Wat is nou écht een goed zadel?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Kirstenx

Wat is nou écht een goed zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-11 15:58

Hallo Bokkers!

Ik zoek voor mijn 4 jarige ruin een goed zadel, maar ik word er een beetje moedeloos van.
De ene geeft het advies om te wachten tot hij uit gegroeit is en de andere zegt dat het belangrijk is nu een goed zadel te vinden.
Hij is momenteel 1,76 m ong en weinig bespiert rond de schoft. (komt mede door mijn vorige zadel) Ik vind het heel lastig om voor hem een goed zadel te vinden. De ene is te breed en drukt op zijn schoft en de ander weer te smal.
Ik rijd nu met een Barnsby zadel en een prolite pad eronder. Dit zit niet perfect, maar gaat opzich.

Ik zat zelf te denken aan een WOW zadel of een anatomica. Een WOW zadel, omdat je die kan veranderen. Hij groeit nog en dan lijkt me het handig om een zadel te hebben wat je makkelijk aanpast. Verder heb ik ook goede verhalen gehoord over de anatomica.

Dus daarom mijn vraag: Wat zijn jullie ervaringen met deze zadels? Of hebben jullie misschien andere tips?

Brand los!

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 17:09

Een echt goed zadel is het zadel wat netjes op je paard past en wat lekker voor jou als ruiter zit...

Ik denk niet dat je naar merk moet kijken.
Dat ligt bij iedere combinatie anders.

Zadelmaker laten komen desnoods verschillende en div zadels proberen.
Het ligt ook hoe groot je zoek gebied is aan je budget........

Sjoos

Re: Wat is nou écht een goed zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 17:13

Probeer Arno Brandt eens, hier ben ik ook geeindigt na van alles gepast te hebben maar niets lukte. (Paard van 1.80 met zeer hoge schoft, iets weke rug) Hij maakt zelf zadels, dus kan alles aanpassen op jou en je paard. En later weer mocht dit nodig zijn.
www.brandt-zadels.nl

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 17:13

Ilverette

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 17:27

Een paar zadelmerken die zadels leveren van goede kwaliteit die aanpasbaar zijn: Sommer, Fairfax, (Oude model is er uit en heel nieuw model in de plaats gekomen http://www.fairfaxsaddles.co.uk ) Kieffer met aanduiding Excellent, Kent & Masters (lager budget, rond 900 euro) Massimo en Bates. Maar Bates heeft meestal 'cair' kussens en daar is niet iedereen over te spreken. Prestige en Passier zijn vaak ook aan te passen.

KSB

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 18:19

Ik heb vandaag mijn (aangepaste) Anatomica gekregen, mijn nieuwe paard is ook 4 en zelfde verhalen gehoord als jij, maar over half jaar weer controle! En ben er super blij mee

Als je wilt heb ik een foto!

p.s: heb hiervoor 4 jaar met een bates gereden met andere paard, ligt super maar heb ik heel weinig steun aan bij zo'n jonkie!

arizonagreen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 18:21

Ik zou gaan voor een WOW dan (: Dat zadel heeft mn moeder ook, en haar paard heeft een nogal lastige rug, makkelijk aan te passen, en zitten HEERLIJK!

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 18:23

Een goed zadel is dat zadel dat past op je paard en past bij jouw bouw. Dat natuurlijk onder de voorwaarde dat het materiaal ook in orde is. Maar dan geld vaak ook: een slecht zadel pas geen enkel paard goed en een zadel van goede kwaliteit luistert erg nauw qua pasvorm. Natuurlijk, elk kwaliteitszadel heeft voordelen, maar ook nadelen. En het is erg afhankelijk van jou, en de bouw van je paard, of een zadel "goed" is. Een WOW is bijvoorbeeld echt een kwestie van proberen. De een rijd er zo mee weg, en de andere kan er nooit echt lekker in zitten.

kortom, op jouw vraag is geen eenduidig antwoord te geven.

levine

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 18:24

Ik heb sinds kort ook een Anatomica (geen jong paard, maar wel eentje met een lastige rug), wat is dat zadel fijn zeg!
Het zit als een huis en geeft het paard veel vrijheid in z'n lopen. Ik zou als ik jou was toch nu al voor een goed zadel gaan.
Misschien een tweedehands zadel aan laten passen?

Jodyy93

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 18:24

mij lijkt het handigst om een zadelpasservice om advies te vragen(dan eentje onafhanklijk van een merk) persoonlijk vind ik hulseboss heel erg fijn, maargoed dat lig per ruiter en paard verschillend!
succes er verder nog mee!

Kirstenx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-11 18:33

Bedankt voor alle reacties! Ik kan er zeker wat mee.

@Kaitlin; fijn dat het zadel zo goed ligt! Ik zou graag een foto zien.

@Barcelano @s6801881 ; Natuurlijk, dat snap ik ook. Een zadel moet passen onafhankelijk van het merk. Mijn vraag is alleen naar ervaringen over deze 2 merken zadels. Dit lijken mij hele fijne zadels. Dat wil niet zeggen dat ze perfect zijn voor mij en mijn paard, dat is mij zeker duidelijk.

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 18:35

Dan nog is het, zeker met de WOW echt uitproberen. Ikzelf kan er niet lekker op zitten, en doorzitten, terwijl ik op een startrekk als een huis zit. De Anatomica is fijn en van goede kwaliteit, en erg goed aanpasbaar, dus dat is een zadel dat een paardenleven mee kan. Ik denk dat je in dit geval gewoon moet passen en proberen. Helaas is dat met een WOW soms makkelijker gezegd dan gedaan, aangezien opvallend weinig WOW retailers een uitgebreid testassortiment hebben.

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 18:50

s6801881 schreef:
Een goed zadel is dat zadel dat past op je paard en past bij jouw bouw. Dat natuurlijk onder de voorwaarde dat het materiaal ook in orde is. Maar dan geld vaak ook: een slecht zadel pas geen enkel paard goed en een zadel van goede kwaliteit luistert erg nauw qua pasvorm. Natuurlijk, elk kwaliteitszadel heeft voordelen, maar ook nadelen. En het is erg afhankelijk van jou, en de bouw van je paard, of een zadel "goed" is. Een WOW is bijvoorbeeld echt een kwestie van proberen. De een rijd er zo mee weg, en de andere kan er nooit echt lekker in zitten.

kortom, op jouw vraag is geen eenduidig antwoord te geven.

Hier kan ik het niet anders dan mee eens zijn.
Ik heb zelf nu ook een Wow, en die ligt nu stof te happen. Mijn paard heeft zijn balans onder het zadel nog niet gevonden, en dat word door de Wow naar de ruiter versterkt. Ik kon op een gegeven moment alleen nog maar overleven in het zadel, laat staan dat ik in staat was fatsoenlijke hulpen te geven. Op mijn vorige paard was een Wow echt een uitkomst :j , en een verademing in zijn manier van bewegen. En daar lag voor de Wow ook een goed passend zadel op.

KSB

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 20:08

Kirstenx:

Paard was een beetje moe van het rijden voor de zadelmaker (is 3 mnd goed onder het zadel) dus wou niet meer poseren haha!
Maar wel een duidelijk beeld van mijn nieuwe zadel! :D

Afbeelding

Kirstenx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-11 13:37

@Kaitlin; bedankt voor de foto. Ziet er super uit! Jou paard is inderdaad wel het zelfde type als die van mij. Merkte je ook verschil door dit zadel?

KSB

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 14:07

jaa heel veel verschil! Zit rechter en meer gesloten, als hij uit balans raakt of bijvoorbeeld opzij springt schuif ik veel minder.

papillon1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 14:14

Ik heb onlangs voor mijn paard een zadel van Ninon Schutte gekocht.
Het zadel zit super voor mij en daarnaast ligt het goed op de rug van mijn paard. Mocht het paard meer bespiering krijgen, dan kan Ninon het zadel hierop aanpassen.

http://www.zadelatelier.nl/

manutjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-11 17:55

Ik heb ook een paard van 4 (waar ik helaas vanwege zijn gezondheid nu niet meer op kan rijden). En ik was ook altijd van mening om te wachten tot hij uitgegroeid is met een nieuw zadel kopen. Ik reed in het begin met een wintec, zodat ik de boom kon verwisselen naarmate hij groeide, maar dat zadel paste dus niet meer, waardoor ik dus echt een nieuw zadel moest gaan kopen. De zadelmaker raadde mij Kent&Masters aan waar ik al ervaring mee had (niet te duur, wel super fijn en goede kwaliteit), bij dat zadel kan de voorboom namelijk ook verwisseld worden, dat kan je alleen niet zelf. Ik heb dat zadel ook voor ons andere paard, en daar rijd ik altijd super fijn mee.

In mijn onderschrift staat het zadel te koop, dan kan je zien hoe hij eruit ziet. Ik heb een 17 inch gekocht, omdat mijn paard een korte rug heeft, maar door die verwisselbare boom kon er toch een boom in die iets breder is als de medium die je vaak ziet, zodat mijn paard hem ook paste. Mijn paard is wat overbouwd (het is een paint, dus ook nog eens brede schouders en weinig schoft) maar dit zadel heb ik nooit klachten over gehad. En de nieuwprijs valt ook mee, die ligt ergens rond de €900,- euro geloof ik.

Pas_de_Deux

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-11 19:31

Wij verkopen heel veel Kent & Master zadels, dit zijn inderdaad fijne zadels omdat ze ruim aan te passen zijn. Het is anders dan Wintec, Wintec wordt, hoe breder de boom, hoe smaller de gullet (ruimte tussen de kussens).

Kent & Masters zadelbomen zijn los verkrijgbaar, en kun je echter wel zelf verwisselen.
Dit natuurlijk wel het beste in samenwerking met een ervaren zadelmaker.

Suzanne_18

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-11 21:57

Misschien is een Sommer zadel een optie voor je. Deze zadels hebben een boom die standaard van maat 28 tot 38 versteld kan worden en dus met je paard mee kan groeien naarmate hij breder of smaller wordt. Daarnaast kan, indien nodig, het zadel geheel voor jou een je paard op maat gemaakt worden. Op de site kan je meer info vinden; http://www.sattelmacher.com

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-11 22:05

@kaitlin het lijkt mij dat t diepste punt van jouw zadel te ver achterin ligt..oa te zien aan je stijgbeugelriem ,die hangt niet recht af en je singelstoten lopen ook niet recht.. ik vind het zadel niet goed liggen.
on topic, heel goed uitproberen wat jou en je paard past, ik ben erg te spreken over wow maar zoals al eerder gezegd het hoeft niet voor ieder paard of ruiter de uitkomst te zijn.
Voor degene die zo enthousiast over de brandzadels is, je gelooft toch zeker niet dat arno al die zadels zelf in elkaar zet he? hij besteld ze gewoon bij de fabriek in engeland hoor...

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-11 22:10

Jammer dat je Barnsby niet perfect ligt, ik ben echt heel erg blij met de mijne. Op maat voor mij(extra ruimte in de zit en wrongen precies goed voor mijn benen) en mijn paard (medium-wijde boom met extra ruimte bij de schouder ivm schoft en rondgeribt)gemaakt.

Met zo'n jong paard en als de pasvorm nu al niet (echt) slecht is zou ik een zadelmaker laten komen om te kijken of hij zo gevuld/vermaakt kan worden dat hij wel perfect ligt.
Een nieuw (maatwerk zadel) zou ik pas nemen als je paard is uitgegroeid.

Mirr89

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-11 22:13

Ik snap je kwestie lastig, enerzijds is het het beste om nu een goed zadel te nemen en straks een eventueel ander zadel, misschien hoef je dan ook alleen de boom te verwisselen of moet er meer of minder opgevuld worden. Je kunt ook overwegen om nu een tweede hands zadel/goedkoper zadel (zoals een goedkopere versie Wintec) te nemen, eventueel later te verkopen en dan een ander zadel te nemen. Zelf ben ik erg positief over de Fryso zadels & KN zadels. Wintec vind ik trouwens ook goede prijs-kwaliteit zadels.

Zelf heb ik nog nooit van de zadels gehoord die jij hebt genoemd

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-11 23:29

Ik heb een Wow gekocht voor mijn paard toen hij 3.5 jaar was, nu een jaar verder is het zadel al 4 boommaten verbreed. Met een ander merk had ik dus alweer een nieuw zadel moeten aanschaffen.
Ik ben heel tevreden over mijn zadel en mijn jonge paard loopt er fijn onder. En geen zorgen met de groei want dat is met een kleine aanpassing zo weer passend, echt ideaal!

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 12:27

Heb zelf geen ervaring met WOW zadels. Hoor er verschillende dingen over, zowel positief al negatief.

Heb zelf een Ruiz Diaz dressuurzadel. Zit heerlijk zacht, zachte vulling (dus comfi voor je paard), ligt bij mijn paard prima en het mooiste, je kunt de bomen verwisselen. Heb zelf een 5-jarige, en die is binnen een paar maanden 2 boommaten gegroeid. Ben heel blij dat ik geen zadel met vaste boom heb, anders had ik nu voor de 3e keer een nieuw zadel kunnen kopen :')

Dit is 'm trouwens :)
Afbeelding