Zadel past niet?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Eline91

Zadel past niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-11 21:31

Ik heb eind juni een zadel gekocht voor Sem, er is daarvoor iemand aan huis geweest om zadels te passen en ik heb een zadel gekocht dat volgens haar paste op hem. Het is een Bates zadel met verwisselbaar kopijzer.

Als ik nu mijn zadeldoekjes bekijk, zie ik dat ze aan de onderkant vuil zijn op de plaats waar het zadel ligt, maar dat er net achter de schoft een plekje is dat niet vuil is, waar het zadel dus blijkbaar niet aansluit. Tijdens het rijden schuift het zadel ook naar voren.

Heb er een foto van genomen:

Afbeelding

Ik neem dus aan dat mijn zadel niet goed ligt op hem, maar wat is precies de oorzaak van het bruggen van mijn zadel?
Is de boom te smal of juist te breed? Kan dit worden verholpen door het kopijzer van mijn zadel te vervangen, of kan ik beter ineens een nieuw zadel zoeken?

(Ik heb contact genomen met een zadelpasser, maar ik wil graag een idee krijgen of mijn oude zadel zal kunnen aangepast worden of niet)

Dees

Re: Zadel past niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 21:35

Juist waar het zadel wel aansluit, zul je geen vuil aantreffen.
Vuil op het dekje zit alleen op de plaatsen waar het zadel losser zit.

_KellyAV

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 07:13

Als ik mijn paard gereden heb en hij heeft flink gezweet heet hij ook op die plekken droge plekken. Dit is dan op de rug van het paard. Ik heb de zadelmaker erbij gehad en dit verteld. Hij heeft mij laten zijn dat mijn zadel goed ligt en goed aansluit. Er moet wel een keer nieuw wol in. Maar jij verteld dat je een bates zadel hebt daar zit lucht in? Misschien dat dat aangevuld moet worden ;)

Bnienke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 07:32

Heel goed dat je er een zadelpasser bij gehaald hebt, want zonder het te voelen en te zien kan er geen sluitend antwoord gegeven worden.

Waar je misschien wel eens naar kunt kijken, is of er voldoende ruimte is bij de beugelriemhaken. Zo op het oog lijkt dat de plek te zijn waar nu geen vuil zit. Beugelriemhaken zitten soms wel eens te ver 'naar binnen' gebogen, waardoor daar een drukking kan ontstaan (wat resulteert in droge plekken op de huid, geen vuil op het dekje). Als je dit zelf niet goed kunt voelen, kun je het natuurlijk ook even met je zadelpasser overleggen en zijn/haar mening daarover vragen.
Succes en hopelijk valt je zadel gemakkelijk aan te passen!

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-11 12:39

Heb met veel interesse de filmpjes van miekemuys bekeken (bedankt daarvoor) en ik ben tot de conclusie gekomen dat het zadel inderdaad niet past

Foto opzij:
Afbeelding

De balans is al niet goed, het ligt te ver naar voor en dus ook bergop. Achteraan heb ik de lijn aangegeven tot waar mijn zadel mag komen, het komt dus ook veel te ver.

foto voor:
Afbeelding

De boombreedte is ook niet goed, de kussens sluiten aan onderaan de schouders maar de eerste 10 cm niet.

Het grote probleem is dat ik denk ik geen bredere boom in mijn Bates kan nemen, want met zijn hoge schoft heeft hij nu al weinig ruimte bovenaan op de schoft, dus het zou drukken met een bredere boom. Als ik een bredere boom neem moeten de kussens vooraan bijgevuld worden.

De kussens zijn ook veel te lang en drukken op de lendenen, ik kan wel met gemak een kleiner zadel hebben want in dit zadel heb ik meer dan 2 handbreedtes over op de lepel (moet normaal 1 zijn dacht ik)

Ik heb nu toevallig de kans om een Bates 16,5" tweedehands te kopen, een kleinere zitmaat dus. Denken jullie dat dit zin heeft, of is Bates gewoon niks voor ons? Ik vind zelf de zit van een Bates die goed ligt wel aangenaam, maar met deze die ik nu heb kan ik niks, omdat ik te ver achter op de lepel zit heb ik een stoelzit en ik kan niet goed zitten in galop omdat ik te veel plek heb. Het nadeel van een Bates is dan weer dat ze grote keilkussens hebben, wat niet goed is icm korte rug. En kan een Bates vooraan bijgevuld worden?

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 12:42

Oei, je zadel ligt inderdaad niet al te best..

De ligging van dit zadel is niet op te lossen met een ander kopijzer of kortere kussens ben ik bang. Soms is het model of de vorm van de boom gewoon niet geschikt voor een bepaald paard.

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 12:44

Het zadel is idd veel te lang. Ik vind hem ook wat ver naar achter liggen, maar dat kan ook komen door de bouw van je paard. Ik vind dat je er goed aan doet dat je co critisch (huh? hoe schrijft je dat? :o ) bent op je zadel :D Verder heb ik er niet echt veel verstand van, zelf rij ik boomloos

frosty117

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 13:49

Ben het eens met de rest. Ga je er een zadelmaker bij halen?

it_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 13:58

Dat heb je handig gedaan, zo met die lijntjes in de foto! Wel jammer van je zadel, dat nu blijkt dat het niet goed past. Ik weet niet wat voor zadel je wilt, maar heb je al eens naar een Trekker zadel gekeken. Daar kan je kortere kussens onder plaatsen en de 'boom' is verstelbaar.

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-11 20:26

De zadelmaker is al gecontacteerd! Ik vroeg me gewoon af of het zin had om die 2de hands Bates in een maat kleiner te gaan halen en de zadelmaker er te laten naar kijken of niet. Dat zou mij best uitkomen qua prijs. Maar wat Britt zegt is wel waar, als het model niet geschikt is is het in een maat kleiner nog steeds niet goed.

Ik ben op zoek naar een dressuurzadel. Nu ligt er een veelzijdigheid op maar we gaan meer richting dressuur dus als ik toch een ander zadel koop wil ik een dresuurzadel. In eerste instantie ga ik op zoek naar een goed boomzadel, als dat niet lukt kijk ik uit naar een boomloos. Ik heb ook al aan een WoW gedacht (dat vindt mijn portemonnee wel niet fijn) maar ik woon in België en daar zijn volgens mij geen goeie WoW fitters.

magnum68

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 21:18

ik had ook dezelfde problemen met mijn veelzijdigheids zadel ik heb dus op het einde achter een schuimrubberonderlegger gedaan en ook de boom groter genomen (eerst midium en nu midium-breed)
ik heb vroeger ook een 16,5 zadel gehad maar iedereen vond mij op een kinderzadeltje zitten

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-11 23:18

Wat anderen vinden maakt mij niet uit, als ik een nieuw zadel koop mag het een 16,5 zijn. Zowel voor mij als voor mijn paard moet het een kort zadel zijn (we zijn allebei nogal iel gebouwd :P), liefst met franse kussens en niet met van die lange keilkussens.

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 23:28

Voor boomloos kun je ook kijken naar een Barefoot London, Lexington of Barrydale, allemaal dressuurmodellen, en misschien kun je een maat 0 aanvragen :)

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-11 14:00

Die barefoot vind ik niet zo mooi, wil liever een klassiek engels model. Trekker is misschien wel iets, maar ik ken helemaal niets van boomloze zadels. Moet daar dan nog een pad onder? En zal een trekker zeker passen? Hoe zit het met die voorpommel? Kan iemand me advies geven?

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 14:07

Voor een echt engels model kan je eens kijkn naar de Startrekk dressuur. Ik rij er naar volle tevredenheid en veel plezier mee, ligt goed op mijn haf en op mijn andalusier lag ie ook super.
Heeft naar mijn mening een vrij makkelijke pasvorm.

Dit zadel is er ook in veelzijdigheid en in een ijslanderuitvoering :)

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-11 16:29

Startrekk ken ik, maar is helaas niet beschikbaar in 16,5" voor mijn mini kont :P Vallen deze groot of niet, want in mijn huidige 17" zit ik redelijk verloren.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 16:32

De S0 is 16,5 inch :j Vind ze niet overdreven ruim vallen :n

melrovers

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 16:34

Startrekk dressuur is er wel in 16,5" (dat is maat 0) :) . Ik heb deze maat alleen niet op voorraad en als hij in Duitsland ook niet op voorraad is zit er 6 weken levertijd op, anders kan ik hem binnen een week leveren.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 16:42

Ik zou er sowieso een andere zadelmaker bij halen, niet je oude; blijkbaar kan deze niet goed zadels passen, aangezien deze ook niet past (alleen dus al qua lengte). Ik zou gaan voor een kort boomloos zadel.

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-11 16:47

Oké in dat geval is startrekk misschien wel een goeie optie.

Maar moet daar dan een speciale pad onder? Want zoals eerder gezegd heb ik geen enkele ervaring met boomloos :)

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 16:56

Het verschilt per merk boomloos zadel of er een speciale pad onder moet of niet. Bij Barefoot moet het in ieder geval wel, bij Startrekk weet ik het niet.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 16:58

Startrekk heeft kussens en hier hoeft geen speciale pad onder :)

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 17:06

Barefoot heeft trouwens ook zadels die wat meer op Engelse zadels lijken:

Afbeelding
Barefoot London

Afbeelding
Barefoot Cherokee

Wat mij aanspreekt aan het merk Barefoot is dat zij continu door blijven gaan met het verbeteren van hun producten.

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-11 18:58

Boomloos is misschien wel de beste optie.

Maar ben ik dan zeker dat het zadel niet drukt voorbij de 18e rib? Want boomloze zadels hebben vaak ook lange kussens toch?

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 19:55

Kijk eens op boomloosrijden.nl, daar staat veel info over hoe en wat van het boomloze zadel :)