Stijgbeugel met een klik systeem?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Rivano

Stijgbeugel met een klik systeem?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-11 04:46

Ga het weer proberen!

"Vroeger" verkochten de ruitersportwinkels speciale rijlaarzen die aan de onderkant een klik systeem hadden, zodat je ze vast kon klikken in de speciale daarbij behorende stijgbeugel. Zoals een ski-schoen. Kan me nog herinneren dat het een rood blokje had. (dacht dat het van mountain horse was..)
Ik zie ze nu nergens meer! Weet iemand waar ik het zou kunnen kopen?
Niet de moderne kleurrijke endurance variant, maar gewoon zwart dressuur model, desnoods bruin of meer vrijetijds laars.

Ashley5760

Re: Stijgbeugel met een klik systeem?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 07:42

Was van eurostar geloof ik. Maat hrb het al herl lang niet meer gezien.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 08:46

was idd van MH, ik zag er laatst nog 1 op bokt te koop maar in de winkel heb ik ze ook al heel lang niet gezien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 08:49

MH heeft het nog steeds geloof ik..

Wat is trouwens het voordeel ervan?

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 11:05

Ik heb nog die beugelblokjes + schoenen en chaps (eventueel te koop, gebruik ze niet meer).
Zijn idd van Mountain Horse :j

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 11:43

High Caliber

Elegante en technisch geavanceerde leren dames of herenlaars met een nauwsluitende leest. Uitgerust en voorbereid met het stirrup control system3, dat bij de toepassing van de scs3 beugelzooltjes een onovertroffen grip en een perfecte positie in de stijgbeugel geeft. Een geavanceerd schokdempend systeem in de zolen en hak zorgt samen met een stalen plaat met een uniek design voor optimaal comfort en maximale steun. Elastische veters over de wreef en aan de achterkant een rits. Ergonomisch vormgegeven uitneembare binnenzool. Kan met of zonder de scs3 stijgbeugel worden gebruikt.

Prijs vanaf € 294,95

bron: http://www.ruiterhuis.nl/mountainhorse.htm

Ze zijn dus op een ander systeem over gegaan zo te lezen :)

mayke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 11:51

Dat systeem had ik eerder ook, had het gekocht van een vrouwtje in duitsland.
Helaas is mijn zadel toen uit de vrachtwagen gestolen en ben ik die beugels kwijt.
Als ik ze ooit weer tegen kom dan wil ik ze zeker hebben want ik was er enorm blij mee.

Patatt

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 19:00

Je kan toch ook met magneet nemen , zit er onderaan je laarzen een plaatje en in je beugel ook .

Rivano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-11 18:59

MelanieB schreef:
Ik heb nog die beugelblokjes + schoenen en chaps (eventueel te koop, gebruik ze niet meer).
Zijn idd van Mountain Horse :j

Van het SCS systeem of het click systeem?

Angela schreef:
Ze zijn dus op een ander systeem over gegaan zo te lezen :)

Volgens mij ook, want dat vorige systeem kan ik nergens meer vinden. Ben wel benieuwd waarom. Was het te duur? Of verkocht het niet omdat het me echt iets lijkt wat je eerst moet proberen om te weten of het wat is, en het te prijzig is om even te proberen, en lenen is ook lastig omdat je dan dezelfde voetmaat moet hebben. Of... omdat het levensgevaarlijk bleek en het niet losschoot zoals ze bedoelden, netzoals helaas vaak met schischoenen gebeurd...

mayke_ schreef:
Als ik ze ooit weer tegen kom dan wil ik ze zeker hebben want ik was er enorm blij mee.

Kon je ze ook snel en makkelijk losmaken als je op het paard zat? En als je zou vallen, trek je dan niet het zadel eerst mee naar de zijkant voordat het losschiet/als het losschiet?

Patatt schreef:
Je kan toch ook met magneet nemen , zit er onderaan je laarzen een plaatje en in je beugel ook .

Magneet lijkt me ook een optie. En misschien zelfs veiliger. Kun je daarmee rondlopen, of blijven er dan allemaal spullen onder je zool plakken? :+ (een losgeraakt hoefijzer ofzo... :+ . En dan natuurlijk niet per ongeluk op je bankpasje gaan staan...) Met natte zolen werkt het dan ook?
Heeft iemand hier ervaring met magneet stijgbeugels?

Nog voor de zekerheid, ik heb het niet over het SCS van Mountain horse. Waar je "2 blokjes in elkaar zet", want als je voet omhoog gaat dan verlies je je stijgbeugel alsnog. Maar iets met een klik (?) of schuif (?) of magneet systeem.
Ook niet het klik systeem van Freejump. Dat is wel wat ik een beetje bedoel, maar daar hoor ik geen bemoedigende verhalen over.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 19:01

Waarom zou je dat eigenlijk willen TS? Wat is het nut er van?

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 19:13

Oh ik heb die scs systeem ja. Ken dat kliksysteem van MH niet.

Die van freejump wel, mooi systeem en staat zeker nog op het verlanglijstje voor crossen/springen. :j

Rivano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-11 19:26

Anoniem schreef:

Voor mensen met een beperking aan been of voet. Zonder een manier om de stijgbeugel op een makkelijkere manier aan de voet te houden kan het gevaarlijk worden. Bijvoorbeeld bij bepaalde deel-verlammingen merk je niet als je je stijgbeugel verliest. Of als je hem verliest kost het veel tijd en moeite om de voet er weer in te krijgen. En bij andere aandoeningen kost het teveel moeite om de stijgbeugel aan de voet te houden en dat gaat ten koste van de balans. De korfjes voorkomen alleen dat je niet door de beugel schiet, maar niet als je voet naar achter gaat. Daarom werkt SCS ook niet, want als de voet omhoog gaat is het direct 'los'. Meestal worden nu elastieken gebruikt, maar dat is ook zowat. Die breken soms tijdens het rijden, de voet schuift alsnog alle kanten op, etc.

Zo´n klik systeem lijkt me eigenlijk en beetje gevaarlijk, maar stijgbeugel verliezen kan ook gevaarlijk zijn (in een cross/parcours). Voor mensen met gezonde benen is het misschien anders. In de dressuur lijkt het me minder relevant dan voor springen. Enkele internationale springruiters rijden ook met zo´n kliksysteem. Je paard zou maar struikelen, jij verliest je stijgbeugel en je hebt daardoor een balk of erger: je valt, met een investering in zo´n stijgbeugel sluit je dat risico uit. Kan het verschil zijn tussen winnen en verliezen. Kortom, kan wel wat dingen bedenken waar het nuttig voor zou zijn, maar ik vraag het in eerste instantie in relatie tot ruiters met lichamelijke beperking. Ik vind het opmerkelijk dat er nog steeds met elastieken gewerkt wordt en er niet een ander systeem gebruikt wordt. Magneten, clicksystemen, maar in ieder geval iets beters dan SCS.
(Niet dat SCS niet goed is, maar in dit geval niet voldoende)

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 19:29

Elastieken? Beugels gewoon wat korter en hak naar beneden.
Freejump's zijn wel mooi, ook open kant dus klikt ook naar opzij los.
Is meer altijd bij een noodsprong dat je wel eens een beugel verliest, da's wel rot. Heb wel eens half parcour met 1 beugel daardoor gesprongen, kleinigheidje :Y)

Rivano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-11 19:40

MelanieB schreef:
Elastieken? Beugels gewoon wat korter en hak naar beneden.

Dat werkt voor mensen zonder beperking. Met spieraandoeningen/verlammingen wordt het dan juist erger omdat je dan onbedoeld de beugel 'van je af' duwt. Nu gebruiken ze een post-elastiek, die je dan aan de beugelblok vastmaakt en dan over de neus van de laars gaat. (zijn verschillende mogelijkheden) Dan beweegt de beugel met de voet mee als je die naar voor/achter zou doen en verlies je hem niet of in ieder geval minder snel. Op zich werkt het prima voor dit doel, maar lijkt me niet dé oplossing.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 19:57

Rivano schreef:
Anoniem schreef:

Voor mensen met een beperking aan been of voet. Zonder een manier om de stijgbeugel op een makkelijkere manier aan de voet te houden kan het gevaarlijk worden. Bijvoorbeeld bij bepaalde deel-verlammingen merk je niet als je je stijgbeugel verliest. Of als je hem verliest kost het veel tijd en moeite om de voet er weer in te krijgen. En bij andere aandoeningen kost het teveel moeite om de stijgbeugel aan de voet te houden en dat gaat ten koste van de balans. De korfjes voorkomen alleen dat je niet door de beugel schiet, maar niet als je voet naar achter gaat. Daarom werkt SCS ook niet, want als de voet omhoog gaat is het direct 'los'. Meestal worden nu elastieken gebruikt, maar dat is ook zowat. Die breken soms tijdens het rijden, de voet schuift alsnog alle kanten op, etc.

Zo´n klik systeem lijkt me eigenlijk en beetje gevaarlijk, maar stijgbeugel verliezen kan ook gevaarlijk zijn (in een cross/parcours). Voor mensen met gezonde benen is het misschien anders. In de dressuur lijkt het me minder relevant dan voor springen. Enkele internationale springruiters rijden ook met zo´n kliksysteem. Je paard zou maar struikelen, jij verliest je stijgbeugel en je hebt daardoor een balk of erger: je valt, met een investering in zo´n stijgbeugel sluit je dat risico uit. Kan het verschil zijn tussen winnen en verliezen. Kortom, kan wel wat dingen bedenken waar het nuttig voor zou zijn, maar ik vraag het in eerste instantie in relatie tot ruiters met lichamelijke beperking. Ik vind het opmerkelijk dat er nog steeds met elastieken gewerkt wordt en er niet een ander systeem gebruikt wordt. Magneten, clicksystemen, maar in ieder geval iets beters dan SCS.

Ah zo!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 10:09

Ik heb een set te koop , Freejump X'up beugels met schoenen maat 39 , ik denk dat je die bedoelt ?

Afbeelding

Rivano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-11 16:39

Ja! Inderdaad.
Hoe bevallen ze je?
Hoe maak je ze vanaf het paard los? Kan dat ook door iemand (...zonder blauwe plekken) vanaf de zijkant gedaan worden?
Denk je dat het mogelijk is om het systeem onder de schoen los te maken, en dat een schoenmaken het onder een laars zou kunnen vastmaken.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 19:19

Ik heb ze zelf maar een paar keer gebruikt , ben er niet zo handig in om ze vast te klikken en los te maken :P

Het KAN gewoon prima en snel , heb eens flink thuis zitten oefenen en toen was het een eitje (ook in het zadel) , maar omdat mijn paardje nogal raar kan doen vond ik het toch niet prettig , het risico van moeten tobben om er in en er uit te komen. Ik ben zulke dingen ook niet gewend , als je er wel eens mee te maken hebt zal het al een stuk makkelijker gaan :)

WEL vind ik het erg fijn dat je veilig boven zit en je beugels niet kwijt raakt , want ik ben me een keer enorm te barsten gevallen toen ik beide beugels kwijt geraakt was en niet meer terug aan kreeg :=

En natuurlijk dat bij een val de beugels ook zeker los gaan , zodra de voet zover kantelt als bij een ruiter die op weg is naar de grond , komt het metaaltje absoluut los :j

Maar omdat ik het gepruts (mijn heup/been/bil , hoe heet dat ding ook alweer :P schiet snel op slot als ik een bepaalde beweging maak met mijn been) toch wat te link vond heb ik ze maar een paar ritjes gebruikt.

Iemand ernaast kan het ook goed doen lijkt mij , als je maar wat druk op de schoen-beugel kunt zetten zodat je het metaaltje vastklikt :)

Het idee was toen dat je speciale schoenen en laarzen met zo'n metalen dingetje in de zool kon kopen , hele mooie kwaliteit leer / verwerking / materiaal is dat :9

Maar je kon ook je bestaande laarzen aan laten passen zodat het metaaltje er in gemaakt kon worden , begreep ik. Op zich loopt het niet echt fijn hoor , als er zo'n hard dingetje in je zool zit :=

Het is goed te doen voor korte stukken rond het rijden maar stel dat je tijdens een lange rit flinke stukken wilt lopen dan word je het toch na een km wel zat. Ik zou er dus geen fijne schoenen voor om gaan bouwen...

In de zool van de schoen is een vierkante sleuf gemaakt , en daar zitten dan schroef-gaatjes in gemaakt waarin je het metaaltje weer vast kunt zetten d.m.v. schroefjes , hier zie je de onderkant :

Afbeelding

Hier zie je ook goed dat de zool 3 setjes van zulke gaatjes heeft zodat je de positie van de beugel onder de voet nog iets kunt aanpassen aan de ruiter :)

Rivano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-11 22:50

Bedankt voor je uitleg!
Ik ben nog steeds in twijfel of magneetjes of klik makkelijker is.
Dat lopen met zo´n plaatje.. daar had ik nog helemaal niet aan gedacht dat dit minder soepel zal zijn.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-11 22:56

Met een magneet lijkt mij ook wel leuk inderdaad :j

Maar daarbij heb je denk ik toch nog dat hij vrij snel los gaat , een rare beweging is meestal vrij fel en ik ben bang dat je je schoen dan toch los rukt. Het lijkt me eigenlijk niet sterker dan een elastiek om je voet heen :=

Het plaatje is niet enorm vervelend om mee te lopen , maar het is een beetje vergelijkbaar met het gevoel dat je hebt als er een hard stukje "iets" tussen het profiel in je zool zit :P

Je voelt het zitten , en gaat dan niet direct peuteren want zo enorm vervelend is het ook weer niet , maar als het er na een tijdje nog niet vanzelf uit gevallen is word je het wel zat :P

Maar nu ben ik ook wel een behoorlijke zeikerd die gevoelig is voor dat soort kleine irritaties :P

Rivano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-11 23:06

Lijkt me wel eng als die magneten heel sterk zouden zijn.... rij je langs een tafeltje vliegt al het bestek meteen op je af.
Misschien toch eens met secondelijm en koelkastmagneetjes aan de knutsel gaan.
Zo´n hoes van OnTyte leek me wel handig, die kun je met lopen dan weer af doen.
Geen idee of dat ook buiten USA te koop is, heb het nog nergens gezien.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-11 23:25

Ja die hoes vind ik ook wel een leuk systeem inderdaad , kun je natuurlijk ook voor meerdere mensen gebruiken zo :j

Maarja , hoe stevig vast blijft het zitten tijdens rare bewegingen...je voet rustig recht omhoog doen zoals in het filmpje is nu niet echt een indrukwekkende demonstratie :P

Natuurlijk is de magneet niet zo sterk dat er vanalles op je af komt vliegen , dat gebeurt alleen in tekenfilms en enorme industriële elektrische magneten , niet bij van die kleine prutmagneetjes :+

Mirry96

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-18 13:10

Rivano schreef:
Anoniem schreef:

Esra de ruiter heeft ze ook. Ben er ook naar op zoek vanwege mijn Rhlera Danlos en niet stabiele bekken.

Mirry96

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-18 13:31

pmarena schreef:
Ik heb ze zelf maar een paar keer gebruikt , ben er niet zo handig in om ze vast te klikken en los te maken :P

Het KAN gewoon prima en snel , heb eens flink thuis zitten oefenen en toen was het een eitje (ook in het zadel) , maar omdat mijn paardje nogal raar kan doen vond ik het toch niet prettig , het risico van moeten tobben om er in en er uit te komen. Ik ben zulke dingen ook niet gewend , als je er wel eens mee te maken hebt zal het al een stuk makkelijker gaan :)

WEL vind ik het erg fijn dat je veilig boven zit en je beugels niet kwijt raakt , want ik ben me een keer enorm te barsten gevallen toen ik beide beugels kwijt geraakt was en niet meer terug aan kreeg :=

En natuurlijk dat bij een val de beugels ook zeker los gaan , zodra de voet zover kantelt als bij een ruiter die op weg is naar de grond , komt het metaaltje absoluut los :j

Maar omdat ik het gepruts (mijn heup/been/bil , hoe heet dat ding ook alweer :P schiet snel op slot als ik een bepaalde beweging maak met mijn been) toch wat te link vond heb ik ze maar een paar ritjes gebruikt.

Iemand ernaast kan het ook goed doen lijkt mij , als je maar wat druk op de schoen-beugel kunt zetten zodat je het metaaltje vastklikt :)

Het idee was toen dat je speciale schoenen en laarzen met zo'n metalen dingetje in de zool kon kopen , hele mooie kwaliteit leer / verwerking / materiaal is dat :9

Maar je kon ook je bestaande laarzen aan laten passen zodat het metaaltje er in gemaakt kon worden , begreep ik. Op zich loopt het niet echt fijn hoor , als er zo'n hard dingetje in je zool zit :=

Het is goed te doen voor korte stukken rond het rijden maar stel dat je tijdens een lange rit flinke stukken wilt lopen dan word je het toch na een km wel zat. Ik zou er dus geen fijne schoenen voor om gaan bouwen...

In de zool van de schoen is een vierkante sleuf gemaakt , en daar zitten dan schroef-gaatjes in gemaakt waarin je het metaaltje weer vast kunt zetten d.m.v. schroefjes , hier zie je de onderkant :

[ Afbeelding ]

Hier zie je ook goed dat de zool 3 setjes van zulke gaatjes heeft zodat je de positie van de beugel onder de voet nog iets kunt aanpassen aan de ruiter :)

Rivano schreef:
Anoniem schreef:

Weet je t merk nog?

mirriezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-18 13:32

Beste Mirry, je reageert op een topic van 7 jaar geleden. Ik denk niet dat de ts nog op zoek is

Als je zelf zoiets zoekt kun je beter een nieuw topic maken specifiek op wat jij zoekt.