FRA supersingel dressuur. Ervaringen gevraagd.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Silence

FRA supersingel dressuur. Ervaringen gevraagd.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-11 15:12

Hallo Bokkers.

Ik ben op zoek naar een fijne dressuursingel voor de lange ritten die wij maken.
Tijdens mijn zoektocht kwam ik de FRA supersingel tegen.

Voordat ik deze aanschaf zou ik graag wat persoonlijke ervaringen horen, dus als iemand mij daar aan kan helpen hoor ik dat heel graag.

Alvast bedankt.

Rowenaduke

Re: FRA supersingel dressuur. Ervaringen gevraagd.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 16:08

ik heb hem, en ik vind hem veel fijner als een 'gewone' nylon singel.
hij is elastisch en rekt dus mee met het bewegen van je paard, alleen toch ben ik er niet helemaal tevreden over. momenteel heb ik er een van MSFC, dit is echt een superfijne mooie lederen anatomisch gevormde singel, hij is ook elastisch. deze vind ik nog veel fijner als de FRA.

Splash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 16:12

Ik vind het een hele fijne singel. Voor dat ik hem had was Spot altijd een beetje nukkig met aansingelen, sinds deze singel helemaal over. Ik singel 1x aan, kan uren buitenrijden en mijn zadel blijft als een huis liggen. Hij is ook goed schoon te maken en ik heb er al 2 jaar plezier van.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-11 19:35

Klinkt goed. Bedankt.

batje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 20:34

Het is een heel lekkere singel voor wat buikige paarden waarbij de singel snel in de weg zit omdat íe zo dun is. Mijn paard vond 'm ook erg lekker, maar mijn zadel lag er niet helemaal stil mee. Maar goed, ik heb ook wel een paard met enorm lastige bouw. Mijn stalhoudster heeft mijn singel nu en die is er helemaal gelukkig mee :)

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-11 08:52

Bedankt voor je reactie.

00peetje00
Woonplaats: Ik in gouda en Barney op de beijersche hoeve in stolwijk.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 10:46

Ik heb de singel ook. Ik ben er dik tevreden mee.

wenno

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 18:03

Ik heb ook zo´n singel en het is een echte aanrader,
goede gespen en oerdegelijk materiaal :j

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-11 19:02

Over het algemeen positieve reacties dus.

3uitenbeenJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 19:45

Ik verkoop hem en gebruik hem zelf met veel plezier. Bij mijn vorige paard gebruikte ik een zacht lederen singel en die was heeel gevoelig. Het paardje dat ik nu rij is blijkbaar nog gevoeliger en kreeg schuurplekken van de lederen singel: met de supersingel geen plekken meer.
Je krijgt de singel zelf niet uitgerekt, maar de singel beweegt wel met de buik van het paard mee, hij bestaat volledig uit elastiek(jes) en daardoor gaat de rek er ook niet uit.

Dabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 20:17

Ik heb hem ook gehad, en was er in eerste instantie ERG blij mee. Echter is hij vrij breed, en kreeg mijn merrie er kleine schuurplekjes van in de oksel... jammerrrr want het was echt een super singel!

MyrtheJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 20:19

Ook hier toch schuurplekjes. Nu overgestapt op mattes.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-11 20:37

Schuurplekjes moeten we niet hebben natuurlijk.

Grass

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 13:02

Ik heb de singel nog maar net. Heb mijn paard geschoren, dus heb uit voorzorg een BR bontje erbij gekocht en dan heb je geen last van schuurplekjes. De singel bevalt wel goed. Mijn paard is wat nukkig met aansingelen, maar dat hoeft met deze singel maar 1x. Dat scheelt. :) Ben er tot nu toe tevreden over, merk geen gigantisch verschil met mijn neopreen singel, maar kan me voorstellen dat het elastische fijner is voor het paard.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-11 15:04

Bedankt voor je reactie.
Heb hem vandaag in handen gehad, vond het persoonlijk wel een hele ruwe singel.

3uitenbeenJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 17:33

Hij voelt inderdaad ruw en ook scherp aan, maar juist doordat hij zo dun is komt het velletje ook minder snel klem te zitten en dus minder kans op wrijving. Wat ook altijd goed is, even het voorbeen naar voren trekken...

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 00:25

Ik rijd ook al een paar jaar met FRA singels (al heten de mijne geloof ik nog Westip :+ ). Ben er meer dan tevreden over. Heel fijn voor het paard, en hier echt nooit last van schuurplekjes. En 2 van mijn paarden zijn allergisch voor Neopreen (krijgen daar echt binnen een half uur plekken van) Met de FRA nooit geen last gehad. Hij lijkt heel ruw, maar is echt super zacht voor de huid. Ik heb alleen de western uitvoering :+ Maar ben op zoek naar een dressuuruitvoering en een VZ uitvoering, iemand nog tips voor shops om die te kopen??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 00:28

Ik ben zo'n FRA supersingel (dressuur) op maat voor mijn shire laten maken, 1 meter lang. Wat ik niet helemaal snap aan die singel is wanneer je moet stoppen met aansingelen. Je hoeft maar 1 keer, dat snap ik, maar ik kan eeuwig door blijven trekken. Bij een normale singel weet je dat je hem bij bv het 6de gaatje niet strakker kan krijgen, maar deze blijft rekken en rekken.
Hoe weten jullie dat hij niet te strak zit?

Grass

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 08:53

Mijn paard maakt zich nog wel eens bol met singelen, dus ik singel nog wel een keertje na als ik erop zit. Verder doe ik de singel zo straks als ie kan, zonder dat ik er flink aan rop en trek. Als je er veel moeite voor moet doen om de singel in het gaatje te krijgen dan zit 'ie te strak vind ik.

Navanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 09:06

Niet doen.. Elastieke singels knellen de borstspier af, waardoor ze vaak narrig worden bij het aansingelen. Liefst een leren singel kiezen, en anatomisch gevormd. MSFC heeft inderdaad zo'n singel.

Grass

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 09:08

Uh... :? Heb jij je verdiept in wat voor singel de FRA-singel is... Deze is juist zo ontworpen dat de singel fijn zit voor het paard. Mijn osteopaat heeft deze singel zelf ook en raadt 'm aan. Mijn paard was altijd narrig met singelen maar met deze singel niet meer..

Navanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 09:59

Ja dat heb ik, :) ik brul nooit zomaar iets. haha.
Iedereen mag toch wat anders vinden? :)

Om het maar even heel simpel te maken.. Doe een ergens om je lijf een elastiek, en ergens een leren bandje.. Waar krijg je eerder last van?? Elastiek knelt namelijk de spieren af.

Leer kan heel strak zitten, maar alleen als jij zelf de singel te strak aantrekt. Alles waar TE voor staat is sowieso nooit goed, dus ook niet voor veel en strak aansingelen.

Daarom zeg ik, kies voor een anatomische singel. Liefst nog door een zadelmaker gemaakt.

Niemand weet wat er op lange termijn gebeurd met die elastische singels.. het is namelijk niet onderzocht, iemand heeft iets bedacht, en hoep daar gaat de hele kudde. Wie weet zorgt het op lange termijn wel voor Atrofie... Ik wil eerst een onderzoek zien.
Laatst bijgewerkt door Navanja op 05-12-11 10:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Grass

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 10:04

Iets anders vinden mag, maar ik vond dat je het er niet echt als een mening neerzette, maar suggereert dat deze singel ervoor zorgt dat ze narrig worden doordat het een elastische singel is. Terwijl ik toch meerdere paarden ken die lastig waren met aansingelen en dat met deze singel niet zijn. Ik heb er dus een hele andere ervaring mee en daarom vond ik 'Niet doen.. e.v.' niet echt een goed advies bij deze singel en vroeg ik me af of je wist dat dit een andere singel is dan de meeste elastische singels, door de goede drukverdeling en de mate van elasticiteit. Vandaar ;)

torgil

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 10:08

De FRA singel is super fijn. Mijn fjord geeft totaal geen reactie meer met aan singelen en hij zit na 1x gewoon goed! Hij is ook leverbaar bij buitenzinnig.nl en FRA zelf.

Navanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 10:15

Ik was nog bezig met mijn aanpassing ;)

Wel eens over nagedacht dat je met die elastische maar een keer aansingelt, en met de leren vaker, en misschien dus onbewust strakker?

Overal kan je anders naar kijken..