zadel zit raar, nadat hij bij zadelmaker geweest is.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

DlovesC

zadel zit raar, nadat hij bij zadelmaker geweest is.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-11 21:23

nou, zoals de titel het al zegt.
ik heb 2 weken ongeveer een zadelmaker laten komen.
en die zij dat het zadel voren te veel drukt, en achter helemaal niks opvangt.
dus hij dat voren bijgevuld, waardoor het zwaartepunt natuurlijk verplaatst.

maar mijngod, wat zit het zadel nu verschrikkelijk voor mij! en dan automatisch ook voor mijn paard
want ik kan niet eens meer fatsoenlijk lichtrijden, mijn stijgbeugels zijn in geen elke manier meer gelijk te krijgen
dus geen gelijke druk in de stijgbeugels.

nu is mijn vraag, zou dit gewoon aan mezelf kunnen liggen?
want mijn paard snapt ook niet meer wat het baasje zo boven hem allemaal aan het doen is.

advies zou dus echt behulpzaam zijn.

Lurrie

Re: zadel zit raar, nadat hij bij zadelmaker geweest is.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 21:27

Lastig probleem! Bij zadels is het al gauw moeilijk in te schatten wanneer hij nou precies goed ligt!
Weet je zeker dat je een goeie zadelmaker hebt? Goede recensies erover? Ik heb nou meerdere keren mijn zadel laten opvullen, bij verschillende zadelmakers maar dan krijg ik achteraf te horen dat diegene toch niet echt betrouwbaar zou zijn... Nu krijgt mijn paard een beetje drukplekken, onder de schoft, in de vorm van haartje die door de war zijn 'gedraaid'.. Ik weet ook niet goed bij wie ik het beste terecht kan, maar misschien dat je even een andere/betere zadelmaker kan laten kijken?

TinePine

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 21:32

Het klinkt mij nogal raar in de oren dat een zadel welke aan de voorkant te krap is ook nog wordt opgevuld. Heb je misschien een foto van hoe het ligt?

TinePine

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 21:33

Sorry ik lees verkeerd. Het druk aan de voorkant. Nu zit je achterover? Daar denk ik aan als je zegt dat je niet meer kunt ligtijden. Je moet nu ´bult op´

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 21:35

Het is denk ik toch gewoon een kwestie van wennen voor jou. Als jij er weer ontspannen in kunt zitten, kan je paard ook weer makkelijker loslaten.

Ik had voordat ik dit dressuurzadel had, een vz zadel, zelfde merk, maar toch heb ik een maand nodig gehad om te wennen aan de andere zit.

DlovesC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-11 21:49

oke, dus waarschijnlijk gewoon kwestie van wennen?
ik laat in iedergeval mijn rij instructrice er morgen eens oprijden,
want had ook het idee dat het ritme ongelijk ging.

en ik zal morgen wel eens foto's maken, als ik het niet vergeet!

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 21:51

Laat haar goed kijken naar de bewegingen van je paard en hoe je zadel zich houdt in die bewegingen en met jou in het zadel. Hou wel in je achterhoofd dat je instructrice waarschijnlijk geen zadelpasser is ;-)

DlovesC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-11 21:53

kleinvosje@ ja tuurlijk zal ik dat in mijn achterhoofd houden :) maar zij rijd neem ik aan ook in veel verschillende zadels en verschillende paarden, als zij er geen problemen mee heeft. dan weet ik dat het dan waarschijnlijk aan mezelf zal liggen.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 21:55

Het kan best zijn dat je paard een beetje spierpijn heeft, omdat het zadel nu anders op zijn rug ligt. Dan heeft ie ook een andere manier van lopen. ik ben benieuwd dat ze ervan vindt!

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 21:57

ik zou je aanraden om een ander even te laten voelen hoe het rijdt, dan weet je of een ander het ook voelt en dus toch iets mis is evt. met het zadel.

DlovesC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-11 22:20

haha, ik zal jullie op de hoogt houden!
en als er dus indd iets verkeerds aan de hand is of wat dan ook, ben ik natuurlijk meteen de zadelmaker op. en die ziet maar hoe die het wel goed geregeld krijgt, toch?

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 22:21

Ja, mee eens, als je twijfels hebt over zijn werk, gewoon even contacten. Een goede zadelmaker zal daar geen problemen om maken!

DlovesC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-11 22:24

vind het zowiezo raar, hoe ze kunnen inschatten hoeveel erbij moet worden opgevuld.
daar bedoel ik dus mee, dat ik snap dat ze aantekeningen maken enz. maarja, als je op je werkplaats bent
en het paard niet voor je neus hebt staan, lijkt me dat erg moeilijk? maja goed

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 22:25

Maar daar is het een zadelmaker voor denk ik, die kan dat dan misschienw el door zijn ervaring?

Zirano

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 22:26

second opinie zadelmaker// voordat je de rug van jouw paard hebt vast gereden

DlovesC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-11 22:28

jaja, dat neem ik aan. lijkt mij alleen erg moeilijk, maja ik heb daar dan natuurlijk ook geen ervaring in

Zirano @ ja daar was ik ook al bezorgd voor, ik heb dus ook niet door gereden toen het gewoon TE lastig ging.
en was ook paar keer ziek, waardoor ik ook niet kon rijden.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 09:38

Ik zeg ook: haal er voor de zekerheid een andere zadelmaker erbij. Je zou niet zoveel last horen te hebben van een zadel dat is bijgevuld.

Helaas is de ene zadelmaker de andere niet.. en soms doen ze ook wel eens iets wat gewoonweg niet goed is.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 09:41

DlovesC schreef:
vind het zowiezo raar, hoe ze kunnen inschatten hoeveel erbij moet worden opgevuld.
daar bedoel ik dus mee, dat ik snap dat ze aantekeningen maken enz. maarja, als je op je werkplaats bent
en het paard niet voor je neus hebt staan, lijkt me dat erg moeilijk? maja goed

En heb je het zadel daar opgehaald of is de zadelmaker opnieuw komen passen?
Ik vind het altijd heel knap dat ze vanaf aantekeningen je zadel aan kunnen passen en dat het dan maar goed moet liggen.
Ik geef zelf toch de voorkeur aan een zadelmaker die het ter plekke aanpast, nog eens op je paard legt, je er op moet rijden, desnoods weer aanpast. Zodat hij meteen kan zien hoe het op je paard ligt.
Dus mijn tip ook: laat er eens een andere zadelmaker naar kijken.

DlovesC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-11 23:41

Hallo mensen, ben heel blij met julie reacties. Ik had vandaag les, dus ik liet mn rij instructrice kijken en die zei dat het voren te strak zat. Ik laat er ook indd eens een andere zadelmaker na kijken. Jammer dat het nu alleen nog slechter zit.. Maja goed, ervaring rijker. En mij lijkt het indd ook prettiger als er een zadelmaker is die daar meteen alles doen.

Heeft iemand misschien een aanrader?

Zirano

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 23:44

welke buurt woon je
ander hsb je Fugers of stubenitsky

thebjank

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 23:44

Bij twijfel; zadelmaker terug laten komen! Indien jij (denkt) bij hem/haar niet meer terecht te kunnen zou ik proberen je geld terug te krijgen zodat je het door een betere zadelmaker kan laten herstellen.
Succes meid!

DlovesC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-11 23:48

Amanda@ ja de zadelmaker is komen kijken, heeft dus na het zadel gekeken. Aantekeningen gemaakt, me uitgelegd dat die beugel of hoe heet zowat boven bij de schoft te wijd is, en dus op een verkeerd punt drukt. En het dus boven wat meer moet bijvullen zodat de druk op de goeie plek komt. Was ook de bedoeling dat het zadel achter op de rug zou komen te ligge, omdat die erboven zweef. Maar dat is nu nog steeds. en heb hem moeten afhalen nadat hij mijn zadel meegenomen heeft.

En dan vraag je andere mensen, krijg je te horen ' ja een zadel kan nooit perfect liggen '.
Naja, heb er dus wel veel voor over dat dat dus juist WEL het geval zal lopen, want wil mijn paard geen onodige pijn geven!

Zirano@ ik woon in zuid-limburg.

thebjank@ ja en dat ga ik ook proberen, dankjewel!

Caro1964

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 20:17

Ik heb je een persoonlijk bericht gestuurd met advies. Succes!

xFlyff

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 21:55

Ik heb dit ook wel eens gehad met een zadel. Dit kwam doordat het zadel naar achteren was gaan kantelen en dan ga je automatisch meer op de lepel zitten. Ik hoop voor je dat het opgelost kan worden, een slecht passend zadel is de nachtmerrie van elke paardenliefhebber!

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 22:08

Caro1964 schreef:
Ik heb je een persoonlijk bericht gestuurd met advies. Succes!

Ik zag van jou in een ander topic ook al dat je een pb had gestuurd, maar wellicht is het zinvol om gewoon je tips hier neer te zetten, dan hebben wij er allemaal misschien wat aan!