Ervaring Startrekk en Trekker

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

djodjodjo

Ervaring Startrekk en Trekker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-11 15:35

Toch maar even een topic openen om te kijken of er mensen zijn met ervaring met voornamelijk de Startrekk (comfort) en ook de Trekker.
Mijn Ghost zadel gaf helaas drukplekken na een vrij zware trektocht dus ik heb die in de verkoop staan en ben rustig aan rond aan het kijken voor iets nieuws. Boomloos ben ik in principe wel tevreden mee dus daar wil ik bij blijven. Een Barefoot kan ik op mijn paardje gebruiken en heb ik hier ook liggen maar ook hiervan krijgt ze drukplekken als het te intensief gebruikt wordt en deze gebruik ik dan ook niet meer.
Nu ben ik dus op zoek naar iets 'stevigers' en kwam eigenlijk uit bij de Startrekk, hier heb ik een paar jaar geleden ook op een keer op gereden en vond dit een erg fijn zadel. Maar ik wil graag weten, hoe is dit zadel in het gebruik? Hoe is het in de drukverdeling, ook op langere ritten?

En ik werd pas gewezen op het merk Trekker, het lijkt mij een beetje vergelijkbaar met de Startrekk, kan iemand mij vertellen wat de verschillen zijn? Wat zijn de voor en nadelen van beide zadel?

Ik hoor het erg graag :)

pmarena

Re: Ervaring Startrekk en Trekker

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 11:26

De Startrekk en Trekker zijn inderdaad een stuk steviger , maar bij elk zadel wordt de drukverdeling voornamelijk door de combinatie paard - ruiter bepaald. Er rijden genoeg ruiters (en echt niet allemaal lichtgewicht) op Barefoot en Ghost zadels trektochten / lange ritten zonder ook maar enig probleem. De vraag is dus vooral : waarom gaat het bij jullie fout ? :)

Is het niet gewoon een kwestie van de verkeerde pad gebruiken ? Zijn het echt drukplekken of kan het ook zijn dat de plekken op een andere manier geïrriteerd zijn geraakt , zoals door bvb. een ruwe / kunststof / zweterige pad onder je zadel ? :)

djodjodjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-11 11:52

Dankjewel voor je berichje Pmarena! :)

Onder de Ghost heb ik altijd de normale Ghost pad gehad, die ik regelmatig afspoelde. Soms lag er ook nog een lamsvel onderlegger tussen, maar meestal reed ik zonder. Onder de barefoot ligt of een grandeur pad met dubbele inlage (ik geloof dat er ook nog een plaatje tussen die inlages zit, is een model wat er al een poosje uit is, mijn zadel heeft geen vps) of een Christ pad met diezelfde inlages.

Ik weeg rond de 65 kilo en mijn paardje, is eigenlijk een grote vrij breed gebouwde e-pony ;) Maar dat moet het probleem niet zijn denk ik?

De plekken die mijn paardje heeft zijn witte haren aan beide kanten van de rug waar ongeveer de beugelophanging is. Als ik een flinke rit had gemaakt en ze had gezweet merkte ik vaak ook dat deze plekken 'droog' waren, en ik weet niet of het dan echt droog was of dat er juist teveel druk op stond, maar waarschijnlijk het laatste. Heb wel altijd geprobeerd meer steun te zoeken aan mn knieen dan die op de beugels uit te oefenen, maar dat had verder geen invloed volgens mij. Aan haar huid onder die plekken zie ik niks bijzonders, geen irritatie oid.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 11:56

Ik heb voorheen ook altijd met veel plezier op de ghost gereden, maar uiteindelijk verkocht om de Startrekk te kopen. Zadels bevallen allebei super, maar mijn pony is zo gevoelig op de buik en rug dat de Startrekk wat meer stabiliteit en minder gevoel bood voor haar.

Ik had ook droge plekken onder mijn ghost, maar Dubbelzinnig heeft mij verteld dat dit 'goede droge plekken' waren, omdat er zich luchtvlakken vormde in de pad en er dus juist géén druk bestond onder de beugelophanging. Ik was daar namelijk ook bang voor. Alleen heeft mijn pony nooit witte haren gehad..

Over de Trekker heb ik op de langere termijn alleen nog maar mindere ervaringen gehoord, met drukplekken etc. Maar daar heb ik geen persoonlijke ervaring mee.

djodjodjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-11 12:18

Jij ook bedankt voor je berichtje Britt! Je gebruikt nu dus de Startrekk? En die bevalt nog steeds goed? En geeft die niet meer die droge plekken in de buurt van de beugelophanging die je bij de Ghost had?

Slim dat jij Buitenzinnig (ik neem aan dat het die was ;) ) hierover gecontact hebt. Maar aangezien mijn paardje juist op deze plek witte haren heeft gekregen vraag ik me af of daar dan echt geen druk op staat..

Ik vind het maar lastig die hele zadel kwestie. Dacht in de Ghost het ideale zadel gevonden te hebben, toch niet.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 12:50

Oh whaha ja het is buitenzinnig :') Die zat op dat moment ook in ons boomloze topic, dus dat was makkelijk. Het argument dat het geen drukplekken waren was ook omdat er geen rommelige haren waren, alleen droge plekken. Ik heb er foto's van, maar ik kan ze nu even niet aan. Zodra ik erbij kan laat ik ze wel zien :j Maar heb met mijn Startrekk idd geen droge plekken meer gehad.

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 18:59

Ik heb een Startrekk dresuurzadel. Het is voor het paard een fijn zadel, je kan er zoveel aan verstellen dat je hem bijna altijd passend kan krijgen. Ik heb hem op twee verschillende paarden gebruikt, die er prettig mee reden. Ze geven ook genoeg stevigheid om gewoon op te stijgen zonder dat het gaat glijden.
En ze zien er 'gewoon' uit, sommige boomloze zadels kunnen uiterlijk gezien zo lomp tonen.
Dus qua zadel, pasvorm, kwaliteit en om het lijf van het paard ben ik positief over de Startrekk.

Ik heb geen ervaring met andere boomloze zadels.
Maar voor mezelf vind ik een goed boom-zadel toch prettiger zitten.

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 19:03

Ik heb zelf de trekker classic endurance pro.. En ik ben er heel erg tevreden over. Ook bij lange ritten geen drukplekken, terwijl ik zelf niet heel licht ben (77 kg)
Mooie kwaliteit leer, en ruim aanpasbaar.
Poown en ik zijn er allebei heel blij mee. :D

Ik wou eerst een startrekk, maar die ging niet zo breed als de trekker.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 19:11

Dit waren mijn plekken;
Afbeelding
Afbeelding

witteRaaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 20:06

Britt schreef:
Over de Trekker heb ik op de langere termijn alleen nog maar mindere ervaringen gehoord, met drukplekken etc. Maar daar heb ik geen persoonlijke ervaring mee.

Van wie heb je dit gehoord? Ik lees al een tijdje ervaringen over de Trekker en lees niets anders dan positief. Daarom ben ik een beetje verbaasd van je antwoord?

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 20:11

Veel mensen zijn er ook positief over :D Maar heb van een aantal ex-gebruikers begrepen dat het zadel op de langere termijn toch voor drukplekken zorgde. Dat was dan wel bij behoorlijk intensief gebruik, dat scheelt ook.

witteRaaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 20:14

ja, ben wel blij dat ik eindelijk ook eens ervaringen hoor van op lange termijn, die vond ik namelijk niet :). Wat voor zadels rijden die ex-gebruikers nu mee? nog steeds (semi)boomloos?

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 20:17

Massimo en nog een ander zadel, gericht op spaanse paarden.

nathalie2302

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 20:27

Ik heb de Startrekk Comfort Shorty (kleine Fjord ;) ) en ik vind het een heerlijk zadel. Ik zit nu op een kopstuk 3 en kan dus nog 2 groter.

Zadel is mooi kort (zeker omdat het de shorty variant is), kwaliteit van het leer is super(zacht en soepel) en het is fijn weinig zadel (ik geloof oprecht in 'less is more'). Ik heb ook al een verhaal gehoord van de trekker en drukplekken op de langere termijn maar heb er zelf dus geen ervaring mee.

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 20:32

ik lees ook even mee want probeer ook een keuze te maken tussen deze twee merken :)

djodjodjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-11 12:18

Britt, zulke plekken had mijn paardje nou ook precies! Heb gisteren nog een rondje met de barefoot gereden een daar krijgt ze ook soort van zulke plekken van.. Heb je met je Startrekk wel gewoon effen zweetplekken?

Woensdag ga ik een Startrekk ophalen :D Ik ben heel benieuwd & zal het hier laten weten hoe die bevalt!!

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 12:24

Met de Startrekk heb ik wel effen plekken idd. Waren ze met de BF ook gewoon plat, zonder rommelige haren? BF geeft namelijk wel echte drukplekken onder de beugelriemophanging, anders dan onder de ghost iig.
Ben benieuwd naar je Startrekk!

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 12:34

Ik heb dan langere tijd een startrekk western model gereden (zie onderschrift) en ook hier goede ervaringen

djodjodjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-11 10:25

Startrekk ligt op stal :D Ben er helemaal blij mee!! *\o/*
Maar moet helaas wachten tot waarschijnlijk zaterdag voor ik kan rijden, heel misschien kan ik morgen nog even heen en weer om een rondje te rijden.
Ik zal dan iig even laten weten hoe het rijden ermee bevalt.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 10:36

Welk model heb je?

djodjodjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-11 12:37

Een Startrekk Comfort :)

nathalie2302

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 13:42

djodjodjo schreef:
Een Startrekk Comfort :)

Ben benieuwd hoe je 'm gaat vinden! Ik ben zelf helemaal fan :D

djodjodjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-11 13:56

Ja, ik ben ook erg benieuwd! Ik heb een aantal jaren terug een keer een rit op een Startrekk comfort gemaakt en ik kan me herinneren dat ik het een erg fijn zadel vond, maarja, het is alweer zo lang geleden.
Kan niet wachten om hem uit te proberen hihi :D

djodjodjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-11 15:53

Nou, ik ben vanmorgen toch even met de trein heen en weer geweest om m'n Startrekk uit te proberen. :D
Het is wel even wennen zeg! Zit weer heel anders dan de Ghost of Barefoot, naar mijn idee zit het meer zoals een boomzadel, maar dat is ook weer een tijdje terug dat ik daar op heb gereden. Ik krijg er naar mijn idee wel een goede zit in, nog wel onafhankelijk, ondanks dat je 'dieper' zit, en dat vind ik wel fijn.
Wel had ik het idee meer 'op' mijn paard te zitten, dat klinkt stom, maar het leek of ik iets hoger zat en haar iets minder aanvoelde dat met de andere zadel maar dat is natuurlijk omdat het niet zo flexibel is.
Het was echt even wennen, maar na een half uurtje was me toch echt duidelijk, dit zadel zit heerlijk :D En mn paardje liep er erg fijn onder; het allerbelangrijkste natuurlijk.
Zweetplekken was me nog niet helemaal duidelijk, ze had niet zo heel hard gezweet, ondanks dr nieuwe winterjasje ;) Had het idee dat er alsnog 'droge' plekken waren, maar zoals ik al zei, ik kon het niet heel goed zien.

Al met al, tot nu toe een erg fijn zadel, ik ben benieuwd hoe het is als ik er wat meer aan gewend ben :)

nathalie2302

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 09:19

Ben wel heel benieuwd wat jij eronder hebt liggen?