hoop dat jullie mij kunnen helpen, zoveel mensen op bokt dus dat gaat vast wel lukken. Ik ga dit najaar sparen voor een nieuw zadel alleen ben er nog niet over uit wat voor een. Dat hoop ik te beslissen zodat ik een goede aankoop kan doen zodra ik wat bij elkaar heb gespaard
Mijn paard is een arabisch volbloed merrie, en ik rijd haar nu met een Merano dressuurzadel (rot merk, en ik wil geen dressuurzadel) die haar nog wel goed ligt maar ik wil gewoon wat anders. Nu rijd ik alleen maar recreatief met haar, dus nooit in de bak, nooit dressuur, bijna nooit een sprongetje.
Ik heb eerder boomloze zadels op proef gehad bij Barefoot, de cheyenne en de cherokee volgens mij. Dit was even wennen, ook voor mijn merrie maar het lijken me superfijne zadels. Helaas was ik na het testen geld kwijt aan de dierenarts waardoor ik nooit tot een aankoop ben overgegaan.
Maar daarnaast heb ik deze zomer ook 5 weken op een ranch in het buitenland gewerkt als vakantiewerk, en heb daar voor het eerst echt western gereden. Ook en westernzadel zit nu in mijn hoofd als optie, ik weet hoe het rijdt, weet hoe ik het moet gebruiken en vond het erg fijn. Weet alleen niet hoe mijn merrie erop zal reageren, maar elk paard kan wennen aan een westernzadel en ze heeft er heel vroeger wel eens eentje gehad.
En daarnaast zijn er nog de andere merken boomloze zadels die ik nooit heb geprobeerd of van dichtbij goed heb kunnen bekijken. De endurance opties heb ik totaal geen verstand van behalve dat ik er vanuit ga dat deze zeer geschikt zijn voor lange afstanden, maar dat is hetzelfde met western.
Nu is mijn vraag vooral, welk zadel jullie mij aanraden voor heerlijke buitenritten die kunnen varieren van 1 uur tot wel uren lang, voor een arabische merrie (10 jaar oud, en wisselt nauwelijks van dikte of bespiering dus aanmeten is geen probleem voor langere termijn) maar ook een zadel dat makkelijk is in onderhoud en goed tegen regen en vuil kan. Daarnaast ben ik zelf maar 1,58 meter lang, en 58 kilo. Ik heb een goed evenwicht. Ik denk wel dat ik voor een zadel met fenders wil kiezen, maar veel boomloze zadels hebben die optie.
Mijn budget heeft daarnaast eigenlijk een maximum van 800euro, maar liever rond de 600. tweedehands kopen vind ik prima.
alvast bedankt, en stel de vragen die je moet vragen om samen met mij tot een goed besluit te komen!
http://img854.imageshack.us/img854/6105/ikket.jpg
http://img5.imageshack.us/img5/213/setwaterenik2.jpg
ik heb een cheyenne (nu een vps, eerder zonder vps) en met mijn vpsloze maakte ik soms wel ritten van een uur of 6.. en met mijn vpszadel zal dat niet erg anders worden komende zomer < 3 

maar misschien heb ik verkeerd gevoeld door te korte beugels oid