Zadel beoordelen aan de hand van foto's? *met foto's*

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Shrrrn

Zadel beoordelen aan de hand van foto's? *met foto's*

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-11 15:52

Het zit zo; ik heb een aantal weken geleden een zadel besteld (zadelmaker is geweest en hebben verschillende zadels gepast). Ik heb hieruit een zadel uitgekozen waarvan de kussen nog niets moesten worden opgevuld. Het zadel werd meegenomen en opgevuld. Nu heb ik het zadel opgehaald maar blijkt het door verschillende mensen op stal meegekeken niet te passen. Zadelmaker op gebeld en het verhaal voor gelegd. Nu moet ik foto's doormailen zodat hij kan zien hoe het zadel ligt?

Hoe denken jullie hierover? Zal de foto's even uploaden zodat jullie er ook na kunnen kijken.
Mijn punten zijn:
- Veel te hoge schoft
- Knelt bij de schouderbladen
- Kussen drukken alleen aan de achterkant van ut zadel
- en je kunt aan de zijkant onder het zadel door kijken.

Terug brengen?

Heb even het logo van het zadel eraf gehaald omdat ik het niet netjes vind iemand via internet te beschuldigen.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Hier zie je dat je er onder kunt kijken vanaf de zijkant:
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Martine op 07-11-11 18:04, in het totaal 2 keer bewerkt
Reden: Foto's in openingspost gezet, titel aangepast

Anoniem

Re: Zadel beoordelen aan de hand van foto's?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 15:53

Nouja met al deze punten zonder dat ik de foto's gezien heb, zeg ik JA terug brengen!

Maar ik ben heel benieuwd naar de foto's

HTM

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 15:55

Als een zadelmaker het aanmeet, dan met hij ook komen kijken nadat hij een aanpassing heeft gemaakt vind ik persoonlijk.
Je ziet tegenwoordig heel veel zadelmakers die 1 keer kijken, je zadel verbouwen, en dan zeggen dat het goed moet liggen.
Je zadel ligt niet goed zeg je, dus hij moet komen kijken, daar betaal je uiteraard voor toch?

En vanaf een foto is wel voor een deel te zien of die goed ligt of niet, maar nooit 100%.
Knellen op de schouder en rug kun je namelijk niet zien op een foto.

joyce_eddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 15:58

ik ben dan ook wel benieuwd hoe je zadel nu ligt! maar idd ik zou het wel terugbrengen je zadelmaker klinkt als een prutser

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 16:05

Terug brengen en op zoek naar een goede zadelmakker/passer!
Je kan onmogelijk een nieuw zadel beoordelen aan de hand van foto's! Uiteindelijk ligt het zadel anders als de ruiter er op gaat zitten.
Natuurlijk kan je op een foto een heel slecht passend zadel wel herkennen.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 16:12

De kamer vind ik wel meevallen, maar ik denk dat je het zadel ook te ver naar voren hebt liggen.
Het lijkt ook erg klein.

WilmaW

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 16:12

houd je er wel rekenig mee dat een zadel nog na kan zakken en als er iemand op zit ook al meer aansluit.

Shrrrn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-11 16:17

Maar als het gaat zakken dan gaat het waarschijnlijk toch nog meer drukken op de schouderbladen.
Laatst bijgewerkt door Shrrrn op 04-11-11 16:31, in het totaal 1 keer bewerkt

sharonalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 16:30

wat betreft de schoft, wees blij dat je wat extra ruimte hebt ;)
als je aansingelt en er vervolgens op gaat zitten zakt hij namelijk nog best een stuk naar beneden ;)

verder kan ik het niet beoordelen ;)

HTM

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 16:31

Ik vind hem ver naar voren liggen op de schouder, en idd erg hoog.

Zou gewoon terug gaan

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 16:34

Ik denk ook dat het te ver naar voor ligt, het moet toch achter de schouder komen? Niet? Ziet er verder niet slecht uit denk ik.

Shrrrn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-11 16:51

Ik vind het echt lastig aangezien ik er geen verstand van heb en je er vanuit gaat dat de gene die het aanmeet het wel weet maar ben nu echt aan het twijfelen.

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 16:54

Op een foto kan je SOMS wel zien of een zadel NIET past, maar je kan nooit zien dat een zadel past. Daarvoor moet (een deskundige) het zadel worden nagevoeld en in beweging worden beoordeeld. Dat kan dus alleen IRL.

Wat ik wel kan zeggen is dat het zadel niet aan lijkt te sluiten bij je paard. Hij ligt te ver boven het paard. De schoft is niet per se te ruim, dat is niet zozeer een groot probleem, de aansluitng van de kamer op de rug van je paard is belangrijker.

bergrijp ik goed uit je OP dat je zadel brugt?

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 17:00

Dat je er 'aan de zijkant onderdoor kan kijken' komt imo gewoon omdat het een nieuw zadel is, daarvan is het zweetblad nog stug...Dat komt vanzelf goed bij gebruik. Dat deel van het zadel is sowieso flexibel en vormt vanzelf naar je been en je paard, daaraan kan je echter op deze manier echt niets zeggen over het al dan niet passen van het zadel. Daarnaast vind ook ik het zadel te ver naar voren liggen.

Ik vind sowieso dat een zadel na het aanpassen nog op de rug nagekeken moet worden, een zadelmaker die dat niet doet zou ik niet vertrouwen...

Shrrrn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-11 17:03

s6801881 schreef:
Op een foto kan je SOMS wel zien of een zadel NIET past, maar je kan nooit zien dat een zadel past. Daarvoor moet (een deskundige) het zadel worden nagevoeld en in beweging worden beoordeeld. Dat kan dus alleen IRL.

Wat ik wel kan zeggen is dat het zadel niet aan lijkt te sluiten bij je paard. Hij ligt te ver boven het paard. De schoft is niet per se te ruim, dat is niet zozeer een groot probleem, de aansluitng van de kamer op de rug van je paard is belangrijker.

bergrijp ik goed uit je OP dat je zadel brugt?

Ja, er is een open ruimte tussen de voorkant en de kussen aan de achterkant. Waardoor hij nu erg drukt op de kussen achter.

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 17:18

Dat hoort echt niet te kunnen bij een goed gepast zadel. Terug ermee, want dit is niet een foutje in het opvullen, in dit geval zou ik zeggen: de boom zelf sluit neit aan bij de vorm van de rug van je paard. Wel schandalig zeg, dat dit je gebeurd bij een zadelmaker :(:)

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 19:48

Idd hele grote kans dat het zadel brugt. Zadelmaker erbij halen. Maar gezien de bouw van je paardje (diepe rug en oplopend kruis), denk ik dat een zadel met te rechte boom en keilkussens (en daar lijkt t wel op bij dit zadel) geen goede optie is.

Shrrrn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-11 09:29

Reactie zadelmaker; Ik had er eventjes opgereden als ik jou was. Hij ligt bij de schoft iets te hoog maar zakt zeer snel in. Rij er even mee en als het na 2 weken niet goed ligt dan kom ik even langs. Is dat een slim idee??

Het paard en het zadel gaan namelijk nog vormen

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-11 09:35

Ik vind het geen slim idee, waarom komt hij zelf niet kijken of het zadel goed ligt? Kleine moeite

MariekeA

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-11 09:42

Leg het zadel eerst een sop zijn plek en plaats dan nog eens foto's... Je hebt hem nu over het schouderblad liggen, waardoor het voor te hoog ligt. Dan gaat elk zadel bruggen.

Erg veel groter kan het zadel niet, want daar is geen ruimte voor op de rug van het paard.

x_Quinta_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-11 09:50

Shrrrn schreef:
Reactie zadelmaker; Ik had er eventjes opgereden als ik jou was. Hij ligt bij de schoft iets te hoog maar zakt zeer snel in. Rij er even mee en als het na 2 weken niet goed ligt dan kom ik even langs. Is dat een slim idee??

Het paard en het zadel gaan namelijk nog vormen

Noooouuu, Weet die zadelmaker dan niet dat een niet-passend zadel helemaal niet fijn is voor je paard. Om dan maar te adviseren om er even op te gaan rijden. Moest het dan straks toch niet goed zijn, ga je wel een tweedehandszadel moeten inleveren, terwijl je nu al, in nieuwstaat, van alle kanten hoort dat ie niet goed is.
Plus!! Als ik een zadelmaker zou zijn (of iets anders verkoop) en ik hoor klachten/ontevredenheden/twijfelingen, dan zou ik toch als de bliksem maken dat ik daar was. Je wil toch ook kwaliteit en goede reclame afgeven toch?
Maarja ik he, ik....

2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-11 09:52

Zadel moet verder naar achter. Ben alleen bang dat de keilkussens in zijn rug blijven drukken. Daardoor ligt een zadel vaak weer voorover en meten ze je een smallere boom aan (die te smal is).

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-11 09:58

Het 'lijkt' op deze foto's niet goed te liggen... het lijkt te ver naar voren te liggen en oogt als een glijbaan.
Ik acht de kans vrij groot dat je met je bips achter op de lepel eindigt tijdens het rijden.
Maar goed, soms kan een foto heel erg vertekenen.... dus slag om de arm hier.

Iemand die zijn/ haar vak goed verstaat en serieus neemt zal zichzelf ervan willen verzekeren dat een zadel echt goed past; schade aan de rug is zomaar gemaakt... en het lijkt me dat iemand dat niet op zijn/ haar geweten wil hebben.
Ik vind het niet correct dat een zadelmaker niet zelf het zadel op het paard MET ruiter komt aanpassen..... maar weet ook dat er erg veel kaf tussen het koren loopt, niet iedere zadelmaker is even kundig.

Ik denk dat je een kundig iemand alleen al herkent aan het feit dat ze van het eerste bezoek, tot het afleveren van het eindproduct, zelf het passen willen doen en het zelf willen afleveren... dat vind ik althans wel normaal.
Ik zou gewoon nogmaals bellen en aangeven dat je graag kundige ogen wilt laten kijken, en dat dit ook de reden is dat je een zadelpasser hebt laten komen... je vind het zelf lastig in te schatten, en wilt je paard niet beschadigen. Genoeg reden om diegene in de auto te laten stappen richting jou toch?

Is het wel een kundige/ gediplomeerde persoon?

ps: het zadel is een veelzijdigheidszadel? Zweetblad lijkt flink naar voren gesneden.... dan kan het soms een beetje vertekenen. Qua lengte is het zadel kort volgens mij, maar als ik goed kijk denk ik dat jouw paard ook een kort zadel nodig heeft? In die zin is 'kort' en 'iets naar voren gesneden' geen enkel probleem, ik vraag me alleen af waarom het zo 'bergopwaarts' ligt....

HTM

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-11 10:12

Niet met het zadel gaan rijden, dan kun je deze nooit meer terug brengen!!!
Ik zou als hij niet wil komen kijken het zadel terug brengen, en op zoek gaan naar een ander die zijn vak wel verstaat.
Ik denk ook dat je een ander soort zadel bij je paard moet gaan zoeken, 1 die voor lager ligt, maar achter ook dunnere kussens heeft.

joyce_eddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-11 10:32

idd. ik zou ook niet gaan rijden,. dat betekend dat je een 2e hands zadel hebt! zou terugbrengen en ergens anders verder zoeken