past mijn zadel?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Domino_x

past mijn zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-11 19:11

Hoi,

ik heb een nieuw zadel (tweedehands) en ik weet niet of het past...
ik kan als het zadel op het paard ligt 1-2vingers tussen het schouderblad steken. (niet aan gesingelt)

past dit?

Grts

JamieShanin

Re: past mijn zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 19:11

zadelmaker laten komen dan weet je of hij past ;)

Domino_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-11 19:13

we hebben hier geen zadelmaker in de buurt,ik denk wel dat het past...

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 19:14

JamieShanin schreef:
zadelmaker laten komen dan weet je of hij past ;)

Mee eens. De zadelmaker kijkt ook of het zadel goed blijft liggen bij belasting en beweging. Ik had laatst een zadel dat op het oog goed lag, maar na een bezoek van de zadelmaker toch echt een complete opvulbeurt nodig had...

Er zijn heus zadelmakers die bij je voor komen rijden hoor, gewoon even zoeken...

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 19:15

TS je geeft wel heel erg weinig informatie om iets zinnigs over te zeggen.
Uiteindelijk kan alleen een deskundige een goed oordeel vellen of je zadel goed ligt.

Op Bokt kunnen we je natuurlijk wel tips geven, maar dan hebben we wel meer gegevens nodig.
Heb je bijvoorbeeld geen foto van het zadel op je paard vanuit verschillende hoeken?

0kayleigh0

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 19:16

foto nodig om te beoordelen!

ElSea

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 19:17

ja, hier kunnen we niet veel mee!!

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 19:17

Domino_x schreef:

Dat is bijna onmogelijk. Bijna iedere ruiterwinkel heeft ook wel een zadelpasser, dus het lijkt me niet dat er geen bij jou in de buurt zit. Zadel passen kun je niet zelf zonder opleiding. Je kunt hooguit zien of het niet heel slecht ligt, maar of het goed ligt? Dat is vakwerk. Aangezien je hier moet vragen of het zadel past, denk ik dat je jezelf een hoop geld kunt besparen door een zadelpasser te laten komen.

Gaan rijden met een niet passend zadel, daardoor een kreupel paard (wellicht pas na enkele maanden), tig keer de dierenarts erbij, de fysio, en dan alsnog een zadelpasser erbij die je dan een ander zadel gaat aanraden... dat is echt veel duurder...

_Dune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 19:19

Vanuit deze informatie is niet te beoordelen of je zadel past. Vanaf een foto is het ook erg lastig beoordelen. Beter kun je iemand laten komen om je zadel te bekijken. Is er geen ruitersportzaak in de buurt waar iemand werkt met verstand van zadels?

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 19:21

Domino_x schreef:

En toch vraag je Bokt om advies, dus ergens zal je bevestiging of zekerheid zoeken. Anders had je dit topic niet hoeven te openen.
Vergis je niet in het leed dat een slecht passend zadel kan vooroorzaken bij je paard. Desnoods rijd je een keer een heel eind naar een goede zadelmaker/passer, dat is altijd beter dan per ongeluk met een verkeerde pasvorm rijden.

Woestein

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 19:22

Er zijn een paar dingen die je zelf kan controleren.

- Kijk goed of het zadel goed in balans ligt, zit het diepte punt wel mooi in het midden.
- Ga met je hand onder het zadel van voor naar achter (volg het kussen) en is de druk overal gelijk dan is dat een goed teken.
Voel je duidelijk voor of achter meer druk dan knelt hij of bij de schoft of is daar juist te breed.
Voel je voor en achter evenveel druk maar in het midden niet dan vormt je zadel als het ware een brug en is dat niet goed voor de rug.

Als beide goed zijn heb je een goede kans dat het zadel goed ligt en is er geen spoed bij om er eens naar laten te kijken.
Uiteraard is het wel belangrijk om je zadel eens te laten beoordelen door een kenner.
Mocht je zadel op 1 van bovenstaande punten toch niet goed zijn dan is het zeer aan te raden om er eerst een zadelmaker bij te laten komen.
Vaak rijden die (denk ook wel in Belgie) bepaalde routes en kunnen ze je inplannen voor een bezoek.

Succes ermee!

Edit:
Wat ik vergeet te melden:
Zadel moet natuurlijk op de juiste plek liggen en ook passen wat betreft de maat, dus dat het zadel niet op de lendenen ligt of te ver op de schouder of beide.
Tevens heb ik en de meeste volwassen een 18 inch nodig en als je jonger bent of minder kont heb kan je ook kleiner.
Ook is een 18 inch merk 1 zadel niet altijd even groot als een 18 inch merk 2 zadel en is er ook nog het maatverschil in de diepe zit of vlakke zit.
Laatst bijgewerkt door Woestein op 31-10-11 19:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Domino_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-11 19:26

oke bedankt Woestein, daar heb ik iets aan!!

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 19:29

Gaat het om het zadel op dat schimmeltje in je profiel?
De hoek van de foto is niet ideaal voor een goed oordeel, maar dat zadel is zeker te groot voor de ruiter en ik vrees ook te lang voor de schimmel.

Domino_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-11 19:49

bedankt, maar het gaat niet om dat zadel, het is een wintec zadeltje die ik vandaag ben gaan halen om uit te testen..

melrovers

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 07:44

ik weet niet waar je in belgie zit maar ik heb ook collega's die in belgie werkzaam zijn hoor! Ik zit zelf ook vlak bij de belgische grens vanaf Tilburg. Als je wil kan ik wel kijken of iemand bij je in de buurt komt.

Domino_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-11 12:48

bedankt, maar er heeft net iemand naar gekeken, goedgekeurd!

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 13:18

Wat heeft er dan voor iemand naar gekeken? Weet je wel zeker dat die er verstand van heeft?
Heb je ook een foto van je zadel op je paard? Wij zijn nu natuurlijk ook benieuwd naar het resultaat.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 13:22

Sinds wanneer leggen we een zadel op het schouderblad??

Fred_Kroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 13:25

_Esther_87_ schreef:
Sinds wanneer leggen we een zadel op het schouderblad??

Vanaf nu 8)7

Laat gewoon even een zadelmaker komen, of iemand die er verstand van zou kunnen hebben. Hoefsmid of dierenarts als die eens in de buurt is.

Het gaat niet om dat er niemand is denk ik, maar of je de voorrijkosten en bezoek van de zadelmaker ervoor over hebt. Ik woon ook in een gat, naja... mijn paard dan en ook daar kan een zadelmaker komen. Kwestie van adres geven en ze staan voor de deur!

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 13:40

TS ik zag dat je deze zadelpas vraag ook in [HK] [JBB6] 17 Putas in een fles, in JBB deel 6! hebt gevraagd.
Nou begin ik het vermoeden te krijgen dat je lesgeefster er naar gekeken heeft.
Alleen vergis je er niet in dat les geven en zadels passen een ander vak is.

In dat andere forum zie ik dat je twijfelt. Neem dan alsjeblieft de tip van ons aan om er een echte zadelpasser bij te halen.
Dat is een welgemeend adviers, we zeggen dit niet voor onszelf, maar voor jou en je paard.
Doe er je voordeel mee!

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 13:48

@ TS: een lesgever is inderdaad echt iets heel anders dan een zadelpasser. Natuurlijk kan het goed zijn dat je lesgever enigzins kan beoordelen of het zadel past. Maar ECHT kijken of het past, dat is een vak apart. Een verkeerd zadel kan echt heel veel kapot maken, en je voor grote kosten zetten. Een zadelpasser kan voor een paar tientjes bekijken of het zadel echt past of niet. Geef dat geld er echt aan uit, want het is uiteindelijk toch echt de goedkoopste manier naar een passend zadel.

Niemand wordt er hier beter van om jou dit te adviseren, toch zeggen we allemaal: haal er een zadelpasser bij. Doe hier (zoals Myca aangeeft) je voordeel mee.

Domino_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-11 16:19

mijn lesgeefster heeft er idd naar gekeken, en zij heeft daar ervaring mee..
dus het past, bedankt.

Hier mag een slotje op ;)

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 16:21

Sorry dat ik het zeg, maar arm paard....

Ik ben ook instructrice, maar heb niet genoeg verstand van passende zadels, zoals mijn eerdere post in dit topic wel bewees. Ik zou dus niet zomaar afgaan op wat de juf zegt...

kleinvosje schreef:
Mee eens. De zadelmaker kijkt ook of het zadel goed blijft liggen bij belasting en beweging. Ik had laatst een zadel dat op het oog goed lag, maar na een bezoek van de zadelmaker toch echt een complete opvulbeurt nodig had...

Domino_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-11 16:23

mja, bedankt, maar jullie weten toch niet of zij hier ervaring enzo in heeft??
zij heeft bij een zadelmaker gewerkt en kan dus zien of dit zadel past.

hier mag dus een slotje op ;)

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 16:25

O, dus als ik bij de tandarts heb gewerkt, mag ik een kies trekken? Ging het maar zo makkelijk. Daarbij vermeld je nu pas dat ze daar gewerkt heeft, wat de zaak iets minder geloofwaardig maakt...