Slofteugel

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Alissa_Yara

Slofteugel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-11 00:04

Hoi,
Ik heb een nieuw paard sinds 2 maanden ongeveer. Dit is mijn 2e paard dus ik moet er nu ook 2 rijden. Dit paard is heeeel erg druk met zijn hoofd. Als ik bijvoorbeeld maar een heel klein beetje druk heb op de teugel gooit hij zijn hoofd in de lucht. Dan ben ik echt weer 3 rondjes door de bak verder voordat ik hem weer normaal aan het lopen heb, hoe consequent ik er ook mee omga. Nu raadde mijn instructrice me aan om met een slofteugel te gaan rijden.
Even voor de duidelijkheid: ik weet dat ik nu heel bokt achter me aankrijg omdat iedereen tegen de slof is, dus alsjeblieft houdt het netjes en begin niet meteen te roepen dat het je paard verpest.
Want er zijn ook veel mensen die goede dingen hebben bereikt met die teugel, en ik ben van mening dat zolang je hem maar goed gebruikt het een fijn hulpstuk is.
Dit is geen bevestiging van dat ik het ga doen, ik weet het namelijk nog niet.
Aan de ene kant denk ik dat het zinvol is, maar aan de andere kant denk ik dat ik, als ik eenmaal eraan begin, nooit meer zonder slof kan rijden.

Wat zouden jullie doen: met slof beginnen, of vol blijven houden en proberen zonder slof voor elkaar te krijgen hem ontspannen aan het lopen te krijgen? En wat nou als ik over 2 maanden merk dat hij nog steeds dit gedrag vertoont?

Nog een keer: ik weet dat ongeveer iedereen hier er fel op tegen is maar leef je even in in mijn situatie oké? En iemand evt. andere dingen die hiertegen kunnen helpen in plaats van een slof?

HTM

Re: Slofteugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 00:08

probeer hem eerst te longeren met een slofteugel of elastiek en kijk hoe die reageert.

indien je de slof niet verkeerd gebruikt is er niks mis mee, vind het persoonlijk een beter oplossing dan een bijzetteugel.

Evt kun je ook kiezen voor een elastiek/halsverlenger, nadeel of voordeel (het is maar hoe je het ziet) is dat je deze niet zelf in de hand hebt tijdens het rijden, en dus ook niet los kan laten maar hem er gelijk af moet halen.

En een als je nu een paar keer met een slofteugel rijdt betekend niet dat je hem altijd moet gebruiken.

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 00:12

Heb je het gebit van je paard na laten kijken? Mijn paard deed het ook heel heftig en die had nog wolfstanden die hem behoorlijk pijnigden als ik druk op het bit had. Ik veroordeel je verder niet, maar ik zou wel zorgen dat je de medische oorzaken uitsluit voor je een hulpteugel pakt. Zelf rijd ik sinds kort ook met slof op mijn paard. Die is zo gewend om de bol in de lucht te gooien, dat we het nu, na een jaar echt trainen op een heel nette manier, gebruiken om hem te leren om de juiste spieren te gebruiken. Hij is 12 en het helpt hem. Ik longeer hem idd ook vaker zo, dan dat ik hem zo rijd, omdat ik dan zelf kan zien wat ie doet. Dat vind ik een groot voordeel.

Zo lang je het idd onder goede begeleiding doet, met het oogpunt om het niet te lang te doen, vind ik het ook geen misser om het te proberen. Maar dan wel met de mits, dat je medische oorzaken uitgesloten hebt.

Alissa_Yara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-11 00:18

@HTM; dankjewel. Dat wat je zegt klopt wel, als ik hem een paar keer gebruik hoef ik hem niet altijd te gebruiken. Maar ik bedoel als ik nu met slof ga rijden en ik haal hem er na een paar weken weer af, gaat hij waarschijnlijk gewoon weer zijn hoofd in de lucht gooien omdat de slof hem niet meer belemmerd toch?

@idefix4; daar zat ik ook al aan te denken. Volgende week donderdag komt de tandarts, dus dan wordt zijn gebit sowieso gecheckt. Wie weet ligt het daar wel aan. Als het niet zo is wil ik misschien toch nog een tijdje doorgaan zonder slof om te kijken of het echt geen uitprobeergedrag is, en anders ga ik denk ik toch over op slofteugel. Mijn instructrice heeft veel ervaring dus zij kan me hier wel goed bij begeleiden.

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 00:22

Ik zou (als het gebit niet het geval mocht zijn) eerst kijken of het niet een vertrouwenskwestie is. Zelf rij ik ook een paard voor iemand die met een best harde hand gereden werd. Hij kroop dan ook gigantisch in elkaar omdat hij 'bang' was voor de druk van het bit. Ben een tijdje bezig geweest hem meer vertrouwen in mijn hand te laten hebben en sindsdien is hij veel rustiger met zijn algemene houding.

Ik zou juist een paard dat zo weg loopt voor druk niet gaan rijden met een slof, daarmee ben je alleen aan het symptoom bestrijden. Zou eerder kijken naar een ander bit, of met een hele lichte hand gaan rijden.

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 00:31

Ik ben het ook een beetje met Benfan eens, dat voor mij de slof ook het laatste middel is wat ik pak. Mijn paard is inmiddels 9 jaar onder het zadel (en 11 jaar in mijn bezit) en duidelijk op een punt aangeland, waar we nog nooit zijn gekomen. Ik heb heel veel geleerd door mijn paard. Hij is het 1e eigen paard wat ik ooit heb gehad en in mijn geval zijn alle cliché's waar. Hij heeft me leren communiceren en ik heb veel fouten gemaakt. Inmiddels heb ik iemand gevonden die ons eindelijk op een hoger vlak heeft gekregen, dus volgens mij is het in ons geval echt een hulpmiddel om verder te komen. Maar als je idd, zoals je zelf ook al zegt, de oorzaak niet zou onderzoeken, wat je duidelijk wel doet, heeft een slof weinig nut. Een paard heeft zo door, wanneer hij hem niet om heeft en dan zal hij vervallen in zijn oude patroon. Met een paard wat ik net heb aangeschaft, zou ik dus niet zo maar een slof pakken. Dan zou ik ook eerst kijken naar een ander bit en onderzoeken of het met vertrouwen te maken heeft.

krista123

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 03:07

Ik zou zeker geen slofteugel gebruiken. Sluit eerst uit of het zadel goed past en of het paard niet ergens vast zit in zijn lichaam. Het paard geeft met zijn gedrag een signaal af, onderzoek dit eerst. Succes!

Alissa_Yara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-11 08:16

Dankje!
Het zadel ligt sowieso goed, de zadelpasser is 2 weken geleden nog geweest en heeft het achter nog wat bijgevuld en nu ligt het perfect zei hij. Daar zal het dus niet aan liggen.

@Idefix: ja wat je zegt is waar en daarom twijfel ik ook zo erg, zo gauw als ik de slof eraf haal gaat hij waarschijnlijk toch weer gewoon zijn hoofd in de lucht gooien. En een ander bit, ik heb nu een dubbel gebroken, wat zou jij dan pakken?

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 08:22

Als het gebit goed is en je zadel ligt goed, dus als je zeker weet dat er geen lichamelijk ongemak achter zit. Dan zou ik eerder een martingaal of een Thiedeman gebruiken dan een slofteugel. Met een slofteugel kan je je paard per ongeluk ook teveel naar beneden dwingen. Een martingaal en een goed (niet te strak) afgestelde Thiedeman zullen alleen werken als je paard echt zijn hoofd te ver omhoog brengt.
Soms is een hulpteugel handig om een patroon te doorbreken. Je ziet alleen zo vaak dat mensen aan zo'n hulpteugel blijven hangen en dat is natuurlijk niet de bedoeling.

Alissa_Yara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-11 08:27

Ja dat is waar. Maar ik vraag me af of zo'n patroon wel doorbreekbaar is met een hulpteugel? Ik heb het idee dat hij met hulpteugel dan wel fijn loopt, maar ik wil natuurlijk niet voor altijd met slof/thiedeman blijven rijden. Als ik hem er dan weer afhaal denk ik dat het moeilijk is om hem zo aan het lopen te houden.

Wat is eigenlijk het verschil in werking tussen een martingaal/thiedeman/slof?

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 08:33

Ik heb weleens een martingaal/Thiedeman gebruikt in een soortgelijke situatie en na een paar keer (bijv. een week later) weer zonder hulpteugel gaan rijden.
Het is dan niet zo dat het hele probleem is opgelost, maar dat je dit patroon doorbreekt en weer de goede kant op kan. Dat is gelijk ook het gevaar van het blijven door rijden met hulpteugel, dan creeer je weer de volgende gewoonte en los je het probleem niet op.

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 09:38

Als een paard zo hoog loopt is voor mijn gevoel een thiedeman of martingaal ook geschikter. Daarmee geef je een bovengrens aan en moet een ruiter de nageeflijkheid nog steeds rijtechnisch oplossen.
Een slof gebruiken om de nageeflijkheid af te dwingen is in mijn beleving meer symptomen bestrijden dan de oorzaak verhelpen.
Mijn eigen paard heeft ook lang niet mijn hand willen opzoeken. Aanleuning was een probleem omdat hij een gruwelijke hekel heeft aan onrust in de hand van de ruiter. Zodra ik doorkreeg hoe ik mijn armen zo moest ontspannen dat er rust in mijn handen kwam nam hij wel aanleuning. Op dat moment kwam een positieve wisselwerking tot stand: mijn hand was rustig genoeg waardoor hij aanleuning nam en op die manier zorgde hij er ook weer voor dat mijn hand nog rustiger werd.

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 12:05

Ja, roerend mee eens. Een martingaal is ook een veel minder heftige hulpteugel dan een slof. In alle gevallen roep ik dan: Mits goed gebruikt.
Wat ik me nu ook af ga vragen is: Als je de werking van hulpteugels niet goed kent, hoe kan je dan weten of het goed is voor je paard? Zelf ken ik de nodige hulpteugels wel van naam en uitleg hoe ze werken. Aan de hand daarvan besluit ik wat het beste kan zijn op dat moment voor mijn paard. Voor ik besluit om een hulpteugel aan mijn paard te binden, moet ik al een ver gevorderd stadium zitten van probeerfases om het zonder op te lossen. Voor mij is een hulpteugel echt het allerlaatste redmiddel.

Een martingaal gebruik ik hier bijvoorbeeld als ik de bossen in ga. Mijn paard kan zich dan ook erg sterk maken. Vooral omdat ie dan heel blij is en ongelooflijk geniet. Hij vergeet dan nog wel eens dat ie niet alleen op pad is. Voor de veiligheid gebruik ik dan dit middel, zodat hij in elk geval niet té sterk kan worden. Gevoelsmatig is een martingaal dan nog een heel onschuldige hulpteugel. Maar zelfs voor die geldt, dat als je er te lang mee rijdt, dat je er naar gaat rijden. Dus in alle gevallen moet je regelmatig zonder rijden om te weten of het niet een gewoonte aan het worden is.

Er is een bekend spreekwoord":
Waar je eigen rijkunst ophoudt, begint de hulpteugel. Houd die goed in gedachten als je start met zo'n ding. Maakt niet uit voor welke je kiest.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 13:20

Slof teugel is hier een prima geschikte hulpteugel voor. Martingaal ga je niks mee oplossen.

Maak gewoon de teugel bij de uiteinde van de singel vast en gebruik m alleen als begrenzing, zodat die dus alléén inwerkt als hij/zij zijn hoofd omhoog doet. Verder zorgen dat jij je hand zo stil mogelijk houd.

Thiedeman is precies een slofteugel, maar dan met een passieve werking. Je kan dus ook nooit of te nimmer de teugel "los" laten, dus thiedemann zou ik niet aan beginnen.

Gewoon met je instructeur beginnen, die kan je zeggen wanneer je de slof teugel te strak of los hebt. Enige wat de slof moet hebben is een begrenzende werking die je altijd losser moet kunnen laten.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 15:23

Ik zou in jou geval nog niet naar de slof grijpen. Dit zou echt "het laatste" moeten zijn (zoals Idefix ook aangeeft), iets waar je naar toe gaat na maanden lang proberen en zoeken. Je hebt het paard 2 maanden.. jullie moeten dus nog aan elkaar wennen. Ga het paard vooral eerst voorwaarts rijden, en vooral: geef het veel om over na te denken, dus veel figuren en zijgangen (als mogelijk). Dat maakt vaak al veel verschil :j

Natasja71

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 15:39

Misschien kan je instructeur je paard eens rijden en een beetje doortrainen voor je zodat jij het paard kunt narijden? Kijken wat er dan gebeurt? Of kan hij/zij mss een keer erop met de slof?

Ik heb zelf ook een nieuw (jong) paard sinds een paar weken en momenteel rijdt mijn instructeur haar 1x pw een half uur om beetje door te rijden en dat kan ik dan weer narijden. Ook kan hij zo eventuele "foutjes" die ik erin rij meteen voelen en dan kunnen we samen als ik les heb weer aan werken. Ik vind dat erg prettig werken. Misschien is dat voor jou ook een mogelijkheid?

En ik hou altijd zelf erg van longeren met bijzet (touwtjes) zodat het paard goed leert over de rug te lopen en je kunt dan idd van de grond kijken wat er gebeurt. Zie je onrust in de mond, probeert ie er een beetje uit te wriemelen, dat soort dingen zie je dan meteen...

Het is lastig, dat begrijp ik..... heel veel succes

Alissa_Yara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-11 16:24

Dankjewel. Ben net terug, en hij liep vandaag heel fijn. Een vol uur gereden en hij heeft denk ik 2 keer zijn hoofd in de lucht gegooid en verder liep hij ontspannen.
Nog een bevestiging dat ik in ieder geval nog ga wachten met de slof.

En Angela bedankt voor de tip, ik denk inderdaad dat als ik veel figuren enzo ga doen hij zich minder bezig kan houden met druk doen met zijn hoofd.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 16:29

Knap dat sommige de slof aanraden zonder het paard of ruiter te kennen !
Ik ben zeker geen tegenstander van een slof teugel, maar dan wel als ik weet dat hij op de juiste manier word gebruikt en afhankelijk van de rijstijl en het gevoel van de ruiter!
Dan zou ik ook de achtergrond van het paard willen weten, als dit paard is beledigd in zijn mond, ga je het probleem met dwang erger maken vrees ik!

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 09:43

(heb geen tijd om alles door te lezen dus weet niet of mijn antwoord er al staat anders Excuus!)
Ik zou zeker geen slof gebruiken bij een paard die zo druk is met zijn hoofd. Laat eerst het gebit na kijken. Je kan wel een martinggaal gebruiken, je paard heeft den meer vrijheid.

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 09:47

De tandarts kwam toch ook? Ben benieuwd wat die gaat vaststellen! Super dat er al vooruitgang wordt geboekt! En verstandig om te wachten.

Alissa_Yara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-11 20:54

Ja, aankomende donderdag komt de tandarts.
Ik ben ook heel blij dat het gisteren beter ging! Wil natuurlijk niet zeggen dat het nu altijd goed gaat, maar het is toch een fijne bevestiging dat hij het dus wél kan. Morgen ga ik het weer proberen. Moest vandaag werken dus had geen tijd om te gaan.

michhx97

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 16:57

ik weet niet hoe oud hij is maar mijn pony deed het eerder ook dat was gewoon normaal gedrag voor een jonge pony. ik zou zeggen geduld hebbe en vooral met je benen rijden. laat dat hoofdje eerst maar zitten. als dat goed gaat vraag je alleen maar stelling meer niet en je merkt vanzelf wel wanneer hij toe is om aande teugel te lopen

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 18:08

1997suus schreef:
(heb geen tijd om alles door te lezen dus weet niet of mijn antwoord er al staat anders Excuus!)
Ik zou zeker geen slof gebruiken bij een paard die zo druk is met zijn hoofd. Laat eerst het gebit na kijken. Je kan wel een martinggaal gebruiken, je paard heeft den meer vrijheid.

Dat is dus niet juist! Paard word door de martingaal meer naar beneden getrokken dan door de slof.... mits niet goed gebruikt. Op een martingaal gaat menig paard juist " leunen" en word dus sterker in de mond!

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 18:28

@aerdenhout1
Een goed afgestelde martingaal doet niets als het niet nodig is en met een slofteugel heb je juist het gevaar een paard al dan niet per ongeluk teveel te dwingen.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 18:35

mee eens, maar dan wel een goed afgestelde martingaal! De meeste word bij verzet de teugel alleen maar aan getrokken en dan kan het paard daar.... net als de slof natuurlijk!..... lekker op gaan hangen!