Scholingsbit/africhtingsbit: ervaringen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Scholingsbit/africhtingsbit: ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 18:19

Ik bedoel dus deze:

Afbeelding

Die met losse ringen dus, omdat die niet kantelt, ik heb begrepen dat de uitvoering met de busafwerking scherper is omdat die kantelt in de mond.

Een tijdje terug startte ik een topic over een ongebroken bit, wat daar de ervaringen mee zijn, en of mensen die vriendelijk vonden, mijn merrie vond haar dubbelgebroken bit héél druk in haar mond, en was er eigenlijk steeds mee bezig, omdat de beweeglijkheid haar erg afleidde. Na wat piekerwerk mijnerzijds heb ik er een ongebroken watertrens in gehangen. Daar is ze veel rustiger mee, omdat het een bit is dat heel, heel stil ligt kan ze zich veel beter concentreren, en ik vind haar er fijner mee.

Toch is het nog niet optimaal, nog niet wat ik wil.
Ik heb het idee dat ze RVS wat saai vindt (ze houdt van een smaakje, en heeft een voorkeur voor zoet) en smaakloos. Ik dacht eerst dat ze niet van een smaakje hield, maar dat had ik mis, het andere bit is gewoon te druk. Ze houdt wel van smaak, ze wil alleen niet al die drukte in haar mond.
Verder vind ik dat het bit onvoldoende ruimte heeft voor de tong, omdat het bit niet druk is gooit ze haar tong er niet meer overheen, maar toch zit het niet geweldig.

Na nog wat denken kwam ik dus op bovenstaand bit.
Aurigan, dus zoetig smaakje -> check.
Tongboog, dus ruimte voor de tong -> check
ongebroken, en dus rustig -> check

Let wel: ik ben niet op zoek naar een scherp bit. Ik ben op zoek naar het best passende bit, het perfecte bit voor haar, wat zij het fijnste vindt. Ik vind het niet erg als ze even moet wennen, ik heb tijd zat en zeker voor haar.

Dus brand los, maak van jullie harten vooral geen moordkuilen: wat zijn jullie ervaringen? Hoe reageerden jullie paarden, en met name de paarden die graag een bit hebben dat stil ligt?

Caira

Re: Scholingsbit/africhtingsbit: ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 18:23

Ik heb er tijden mee gereden, maar inmiddels rijd ik met een leerbitje, en dat bevalt zowel paard als mij nog het allerbeste!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 18:28

Wat vond jij ervan? Hoe reageerde jouw paard erop?

Leer begin ik niet aan, op de een of andere manier vind ik het idee van koeienhuid in de mond van een zeer consequente vegetariër een erg raar idee...... (zegt niks over jou uiteraard, alleen over mij, 't is meer dat ik het een vreemd idee vind, vind het niet persé fout of zo, maar ik zou het zelf niet doen)

shyso2011

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 18:32

Ik had dit bit voor een paard met een moeilijke rem.... Die er mett dit bitje erop gemaakt! En daarna terug naar dubbel gebroken (maar dit was omdat de eigenaar dit wilde) ik had het niet gedaan het paard vond dit een fijn bit

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 18:32

Ik heb ook een tijdje met leren bitje gereden, maar dat was het niet voor ons. ik heb de correctietrens ook gebruikt (deze dus, die bustrens is scholingsbit) en vond het wel een fijn bit. Paard was er rustiger mee met haar tong. Alleen de ring is kapot, zit een scheurtje in, dus ik moest op zoek naar een andere. Ik heb nu een Myler level 2.

Ezz93

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 18:34

Ik heb een tijdje op een IJslander merrie gereden met een vergelijkbaar bit, zij was erg onrustig in haar mond, maar had te vaak succes gehad met wegrennen dat bitloos gewoon gevaarlijk werd buiten. Als je nu met haar rijd is ze de meeste tijd erg rustig in haar mond, en als je moet ingrijpen ben je ook zo klaar.

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 18:36

Heb mijn paard er ook mee gereden, vond het een heel fijn bit. Kon met kleinere hulpen werken en ze gaf veel sneller na. Als ik haar longeerde deed ik wel de dubbelgebroken er in. Ik heb nu al heel lang niet gereden, maar als ik haar weer ga rijden, gaat eerst de dubbelgebroken er in. Wil dit niet, dan ga ik mijn correctie bit weer gebruiken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 18:36

Tot nu toe positief dus, dat is mooi :)

Dit is het correctiebit dus?

Het lijkt mij ook een bit dat paarden fijn vinden, door de anatomisch correcte vorm en het materiaal. Maar ik wil echt ervaringen horen, om te weten of wat ik denk ook klopt. De theorie wil nog weleens verschillen van de praktijk :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 18:39

Ezz93 schreef:
Ik heb een tijdje op een IJslander merrie gereden met een vergelijkbaar bit, zij was erg onrustig in haar mond, maar had te vaak succes gehad met wegrennen dat bitloos gewoon gevaarlijk werd buiten. Als je nu met haar rijd is ze de meeste tijd erg rustig in haar mond, en als je moet ingrijpen ben je ook zo klaar.

Bitloos heb ik geprobeerd, maar dat was niks, ze ging óf met haar volle gewicht in de neusriem hangen, of met de kin op de borst, en dat was met de enige optoming die ze acceptabel vond: een sidepull.
Van de kaak- en kingekruiste optomingen werd ze héél erg boos, met bosal was ze onbestuurbaar en zat er geen rem meer op. Dat heb ik dus maar opgegeven.

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 18:40

correctiebit
Afbeelding

scholingstrens
Afbeelding

:j

brendalevita

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 18:43

Idd dit is de correctie uitvoering,super bit voor bepaalde paarden.
Heb hem ook altijd voor 1 merrie gebruikt (ben er achter gekomen door een test op bitten.nl te doen),die vond alle andere bitten niet prettig vooral gebroken niet,dit lag haar super in de mond.Geen druk op de tong wel op haar lagen.
Het enige minpunt wat ik vond is dat het toch een ongebroken stang blijft dus je geen kleine links of rechtse hulpen kan geven .

Ps het scholingsbit heeft een hefboomwerking deze niet

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 18:45

Deze bedoel ik ook, die met bussen lijkt me wat strenger, en dat is niet de bedoeling. Hij hoeft niet te corrigeren, hij moet passen en prettig voelen :)

@ brendalevita: hoe kan dat, er zitten toch geen scharen aan? Is dat omdat hij kantelt bij meer teugeldruk?

edit: heb naar bitten.nl gezocht, maar die site bestaat niet?

brendalevita

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 18:47

Ja idd als je bij het scholingsbit een ophouding maakt beweegt het hele bit mee klapt ie als het ware naar voren,bij deze correctie uitvoering blijft hij zo goed als stil liggen(tenzij je er als een gek aantrekt natuurlijk |( _

Kan me in de site hebben vergist ,weet het al bittenbank.nl!!!
Daar kwam uit dat ze een vaste stang met tongboog het prettigst zou vinden,aangezien ik die alleen in erg dunne uitvoeringen vond heb ik dit geprobeert,t was direct goed

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 18:51

Dat vermoedde ik al, dank je, dat is dan idd bevestigd.

Hmm, die meneer is interessant.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 19:19

VWB het scholingsbit: Wat ik wel heel eng vond aan dit bit was dat mijn tandarts precies kon zien welke mensen met dit bit gereden hadden omdat het sporen achterliet op de voorste kiezen, dat was mijn reden om het bit niet te kiezen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 19:20

Ai, dat snap ik.
Maar hangt het dan niet te hoog in de mond?

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 19:23

Geen idee, hij liet het ons op school ook zien, was ook een ruin die een scholingsbit in gehad had, en daar zag je duidelijk op de voorste kiezen een beschadiging! Mijn keuze voor het leerbit is omdat het het enige bit is welke helemaal zonder hefboomwerking is. Zelfs gewone bitten hebben nog iets hefboomwerking. En vwb het leerverhaal, een paard is ook geen ijzervreter, hihi.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 19:31

Is ook zo hoor, daarom zei ik al, het zegt het meest over mij :o

Maar hoe kan dat dan? Weet je dat?

lail

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 21:21

ik heb een paar weken geleden meegedaan aan een clinic van Paul Versluis, zeer interessant overigens! hij heeft ook een bittenbank waar je een bit kan uitproberen, je koopt het bit, is het niets kan je het bit terugsturen en krijg je 90% van het aankoopbedrag terug. mijn paard is erg gevoelig in de mond en heeft voornamelijk een gevoelige tong. hij adviseerde mij een myler level 2: heeft geen notenkraker-effect dus de tong wordt niet afgekneld, de tong heeft ook meer vrijheid door de tongboog, en omdat beide kanten van het bit onafhankelijk kunnen bewegen kan je aan de ene kant een ophouding maken zonder dat dat doorwerkt aan de andere kant

brendalevita

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 07:04

Idd ik heb hetzelfde bit van myler geprobeert level 2,dat klonk mij namelijk ook als muziek in de oren.
Helaas dacht paardlief er anders over ik heb nog nooit zon opstandig paard gezien ,na 6 x ermee te hebben gereden snel weer terug gebracht.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 07:09

Volgens mij heeft de beste man aandelen in myler, want hij adviseert iedereen een myler level 2...

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 07:33

Als je op zoek bent naar een normaal bit die niet scherp is waarom pak je dan geen enkelgebroken kneveltrens? Er zijn geen fijnere bitten dan enkel gebroken het druk namelijk niet op de lagen van je paard (je leest altijd dat dubbelgebroken het prettigst is maar dubbel gebroken druk eigenlijk op heel de tong en dan specifiek op bepaalde gedeeltes wat zorgt voor pijn, paarden geven ook sneller na op dubbelgebroken daarom zeggen mensen dat het een 'fijn' bit is terwijl dat alleen maar het ontzien van de pijn is..)
Enkel gebroken doet niet 'pijn' dus het paard geeft pas na al hij correct gereden wordt, daarom voor mensen een bit waarbij niets 'gebeurd' maar dat ligt meer aan de rijkunst dan aan het bit (zoals gewoonlijk). Een kneveltrens ligt mooi stil in de mond dus eigenlijk een ideaal bit. Ik gebruik het nu bij mijn 5 jarige die nu licht onder het zadel is en bij mijn 11 jarige en ze lopen er beide prima op.
Ik ken maar weinig paarden die niet goed reageerde op een enkel gebroken bit.

LucianoS

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 07:37

ik rijd mijn pony sinds half augustus met de bustrens uitvoeing en er ging een nieuwe wereld voor ons open !

hij liet meteen makkelijker door de kaak los --- met de k&k watertrens / bustrens bleef ie altijd op een bepaald punt hangen en kreeg hem met geen mogelijkheid echt nagevelijk .
heb dit bit gekocht in overleg met mijn instructrice die ook regelmatig op mijn pony rijd ... wij hebben het idee dat mijn pony de tongvrijheid erg fijn vind van dit bit .
vind het een zeer fijn bit en het is ook toegestaan op wedstrijden . (zie foto's profiel)

lail

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 13:24

ach, ik deed het hoofdstel om, iemand gaf een beetje druk op de teugels en mevrouw trok gelijk haar tong terug. daaruit maak ik dus op dat ze de druk op haar tong niet fijn vindt, en vind ik het niet meer dan logisch dat hij dan een bit met tongboog adviseert ;)

essie_blue

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 09:52

Ik heb 'm ook bij mn paard, veel fijner! Hij is heel erg sensibel, enkelgebroken is echt too much en een dubbelgebroken bitje was ook zoveel gefriemel in dat kleine bekkie. Zat er vaak mee te klooien, en had hem ook pas net, en toen was de rem vaak zoek :+ met dit bitje loopt ie super, net alsof hij hrt fijner vindt om minder gefriemel in zijn mond te hebben.