Zadel kopen!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

xBontfire

Zadel kopen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-11 12:43

Ik weet niet of het hier goed staat, anders verplaatst het maar eventjes :)

Hallo,
Ik mocht sinds juli een eigenpony en heb die nu eindelijk 1tje op het oog ik ga zondag nog een keer proefrijden maar ik denk dat 't 'm gaat worden hoor, ik ben namelijk een enorme schijterd en ik was helemaal niet bang op die pony ik wil zondag zelfs een galopje wagen! (owja, jullie denken nou en, dat is een hele prestatie ik heb vaak in de les gehad dat ik eerst 3x een uur moest rijden voor een rondje durfde te galopperen |o ) maar goed daar gaat het niet om,
Er zitten geen toebehoren bij, hoewel ik daar wel op gehoopt had :=
En nou ging het net in een topic over zadels, en ik dacht owja.. ik durf dan nog niet zonder zadel erop te springen, en toen ontstond er dus een probleem..
Want ik kan waarschijnlijk wel een zadel van de manege lenen zo lang we hebben genoeg paarden in die maat en zadels die niet meer gebruikt worden..
Hoofdstel hangt er nog van een overleden paard met precies dezelfde bouw in het hoofd, ezels oren en een brede neus _O- dus dat kan opzich wel dan denk ik..
Maargoed ook daar gaat het niet om..

Ik zoek dus een zadel van middel kwaliteit, niet hele slechte.. Géén Wintec, die dingen zijn misschien wel heerlijk goedkoop maar ik zweet me erin kapot, en heb er geen goede ervaringen mee want mijn benen waren heel mooi blauw en paars gevlekt de volgende dag :\
We kunnen er best wat geld aan uitgeven, want ik ga halster, deken enzo betalen met het geld wat ik voor een eigenpaard aan het sparen was..
Op maat maken kunnen we helaas niet betalen, (denk ik, ik zou dat heel graag willen maar het is gewoon te duur) daarom moet ik ook weten hoe je zo'n ding kan aanmeten? Gewoon met een zadelmaker neem ik aan, maarja.. Zouden ze dat op de manege gewoon weten? Welke zadelmaker je kan bellen??

Sorry dat het allemaal weer zo vreselijk rommelig gaat, maar ik heb mezelf geleerd dat alles op zijn pootjes terecht komt en je je niet zo'n zorgen moet maken, helaas herinner ik me dit altijd pad als alles al gebeurd is 8)7
Maargoed weten jullie goede en fijne merken en welke prijsklasse dat ongeveer is?
Som die dan alsjeblieft eventjes op :)
Of zeg in elk geval van welk merk jou zadel is en hoe duur die was en of je er goede ervaringen mee hebt..
2de hands is misschien ook nog een optie maar ik ga als eerst maar gewoon kijken naar geheel nieuwe zadels..
Alvast bedankt.

En aangezien mijn bericht weer rommelig is _O- zet ik de vraag maar even appart en dan moet je de rest van het verhaal maar vergeten:
# Welk zadel heb jij? (merk, kosten, ervaringen?)

Owja, het moet veelzeidigheids zijn want ik heb niks met dressuur zadels vind ze vreselijk irritant..
En die kosten is dan alleen het zadel, niet de beugelriemen, niet de stijgbeugels etc. Alleen het zadel :)
Nogmaals bedankt.

Abiola

Re: Zadel kopen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 13:11

Wat is je budget? Ik wil je in ieder geval aanraden om er een echte zadelpasser bij te halen, want een niet goed passend zadel maakt de rug van je paard kapot. Ik heb zelf wel een zadel op maat laten maken, maar dat is best prijzig (Hennig zadel, 4500 euro).

xBontfire

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-11 13:12

Kijk dat budget hadden we niet eens voor het paard zelf ;(
Zadelpasser?? Is dat niet gewoon hetzelfde als een zadelmaker?

Ja dat weet ik maar we kopen ook wel echt een goed passend zadel hoor :)

xBontfire

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-11 13:14

Ik zat ook al te denken, als de manege nog iets heeft liggen dat toevallig past en ze niet meer hoeven, dat over te nemen..
Maar helaas zijn alle grotere zadels van de paarden die nog leven en ze zijn nu ook bijna alleen nog mog grotere pony's en paarden aan het inkopen ;(

nathe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 13:16

budget?
minder dan 500, minder dan 1000, minder dan 2000,...

sanne1221

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 13:17

ik heb een Pagony Diamond vzh zadel die prima voor een D/E pony geschikt is
met eventueel dekje/ bontje / singel.
Zadel past niet op de rug van mijn paard, maar is nog helemaal goed.

ellissofie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 13:18

Knightrider neptunes. ik vind het een heel fijn zadel. 200 euro ongeveer. Het is geen leer, maar kunststof. Vind ik wel fijn, niet zo moeilijk om schoon te maken haha. Je kan de boom verwisselen. Hij geeft niet af :)

nathe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 13:21

een wintec geeft ook niet af hoor ;)
het is ook van betere kwaliteit dan een knightrider ofzo.

Een wintec zadel van 15 jaar oud kan je ook niet vergelijken met de nieuwe wintecs hoor

xBontfire

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-11 13:22

Nee geen kunststof.. Ik wil echt leer ik vind stof niet fijn & heb er geen goede ervaringen mee..
Ik denk dat 1000 euro toch wel het uiterste is..

@sanne1221
Je bedoelt dat die te koop is?? Maar hoe weet ik dat of die bij mijn pony ook goed licht, want dit is een E - Pony die tegen de paardenmaat aan tikt ;) (1.56)

@nathe
Hebben ze nu ook Wintec in leer??

xBontfire

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-11 13:25

Maar ik wil wel echt een leer zadel en dan dat zadel ook houden, niet dat je na een jaar weer opnieuw kunt gaan zoeken, dan schiet een goedkoop zadel kopen ook niet op :')
Laatst bijgewerkt door xBontfire op 14-10-11 13:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 13:26

Dan zou ik voor een JC zadel gaan. Niet te duur en ze zijn erg prettig. Ook goed tweedehands te krijgen, en nieuw zijn ze ook al niet zo duur. Vraag even aan je zadelmaker, die heeft vaak ook tweedehands zadels liggen.

nathe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 13:27

wintec in leder noemt Bates.
Voor 1000 euro heb je geen Bates denk ik (misschien 2dehands) maar er zijn genoeg andere merken zoals JC, Kentaur, kieffer,...
Wil je dressuurzadel of gewoon veelzijdigheid?

nathe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 13:28

oei ik lees het al

een veelzijdigheid ga je zeker makkelijk vinden voor die prijs.
Laat een zadelmaker komen met verschillende zadels en dan kan je uittesten!

xBontfire

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-11 13:29

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 13:29

Het is natuurlijk hartstikke goed dat je je probeert te oriënteren en hier alvast raad vraagt maar....de vraag die je stelt, daar schiet je niets mee op!
Een zadel moet passen op je pony, jij moet er netjes en lekker in kunnen zitten en het moet binnen budget zijn. Dan kunnen wij wel met zijn allen zadels gaan noemen die wij leuk vinden en die op onze paarden passen, maar daar schiet je niets mee op snap je?
Je zou misschien wel alvast op zoek kunnen gaan naar een goede zadelmaker/passer, eventueel eentje die ook (tweedehands) zadels verkoopt. Die kan dan straks bij jou langskomen, je pony bekijken en dan gaat ze samen met jou zadels uitproberen. Zo weet je zeker dat je een passend en fijn zadel hebt...Dus misschien kan je eens aangeven in welke regio je zit?

marygoround

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 13:32

Ik sluit me aan bij bovenstaande post. Ik heb zelf een Ainsley over kunnen kopen, heerlijk en ik wil nooit meer iets anders. Een vriendin van me vind het echter vreselijk rijden. Wat voor merk en prijscategorie je ook wil, zorg vooral dat het past, zowel bij je pony als bij jou. En niet bang zijn voor tweedehands, mijn zadel was nog zo goed als nieuw toen ik het over kocht.

xBontfire

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-11 13:33

_Esther_87_ schreef:
Het is natuurlijk hartstikke goed dat je je probeert te oriënteren en hier alvast raad vraagt maar....de vraag die je stelt, daar schiet je niets mee op!
Een zadel moet passen op je pony, jij moet er netjes en lekker in kunnen zitten en het moet binnen budget zijn. Dan kunnen wij wel met zijn allen zadels gaan noemen die wij leuk vinden en die op onze paarden passen, maar daar schiet je niets mee op snap je?
Je zou misschien wel alvast op zoek kunnen gaan naar een goede zadelmaker/passer, eventueel eentje die ook (tweedehands) zadels verkoopt. Die kan dan straks bij jou langskomen, je pony bekijken en dan gaat ze samen met jou zadels uitproberen. Zo weet je zeker dat je een passend en fijn zadel hebt...Dus misschien kan je eens aangeven in welke regio je zit?

Rondom Nijmegen :')
Ja maar ik dacht dan weet ik misschien vast welke merken 3x niks zijn en andere wel :)
Maar als je een goede zadelmaker in de buurt van Nijmegen weet hoor ik het graag :D
Kleve/Duitsland kan ook nog, onze manege ligt namelijk op de grens.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 13:37

Dan moet je vragen welke merken je echt niet moet nemen...Dat zijn bijvoorbeeld Zadelmarkt, Interhippique, Pfiff vind ik ook niet zo...In principe kan je alles wat je onder de 400/500 euro nieuw kan kopen, wel afschrijven. Voor die prijs kan gewoon geen fatsoenlijk zadel gemaakt worden.
Goede merken daarentegen zijn er echt tientallen, vandaar dat je daar niet zoveel mee opschiet ;)

Ik heb nu een zadelmaker uit Overloon, ik weet niet hoever zij gaat. De website is www.zadelopmaat.nl en ik ben echt heel tevreden over haar. Ik weet alleen niet of ze ook 2ehands zadels verkoopt...Verder weet ik het zo even niet, ben zelf ook een tijdje aan het zoeken geweest, maar er zijn vast en zeker bokkers die er nog meer weten!

xBontfire

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-11 13:39

_Esther_87_ schreef:
Dan moet je vragen welke merken je echt niet moet nemen...Dat zijn bijvoorbeeld Zadelmarkt, Interhippique, Pfiff vind ik ook niet zo...In principe kan je alles wat je onder de 400/500 euro nieuw kan kopen, wel afschrijven. Voor die prijs kan gewoon geen fatsoenlijk zadel gemaakt worden.
Goede merken daarentegen zijn er echt tientallen, vandaar dat je daar niet zoveel mee opschiet ;)

Ik heb nu een zadelmaker uit Overloon, ik weet niet hoever zij gaat. De website is http://www.zadelopmaat.nl en ik ben echt heel tevreden over haar. Ik weet alleen niet of ze ook 2ehands zadels verkoopt...Verder weet ik het zo even niet, ben zelf ook een tijdje aan het zoeken geweest, maar er zijn vast en zeker bokkers die er nog meer weten!

Okee, bedankt in elk geval :)

nathe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 13:49

en de meeste vinden kieffers super harde ongemakkelijke zadels ;)
Het hangt van persoon tot persoon af.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 13:50

xBontfire schreef:
@Sheran
http://www.oxer-ruitersport.nl/includes ... &prod=1046
Is dat dan zo'n zadel? :)

@Nathe
Je kan zowat alles vinden als je maar lang genoeg zoekt :o
En ik vind Kieffer ook een erg fijn merk en heb er goede ervaringen mee, weet iemand hoe veel die ongeveer kosten?

Ja, bijvoorbeeld.

Maar inderdaad, het belangrijkste is dat een zadel bij jou én je paard past. Bij de meeste zadelmakers kun je een maximum prijs aangeven, dan komen ze langs met veel zadels binnen dat budet. Dan zit er vast iets tussen.

xBontfire

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-11 13:50

Bij ons op de manege lopen bijna alle pony's met kieffer zadels :P
En ik vind ze wel fijn :D

@Sheran
Okee, bedankt voor de tips iedereen :)

Elles

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 20:16

xBontfire schreef:
Ik weet niet of het hier goed staat, anders verplaatst het maar eventjes :)

Uiteraard, ik heb niks anders te doen met mijn vrijdagavond :D
Maar we hebben een apart subforum voor alles wat je op en aan je paard hangt, namelijk HAR(nachement). Daarheen heb ik het dus verplaatst.

nikkie722

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-11 08:19

bij t zadelhuisje hebben ze goede 2dehands merkzadels zoals kieffer enz. onder de E1000.- zij komt ook bij jou thuis om te passen, en je hebt zadels zat onder de E1000.- ook bij een zadelpasser, moet je wel goed zoeken en aangeven dat het onder die prijs moet blijven, de massimo trail is ook een heerlijk zadel, kost E1100.- bij de heja in garderen daar kwamen ze bij mij gratis aan huis passen maar ik woon daar in de buurt, hoop dat je hier wat aan hebt!!! en succes met je paardje, veel succes met rijden.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-11 08:37

Een goede zadelmaker/passer is Herman de Bunt van de Country Mill in Nijkerk. Ze komen aan huis, maar je kunt ook daar naartoe. Ze hebben daar een binnenbak en de zadelmakerij zit daar direct aan vast. Ook hebben ze daar erg veel (ik gok dat het er rond de 200 zijn) zadels liggen, zowel 2ehands als nieuw.
Vind het een aanrader en als je de zoekfunctie op bokt gebruikt zie je dat ik niet de enige ben :) .