Het gebruik van een lage neusriem

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lisette1990

Het gebruik van een lage neusriem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-11 13:41

Hallo allemaal,

Een tijdje terug sprak ik iemand en die gebruikte tijdelijk een lage neusriem omdat haar paard zich behoorlijk sterk kan maken.
En om dit tegen te gaan gebruikte zij een lage neusriem. Ik had hier eerlijk gezegd nog nooit van gehoord. En ik vraag me dus af of mensen hier op bokt ook een lage neusriem gebruiken en waarom?

Dus zou ik graag weten wat de ervaringen en voordelen zijn van het gebruik van lage neusriem?

Alvast bedankt iedereen.

Dribbel

Re: Het gebruik van een lage neusriem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 18:00

Ik heb leren rijden met een hoofdstel met een lage neusriem. De reden hiervoor was dat de teugels aan de ringetjes van het hoofdstel werden gemaakt, zodat wij als beginners niet direct aan het bit gingen hangen als er wat mis ging. We zaten ook zonder zadel, dus dan wil je in het begin nog wel eens wat stuiteren e.d.

Op de bokt Wiki staat wat meer over deze neusriem en het gebruik: http://www.bokt.nl/wiki/Neusriem#De_lage_neusriem

Lisette1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-11 18:58

Ja inderdaad zie je het veel bij manege pony's en paarden waarschijnlijk omdat inderdaad de teugels dan aan de neusriem vastgemaakt kunnen worden.

Maar dat deed zij niet. Ze gebruikte hem echt zodat haar paard beter nageeflijk te rijden is. Maar dit heb ik nog nooit gehoord van iemand.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 18:59

[naam] heeft er een maar dat komt omdat deze er al hing, er wordt ook niet op haar gereden.

Lisette1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-11 19:00

Oke maar jij rijdt er verder niet mee dan? Als ik het goed begrijp?

__denise

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 19:01

Bij mij op de manege worden heel veel paarden met een lage neusriem gereden (al wel laatste tijd steeds meer gecombineerd). Merk zelf weinig verschil tussen een gecombineerde en een lage. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 19:03

Nee ;) Ik longeer haar.
Ze heeft deze (waarschijnlijk) omdat zij altijd haar tong over het bit steekt.
Binnenkort krijgt ze/ik een nieuwe met hoge neusriem en sperriempje.

Mandarijn

Voor mijn Shet heb ik een hoofdstel met lage neusriem, zodat ik bij kinderen die nog niet zo stabiel zitten de teugels aan de neusriem kan vast maken.

Mijn andere pony heb ik ook een tijd met lage neusriem gereden, toen ze door een operatie geen hoge of gecombineerde neusriem om kon.
Merk bij haar weinig tot geen verschil qua hoe ze loopt met een lage of gecombineerde neusriem.

0000

Eén van mijn paarden loopt tegenwoordig ook met een lage neusriem...Ik zou ook kunnen zeggen dat dat is omdat hij daar beter op nageeft, maar zo zit het natuurlijk niet echt...Hij loopt er prettiger op, omdat hij de neusriem blijkbaar fijner vind dan de andere. Prima dan, maakt voor mij geen verschil en voor hem dus wel dus ik laat het lekker zo!

Lisette1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-11 19:06

Bedankt voor jullie reactie.

Ja inderdaad Esther het zou ook kunnen zijn dat het ene paard een lage neusriem fijner vind dan een gecombineerde neusriem.

Maar het is niet dat een lage neusriem nou strakker zit dan een gecombineerde neusriem toch?

Mandarijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 19:08

Een lage neusriem hoort imo niet strakker dan een gecombineerde.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 19:09

Lisette1990 schreef:
Bedankt voor jullie reactie.

Ja inderdaad Esther het zou ook kunnen zijn dat het ene paard een lage neusriem fijner vind dan een gecombineerde neusriem.

Maar het is niet dat een lage neusriem nou strakker zit dan een gecombineerde neusriem toch?

Iedere neusriem zit zo strak als jij hem aantrekt he ;)
Het grote verschil is de plaatsing. Een lage neusriem laat de kaak veel vrijer, sommige paarden kauwen dan makkelijker op hun bit. De gecombineerde neusriem omsluit in plaats van de kin (net na de voortanden zegmaar) echt de kaak, de tanden achterin. Bij mijn paard is het zo dat zijn kaken niet helemaal recht zijn, wat waarschijnlijk de reden is dat hij de hogere neusriem niet zo prettig vind.

Lisette1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-11 19:10

Nee inderdaad. Zal het paard van de betreffende persoon de lage neusriem wel gewoon fijner vinden dan een gecombineerde neusriem. Dat hij daarom daar fijner op nagaf.

Froemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 19:11

Ik rij mijn paard sinds kort ook met lage neusriem en hij lijkt het veel prettiger te vinden. Hij is veel rustiger in tempo en kan hem met een lekker lang teugeltje rijden, naar mijn idee wil hij dus ook beter nageven.

Ze zeggen wel dat een lage neusriem harder in kan werken, maar ik denk ook dat het eraan ligt hoe strak je het doet.

Niekj_Jente

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 19:15

Ook ik rijd nu sinds 2 maanden met een lage neusriem! Wat een verschil was dat zeg! Dat had ik veel eerder moeten doen. Mijn sterke merrie die alleen maar dr kop omhoog had. Kan ik met een lekker los teugeltje rijden en liep lekker ontspannen!

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 20:13

Mijn merrie rijd ik ook met een lage neusriem. Ze is veel rustiger in de mond en loopt heerlijk ontspannen. Met een gekombineerde neusriem is ze altijd aan het rommelen, dus ze geeft zelf al de voorkeur aan. Ik les in Duitsland en hier wordt 90% van de paarden met een lage neusriem gereden! De reden hiervoor is dat ze van mening zijn dat het paard zijn kaken veel makkelijker kan ontspannen, omdat hij hierin niet belemmerd wordt.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 10:57

De lage neusriem wordt vooral veel gebruikt bij jonge paarden. Het heet dan ook wel de africhtingsneusriem.Het bit blijft stiller liggen in de mond van het paard, dan wanneer je een dubbele neusriem gebruikt.

Het kan dus best zijn dat het paard het daar beter op deed, omdat er minder beweging in de mond is door het bit.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 10:58

-> HAR

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 11:02

Ik rijd mijn beide paarden met een lage neusriem. Mijn merrie is met gecombineerde totaal niet prettig te rijden, ze is dan erg stug. Met een lage neusriem is ze meer ontspannen en lichter op de hand.

Onze ruin is ook meer ontspannen met een lage neusriem, wel opent hij wat makkelijker zijn mond, dus met springen gebruiken we nog wel eens een mexicaan, zodat hij beter te handelen is.

Lisette1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-11 11:54

Bedankt voor alle reacties!

Niekj jij merkt ook echt verschil kwa neusriem. Interessant!

Oke suffie jij geeft aan dat bij lage neusriem de kaken eerder kunnen ontspannen.

Mijn paardje (ook merrie) heeft dat ook altijd maar blijven rommelen met haar hoofd.
Ik ga toch ook maar is proberen met een lage neusriem.

Ik denk dat de meeste mensen rijden met een gecombineerde omdat dat ook mooier is.
Ik vind het tenminste wel mooier en jullie?
Maar als een lage neusriem lekkerder zit voor haar dan gaan we het ook maar is proberen.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 12:09

Sassol schreef:
De lage neusriem wordt vooral veel gebruikt bij jonge paarden. Het heet dan ook wel de africhtingsneusriem.Het bit blijft stiller liggen in de mond van het paard, dan wanneer je een dubbele neusriem gebruikt.

Het kan dus best zijn dat het paard het daar beter op deed, omdat er minder beweging in de mond is door het bit.

Dit is denk ik het geval inderdaad, het bit ligt stiller waardoor aanleuning ook rustiger is en inwerking van bit ook
Wij hebben 2 gelderse paarden aangereden met lage neusriem en eigenlijk zit die neusriem er nu met 6 jaar nog aan. Het bevalt prima, dus waarom wijzigen ;-) Mijn 8 jarige is er ook mee aangereden, maar die heeft al jaren nu een "gewone" neusriem.

Paarden die wat lastiger in de aanleuning zijn of wat drammeriger, lopen vaak fijner op een lage neusriem. Heb bij ons op stal wel eens lage neusriem uitgeleend hiervoor en dat hielp inderdaad bij dat bewuste paard.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 12:13

Ik rijd mijn pony ook met een lage neusriem, ze loopt hier veel fijner op. Hoofdhouding is rustiger en ze is relaxter. De hoek waarin het bit wordt ondersteund is bij een lage neusriem anders dan bij een sperriem, omdat mijn pony niet zo goed tegen gewiebel kan en zo het bit rustig ligt, en ze toch veel bewegingsvrijheid heeft vind ze dit denk ik prettiger.

Froemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 12:16

Ik vind een lage neusriem ook mooi hoor, het staat niet zo rommelig en wat natuurlijker. Al die gespen rond het hoofd vind ik niet zo mooi.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 12:26

Idd, ik vind een gecombineerde neusriem wel mooier, maar als je het goed combineert valt het best mee. Ik heb mijn gecombineerde neusriem los van het hoofdstel gekocht en heb nu een rondgenaaid hoofdstel met lage neusriem en leuke frontriem. Dan ziet het er al heel anders uit!

Froemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 13:05

Mijn hoofdstel is ook van alles bij elkaar :P Maar ik denk dat het voor ieder persoonlijk is :)