Gezocht: adressen McClellan of endurance bomen!!!!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Cambiar

Gezocht: adressen McClellan of endurance bomen!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-11 22:44

Ik ben aan een project begonnen met twee heren die lederbewerkers zijn van beroep en maak in samenwerking zelf een sober, Middeleeuws geïnspireerd zadel voor mijn bredere Lusitano, op basis van een McClellan of een endurance boom.
Vroeg me af of iemand me info kon geven (je weet maar nooit :D ) waar ik deze bomen kan vinden voor bredere paarden.

Zoiets dus maar in brede uitvoering:
-http://arsonery.com/produits/p8.html
-http://94.100.124.160/1026600001-1026650000/1026623801-1026623900/1026623802_6_B0-b.jpeg

Ik heb al enkele adressen in Amerika, maar zoek in Europa adressen waar ik deze soort bomen in brede uitvoering kan kopen ivm de invoerskosten (komt vreselijk duur uit anders). In Frankrijk zit een firma die ze uit fiberglass maakt, alle info welkom want ik vind ze niet. Dit is de boom Afbeelding

Eventueel zoek ik ook iemand die bomen voor mij kan maken.
Wie me kan helpen aan deze soort bomen die ik effectief kan gebruiken, krijgt een leuk handgemaakt hoofdstelletje cadeau of iets wat je graag gemaakt zou hebben uit leder.

Ruga

Re: Gezocht: adressen McClellan of endurance bomen!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 23:13

Ik heb me al dikwijls afgevraagd wat een 3D scan van een paardenrug zou kosten, tegenwoordig is het namelijk helemaal niet meer zo duur om een 3D print te laten maken, en dan heb je een op maat gemaakte mal voor zadelbomen voor dat paard.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 23:27

Wat Mal betreft zou je dit kunnen gebruiken: http://www.fteltd.co.uk/equiform/equiformintro.htm (is ook nog es herbruikbaar dus als je de mal bewaart kun je die elk half jaar met de werkelijke rug van je paard vergelijken en zo zien of er iets veranderd is. Of steeds opnieuw vormen zodat je de pasvorm van je zadel kunt blijven checken).

Wat bomen betreft, pas daar mee op (schreef ze uit ervaring, meer info per PB). Informeer eens bij Evelien van Euro-horse, zij heeft contacten met een Duitse zadelmaker van westernzadels, ik vermoed dat deze persoon ook een aangepaste boom voor je kan maken. Een ander die je misschien verder kan helpen (zelf geen zadelmaker, maar wel iemand met verstand van zadels en kan je vast aan goede adressen helpen) is Herman van de Country Mill.

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-11 23:29

Bandida schreef:
Ik heb me al dikwijls afgevraagd wat een 3D scan van een paardenrug zou kosten, tegenwoordig is het namelijk helemaal niet meer zo duur om een 3D print te laten maken, en dan heb je een op maat gemaakte mal voor zadelbomen voor dat paard.

Ik vrees dat het gruwelijk duur is. Ik heb max 500 euro voor een kale boom, wat ik al heel veel vind, maar bij Riesser ga ik er niet mee toekomen vermoed ik. Ik wou al even informeren, maar ik vrees er eerlijk gezegd voor. Phoenix heeft de bredere bomen (hij gebruikt ze in zijn McClellanzadels, deze heeft hij in bredere uitvoering dan bij Malibaud heeft hij me zelf gezegd), maar die lost geen info waar ik de kale bomen kan krijgen. Er is in frankrijk iemand die ze maakt en deze persoon moet ik vinden.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 23:33

"The McClellan saddle is not an easy saddle to fit even to the most ideal of horses. That is simply a fact and it plagued the cavalry for 85 years. " ;-)
http://9thvirginia.com/fitting.html
Laatst bijgewerkt door Ruga op 17-10-11 23:37, in het totaal 2 keer bewerkt

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-11 23:36

Francis schreef:
Wat Mal betreft zou je dit kunnen gebruiken: http://www.fteltd.co.uk/equiform/equiformintro.htm (is ook nog es herbruikbaar dus als je de mal bewaart kun je die elk half jaar met de werkelijke rug van je paard vergelijken en zo zien of er iets veranderd is. Of steeds opnieuw vormen zodat je de pasvorm van je zadel kunt blijven checken).

Wat bomen betreft, pas daar mee op (schreef ze uit ervaring, meer info per PB). Informeer eens bij Evelien van Euro-horse, zij heeft contacten met een Duitse zadelmaker van westernzadels, ik vermoed dat deze persoon ook een aangepaste boom voor je kan maken. Een ander die je misschien verder kan helpen (zelf geen zadelmaker, maar wel iemand met verstand van zadels en kan je vast aan goede adressen helpen) is Herman van de Country Mill.

Francis, heel erg bedankt voor de info, ik zal die personen eens contacteren. De mallen van equiform ken ik, da's geen probleem. Het zijn die bomen die een probleem zijn. Ik maak zelf het zadel omdat ik telkens hoor dat het niet zal lukken in brede maat, maar koppig als ik ben wil ik dat niet geloven. ik heb met de Malibaud gereden OP mijn merrie en die lag quasi perfect. Nog enkele luttele millimetertjes breder aan de schouder en we zijn er. Mijn leraar wil desnoods die boom zelf maken, maar daar heb ik geen flauw benul van of dat zal lukken en heb daar geen zo'n vertrouwen in. Ik zet eerder mijn hoop op mensen die westernbomen maken, zoals jij hier ook die tip gaf. Merci ;-)

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 23:38

Misschien helpt dit..http://www.carricoleather.com/mcclellansaddles.html
Voor historische kopieën werken ze met een kopie van de originele bovenbouw, maar met gewone western bars er onder.
(deze zadels zijn overigens volledig afgewerkt ook niet duur, zeker niet met de huidige dollarkoers)

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 23:40

Een western A-fork of Wade boom is misschien ook een oplossing. Qua model/zitstijl zou je daar best wel een middeleeuws ogend zadel op kunnen bouwen, en ze bestaan ook voor wat bredere paarden.

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-11 23:48

Bandida schreef:
"The McClellan saddle is not an easy saddle to fit even to the most ideal of horses. That is simply a fact and it plagued the cavalry for 85 years. " ;-)
http://9thvirginia.com/fitting.html

Ken dat tekstje ook :-), vond ik samen met deze hier:http://www.ehow.com/how_7946444_make-mcclellan-saddle.html, zoals het hier beschreven is, piece of cake :-).
Ik vond echter dat de Malibaud heel goed lag op haar rug, alleen die paar millimeters aan de schouder. Desnoods gebruik ik een endurance boom, de westernboom maar dan zonder knop zoals ze hier aan heeft, maar dan in een Middeleeuws jasje:
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-BWOWP4P7.jpg
Riesser maakte z'n Iberische zadels ook op zo'n westernboom zonder knop vermoed ik:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-11 23:50

Bandida schreef:
Voor historische kopieën werken ze met een kopie van de originele bovenbouw, maar met gewone western bars er onder.
(deze zadels zijn overigens volledig afgewerkt ook niet duur, zeker niet met de huidige dollarkoers)

Heb ze al gemaild, ze willen geen bomen verkopen....

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-11 23:51

Bandida schreef:
Een western A-fork of Wade boom is misschien ook een oplossing. Qua model/zitstijl zou je daar best wel een middeleeuws ogend zadel op kunnen bouwen, en ze bestaan ook voor wat bredere paarden.

Bedoel je zo wat de boom zoals ik in m'n antwoord beschreef? Ik denk er ook aan...ga Francis haar tip even nagaan voor zo'n boom, maar alle andere tips zijn welkom hoor, zolang ik ze niet moet invoeren uit Amerika, want dat blijkt zeer kostelijk te zijn.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 23:58

Een westernboombouwer kan zoiets ook maken, de bars blijven gelijk, het gaat bij het model van jouw zadel dan puur om de opbouw van de pommel en cantle en dat lijkt me voor een vakman niet meer zo'n probleem.

Heb je franse zadelmaker Hugues Petel trouwens al eens benaderd? Die maakt heel veel verschillende type zadels, ook op Mcclellan-based bomen en kan misschien ook iets voor je betekenen. Hij maakt zadels op maat en ik zou eerlijk gezegd niet weten waarom dat op die van jou niet zou kunnen. Exact 'standaard McClellan' misschien niet maar westernbomen zijn er in echt alle breedtes, van smal arabiertje tot trekpaard... het lijkt me eerlijk gezegd niet dat jouw paard breder en ronder is dan een flink bespierde Quarter...

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-11 00:19

Francis schreef:
Een westernboombouwer kan zoiets ook maken, de bars blijven gelijk, het gaat bij het model van jouw zadel dan puur om de opbouw van de pommel en cantle en dat lijkt me voor een vakman niet meer zo'n probleem.

Heb je franse zadelmaker Hugues Petel trouwens al eens benaderd? Die maakt heel veel verschillende type zadels, ook op Mcclellan-based bomen en kan misschien ook iets voor je betekenen. Hij maakt zadels op maat en ik zou eerlijk gezegd niet weten waarom dat op die van jou niet zou kunnen. Exact 'standaard McClellan' misschien niet maar westernbomen zijn er in echt alle breedtes, van smal arabiertje tot trekpaard... het lijkt me eerlijk gezegd niet dat jouw paard breder en ronder is dan een flink bespierde Quarter...

Neen dat is ze inderdaad niet, zo heel breed als een flink bespierde quarter. Voor info over kale bomen hoef ik zo'n mannen niet te benaderen, dat geven ze toch nooit. Phoenix niet en malibaud ook niet, ik vermoed dat het beetje is zoals een kok naar zijn geheime recepten vragen :-).
Ze zijn er hoor in brede McClellan maten. Phoenix heeft die (hij zegt dat ze mijn paard zeker zouden passen) en ik zal niet rusten voor ik zijn bomen vind haha (grapje), desnoods laat ik ze inderdaad maken bij iemand die westerbomen maakt.
Afbeelding
Zit in dit zadel:
http://www.selleriephoenix.com/media/macmedieva.jpg

Ik vermoed dat de nieuwe Malibaud zadels ook niet meer op een houten boom gemaakt zijn, het zijn nu ook kunststofbomen had ik zo het idee.... Iets minder wellicht ivm die torsiekrachten...
Laatst bijgewerkt door Cambiar op 18-10-11 00:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 00:31

Wat je nog es zou kunnen proberen is zien of je mensen van de Horseman Outfitter te pakken kunt krijgen. Ze zijn gestopt met de zaak maar wellicht is een van hen je 'hobbymatig' nog wel wil helpen. Altijd de moeite waard om er een mailtje aan te wagen ;)

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-11 00:34

Francis schreef:
Wat je nog es zou kunnen proberen is zien of je mensen van de Horseman Outfitter te pakken kunt krijgen. Ze zijn gestopt met de zaak maar wellicht is een van hen je 'hobbymatig' nog wel wil helpen. Altijd de moeite waard om er een mailtje aan te wagen ;)

Ik heb ze inderdaad gemaild (zag via art et cuir dat zij hun werk verder zetten), maar nog niets terug gehad. Werd wat ongeduldig omdat ik met concrete plannen moet afkomen tegen einde van de week.....

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-11 00:43

Cambiar schreef:
Bandida schreef:

Heb ze al gemaild, ze willen geen bomen verkopen....

Ow...Lees het nu pas (sorry wat erg moe en de grijze massa werkt niet meer 100% daardoor :D ). je bedoelt niet bestellen bij hun maar dat zij McCL.boom op westernbars maken..., misschien kan iemand anders dit namaken met gewone westernbars eronder +:)+ . Weeral een :)* . Daar gaan ze me liever zien mee afkomen want ze geloven alle twee niet in een brede McClellanboom.
Dit is een boom van 1 van die mensen die me zal helpen en die al McClellans gemaakt heeft. Dit lijken me ook eerder westernbars of heb ik het verkeerd op? http://www.mijnalbum.nl/Album=68KXLJOK

melrovers

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 08:10

Ik denk dat ik via Deuber in Duitsland wel aan een kale boom voor je kan komen hoor! Dan zou er een mal gemaakt moeten worden van je paard en die moet ik dan opsturen naar Duitsland, daar wordt dan een passende westernboom bij gezocht. Gaat zeker weten niet meer dan € 500 kosten alles bij elkaar.

Moragh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 11:59

Ik kan informeren of ik een "brede" GM boom kan krijgen voor je?
Ik heb er hier 2 liggen maar die gebruik is voor evt voorbeeld...
Zo zien de huidige bomen eruit:
Afbeelding
In carbon (rigide) en epoxy (flexibel)

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 12:20

Cambiar schreef:
je bedoelt niet bestellen bij hun maar dat zij McCL.boom op westernbars maken..., misschien kan iemand anders dit namaken met gewone westernbars eronder +:)+ . Weeral een :)* .

Ja dat bedoel ik ;)

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-11 17:02

Moragh schreef:
Ik kan informeren of ik een "brede" GM boom kan krijgen voor je?
Ik heb er hier 2 liggen maar die gebruik is voor evt voorbeeld...
Zo zien de huidige bomen eruit:
Afbeelding
In carbon (rigide) en epoxy (flexibel)

Dat ziet er gesofesticeerd uit zeg... Als je dat zou willen doen, GRAAG :D ! Heel erg bedankt!
Het is maar een vraag, maar is carbon niet iets teerder om te breken? Het zadel zal een sober middeleeuws kleedje krijgen, maar het is bedoeld om ten eerste wandeltochten mee te maken en af en toe eens wat gymnastisch werk (waar de McClellan van malibaud zo geschikt voor was). Is dit wat soortgelijk aan de Malibaud qua zitten?
Over flexibele zadels hoor je de laatste tijd veel,maar heb toch zo de indruk dat veel paarden beter zijn met een goed passende gewone harde boom....
Ik hoop het wel goedkoper te doen dan 500 euro :o , mijn centjes gaan snel de deur uit de laatste tijd :o .
Ondertussen heb ik meerdere telefoontjes gedaan, Arçonnerie Française en Lariot, er zijn dus wel degelijk heel veel mogelijkheden.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 17:17

Cambiar schreef:
Is dit wat soortgelijk aan de Malibaud qua zitten?

Nee, dit is een Engelse boom. Wel een superlichte superstevige..

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-11 17:20

melrovers schreef:
Ik denk dat ik via Deuber in Duitsland wel aan een kale boom voor je kan komen hoor! Dan zou er een mal gemaakt moeten worden van je paard en die moet ik dan opsturen naar Duitsland, daar wordt dan een passende westernboom bij gezocht. Gaat zeker weten niet meer dan € 500 kosten alles bij elkaar.

Ook dit interesseert me, alhoewel ik weet dat deuber zeer duur is. Een boom laten maken is zeker goedkoper te doen dan 500 euro, dat was voor de boom in Amerika met alle verzendkosten en taxen erbij gerekend....
Zo wie zo maak ik die mal, nu ik de kans heb van een boom op maat te laten maken, met de equiform. De Riesser equiscan vind ik te duur.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 17:22

Ik wilde net zeggen... voor een McClellan-type zadel moet je dus niet zo'n boom hebben, dit is een engelse boom en dús iets heel anders dan wat je wilde, lijkt me.

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-11 17:25

Bandida schreef:
Cambiar schreef:
Is dit wat soortgelijk aan de Malibaud qua zitten?

Nee, dit is een Engelse boom. Wel een superlichte superstevige..

Licht is wel mooi meegenomen (voor mezelf, haat zware zadels)..
Tja, in feite wil ik gewoon iets licht, met de zit van de Malibaud, in een ander kleedje (middeleeuws) die vooral super goed ligt voor uren rijplezier voor deze die eronder moet lopen en deze die er met de kont op zit :D
Misschien kan de twist dan wat smaller (want de Malibaud die iets te smal was voor de merrie, was al redelijk breed qua zitvlakte), dat vind ik ook wel mooi meegenomen, dat ligt toch ook deels aan de boom of heb ik het verkeerd voor?
Laatst bijgewerkt door Cambiar op 18-10-11 17:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Moragh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 17:28

GM is geen normale engelse boom...
Ook geen McClellan boom... Is soort eigen mengsel van de 2...
Dit is traditioneel engels:
Afbeelding

In de constructie zoals GM ze maakt is carbon geen porbleem, al kan er in elke boom natuurlijk een keer een foutje zitten (ook in de "gewone" engelse houten bomen met kopijzer...). Ik weet niet hoe jouw constructie verder in elkaar gaat zitten en wat daar dus dan de stevigheid van gaat worden...
Combinatie van materialen en een bepaalde mate van spanning kan een zeer stevig resultaat geven, maar dan komt een fikse berg natuurkunde en wiskunde om de hoek kijken geloof ik (kijk bv maar naar bruggen enzo)

Hier toevallig al gekeken?
http://www.arconnerie-francaise.com/