Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
MelanieB schreef:Ik heb nog die beugelblokjes + schoenen en chaps (eventueel te koop, gebruik ze niet meer).
Zijn idd van Mountain Horse
Angela schreef:Ze zijn dus op een ander systeem over gegaan zo te lezen
mayke_ schreef:Als ik ze ooit weer tegen kom dan wil ik ze zeker hebben want ik was er enorm blij mee.
Patatt schreef:Je kan toch ook met magneet nemen , zit er onderaan je laarzen een plaatje en in je beugel ook .
Anoniem schreef:Waarom zou je dat eigenlijk willen TS? Wat is het nut er van?
MelanieB schreef:Elastieken? Beugels gewoon wat korter en hak naar beneden.
Rivano schreef:Anoniem schreef:Waarom zou je dat eigenlijk willen TS? Wat is het nut er van?
Voor mensen met een beperking aan been of voet. Zonder een manier om de stijgbeugel op een makkelijkere manier aan de voet te houden kan het gevaarlijk worden. Bijvoorbeeld bij bepaalde deel-verlammingen merk je niet als je je stijgbeugel verliest. Of als je hem verliest kost het veel tijd en moeite om de voet er weer in te krijgen. En bij andere aandoeningen kost het teveel moeite om de stijgbeugel aan de voet te houden en dat gaat ten koste van de balans. De korfjes voorkomen alleen dat je niet door de beugel schiet, maar niet als je voet naar achter gaat. Daarom werkt SCS ook niet, want als de voet omhoog gaat is het direct 'los'. Meestal worden nu elastieken gebruikt, maar dat is ook zowat. Die breken soms tijdens het rijden, de voet schuift alsnog alle kanten op, etc.
Zo´n klik systeem lijkt me eigenlijk en beetje gevaarlijk, maar stijgbeugel verliezen kan ook gevaarlijk zijn (in een cross/parcours). Voor mensen met gezonde benen is het misschien anders. In de dressuur lijkt het me minder relevant dan voor springen. Enkele internationale springruiters rijden ook met zo´n kliksysteem. Je paard zou maar struikelen, jij verliest je stijgbeugel en je hebt daardoor een balk of erger: je valt, met een investering in zo´n stijgbeugel sluit je dat risico uit. Kan het verschil zijn tussen winnen en verliezen. Kortom, kan wel wat dingen bedenken waar het nuttig voor zou zijn, maar ik vraag het in eerste instantie in relatie tot ruiters met lichamelijke beperking. Ik vind het opmerkelijk dat er nog steeds met elastieken gewerkt wordt en er niet een ander systeem gebruikt wordt. Magneten, clicksystemen, maar in ieder geval iets beters dan SCS.
(Niet dat SCS niet goed is, maar in dit geval niet voldoende)
Rivano schreef:Anoniem schreef:Waarom zou je dat eigenlijk willen TS? Wat is het nut er van?
Voor mensen met een beperking aan been of voet. Zonder een manier om de stijgbeugel op een makkelijkere manier aan de voet te houden kan het gevaarlijk worden. Bijvoorbeeld bij bepaalde deel-verlammingen merk je niet als je je stijgbeugel verliest. Of als je hem verliest kost het veel tijd en moeite om de voet er weer in te krijgen. En bij andere aandoeningen kost het teveel moeite om de stijgbeugel aan de voet te houden en dat gaat ten koste van de balans. De korfjes voorkomen alleen dat je niet door de beugel schiet, maar niet als je voet naar achter gaat. Daarom werkt SCS ook niet, want als de voet omhoog gaat is het direct 'los'. Meestal worden nu elastieken gebruikt, maar dat is ook zowat. Die breken soms tijdens het rijden, de voet schuift alsnog alle kanten op, etc.
Zo´n klik systeem lijkt me eigenlijk en beetje gevaarlijk, maar stijgbeugel verliezen kan ook gevaarlijk zijn (in een cross/parcours). Voor mensen met gezonde benen is het misschien anders. In de dressuur lijkt het me minder relevant dan voor springen. Enkele internationale springruiters rijden ook met zo´n kliksysteem. Je paard zou maar struikelen, jij verliest je stijgbeugel en je hebt daardoor een balk of erger: je valt, met een investering in zo´n stijgbeugel sluit je dat risico uit. Kan het verschil zijn tussen winnen en verliezen. Kortom, kan wel wat dingen bedenken waar het nuttig voor zou zijn, maar ik vraag het in eerste instantie in relatie tot ruiters met lichamelijke beperking. Ik vind het opmerkelijk dat er nog steeds met elastieken gewerkt wordt en er niet een ander systeem gebruikt wordt. Magneten, clicksystemen, maar in ieder geval iets beters dan SCS.
pmarena schreef:Ik heb ze zelf maar een paar keer gebruikt , ben er niet zo handig in om ze vast te klikken en los te maken
Het KAN gewoon prima en snel , heb eens flink thuis zitten oefenen en toen was het een eitje (ook in het zadel) , maar omdat mijn paardje nogal raar kan doen vond ik het toch niet prettig , het risico van moeten tobben om er in en er uit te komen. Ik ben zulke dingen ook niet gewend , als je er wel eens mee te maken hebt zal het al een stuk makkelijker gaan
WEL vind ik het erg fijn dat je veilig boven zit en je beugels niet kwijt raakt , want ik ben me een keer enorm te barsten gevallen toen ik beide beugels kwijt geraakt was en niet meer terug aan kreeg
En natuurlijk dat bij een val de beugels ook zeker los gaan , zodra de voet zover kantelt als bij een ruiter die op weg is naar de grond , komt het metaaltje absoluut los
Maar omdat ik het gepruts (mijn heup/been/bil , hoe heet dat ding ook alweerschiet snel op slot als ik een bepaalde beweging maak met mijn been) toch wat te link vond heb ik ze maar een paar ritjes gebruikt.
Iemand ernaast kan het ook goed doen lijkt mij , als je maar wat druk op de schoen-beugel kunt zetten zodat je het metaaltje vastklikt
Het idee was toen dat je speciale schoenen en laarzen met zo'n metalen dingetje in de zool kon kopen , hele mooie kwaliteit leer / verwerking / materiaal is dat
Maar je kon ook je bestaande laarzen aan laten passen zodat het metaaltje er in gemaakt kon worden , begreep ik. Op zich loopt het niet echt fijn hoor , als er zo'n hard dingetje in je zool zit
Het is goed te doen voor korte stukken rond het rijden maar stel dat je tijdens een lange rit flinke stukken wilt lopen dan word je het toch na een km wel zat. Ik zou er dus geen fijne schoenen voor om gaan bouwen...
In de zool van de schoen is een vierkante sleuf gemaakt , en daar zitten dan schroef-gaatjes in gemaakt waarin je het metaaltje weer vast kunt zetten d.m.v. schroefjes , hier zie je de onderkant :
[ Afbeelding ]
Hier zie je ook goed dat de zool 3 setjes van zulke gaatjes heeft zodat je de positie van de beugel onder de voet nog iets kunt aanpassen aan de ruiter