Uitrijdeken: Waarom?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Waarvoor gebruik jij een uitrijdeken?

1. Niet
40 (23%)
2. voor het uitstappen
6 (3%)
3. voor het instappen
6 (3%)
4. voor in- en uitstappen
90 (53%)
5. tijdens het rijden
3 (1%)
6. voor instappen, rijden en uitstappen
17 (10%)
7. anders
6 (3%)

Totaal aantal stemmen: 168

Zilfstar

Uitrijdeken: Waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-11 21:38

(Dit is geen discussietopic, ik zeg ook niet dat ik het niet eens ben ofzo. Ik wil alleen iets weten (ivm evt aanschaf))

Ja, na mijn vraag over de andere soorten dekens, weer een dekenvraag haha. Ik weet natuurlijk al lang van het bestaan af van uitrijdekens. Ik zie ze op wedstrijden bijv en ik vind het altijd heel chique staan :D En ik snap ook best waarvoor ze zijn, maar welk nut heeft die deken nou werkelijk? Voor welke paarden is het handig/ nuttig/ goed? Wie gebruikt hier een uitrijdeken en waarvoor?

Als ik gereden heb, stap ik uit. Dan stap ik na verloop van tijd af en stap ik naast het paard uit. Ondertussen rustig de singel iets losser. Is paard op adem dan gaat zadel eraf, nog een rondje stappen, dan naar stal en als ie nog nat is zweetdeken erop. Is ie droog deken af en verder staat paard bij mij zonder deken. (OOK hartje winter) Is een uitrijdeken dan nog een toevoeging? (NB ik rij geen wedstrijden)

Verder vind ik zo'n deken wel chique staan. Is het een probleem om met zo'n deken te rijden gewoon voor de leuk? Of kan dat niet? Of alleen bij bepaalde temperaturen ofzo (vriezen)?

Ik ben vooral dus benieuwd WANNEER je de uitrijdeken gebruikt en WAAROM. Opdrogen, warmte, rugproblemen? Of gewoon voor de chique/ voor de heb?

Dus Bokkers: barst los met je uitrijdeken-ervaringen!

Tivara

Re: Uitrijdeken: Waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 21:41

Ik gebruik een uitrijdeken met warmstappen en uitstappen als mijn paard geschoren is. Anders gebruik ik hem helemaal niet. Maar rijd in een buitenbak, en dan denk ik :+ dat die blote billen koud zijn ;)

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 21:42

Ik heb ze alleen met mijn toen helemaal geschoren pony's gebruikt als het fris was. Als ze met opzadelen staan te rillen is het imo echt wel nodig. Of in de regen op buitenrit, dan ging er een ongevoerde waterdichte utirijdeken op.
In de bak ging hij er alleen met in en uitstappen op. Op buitenrit bleef hij er op liggen.

Zodra er weer wat haar op zat, het mooi weer was enzo reed ik al weer snel zonder.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 21:44

De uitrijdeken is eigenlijk een in-en uitrijdeken. Het beschermt paarden die normaal gesproken een deken op hebben als ze niet aan het werk zijn, voor de kou als ze net de deken af hebben en nog niet warm zijn van het werk, danwel als ze gaan afkoelen na het werk.

De deken beschermt het meest gevoelige gebied, bij de nieren (daarom heet het ook wel een nierdeken).

Ik gebruik hem zodra de temperaturen echt tegen het vriespunt zijn.

Met het uitstappen neemt het ook al het eerste zweet op, waarnaar je op stal een gewone zweetdeken op kan leggen tot je paard droog is (als het niet onder het zadel droog is te stappen).

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 21:53

Wij doen met rijden in de winter paardlief wel een deken op, soms een uitrijdeken meestal een gewone zweetdeken.

Dat komt alleen omdat het er dan -20/-30 is en ze verder ook met dekens op staat.

Edit: In Nederland nooit, heeeeel soms als het wat frisser was en met een stap ritje in de bossen. Met in en uit stappen gooide ik meestal gewoon een zweetdeken over de kont heen.
Laatst bijgewerkt door Quir op 01-11-11 21:55, in het totaal 1 keer bewerkt

sjouk_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 21:54

Ik moet met mijn paard eerst een stuk over de weg als ik in de bak wil rijden. Normaal staat ze in de winter onder een deken en om te voorkomen dat ze het koud krijgt als ik aan het instappen ben of op weg ben naar de bak heeft ze dan een uitrijdeken op. Voor de terugweg geld hetzelfde.
Als ik in de binnenbak rijdt doe ik dit niet, dan stap ik gewoon flink door waardoor ze het van zichzelf warm krijgt, maar dan heb je ook geen weersinvloeden.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 21:56

Ik heb de uitrijdeken vorige winter vaak gebruikt.
Toen was de bak te slecht om te rijden.
Konden we eigenlijk voornamelijk stappen langs de weg enkele weken.
Dan deed ik altijd de uitrijdeken op.

Jeanine93

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 22:00

Met wat kouder weer (onder de 10 graden) stap ik in met uitrijdeken en vervolgens met uitstappen gaat ie er weer op. Als het echt vriest gaat ie op met inrijden en uitrijden. Dus de hele warming up en cooling down. Buitenritjes (zijn hier meestal stapritten met een kort drafje) doe ik hem op wanneer het ongeveer 5 graden of kouder is. We hebben hier alleen een buitenbak. Als ik afzadel gaat de zweetdeken op en stap ik nog een rondje aan de hand buiten uit. Het heeft dezelfde functie als een zweetdeken met uitstappen, het zorgt er gewoon voor dat je paard niet te snel afkoelt. Daarnaast wordt het ook wel een nierdeken genoemd geloof ik.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-11 22:05

Ik begrijp inmiddels uit de berichten dat de paarden die een uitrijdeken op krijgen geschoren zijn? En normaal ook met deken staan?
Mijn paard is namelijk ongeschoren en draagt dus geen dekens. Alleen als ie na uitstappen nog te nat is en het is koud doe ik in de stal even een cooler op.

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 22:08

Paard is geschoren en ik leg nu bij het uitstappen de uitrijdeken op om, zoals gezegd de kwetsbaarste delen (nieren) te beschermen tegen de klap kou. Rij meestal 's avonds.
Op dit moment stap ik niet in met de deken omdat het vrij warm is. Is het kouder dan rij ik hem warm met die deken op.
Als het heel erg koud is wil ik hem nog wel eens oplaten tijdens het rijden.

Zilfstar schreef:
Ik begrijp inmiddels uit de berichten dat de paarden die een uitrijdeken op krijgen geschoren zijn? En normaal ook met deken staan?
Mijn paard is namelijk ongeschoren en draagt dus geen dekens. Alleen als ie na uitstappen nog te nat is en het is koud doe ik in de stal even een cooler op.

Eerste jaren dat ik mijn paard had hoefde ik hem niet te scheren. Maar gebruikte die uitrijdeken wel als het erg koud was. Eigenlijk op dezelfde manier als nu met scheren. Alleen kon ik er dan wat langer mee wachten dan nu hij geschoren is.

nafkedemi

wanneer het echt vriesweer is tijdens het in en uitstappen, om te voorkomen dat hij te snel afkoelt.
Laatst bijgewerkt door nafkedemi op 01-11-11 22:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Gina

Ik gebruik ook een uitrijdeken voor in en uit stappen als mijn paard geschoren is. Ik doe hem ook op als ik een rustig buitenritje ga maken.

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 22:15

Ik gebruik geen uitrijdeken, maar scheer mijn paard in dat model :D
Handig en functioneel

jowien

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 22:21

Als je paard niet geschoren is, is een uitrijdeken niet nodig en niet nuttig. Ook een zweetdeken doet weinig, je paard is eerder droog als je 'm zonder zweetdeken zet denk ik. Probeer dat maar eens uit. Je moet natuurlijk wel uitstappen tot de huid droog is en het paard op adem en niet meer warm, maar dat doe je al zo te horen. Het buitenste deel van de vacht mag nog best nat zijn. Dat droogt op stal vanzelf, en het snelst zonder iets erover heen.

Als ie wel geschoren is wel; wat hierboven al gezegd werd; om de overgang van opstal-met-deken naar buiten-zonder-deken-maar-nog-niet-warmgereden prettiger te maken (en overgang andersom met uitstappen).

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 22:24

@ Jowien, ben ik zeer zeker niet met je eens.
Mijn beest is niet geschoren, staat wel met dekens. Als ik haar ga rijden in de winter en geen (zweet of uitrij) deken op doe, zal ze dat niet in dank afnemen!!!
Goed scheelt dat ze wel in een kouder gebied staat dan de meeste paarden hier in het topic zullen staan..

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 22:37

Mijn paard is echt een koukleum. Als ik merk dat ze het koud heeft als ik haar deken afhaal, stappen we in en uit met deken. Als het koud is en we rijden buiten, dan blijft hij opliggen tijdens het rijden.

Als ik er in de winter zelf een keer op wil, dan blijft hij al wat sneller liggen. Mijn lijf kan niet goed tegen een jolig koud paard :)

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 23:03

Zilfstar schreef:

Mijn paard is niet geschoren maar draagt wel een deken.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-11 09:04

Quir schreef:
@ Jowien, ben ik zeer zeker niet met je eens.
Mijn beest is niet geschoren, staat wel met dekens. Als ik haar ga rijden in de winter en geen (zweet of uitrij) deken op doe, zal ze dat niet in dank afnemen!!!
Goed scheelt dat ze wel in een kouder gebied staat dan de meeste paarden hier in het topic zullen staan..

Nu ben ik wel benieuwd waar jouw paarden staan :D

MisticRider

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 09:21

buiten rijden, omdat hij reflecteerd :)

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 09:51

Ik vind een uitrijdeken wel degelijk nuttig als het paard niet geschoren is. Hij staat normaal onder een dikke deken, en heeft daardoor veel minder wintervacht. Als je die deken af doet voor het rijden, vind ik dat je dat niet kan maken als het echt koud is. Je paard is immers nog niet warm van het werk, maar je laat hem wel in zijn bijna blote billen staan.

Najoveh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 09:56

Heeft zo'n deken ook nut bij paarden die niet geschoren zijn en ook niet onder dekens staan?
Na het rijden kunnen ze nogal bezweet zijn... Heeft het dan nut om een uitrijdeken te gebruiken zodat ze niet met hun bezwete vacht in de vrieskou zitten, of niet?

deflin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 09:56

Oh interesante vraag, ik wil er even op in haken ;)
Bij de enjoy the ritten wordt geadviseerd om een waterdichte uitrijdeken op te doen wanneer het regent.
Nu staat mijn paard ook 24/7 buiten zonder deken, mocht het die dag regenen is het dan wel handig om die rit wel een uitrijdeken op te doen? of is het dan alsnog overbodig?

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 09:58

Ik heb hem dit jaar al een paar x gebruikt..
Die van mij is geschoren, ik gebruik hem met in en uit stappen en als het vriest ook met rijden.

moire

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 10:03

Citaat:
Als je paard niet geschoren is, is een uitrijdeken niet nodig en niet nuttig. Ook een zweetdeken doet weinig, je paard is eerder droog als je 'm zonder zweetdeken zet denk ik. Probeer dat maar eens uit. Je moet natuurlijk wel uitstappen tot de huid droog is en het paard op adem en niet meer warm, maar dat doe je al zo te horen. Het buitenste deel van de vacht mag nog best nat zijn. Dat droogt op stal vanzelf, en het snelst zonder iets erover heen.

Als ie wel geschoren is wel; wat hierboven al gezegd werd; om de overgang van opstal-met-deken naar buiten-zonder-deken-maar-nog-niet-warmgereden prettiger te maken (en overgang andersom met uitstappen).

@ jowien, ik ben het ook niet met je eens. Mijn paard is niet geschoren, en als het even lukt gaat dat ook niet gebeuren. Hij staat wel onder een deken (nu een 100gr) en heeft een heel dun vachtje. Op het moment, met 12 - 15 graden buiten gebruik ik nog geen nierdeken, maar leg ik alwel met opzadelen even een fleece of cooler over zijn rug.
Als het zodadelijk echt frisser wordt dan krijgt hij een nierdeken op met in- en uitrijden. Juist omdat ik met de winterdeken zijn vacht zo kort heb kunnen houden (en dus niet heb hoeven scheren). En als het van de winter nog kouder wordt (behoorlijk onder het vriespunt) zal ik ook met een vaste nierdeken (zonder uitsparing onder het zadel) mijn training uitvoeren.
Voor mij is scheren niet de maatstaaf voor wel of niet met nierdeken rijden, maar de dikte van de vacht.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 10:13

deflin schreef:
Oh interesante vraag, ik wil er even op in haken ;)
Bij de enjoy the ritten wordt geadviseerd om een waterdichte uitrijdeken op te doen wanneer het regent.
Nu staat mijn paard ook 24/7 buiten zonder deken, mocht het die dag regenen is het dan wel handig om die rit wel een uitrijdeken op te doen? of is het dan alsnog overbodig?

Bij paarden die zonder deken staan zou ik er echt niet nog een deken bij leggen.. dat maakt ze onnodig warm. Ze hebben immers al hun eigen vacht-deken op, die vaak al maakt dat ze eerder zweten. Dan ga je er toch niet nog een deken bovenop leggen? Zelfs geschoren paarden lopen niet een hele rit met een deken op (of het moet een langzame staprit zijn).

Een waterdichte uitrijdeken is nog warmer als alleen een fleece. De vacht van je paard is erop gemaakt om de huid vrij van water te houden, dan ga je er toch niet nog iets bovenop leggen dat hetzelfde doet?