Bontje onder passend zadel, slecht voor paardenrug?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

_Babettee_

Bontje onder passend zadel, slecht voor paardenrug?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-11 18:47

Ik heb ongeveer 2 weken geleden een bondje gekocht voor onder mijn zadel (wintec) voor de rug van mijn paard te beschermen.
Nu lees ik opeens dat dit niet verstandig is als je een passend zadel hebt, omdat het de kamer kleiner maakt ofzoiets.
Klopt dat en is dat nu erg slecht voor de rug van mijn paard? :?

Myca

Re: Bondje onder passend zadel, slecht voor paardenrug?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 18:49

Als je zadel goed past zonder bontje, moet je er inderdaad geen bontje onder gaan leggen.
Dat bontje is best dik, daardoor blijft er gewoon minder ruimte over.

Het is net zoiets als bontsokken aan doen en dan op je gewone schoenen lopen, dat wordt te krap.

_Babettee_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-11 18:50

Maar gaat dit dan pijn doen ofzo? :?

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 18:51

Ik ga helemaal met Myca mee. Een bontje maakt het zadel inderdaad krapper, waardoor het dus niet meer goed past. Bij een passend zadel moet je niet met een bontje gaan rijden, dat maakt een passend zadel niet meer passend, en dus doet het meer kwaad als goed.

Het zadel kan inderdaad gaan knellen, waardoor je paard niet meer lekker met het zadel kan lopen.

_Babettee_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-11 19:00

Ok, bedankt!
Ik ga morgens eens alles goed checken en ik zal iemand met verstand van zadels er eventjes bijroepen. :)

Woestein

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 19:12

Was ook altijd van menig dat een goed zadel geen bontje nodig had.
Totdat vorige week mijn "nieuwe" zadel opgevuld is door een goede zadelmaker.
Die vertelde me dat juist een bontje kan zorgen dat, zeker bij een paard/pony welke nog wat onstabiel in zijn/haar beweging is (vaak jonge paarden die hun balans onder het zadel nog niet hebben gevonden), kan zorgen dat het zadel wat zachter op de rug ligt en dus de ergste drukverschillen opvangt.
Tevens heeft hij me laten zien hoeveel ruimte mijn bontje nu eigenlijk inneemt...
Dat viel me reuze mee.
Rij trouwens meestal met relatief dunne dekjes, zou ik er een pad onder doen dan kijk ik wel of dat dikker is en hoe dat op mijn paard past en of het bontje er dan ook onder zou gaan is dan afwachten.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 19:15

Woestein schreef:
Was ook altijd van menig dat een goed zadel geen bontje nodig had.
Totdat vorige week mijn "nieuwe" zadel opgevuld is door een goede zadelmaker.
Die vertelde me dat juist een bontje kan zorgen dat, zeker bij een paard/pony welke nog wat onstabiel in zijn/haar beweging is (vaak jonge paarden die hun balans onder het zadel nog niet hebben gevonden), kan zorgen dat het zadel wat zachter op de rug ligt en dus de ergste drukverschillen opvangt.
Tevens heeft hij me laten zien hoeveel ruimte mijn bontje nu eigenlijk inneemt...
Dat viel me reuze mee.
Rij trouwens meestal met relatief dunne dekjes, zou ik er een pad onder doen dan kijk ik wel of dat dikker is en hoe dat op mijn paard past en of het bontje er dan ook onder zou gaan is dan afwachten.

Weet je, ik heb zo ook lang gedacht....Bontje gebruiken voor het zachte, omdat ik vind dat ik niet stil genoeg zit. Maar ik heb laatst mijn zadel opnieuw laten opvullen en weet je, als je een goed!! gevuld zadel hebt is dat net zo zacht als een bontje! Mijn probleem was niet mijn paard of mijn houding, mijn probleem was mijn zadel...Dat was gewoon hartstikke slecht en veel te hard gevuld. Als je zadel niet zacht genoeg is, hoort het helemaal niet op je paard. Nu vangt mijn zadel zelf eventuele schokken op, het is zacht, iets verend maar blijft toch heel stil en stabiel liggen...Heb nog nooit zo fijn kunnen rijden.

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 19:16

De meeste zadelpassers die wij op stal hebben gehad vertellen dat een bontje inderdaad geen kwaad kan in de zin dat het een zadel te krap maakt. Die vertelden ook dat het juist fijn kan zijn bij paarden met een gevoelige rug om de ergste schokken op te vangen.
Helaas denkt bokt hier soms wel eens anders over.

TS, als het zadel verder nergens knelt of drukt met het bontje gewoon lekker mee rijden hoor :) Menig OS ruiter rijdt met een bontje, dus zoveel kwaad zal het niet kunnen.

paf

Re: Bondje onder passend zadel, slecht voor paardenrug?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 19:18

Ik ben laatst bij de Grand prix wezen kijken, en het verbaasde me toch wel dat bijna alle ruiters een bontje gebruikte. Want het lijkt me dat hun aardig goede zadels op de rug hebben liggen.

_Babettee_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-11 19:21

Mijn wintec zadel is al redelijk oud en niet meer zo zacht als een splinternieuw zadel (als je weet wat ik bedoel), vandaar dat ik er 1 had gekocht
Bedankt voor de reacties! :)

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 19:21

Als het zadel aangepast is zodat er ruimte is voor een bontje, dan kan het inderdaad wel heel fijn werken, en kan het paard daar ook zeker wel plezier van hebben. Is het zadel nu echter precies op maat, dan kan het bontje dus wel zorgen dat het zadel gaat knellen.

Gewoon even overleggen met je zadelpasser of het wel of niet kan dus.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 19:22

Je moet idd wel kijken of je zadel nog past mét bonTje. (een bondje is een aantal mensen die elkaar steunen, je hebt bijvoorbeeld de consumentenbond, de vakbond en dat dan in het klein is een bondje)

Overigens is het of/of: een schapenbontje op een sjabrak of dekje doet helemaal niets, en maakt alleen het zadel krapper. Als je het rechtstreeks op de rug legt, en dan het zadel erop, en dan dus zonder dekje kan het wel. Het is dan niet persé druk verdelend (en zeker bij een passend zadel, heb je kans dat het zwaartepunt meer naar achter gaat, wat zeker niet altijd comfortabel is voor het paard) maar het is wel een uitstekende zweetopnemer, en het kan zorgen dat het zadel wat zachter ligt.

ifever

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 19:25

Mijn zadelmaker vroeg tijdens de eerst opvulbeurt, heb je er een bontje onder? Ik nee. Hij Oke anders doe ik hem minder opvullen. Als hij namelijk dat zadel precies op maat maakt dan vult dat bontje te veel op en gaat je zadel dus knellen.

Ik zou dus wanneer je zadel op maat is er geen bontje er onder doen :)

Anoniem

Re: Bontje onder passend zadel, slecht voor paardenrug?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 07:18

Volgens mij is het zoiets als dikke sokken in goed passende schoenen...
Dan is het toch wel te klein..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 07:22

Heel goede vergelijking :j

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 16:07

als je twijfelt of een bontje echt ervoor zorgt dat de kamer minder breed wordt ---> voel gewoon zelf. Eerst met bontje onder het zadel en dan met een dun dekje onder het zadel. En dan voelen langs de voorzijde onder je zadel tot onder aan het zadel. Je voelt dan echt dat je met een bontje minder ruimte hebt tussen zadel en paard. Kortom bontje maakt de ruimte van de kamer in je zadel kleiner.

Maar misschien kan je in een wintec een boom breder zetten !?

_Babettee_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-11 16:08

Ja, ik ga waarschijnlijk dan eens langs de zadelmaker ofzo voor een bredere boom :)

Cleo12

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 16:16

Citaat:
Menig OS ruiter rijdt met een bontje, dus zoveel kwaad zal het niet kunnen.

Dit vind ik geen goed uitgangspunt, menig OS uiter rijdt meerdere paarden met één zadel (volgens mij) en dan kan een bontje nodig zijn om de ruimte op te vullen. Als we met alle dingen voor onze paarden naar OS ruiters gaan kijken...

Onder het zadel van mijn paard lag een bontje (van de vorige eigenaresse). Dit zadel was ook niet goed op maat en na aanpassing door de zadelmaker heb ik het er ook nooit meer ondergehad. Was ook niet nodig volgens de zadelmaker. Nu gebruik ik m met dekensingel als ik zonder zadel rijd, daar is ie dan wel weer handig voor...

Beter is om gewoon in je zadel te investeren, scheelt op lange termijn voor het welzijn van je paard (en dat scheelt weer een boel geld...).

_Babettee_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-11 19:26

sorry dat ik het vraag, maar wat is OS ruiter? :o

Cleo12

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 20:52

Olympische Spelen(dacht ik tenminste)

superlise

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 20:54

Onder een dressuurzadel dat past zou ik hem niet snel leggen, springzadel daarintegen weer wel want die krijgt toch wat harde klappen en dan dient dat bontje als demping.

_Babettee_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-11 12:15

Ik heb een vzh/springzadel .. Ik heb alles eens goed nagekeken en zover ik kon voelen drukt of knelt er nergens iets.
Moest het toch niet goed gaan, zal mijn paard dat wel snel laten weten }:)

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 12:20

Als je zadel precies goed op je paard past, doe er dan vooral geen bontje onder.
Als dat niet zo is, omdat je paard de laatste tijd bijvoorbeeld is afgevallen en weer wat spieren moet kweken, of als je niet helemaal zeker bent over de ligging, dan kan een bontje niet erg veel kwaad. De ruimte die het bontje inneemt is niet zo heel groot (ook omdat het zadel wordt opgehoogd), al is het wel funest voor een goed passend zadel.

3uitenbeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 18:48

Een bontje maakt het zadel niet krapper, als je maar echt bont hebt. Echt bont heeft veerkracht en 'deukt' in daar waar nodig. Daarnaast is het zeer belangrijk hoe het bontje wordt gebruikt, leg je het bontje rechtstreeks op de rug, dan is er geen probleem. Leg je het bontje op een dekje (tussen zadel en dekje in) dan heeft het bont geen enkel effect.
Een bontje hoort rechtstreeks op de rug en nee, het bont wordt niet vies dankzij zijn natuurlijke eigenschappen: Vettig en dat weert vuil.
Voor alles geldt: het moet echt bont zijn.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 19:23

het maakt niet zoveel uit waar het bontje ligt. rechtstreeks op de huid heb je voordeel van de goede eigenschappen van het bont: dat het ook goed ademt enzo. Maar qua ruimte maakt het niets uit. Ook qua veerkracht nauwelijks.