Oude, harde stubbenzadels, wie kan ze nog meer niet wegdoen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

joozz

Oude, harde stubbenzadels, wie kan ze nog meer niet wegdoen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-11 20:43

Al jaren heb ik een stokoud, bruin en hard Stubben VZH zadel. Ik schat 30 plus.

Af en toe struin ik weleens rond op internet of bij de zadelmakerij, en denk wel eens, hm dat zou toch ook prettig zijn, een zadel met een lekkere zachte diepe zit, in plaats van ons harde zadel, waar je echt totaal geen steun van krijgt. Maar op de een of andere manier kan ik dus totaal geen afstand doen van dat oude zadel.... :o

Mijn instructrice was altijd erg verbaasd hoe gaat het zadel op mijn paard ligt, ik vergeet bijv. wel eens aan te singelen ;( en dan nog bleef het zadel netjes liggen.

Heb 2 jaar geleden wel eens een Kieffer dressuur op proef gehad, en los van dat ik het zadel niet echt perfect vond liggen op mijn paard, vond ik het echt een ellendig ding om op te zitten, na 1 dag dus alweer retour :evaw:

Telkens als ik denk, laat ik toch eens op zoek gaan naar wat anders, krabbel ik eigenlijk meteen weer terug... want ik vind vast nooit meer zo'n perfect zadel....

(ik pleeg dus ook nooit onderhoud aan het zadel-alleen eens op laten vullen en nieuwe onderdelen-singelsstoten-beugelriemen-, het zadel heeft al heel wat paardenbeten en vallen op de grond lijdzaam ondergaan en nog blijft het zadel in goede conditie. De kwaliteit is echt ongelofelijk!

Alik

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 20:47

ouwerwetse degelijkheid ;) ik heb zo'n oud dressuurzadeltje liggen, een stübben lookalike. Geen enkele ondersteuning whatsoever. Heerlijk, jammer dat mn billen er veel te dik voor zijn :D
Voor het rijden heb ik dus wel een nieuw zadel waar ik dan ook erg blij mee ben, maar die oude zadels.... _/-\o_

Anoniem

Re: Oude, harde stubbenzadels, wie kan ze nog meer niet wegdoen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 20:48

Ik heb een oude Kieffer en ik ben dol op het ding. Overigens ziet hij er nog altijd geweldig uit :)

noudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 20:50

Ik heb mijn stubben zadel pasgeleden weggedaan zag er verder nog prima uit, werd me toch iets te hard,
maar zijn idd. oerdegelijk en kunnen goed tegen een stootje.

anoukkk.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 20:50

Misschien een ideetje om als je het echt wilt, naar een stubben center te gaan je verhaal uit te leggen en vertellen dat je een aantal wensen hebt!

Maar aan de andere kant dit zadel ligt prima zeg je en zit voor jezelf heerlijk.. een nieuw zadel is een rib uit je lijf dus lekker toch dat je hier nog lekker op door kan rijden :D

Chrissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 20:53

Hier ook! Ik denk dat we dezelfde hebben :j Mijn stubben is denk ik nu al zo'n 30 jaar oud maar ziet er nog top uit. Tijdens het stappen wel hard, maar met rijden ideaal. Lekker onafhankelijk zonder steun en andere poespas er aan :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 20:54

Zadels zijn sowieso een rib uit je lijf, dus zolang het ding goed is, erop blijven rijden.

Gewoon je zadel periodiek laten controleren :)

joozz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-11 20:56

een nieuwe vind ik echt te duur, al zou dat wel super zijn :9 kijk alleen naar 2dehandsjes :o

ik vind m prima zitten, maar vooral ook omdat ik niet anders gewend ben en heb genoeg zitvlees :') , zit er al 16 jaar op. Al moet ik wel zeggen dat ik de been en zithouding met een dressuurzadel wel een stuk mooier vind (puur recreatief dressuuramazone)

joozz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-11 20:57

@Chrissie: het is zo'n vzh richting springen. Inderdaad geheel geen poespas of steun...

Odetje92

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 21:49

Ik heb sinds kort een super onderhouden Stubben overgenomen van echt wel 30 jaar oud, toen werden ze nog in Duitsland gemaakt.
Super staat, heb de vulling compleet laten vervangen, that's all. Super zadel! :D

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 22:46

Heb hier ook nog zo'n oude stubben liggen, super ding! Jammer dat het niet past op mijn paardje want ik zat er wel heel graag op :)

Arizona

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 09:29

Ik heb nog vaak heimwee naar mijn ouden Stubben zadeltje (zal nu ook 30+ zijn)...
Heb em een paar jaar geleden verkocht (voor veel te weinig), maar heb naar nog steeds spijt van :D

Suzanne_18

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 10:09

Ik heb ooit een stokoude KN gehad. Spijtig genoeg lag hij niet fijn op het toenmalige nieuwe paard wat ik bij ben gaan rijden. Heb 'm goed kunnen verkopen, maar heb nog steeds spijt als haar op m'n hoofd dat ik dat gedaan heb... Ook heb ik een heel fijn Stübben springzadel gehad. Ook zonder allerlei poespas e.d. Ook die heb ik i.v.m. niet passen moeten verkopen. Ook daar heb ik uiteindelijk een hoop spijt van gehad... Het is vandaag de dag nogal een opgave om een zadel te vinden waar je niet in een badkuip met flaporen zit.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 11:00

Wij hebben een Stubben zadel dat mijn vader kreeg toen hij 15 was en hij zou dit jaar 54 geworden zijn, dus het is al bijna 40 jaar oud. Echt nog in uitzonderlijke conditie. Ik gebruik het zelf niet meer, want ik wil niet dressuren op een veelzijdigheidszadel dat springgericht is, maar ik vond het helemaal niet verkeerd zitten en het lag op verrassend veel paarden goed. Het zadel lijkt onverwoestbaar! Ik heb het zadel uitgeleend aan kennissen, die er nog elke week veel plezier van hebben.

Ik heb mijn merrie wel zadelmak gemaakt met dit zadel (en daarna als springzadel gebruikt) en dat ging prima! Het is wel een mannenzadel en was voor mij iets te groot, maar daar had ik geen last van.
http://img119.imageshack.us/img119/7549/liefkk5.jpg

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 11:02

Ik heb toevallig nu zo'n hele oude, harde stubben te koop staan (springzadel).

Toch maar gezwicht voor een zadel met zachtere zitting, vooral omdat wij er niet alleen mee springen, maar het ook gebruiken als buitenrij-zadel. Voor springen niet zo'n probleem, maar op de langere buitenritten wil mijn kont toch iets zachters :)) .

Ik snap wat je bedoelt, die zadels zijn echt onverslijtbaar :))

_Jessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 11:04

Apple ik ga je even een PB sturen want ik hou van stubben <3 en wil nog een springzadel en je woont in de buurt haha

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 11:04

Hier nog een fan :D
ik kan niet zitten op die zgn zachte zadels hoor, geef mij maar een stubben :j

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 12:47

ik heb mijne ook nog liggen! oud, bruin, stübben vzh zadel.. minimaal 20 jaar oud, ik denk nog wel ouder. Dat was het enige zadel dat op mijn oude merrie paste (klassiek gebouwd, half sportpaard, half groninger) en hoewel het geen dressuurzadel was en hoewel het donders hard zat heeft ie mn paard en mij destijds wel naar het z2 dressuur geholpen :D. Inmiddels istie al een jaar of 8 niet meer gebruikt, maar weg gaat hij ook niet.. nostalgie denk ik. Maar hij ziet er nog super uit dus kwaliteit is het ook zeker wel :D

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 13:20

Hier ook een trotse bezitster van zo'n betonharde Stübben. En wat kan ik er fijn op rijden! Dressuurmatig is 't wat minder, maar met 't springen (en uiteraard crossen) en met buitenritten gaat ie altijd mee. Heb een keer m'n dressuurzadel mee gehad op een buitenrit, was geen succes. :=

Heb 't eigenlijk aan m'n vader te danken dat ik nu zoveel plezier van het zadel heb. Had destijds een springzadel bij Zadelmarkt gehaald maar dat was geen succes. Heb geprobeerd om het bij Divoza in te ruilen, die wou 'm niet hebben omdat er al zo'n zelfde zadel hing.
Op advies van mijn vader heb ik de Stübben meegenomen, en 't Zadelmarkt-zadel via MP verkocht. Nooit spijt van gehad. Hij ligt super op mijn merrie.

Zou de dressuur-uitvoering ook nog wel willen, maar de meeste zadels hebben een te smalle boom.

joozz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-11 15:42

Ja wilde ook altijd graag die dressuuruitvoering! Een vriendin van me had er een, en ik altijd jaloers... toen ze later het zadel wilde verkopen uiteraard meteen gepast, maar die paste helaas niet goed.

_Jessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 15:43

ik vind dus de dressuur zadels weer niet lekker zitten :Y) maar de springzadels....daar ben ik echt verliefd op!!
heb nu ook een stubben springzadel hangen maar deze past helaas niet :(

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 15:50

Ik heb er ook nog eentje liggen...

Heeeeerlijk zadel vond ik het! Helaas past hij niet op mijn bijrijdpaard, vind ik echt jammer want ik zat er heerlijk op. Baalde echt zo hard dat dit niet paste... heeft iemand nog zo'n ouwetje in de aanbieding met een breeeeeede boom? :D

Eigenlijk ligt de mijne in de weg, dus moet ik hem maar eens verkopen, maar is nog best lastig om iemand te vinden ervoor. Dus mocht iemand nog eentje zoeken, t is zo'n vzh richting springen, 18 inch en een wat smallere boommaat (30 meen ik). Lag op een paard van 1.60m.

JKiya

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 15:52

Ik had veel problemen een geschikt zadel (breed maar kort) voor mijn arabische merrie te vinden. Uiteindelijk bleek een oud stubben dressuurzadel de beste optie voor ons te zijn. Dit zadel heb ik van iemand kunnen overnemen omdat haar paard met pensioen is, dit zadel is inmiddels ook al rond de 30 jaar oud. De vulling is vervangen en er moesten aan 1 kant nieuwe singelstoten aan maar nu kan hij weer jaren mee! Het zadel is zeker niet de zachtste maar ik rij er lekker mee, al moet je inderdaad wel erg 'zelf' zitten en geeft het minder steun dan veel moderne zadels met diepe zit en dikke wrongen. Goede oefening om zelf een mooie zit te ontwikkelen :+ En ik vind eigenlijk dat het zadel na al die jaren van gebruik er gewoon mooi uitziet.
http://www.freewebs.com/kiya-avs/photos ... 10%202.jpg

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 16:02

Castellon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 00:26

Oh, herkenbaar! Wat een fijne zadels zijn het!
Ouderwetse degelijkheid inderdaad :j

Ik heb er ook eentje, zoveel plezier van gehad! Maar laatst toch de knoop doorgehakt en besloten het te koop aan te bieden... het ligt nu al een tijd ongebruikt, mijn paard past het niet (stubben is vier boommaten te klein voor hem, gaat m dus écht niet worden ook) en helaas kun je ook niet alles maar eeuwig houden.
Dus voor de fans, er staat er eentje in mijn onderschrift ;)