maker en laat er in aanmaken maar helaas kosten gehad en heb dus geen 1500 euro liggen voor een nieuw zadel..
het gaat om het paard hier onder op de foto ik wil dus op zoek naar een mooi betaalbaar 2 de hands zadel die eventueel makkelijk is aan te passen zoek dus ervaringen kwa merken

Afbeelding
Afbeelding

Ivjee1213

Re: zadel probleem met een tuigpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 22:23

ik heb op mijn tuiger een Kentaur liggen, ligt erg fijn! weet alleen zo niet welk type

Beli

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 22:24

Je zou kunnen kijken of je weg komt met een torrowgood Cob, Dat is voor rond gegebte paarden.
Die liggen op dit soort paarden vaak goed.

Je zou kontakt op kunnen nemen met bijvoorbeeld Helen van http://www.happyhorseadvies.nl
Zij verkoop oa deze zadels, ze is niet duur en erg goed!!

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 22:26

Tuigpaarden hebben vaak een vrij rechte rug en je hebt dus een zadel nodig met een boom die vrij recht is. Voor mijn Gelderse(die met hetzelfde probleem behebt is als veel Tuigpaarden) heb ik een WoW gekocht. Dat gaat goed.

ship

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-11 22:29

Ivjee1213 kentaur heb ik idd nog niet aan gedacht dat zou da nog en optie zijn zal eens gaan kijken..

@beli mijn paard is totaal niet rond denk dat deze zadels juist veel te wijd worden nog hij is net 4 maand 3 is nog vol op in groei natuurlijk maar momenteel zal die zadels niet passen..denk ik..maar kan altijd eens informeren..

ship

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-11 22:30

NatasjavE schreef:
Tuigpaarden hebben vaak een vrij rechte rug en je hebt dus een zadel nodig met een boom die vrij recht is. Voor mijn Gelderse(die met hetzelfde probleem behebt is als veel Tuigpaarden) heb ik een WoW gekocht. Dat gaat goed.

oke bedankt voor de tip maar zijn die zadels niet erg duur en 2 de hands zijn ze bijna niet te krijgen...ja of te ver weg om te kunnen passen..

sourih

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 22:32

ik heb een prestige italia(silver star)
nieu kost hij ongeveer 1000 euro en teedehands heb ik hem voor 700 euro gekocht
veel succes met het vunden van het zaadel

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 22:33

Ik reed mijn tuiger met veel schouder en hoge schoft met een Rossner. Wel heb ik eerst de originele vulling door wol vervangen.
Tuigers staan vaak bergop en hebben een rechte rug. Je wilt dan iets met een vrij rechte boom, weing kussen aan de voorkant en een hoger kussen aan de achterkant.

ship

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-11 22:36

oke en dat is bij een rossner dus mooi aan te passen? heb er idd overna gedacht om voor een rossner te gaan zijn fijne zadels als dit allemaal kan met een rossner dan weet ik het wel..

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 22:40

Verwacht niet dat Diviza dat kan hoor, daar heb je een zadelmaker/passer voor nodig.

ship

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-11 22:44

nee maar zou ook niet zo snel bij divoza laten aanpassen ik zelf heb een goede zadelmaker maar zou dan wel kunnen kijken naar een 2 de hands zadel voor niet te veel geld en die aanpassen kijk tegen de tijd dat hij goed uitgegroeit is heb ik genoeg kunnen sparen voor een nieuw zadel.

dat zit er momenteel helaas niet in (even een te dure tijd gehad) ivbm aangereden kat en mijn merrie met kissing spines... vandaar ook op zoek naar een goedkopere oplossing momenteel.

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 08:38

Hoge schoft valt wel mee, maar net als wat anderen al aangeven, je paard heeft een rechte rug (en ietwat doorlopende schoft). Voor onze halve tuiger hebben we een Frank Baines. Maar die zijn prijzig. Rossner zou idd een optie zijn. Heeft in eerste instantie ook op onze merrie gelegen. Maar dat was een tweedehandse en niet helemaal zuiver recht. Zadel op zich lag vwb pasvorm wel goed. Idd wat hogere kussens achter en uitgesneden kamer voor. Bovendien zitten ze erg fijn.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 10:23

Wel de Rossner Amerika trouwens. Die is rechter en breder dan de Montreal.
Ik heb de voorkant overdreven zacht gehouden zodat het over de de brede schoftbespiering kon zakken. Rossners altijd goed laten nakijken (zelfs nieuwe), er zitten inderdaad nogal wat scheve tussen.
De oude Fairfax dressuur lag ook vrij goed, maar die worden niet meer gemaakt.

scilla123

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 11:22

ik had op onze tuigers altijd een hulsebos of een rossner amerika liggen en dan allebei wel met een teruggesneden kamer. die zadels zitten overigens ook erg fijn

_Jorien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 11:26

Ik heb op die van mij ook een Rossner. Mijn veelzeidigheid- en dressuurzadel zijn beide Rossner.
Vaak al voor een leuk prijsje op marktplaats of bokt te vinden.

zwieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 11:31

Ik heb op mijn tuiger een Knight Rider liggen. Ben ik ook heel content van :)

horzlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 11:33

Beli schreef:
Je zou kunnen kijken of je weg komt met een torrowgood Cob, Dat is voor rond gegebte paarden.
Die liggen op dit soort paarden vaak goed.

Je zou kontakt op kunnen nemen met bijvoorbeeld Helen van http://www.happyhorseadvies.nl
Zij verkoop oa deze zadels, ze is niet duur en erg goed!!

het is contact :o

Semmerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 12:05

Ik had voor mijn tuiger de Prestige Doge,heerlijk ding.

Sharissael

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 12:10

ik heb op mijn tuiger een KN Symfonie liggen. ligt goed schuift niet en paard heeft er geen last van ! :D
EDIT: ik zie dat je uit assen komt, ik zou je aanraden om een keer naar harry v/d bosch te gaan in nijeholtpade , hier heb ik mijn zadel 2e hands weg. hij heeft me erg geholpen en op beide paarden ligt nu een goed zadel!

ship

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-11 21:24

aslo het lijkt idd op de foto dat de schoft mee valt maar hij heeft echt een hoge schoft..ben super blij met de tips nu weet ik in elkgeval welke merken geschikt zijn en waar ik om moet denken...

super bedankt allemaal

Helma_Amber

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 21:33

Ik gebruik ook een Rossner. Model Sydney Plus. Ik heb ook een aantal zadels geprobeerd, zoals BR, Kieffer en Stubben, maar dat lag allemaal net niet goed.
De Rossner ligt prima. Enige nadeel wat ik met mijn tuiger heb, is dat de singelplaats in verhouding tot de zadelplaats erg ver naar voren ligt. Ik gebruik nu een banaansingel, maar hiervoor had ik een rechte singel. Door de ronde ribben van het type paard trok de singel naar de singelplek en werd het zadel mee naar voren getrokken.

nikkie722

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 10:32

ik heb ook een Rossner dressuur zadel op mijn tuiger, die heeft nog veel meer schoft dan jou paard, en hij ligt super en wordt eens per jaar nagekeken door de zadelmaker, heb hem al heel lang en blijft mooi en zit stevig

Ilverette

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 22:23

Ik zou ook voor een Thorowgood gaan. De T6 kost nieuw rond de 700 euro en je hebt behalve de cob versie voor rondgeribte paarden ook een normale versie voor niet rondgeribte paarden. Het is een kunststof zadel maar dat zie je amper. Omdat ze verstelbaar zijn hoef je geen nieuw zadel te kopen als je paard veranderd in bespiering. Als je niet van kunststof houd kun je ook voor de T8 gaan, die is deels van leer en deels kunststof en ongeveer dezelfde prijs. Deze zadels zitten gewoon goed in elkaar, ze hebben een goede pasvorm en veel zadelpassers verkiezen ze als beste in de prijsklasse. Uiteraard kun je op internet zoeken of je een tweedehands kunt vinden, de zadelpasser kan er natuurlijk gewoon een andere boom in zetten. Maar let op, er zijn oude modellen van de T6 die niet verstelbaar zijn.

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 21:17

Ik had op mijn tuigpaard merrie als laatste een kent & masters liggen. http://www.kentandmasters.co.uk/High-Wither-Dressage.html
Op mijn halve tuiger heb ik een wow liggen.

Wintec gaat zeker niet passen omdat de boom in het zadel veel te rond is.
Je moet een zadel hebben met een vlakke boom en dan komt je uit bij zadelmerken die uit Engeland komen omdat deze merken meer werken met verschillende type bomen in de diverse modellen in tegenstelling tot de Duitse merken die vaak dezelfde (voor de Nederlandse paarden) te ronde boom in hun zadel gebruiken.

De ribbenboog bij een tuigpaard ligt overigens ook lager dan bij een rijpaardtype paard.

deflin

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 21:25

Heb op mijn tuug momenteel een Ruiz Diazz liggen, daarvoor 2 verschillende KN zadels een tekna een daaleman maar niets was echt goed op maat te maken, mijn instructrice heeft een zelfde bouw tuiger en is ook al door diverse zadel makers naar een goed zadel gekeken, maar ook daarvoor is bijna niets goeds passends te maken. mijn Ruiz Diazz is door 2 zadelmakers op maat gemaakt maar ligt nog steeds niet goed.
Ligt inderdaad achter te laag. Dit zadel is niet verder meer aan te passen en moet dus nu een sjabrak die alleen achter opvult. Niet mijn ideale oplossing, maar als het niet anders is dan is het niet anders.
Ik zou ook nog even wachten tot volgend zomer om een zadel op te laten meten, je tuug gaat nog in de breedte en daar zit ook al een bijhoorlijk verschil in vergeleken met nu.
Succes met je zoektocht en ik weet het soms zie je door de bomen het bos niet meer.