Bit voor sterk paard zonder dat het heel scherp word..

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Monster_tos

Bit voor sterk paard zonder dat het heel scherp word..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-11 12:54

Ik heb een merrie die als ze goed loopt te rijden is op 2 pinken. Maar zodra ze moe word of geen zin heeft kan ze enorm gaan drammen en word ze onwijs zwaar. Ook als ze bang is of iets ziet vergeet ze compleet dat ze uberhaupt nog een bit in heeft.
Ik rij haar op een enkel gebroken bustrens van normaal dikte.

Welk bit zou geschikt zijn voor dit paard? Ik vind dat je dingen rijtechnisch moet oplossen en niet elke keer als het minder gaat er maar een scherper bit in moet hangen.

Maar als er een bit is waarbij ik haar beter kan rijden zonder dat ze onwijs gaat hangen en drammen is dat alleen maar beter voor ons beide!

Wie weet het perfecte bit ?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 12:56

Niet met bit proberen op te lossen, dit moet je rijtechnisch aanpakken, zoals je al zei.

Sterkere bitten zijn quickfixes, lossen het probleem niet op en gaan ertoe leiden dat je steeds scherpere bitten gebruiken moet om door te komen.

Om hangen op je handen tegen te gaan, kun je een eenzijdige ophouding geven.

En een paard kan alleen maar gaan hangen als jij vast blijft houden.

Misschien een dunnere trens gebruiken.

Maar wat anders dan een trens zou ik er niet inhangen. En in trensen heb je legio mogelijkheden. Probeer eens een Myler comfort snaffle?

xSimonee

Re: Bit voor sterk paard zonder dat het heel scherp word..

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 13:00

Ik zou geen enkelgebroken trens gebroken, dat geeft een notenkraker effect zodat het pijn doet op het gehemelte wanneer er druk op komt. Misschien eens een ongebroken of dubbelgebroken trens nemen, maar geen scherper bit als een simpele trens. Bitten zijn niet gemaakt om je paard mee tegen te houden.

newmom

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 13:00

ik zou geen ander bit kopen, je geeft t antwoord zelf al.
Ze doet het pas als ze moe is.. waarom je paard er met een ander bit doorheen jagen terwijl ze aan haar max zit?
beter stapje terug te doen en te stoppen voordat je paard gaat hangen en dat langzaam aan uit te breiden, sommige paarden concentreren zich zo heftig en doen zo hard hun best dat ze met 15 a 20 minuten al compleet op zijn, ik zelf heb mijn paarden nooit langer dressuurmatig (dus niet een buitenritje aan lange teugel) gereden dan 20 minuten en liepen ze lekker, dan was ik met 15 minuten soms al klaar.
Wel luisteren naar je paard, en duidelijker kan ze niet zijn denk ik.. zorg ervoor dat ze wel voor je blijft werken en de moed niet opgeeft omdat je niet naar dr geluisterd hebt.

succes!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 13:01

Myler comfort snaffle heeft geen notenkrakereffect.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 13:12

ik denk ook niet dat je het kan oplossen met een ander bit.

Ikzelf rij zelf normaal met een dubbelgebroken watertrens en daar loopt m'n merrie heel fijn op. Soms gebruik ik een dubbelgebroken pessoa omdat ze als ex-renpaard nogal durft doordrammen op de renbaan. Maar eigenlijk heeft het geen effect, door de adrenaline die dan door haar lijf giert zou ik er even goed prikkeldraad kunnen insteken op zo'n momenten loopt ze door alles dwars heen. 't enige voordeel dat ik eruit haal is dat ik door de grotere bitringen meer "stuur" behoudt...

Monster_tos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-11 13:30

Ik rij mijn paard zelf ook max 20 minuten. Maar ik vind het niet werken om maar te gaan stoppen als ze begint te drammen. Ik geef ook duidelijk aan dat ik niet zoek naar een bit dat scherper is om haar dan maar even flink aan te pakken. Ik zoek een bit waarmee ik juist fijner kan rijden. Omdat mijn kennis en ervaringen qua bitten niet veel verder gaat dan de water en bus trensjes vraag ik hier om tips.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 13:33

Monster_tos schreef:
Ik rij mijn paard zelf ook max 20 minuten. Maar ik vind het niet werken om maar te gaan stoppen als ze begint te drammen. Ik geef ook duidelijk aan dat ik niet zoek naar een bit dat scherper is om haar dan maar even flink aan te pakken. Ik zoek een bit waarmee ik juist fijner kan rijden. Omdat mijn kennis en ervaringen qua bitten niet veel verder gaat dan de water en bus trensjes vraag ik hier om tips.

Een paard dramt niet, een paard probeert aan te geven dat ze het niet meer aan kan of moe is. beter naar je paard luisteren is de enige tip die ik je kan geven, paarden drammen niet, proberen niet uit en zijn niet stout, paarden zijn meegaande dieren en doen alleen iets als ze het niet kunnen of niet snappen.

Monster_tos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-11 13:39

Als je geen tips of advies hebt zou je dan niet willen reageren ? Ik heb geen zin in een rel topic.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 13:39

Monster_tos schreef:
Als je geen tips of advies hebt zou je dan niet willen reageren ? Ik heb geen zin in een rel topic.

Ik geef een tip, misschien niet wat jij wilt horen maar ik zie hier niemand rellen.

Monster_tos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-11 13:44

Je geeft geen tip, je geeft je mening. En dat is je goed recht. En in veel topcis ben ik het vaak met je eens. Alleen mijn paarden kunnen heel goed drammen. Zowel tegen mij als tegen de andere paarden. Ik geloof er in dat paarden wel kunnen drammen, dat een paard soms gewoon geen zin heeft en dat als ze de kans krijgen dingen proberen. Dat is mijn mening, en net als ik dat ik jou mening respecteer zou ik het fijn vinden dat je de mijne ook respecteerd.

newmom

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 13:48

Monster_tos schreef:

Maar als jij je paard met een ander bit over zijn grens heen rijdt, dan is dat wel wat je aan het doen bent, aan het aanpakken.
Juist omdat je zegt dat je je paard eerst met 2 vingers kan rond rijden en wanneer ze moe word ze gaat 'drammen' ,
dan zou je toch eigenlijk zelf ook al kunnen zien dat het niet is dat je paard niet wil maar gewoon niet meer kan.
Ze geeft je waarschijnlijk al dr energie, ik weet niet hoe oud ze is en hoe lang ze onder t zadel is en hoe lang jij haar al rijdt?
maar misschien moet zij (als jij perse langer wil rijden) leren haar energie anders te verdelen.
Je hebt denk ik een paard wat velen van ons heerlijk zouden vinden om te rijden, eentje wie zich helemaal geeft,
maar als je dr door gaat rijden terwijl ze gewoon echt moe is, dan neem je t plezier van zo'n paardje weg. Dat is zonde.
dus als je haar wilt leren haar energie anders te verdelen zul je daar tijd en geduld in moeten steken, geen ander bit.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 13:59

Als je paard normaal te rijden is op 2 pinken, dan zou ik blijven rijden op het bit dat je nu hebt. De rest is echt rijtechnisch. Zoals al gezegd: een paard kan alleen hangen als jij daartoe steun geeft. Leer je paard om op eigen benen te blijven lopen, en doe ik geen geval mee aan het hangen. Soms is dat op te lossen met een ophouding, soms juist door kuit te geven. Dat is afhankelijk van je paard, je lesgever zou je daarbij moeten kunnen helpen.

En vraag je inderdaad niet teveel van je paard? Wellicht moet je eerst zorgen dat je paard een betere conditie heeft voordat je meer gaat vragen tijdens het dressuurwerk?

In het algemeen ben ik geen fan van enkelgebroken bitten, al zijn er paarden die er wel goed op lopen. Aangezien je aangeeft dat je paard er normaal gesproken wel fijn op te rijden is, zou ik dat niet veranderen. Met betrekking tot het schrikken: Alleen schriktraining gaat je helpen, ook hier zal een ander bit geen verschil maken. Een scherp bit gaat je paard niet uit een schrikreactie halen. Wellicht kan de one-rein-stop je daarbij wel helpen (gebruik daarvoor even google).

Monster_tos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-11 14:16

Okay ik geloof dat het niet helemaal duidelijk is. Mijn paard is M2, 17 jaar en nu 3 jaar bij ons. Ze geeft inderdaad vaak alles. Ze heeft de energie van een jong paard, maar die energie en kracht kan ze ook heel goed tegen je gebruiken. Als het bijvoorbeeld hard waaid of ze paar dagen heeft stil gestaan in het net een bommetje. ( en nee ze krijgt geen krachtvoer ) Ze is al enorm verbeterd sinds ze bij ons kwam. Bij haar vorige eigenaar werd ze aan de hand alleen verplaatst met een hengstenketting omdat ze anders niet te houden is. Nu loopt ze gewoon aan halstertje met een touwtje. Ze is regelmatig met mijn zusje terug naar huis gestormd tussen het verkeer door. Die dingen hebben we er allemaal al aardig uit, overgangen doet ze allemaal op de zit etc. Maar er zijn soms nog momenten dat ze dwars door je heen loopt. Voor die momenten zoek ik dus een geschikt bit. En daarmee bedoel ik niet perse een scherper bit. Maar een bit wat misschien wat beter voor mijn paard past.
Ik heb al een afspraak staan met paul versluis voor een bittenadvies. Maar dacht er misschien zijn er nog wat bokkers die handige tips.

Schriktraining heeft helaas weinig zin bij haar aangezien ze half blind is. Dingen kunnen van het 1 op het andere moment eng zijn omdat ze plotseling ziet, of juist omdat ze ze alleen maar hoort.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 14:23

Dan is er in ieder geval al veel vooruitgang. Ik zou juist bij een half-blind paard veel aan obstakeltraining doen, juist om het vertrouwen in de ruiter te vergroten. Ze kan immers nog meer reageren op dingen, die voor haar nog onverwachtser zijn, en die ze moeilijker kan inschatten doordat ze maar met 1 kant ziet.

Een paard dat in het begin heel actief is, en daardoor veel energie verbruikt, maar het uur niet vol kan lopen, zou ik meer duurtraining gaan geven, dus lekker lang op flink tempo het bos in. Leer je paard de energie te verdelen, en zorg dat de conditie zo is dat het paard ook 2 uur zou kunnen lopen als dat zou moeten. Dan heb je waarschijnlijk minder last met een uur dressuurtraining.

Tat_jana

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 14:25

anders hang je er een pelham in gegarandeerd succes op kapotte mondhoeken,, maar lopen dat ie doet joh *\o/* je geeft je eigen antwoord continu al,, ze zit tegen haar max aan,, waarom door gaan ? of vindt jij het soms leuk om door gepushed te worden als je al smeekt dat het moet stoppen omdat je niet meer kan ??

even 20 minuten trainen,, training binnen die 20 minuten telkens wat zwaarder maken,, waardoor ze conditie opmaakt,, training minder zwaar maken,, 30 minuten gaan rijden en weer opbouwen.. en je kunt strax uren rijden zonder dat je paard er moeite mee heeft :)

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 14:25

Gewoon niet je paard overvragen, het hangen en drammen als het paard moe is, moet een teken zijn om te stoppen.
Laatst bijgewerkt door Esther28 op 08-11-11 14:27, in het totaal 1 keer bewerkt

newmom

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 14:26

Wat je net als laatste schrijft,
jullie zijn al een eind gekomen. Heel knap!
Maar het veranderd niks aan de oplossing voor je probleem wat in je OP staat.
Een ander bit veranderd de energieverdeling van je paard echt niet.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 14:35

Ik adviseer je de myler bitten. Eigenlijk adviseer ik je om eens bitloos te gaan rijden. Nou eigenlijk vaker dan 1x. Gaat je paard dan ook drammen, hangen etc dan weet je een beetje of het met het bit te maken heeft.

Ik denk ook niet dat het aan het bit ligt, inderdaad omdat je haar op 2 pinken kan rijden. Wellicht heeft ze niet zo veel concentratie? Wordt er te weinig afwisseling tijdens het rijden aangeboden? Vind ze rijden in een bak niet leuk!
Ik noem maar wat dingen op ;)

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 14:45

Even specifiek op jouw bitvraag (andere punten zie ik voldoende aangemerkt): Wellicht dat een watertrens helpt (evt dubbelgebroken). Een bustrens nodigd uit om een wat vastere aanleuning te zoeken (ligt heel stil en stabiel, beweegt ook met kauwen minder). Wellicht dat je met een watertrens een prettigere aanleuning kan bereiken. Dit bit is ook niet echt strenger als de bustrens die je nu gebruikt.

Monster_tos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-11 15:14

Tat_jana schreef:
anders hang je er een pelham in gegarandeerd succes op kapotte mondhoeken,, maar lopen dat ie doet joh *\o/* je geeft je eigen antwoord continu al,, ze zit tegen haar max aan,, waarom door gaan ? of vindt jij het soms leuk om door gepushed te worden als je al smeekt dat het moet stoppen omdat je niet meer kan ??

even 20 minuten trainen,, training binnen die 20 minuten telkens wat zwaarder maken,, waardoor ze conditie opmaakt,, training minder zwaar maken,, 30 minuten gaan rijden en weer opbouwen.. en je kunt strax uren rijden zonder dat je paard er moeite mee heeft :)

Ik geef volgens mij heel duidelijk aan dat dat juist niet is wat ik wil ? Anders had ik er 3 jaar geleden wel een pelham aan gehangen met nog een aantal hulpteugels. Paard word al jaren gereden op alleen een trensje. Verder niks. Ik vraag me nu alleen af of er bitten zijn die voor haar misschien beter werken.

Dankje Princesj. Hier heb ik wat aan :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 15:22

Ik denk hetzelfde als iedereen hier :)
Het heeft denk ik niet heel veel nut om een ander bit te kopen.
Je kunt het misschien beter proberen rijtechnisch oplossen :j

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 15:26

Monster_tos schreef:
Ik geloof er in dat paarden wel kunnen drammen, dat een paard soms gewoon geen zin heeft en dat als ze de kans krijgen dingen proberen.

Ik zou me dan afvragen waarom het paard geen zin heeft.
-Misschien heb je zelf eigenlijk niet zo'n zin, is je eigen concentratie op?
-Het paard is 17, wordt misschien een dagje ouder en verbruikt in de eerste 20 min. zoveel energie dat ze daarna eigenlijk wel weer klaar is?

Heeft ze dit gedrag altijd vertoont met rijden in de afgelopen 3 jaar, of is het iets nieuws?
Gezien het karakter (van wat ik zo van je begrijp, jij kent haar natuurlijk beter) is het een paard wat graag voor je wilt werken en daarbij fijn te rijden is, tot de 20 minuten voorbij zijn.
Als dat zo is, denk ik niet dat ze 'dwars' probeert te zitten, maar het gewoonweg niet kan/als onprettig ervaart (denk hierbij dus aan lichamelijke beperkingen).

Ik ben niet zo thuis in de bitten, maar ik zou dit niet met een bit oplossen. Kijken of het bit wel lekker ligt en er misschien een andere beter past kan natuurlijk nooit kwaad. Een keertje bitloos proberen kan ook geen kwaad.

Je kunt ook een tijdje gaan rijden en dan veel stappen, weinig draf en niet teveel vragen. Maar wél langer als 20 min. rijden. Als ze het dan niet doet, kun je het inderdaad wel in de conditie/energie/concentratie-hoek gaan zoeken.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 15:29

Het feit dat je paard op 2 pinken te rijden is, is het bewijs dat je paard eigenlijk wel "ideaal" is voor jou paard. Indien te scherp/streng (in combi met jou hand natuurlijk) zal je paard juist achter het bit kruipen en niet zo fijn reageren. Indien te "zacht"(voor zover dat mogelijk is natuurlijk) of wanneer een paard zich er kan op vast zetten, dan kan je nooit op 2 pinken met een fijn licht contact rijden.

en als je toch twijfelt, dan zit er maar 1 ding op en proberen. De familie van de trenzen is groot. De ene loopt goed op een enkel gebroken en een ander juist op ongebroken of dubbelgebroken. De ene houdt van de beweegelijkheid van losse ringen of zelfs een rondraaiend tussenstuk (robart) en een andere heeft liever de stabiliteit van een bus-/ D- of kneveltrens.
De ene heeft veel plaats in z'n mond en heeft graag een dik bit en een andere weer een dun bit.

Monster_tos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-11 15:35

Ik rij bitloos met mijn andere paard, echter bij deze vind ik dat niet vertrouwd. Heb haar wel eens bitloos gereden maar ze vond de druk rond haar hoofd helemaal niks en was nog lastiger te houden dan dat ze anders soms is.
Dit gedrag heeft ze altijd al gehad, en is absoluut niks van de laatste tijd. Het is wel de laatste jaren sterk verbetererd. Concentratie is wel een hele goeie. Het is een vrij sensibel paard die erg snel afgeleid is.

Paul Versluis heeft een bittenbank waarbij je veel dingen kan uitproberen. Denk dat ik dat maar ga doen.